hoeveel woordjes bij 15 maanden

Discussion in 'Baby en dreumes' started by jennifer20, Jan 2, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jennifer20

Jan 1, 2009
    6
    0
    0
    account manager
    eindhoven
    Mijn zoontje Dustin is 15 maanden oud. Hij brabbelt als hij zit te spelen. Dit heeft hij altijd al gedaan. Maar echte woorden zijn er nog maar een paar

papa,
    mama
    die
    toet
    dag als er iemand gaat.
    en nee.

Is dit normaal, als we samen spelen benoem ik elk dier en daarbij het geluid wat ze maken. hij brabbelt dan wat hij altijd brabbelt maar probeerd het niet te herhalen. Ook hoor ik hem nooit brabbelen in bed. Hij slaapt meteen en als hij wakker word is het meteen huilen.

Heeft er iemand tips om hem wat woordjes te leren. Of moet ik wachten tot hij zelf meer gaat praten. Ik merk dat hij gefrustreerd word als hij babbelt en ik niet weet wat hij bedoeld.

2. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Hoi Jennifer, dat is prima hoor! Justin kon alleen maar papa en mama en nee zeggen volgens mij toen en nu een half jaar later zegt hij al heel veel bij naam en soms al zinnen van 3 a 4 woordjes. Niks om je zorgen over te maken.

3. Vera

Vera Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    2,604
    1
    0
    Het verschilt heel erg per kind. De een zegt nog niks concreets en de ander al 2-3 woordzinnetjes. Klinkt heel netjes wat ie al zegt hoor.
    En die frustratie... dat is heel normaal. Ze snappen veel, maar kunnen het nog niet allemaal duidelijk maken he. En dat is lastig.

4. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,070
    3,862
    113
    Mijn dochtertje zei met 15 maanden een woord of 20, ondertussen is het niet meer bij te houden, vooral afgelopen maand is ze alles na gaan zeggen en komen er dagelijks nieuwe woordjes bij. Ze is nu net 17 maanden. Kan dus opeens hard gaan.
    Ik klets wel aardig wat af tegen haar en elke avond voor het slapen gaan lezen we een boekje. Vooral alles wat met dieren te maken heeft, vindt ze leuk, die woordjes wist ze ook het eerst, net als de namen van onze huisdieren en wat voor geluiden ze maken.

5. Kar76

Kar76 VIP lid

Oct 30, 2006
    5,124
    0
    0
    Maastricht!
    Het is heel normaal.

Uit mijn ontwikkelingspsychologieboeken (lang geleden! ;)) herinner ik me dat een kindje bij 18 maanden 5 woorden (gericht) moet zeggen. CB richtlijnen stellen dat ook volgens mij.
    Dus papa, mama en nog drie. Dat komt helemaal goed zo te lezen bij jullie!

6. Kiwi80

Kiwi80 Bekend lid

Feb 24, 2007
    530
    0
    0
    Emma is nu ook 15 maanden en zegt nog geen 1 woord. Ik maak me er niet zo druk om hoor. Ieder kind is weer anders. Ze is op het moment heel druk met los lopen, dus is ze w.s. daar meer mee bezig dan met praten. Ze zegt wel tata (dat is papa), maar verder nog niks hoor.

7. Grassprietje

Grassprietje Fanatiek lid

Dec 3, 2006
    2,328
    0
    0
    tukkerland
    Mama
    papa
    oma
    opa
    bumba
    die
    dag dag
    ja
    nee

Verder kan ze een paard, varken, konijn, schaap, kat, hond nadoen :D

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,230
    7,277
    113
    Female
    Brabant
    Eva is net een jaar en zegt zo'n 10 woorden, niet allemaal correct trouwens (de r en de s doen het nog niet ;)). Een paar maanden terug was ze druk met lopen en dacht iedereen dat ze met haar verjaardag zou lopen, maar opeens ging ze druk brabbelen en lopen was niet meer zo interessant. Ze zegt nu dus meer woordjes maar vooral snapt ze verbazingwekkend veel dingen die we zeggen. En het lopen begint weer interessanter te worden, ze staat nu heel veel los, maar durf absoluut nog niet meer dan 1 stapje te zetten ;).
    Eva kletst dus juist heel veel, ook als ze wakker wordt, ze kan zo nog een half uur zitten kletsen tegen haar knuffel. Ik denk dat je er weinig aan kan doen, behalve veel tegen je zoontje praten.

9. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,268
    6,798
    113
    Na 18 maanden gaat het ineens als een speer hier. Inderdaad al kleine zinnetjes van 2 tot 4 woorden. Isabella kletst je echt de oren al van het hoofd. Ze leest zelfs haar knuffel nu voor. Ze is nu 20 maanden.

Met 15 maanden ongeveer 10 woordjes denk ik.

10. Hai dat verschilt idd per kind,de zoon van mijn vriendin zegt alleen maar mama en papa en hij is even oud als jaydienne.
    Zij zegt al±
    mama
    papa
    lala
    visje
    doei
    oma
    hou op
    dag
    hond
    drinken en flesje.

11. kvptje

kvptje Fanatiek lid

Dec 31, 2006
    1,156
    1
    0
    huismamma!!!
    Vlaardingen
    hmnn ik heb hier een extreem bijdehandte dochter met 16 mnd!
    nl:

-pappa
    -mamma
    -opa
    -oma
    -ja
    -nee
    -echt wel/echt niet (erg handig en vaak gebruikt in discussies)
    -zus/zusje
    -kus/kusje
    -pal (= ome paul)
    -aap
    -schat/schatje
    -Anan (= tante Anika)
    -Bibi (= tante Brien)
    -Hap
    -eten
    -klaar
    -bed
    -tut (speen)
    -dag
    -doei
    -kijk
    -die
    -dees/deze
    -woef
    -blade (naam v/d hond)
    -sjera (haar poging tot xera naam van de hond)
    -mand
    -mooi
    -sooooo (zo)
    -feyenoord (heeft ze maar 2x gezegd maar pappa is zo trots)

Ik doe eigenlijk niet veel om haar zoveel te leren zeggen, ja op dr letten... ik had al snel door dat als ze zei "mamma kijk" en ergens naar wees en ik noemde het bij naam dat ze eerst de klank en laten het woord na zei..

Enige wat ik echt niet doet (en niemand mag doen van mij) is dreumestaal praten... wij eten gewoon een boterham of boterhammetje maar geen bammetje of bobo-tje hoe ik anderen om me heen hoor zeggen.

12. Nee daar ben ik het ook met je eens kpvtje. Zo hou je de kind alleen maar tegen. Wel herhaal ik vaak woordjes als ik merk dat zij deze probeerd te zeggen.

13. jennifer20

Jan 1, 2009
    6
    0
    0
    account manager
    eindhoven
    Bedankt voor jullie reacties.
    ik hoef me dus nergens druk om te maken.
    Dustin is nu ook druk met lopen, rennen eigenlijk. dus misschien dat hij dat leuker vind dan praten.

we wachten gewoon af.

14. Aszz

Aszz Niet meer actief

Nathan is 14 maanden maar begint ook steeds meer te babbelen.

Als hij wat hoort/ziet is het standaar " tisdat?"
    Dus wij zijn de hele dag antwoord aan het geven.
    Verder is het voordaar:
    papa
    mama
    en als we vragen, "Wat doet Ollie (de hond)? " gaat hij piepen. Hetzelfde als met de katten.

Het is nu net zo'n papagaaitje :)

15. Onze dochter is een jaar oud, en zegt alleen nog maar mama en papa.
    en dat ook nog maar zelden...

Daar in tegen liep ze met 11 maanden, en is het een echte klimklauter :)

Ze kunnen niet alles tegelijk ontwikkelen, en uiteindelijk zal ze best gaan praten ;)

Share This Page