Zou iemand mij misschien kunnen uitleggen wat een baby van zes maanden hoort te eten. Ik heb begrepen dat je zo rond de 600 cc opvolgmelk moet aanbieden, is dat zo? ( bv 3x 180/6 ?) Hoeveel vocht heeft een baby totaal per dag nodig? Moet je dat dan aanvullen met thee, vruchtensap of water? Verder hoeveel fruithap en hoeveel groenten moet er dagelijks genuttigd worden? Het hele potje van resp.125 gr en 250 gr? Misschien een beetje domme vragen maar hier in Spanje, of althans bij mij in de buurt, is er geen consultatie bureau en ook geen goede begeleiding. Mijn dochtertje is actief en gezond maar helaas nooit een goede eter geweest, ze drinkt bijvoorbeeld geen fles uit van 180 cc (ook niet als ik vier uur tussen de voedingen laat) dus moet ik meerdere flessen aanbieden om toch aan de juiste hoeveelheid te komen, dan wordt de tijd weer korter tussen de voedingen en de trek in bijvoeding ook minder.(groenten en fruit gaan nog wel maar een papfles of pap met een lepeltje krijg ik er niet in). Ook wil ze niets anders drinken dan haar opvolgmelk..pfff. Op de achterkant van het blik Hero (Friso in NL) staat dat je nog 3 a 4 flessen moet geven van 240/8 per dag, is dat niet wat veel met al het vocht uit de bijvoeding er nog eens bij? Weet iemand een oplossing of misschien een schema wat ik eens kan proberen.
Ik heb m'n beide kindjes BV gegeven, dus over de cc's en vocht kan ik je niet zo veel zeggen. Flessen van 240+8 lijken me erg groot; ik ken eigenlijk geen kindjes die zo veel per keer drinken. Maar een kindje van 6 maanden begint meestal net met bijvoeding (dus andere dingen dan melk). Sommige kindjes vinden dat meteen lekker en eten idd een heel bakje van 100 gr leeg, andere moeten er weinig tot niks van hebben. Mijn zoontje heeft zeker tot 8 maanden niet meer dan halve porties gegeten, hij vond er niks aan. Mijn dochter daarentegen eet nu al 100 gr fruit en 100 gr groente op een dag. Dat je dochter eigenlijk nog niets anders wil dan melk: geen enkel probleem. Ze is nog niet eens 6 maanden oud; veel kindjes krijgen op die leeftijd nog niets anders aangeboden en doen het prima. (dat is in NL het advies van de meeste CB's: bijvoeden vanaf 6 maanden) Pap is geen must. Zolang ze redelijk tevreden is en goede plasluieres heeft, en geen problemen met poepen, zou ik zeggen dat ze genoeg vocht binnen krijgt ook. Groeit ze goed?
Hoi Bri, Bedankt voor je antwoord! Mijn dochtertje weegt nu zo rond de 6500 gr. niet zwaar dus maar ziet er wel mollig uit is super actief en slaap de hele nacht door. Heb ruim vier maanden borstvoeding gegeven maar daar kwam ze niet genoeg van aan dus over gegaan op flesvoeding, maar dat liep ook niet echt volgens plan. Ze vraagt eigenlijk nooit om eten en eet nooit grote porties, wel veel kleine. Ben nu een beetje bang met de opvolgmelk dat ze niet voldoende vocht binnenkrijgt, die 600 a 700 cc krijg ik er wel in met meerdere flesjes, maar is dat dan voldoende vocht? Of moet dat aangevuld worden tot max. 1 liter? Verder eet ze ongeveer 60gr fruithap en 125 gr groenten. (Zowel Almirón als Nestlé en Hero hebben als advies 3 a 4 fls van 240/8 !!!! opvolgmelk).
Van opvolgmelk (te geven vanaf 6 maanden) mogen kindjes maximaal 800cc. Als jij dus op 600/700 cc zit is dat prima. Als ze gewoon goede plasluiers heeft zit het met de hoeveelheid vocht wel goed. Verder is alle voeding die ze verder krijgt (dus naast de melkvoeding) bijvoeding en is het niet zo heel erg belangrijk hoeveel ze ervan binnenkrijgt. Pap is ook zeker geen must, dus als ze dat niet wil zou ik het gewoon zo laten.
Oh, en flessen van 240+8 vind ik echt idioot groot. Dat is nergens voor nodig. Als ze tevreden is met flesjes van 180+6, zou ik het gewoon zo laten. De kans bestaat natuurlijk ook dat als ze zo ontzettend veel melk binnen krijgt, ze helemaal geen behoefte meer heeft aan fruit en/of groente.
Heb ik nooit aangeboden hoor, vind het zelf wel HELE grote flessen, maar ´t zal wel lekker verkopen natuurlijk als mensen zich aan de richtlijnen achter op de verpakking houden.
Dus ik hoef dan niet voor extra vocht te zorgen in de vorm van thee,sap, water etc om aan de aanbevolen 1 liter vocht te komen? (Ik moet die 600/700 cc al verdelen over vijf flesjes namelijk...)
Hier staat ook geen 240/8 op de pakken, dacht max 180/6? Ik dacht dat 750cc-1000cc vocht het advies was vanaf 6 maand. Maar daar kun je ook fruit en groente meerekenen, omdat daar ook een hoop vocht uitkomt. Als ze nu 600cc melk binnen krijgt, en dan nog 150cc aan fruit, groente, dat haal je ook. Dus ik ze me daar niet direct zorgen om maken. Je mag gerust nog een klein flesje thee of sap geven, maar ik denk dat het belangrijker is om in ieder geval die 600cc te halen, daar zitten toch nuttige voedingsstoffen in. Met 6 maand krijgen ze hier in NL meestal 200 grams potjes. Ik maakte vers, en dan meestal tussen de 125-175 gram. Daar zit minder vocht in dan en potje, dus ik zou voor het grote potje gaan, als ze dat wil. Even een schema bedacht: 8.00 bordje pap 150cc+bambix 10.00 fruit 13.00 flesje (later de boterham daarbij) 15.00 flesje 17.30 groente (+ evt flesje na) 20.00 fles Al zou ik die tijden dan wat afstemmen op de slaapjes..
Kari.. het is heel gewoon dat kindjes van ongeveer 6 maanden niets anders willen drinken dan (opvolg)melk. Het is ook helemaal niet erg om een tijdje wat meer dan 800 ml opvolgmelk te geven. En je hebt nog maanden de tijd om vaste voeding er verder een beetje in te krijgen. Maak je dus vooral niet te druk. Voor water, thee e.d. geldt dat je moet oefenen en dat geldt vaak ook voor groenten, fruit e.d. Neem je tijd
Hi deepfreeze, Bedankt voor je antwoord ! Je schema lijkt erg op de mijne alleen geef ik nog een fles ´s avonds rond een uur of elf. Ben wel gerust gesteld dat ze niet te weinig vocht binnenkrijgt op deze manier .
Tnx Cygnet, Alles heeft zijn tijd nodig maar als je al zes maanden aan het tobben bent met een kindje die gewoon niet genoeg melk wil drinken dan hoop je zo dat ze het misschien beter doet op op vast voedsel. De groenten gaan erin als zoete broodjes en het vruchtenhapje gaat ook al lekker. Eindelijk ook eens een tevreden gevoel als ze haar potje leeg eet.
Hoi daar in het warme spanje. 6 maanden. Dat is mijn kleine uk ook bijna. Deze slurpt ook heerlijk friso. We zijn nu aan het verwisselen met het schema, maar voor jou is belangrijkst: zijn er genoeg natte luiers, is uk blij en tevreden. Abby is geen grote eter, althans op eerste gezicht. Ze is lang en dun, maar toch gezond. De genen zijn haar nu nog tegen, zodirect is het alleen maar beter. Die grote flessen: joh wat op een pak staat is een richtlijn. Zolang ze ongeveer dat drinken. als uk liever 6x wil drinken no worries... als uk happy en "nat" is dan is alles goed. Dit is ons ritme 8.30: fles 180+6 +2 a 3 scheppen pap. We gaan langzaam naar lepelen 10.00: koekje of broodkorstje en 150 ml diksap/ thee 12.30: fles 210+7 + 3 scheppen pap 15.30: 1 fruitje (zelf gepureerd) en fles 90+3 +1 schep pap 18.00: verse groente (ongeveer 100 - 150 ml) 19.00: fles 210+7 + 3 scheppen pap Dit ritme gaat goed, maar tot heel recent kon ze niet meer dan 150+5 wegkrijgen... haar maag is gegroeid... wacht maar af! Overigens met vast voedsel: beginnen als ze er interesse voor krijgt. In ons geval was dat iets eerder dan 4 maanden. De krijgt nu haar diksap of thee in een beker, want dat wilt zij. Sterker nog: ze wil thee niet eens in haar fles. Kijk dus goed naar je ukje. Die kan heel goed aangeven waar het aan toe is! neem dat aan van een moeder die veel gestrest is geweest omdat haar uk volgens het cb te licht was!
Hi Yadi, Ja ik ben inderdaad ook lichtelijk gestressed, waarschijnlijk geheel overbodig want Jayda is klein van stuk, mollig en super actief, heeft het vaak te druk om te eten. Ook omdat de begleiding en informatie hier zo slecht is weet je soms ff niet wat je moet doen. (eerste kindje) De borstvoeding ging op zich goed maar ze kwam niet aan, van de flesvoeding dronk ze als ik geluk had rond de 700 cc en nu van de opvolgmelk ben ik de hele dag in de weer met kleine flesjes. Vanochtend dronk ze bv maar 60 cc na de hele nacht doorgeslapen te hebben. Hoe doen jullie dat toch met een koekje, geven jullie dat gewoon in het handje? Succes met je dochtertje maar dat komt wel goed hoor als ik zie wat ze allemaal eet
niet stressen... geloof mij nergens voor nodig. vertrouw je moeder instinct. over het koekje, dat hou ik nog vast. Soms abby, maar dat hangt er van af. Ik geef ook nog niet het hele koekje, maar een deel. Het gaat toch nog niet op bedankt!