15 maanden en 's nachts vaak en lang wakker

Discussion in 'Baby en dreumes' started by nachtvader, Jan 29, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. nachtvader

Jan 29, 2017
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Na heel wat topics te hebben gelezen op zoek naar een goede oplossing, verdient ze nu toch echt haar eigen topic. Onze dochter van bijna 15 maanden wordt al anderhalve maand meerdere keren wakker ’s nachts, waar ze eerder altijd goed doorsliep. Sinds twee weken loopt het helemaal de spuigaten uit.

Wij doen haar ’s avonds naar bed rond 7 uur na een vast ritueel. Normaal viel ze dan in slaap met wat white noise geluid, maar sinds twee weken gaat dit niet meer. Ze gaat staan aan de rand van haar bed en huilt. Alles wat in bed ligt gooit ze er uit inclusief haar speen. Twee weken geleden konden we dan haar uit bed nemen en in haar kamer even in de wiegstoel gaan zitten, haar terug leggen en dan sliep ze verder. Nu maakt alleen het gaan zitten op die stoel haar al woest. Ze brult, duwt en slaat zelfs om maar uit de stoel te komen. De enige manier om haar in slaap te krijgen is staand wiegen en dan slaapt ze binnen 10 min. Dit doen we ook genoodzaakt bij haar middagslaapje (van 11:00 tot 13:00 uur). Sinds twee weken wordt ze tussen 23 en 00:00 wakker en moeten we haar weer wiegen wat vaak lukt. Dan wordt ze ergens tussen 1 en 2 wakker waarna slapen een groot drama wordt.

Kort gezegd valt ze dan met wiegen niet meer in slaap. Vorige week is ze hierdoor zelfs van 01:00 tot 07:00 wakker geweest, afgelopen nacht was het van 00:30 tot 03:00 uur. Uiteindelijk valt ze dan uit pure vermoeidheid wel bij het wiegen in slaap en wordt ze weer rond 7 uur wakker.

Nu zijn er een heleboel dingen die we hebben geprobeerd om haar goed te laten slapen. Wat we hebben geprobeerd:
    – Laten huilen voor 45 min, zonder resultaat.
    – Uit wanhoop bij ons in bed genomen. Slapen doet ze dan niet, wel mopperen en kletsen.
    – Naast haar gaan liggen in haar kamer. Dan blijft ze staand huilen in bed.
    – Standbeeld methode, dan blijft ze staan huilen in bed.
    – Anderhalve week geleden oren laten controleren, zag er normaal uit.
    – Paracetamol voor het slapen, haalt ook niks uit.
    – Nachtlampje aan.
    – Kamer warmer gemaakt.
    – Extra voeding voor het slapen gaan.
    - Er komt ook nog een kies door, daar hebben we spul op gedaan dat de pijn moet verzachten.

Nu zijn er heel wat topics maar de gouden tip heb ik helaas niet kunnen vinden. Wellicht dat jullie nog want suggesties hebben hoe we de slaap van onze kleine weer terug kunnen krijgen/verbeteren!

2. joyce90

joyce90 Lid

Mar 26, 2013
    56
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ik weet zeker geen oplossing daar ik zelf een topic heb lopen over de slaap problemen met mijn eigen zoon.
    wel weet ik dat bij hem het weken redelijk goed ging om vervolgens weer over te gaan in drama.
    Ik kan me nog herinneren dat zo rond de 1 a 1.5 hij ook echt spokerig was wat dan weer te maken had met verlatingsangst (Door hebben dat papa en mama bij je weg kunnen lopen)
    Mentale en lichamelijke ontwikkeling waar de nodige frustratie bij komt kijken en dan natuurlijk de ellendige tanden.

Ik weet niet of jullie de 5 minuten methode al hebben geprobeerd? 5 minuten laten huilen. Terug gaan weer neerleggen. Zeggen dat je er nog wel bent en niet weg gaat enz. En dat herhalen tot ze slaapt

3. Zohra

Zohra Fanatiek lid

May 20, 2015
    2,005
    322
    83
    Mijn dochter deed iets dergelijks bij haar middagslaapje ; ze ging staan en eerst keten maar daarna huilen. Niet slapen terwijl ze wel moe was. Bij haar bleek de oplossing verhinderen dat ze kon gaan staan door haar in haar deryan slaaptentje te laten slapen 's middags. Bijkomend voordeel was dat ze er ook niks uit kon gooien.

4. nachtvader

Jan 29, 2017
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties. De vijf minuten methode is ook geprobeerd, alleen werd het huilen dan helemaal hysterisch als we wegliepen. Zelfs zo erg dat ze bijna stikte in haar eigen gehuil, hierna hebben wij haar dus gewoon weer gewiegd helaas.

Een tentje lijkt mij helemaal dat ze zich dan opgesloten voelt gezien ze geen kant op kan. Werkte dit bij jullie zelfs toen hij zij al 15 maanden was?

Afgelopen nacht was gelukkig iets beter. 's Avonds in slaap gewiegd om 7 uur, daarna werd ze om 00:30 uur wakker waarna ze na 10 min wiegen doorsliep tot 07:50 uur. Echter is het wiegen natuurlijk geen structurele oplossing...

5. Wenda

Wenda Fanatiek lid

Dec 12, 2013
    2,431
    1,398
    113
    Gelderland
    Wat lastig zeg. Ik denk dat je moet proberen te doorbreken dat het nodig is om haar in slaap te wiegen. Maar dat is wel heel lastig denk ik.
    Misschien in stapjes? Dat ze eerst gewoon bij je zit, daarna dat je naast haar bed zit en dan steeds wat verder weg?

Ik zeg maar wat hoor. Weet niet of het bij jullie helpt.

6. Zohra

Zohra Fanatiek lid

May 20, 2015
    2,005
    322
    83
    Ja, ze heeft zeker een jaar haar middagslaapje daarin gedaan. Zij was van het type als het kan dan moet het ook, dus iedere keer staan ook al was ze doodmoe. In dat tentje kan het niet dus toen ging ze maar slapen..... Ze vond de geborgenheid ook wel fijn. Maar ze was dat tentje gewend van jongs af aan, ik weet niet of het nog werkt als je er nu nog mee begint, je hebt inderdaad kans dat ze dan juist woest wordt.

7. Emma86

Emma86 VIP lid

Jun 25, 2012
    5,281
    2,232
    113
    Female
    Nederland
    Wij hebben ook zo'n periode gehad. Klinkt als een sprong waar ze in zit. Ineens 's nachts wakker en huilen. Naast haar zitten, even wiegen, in bed laten, extra voeding voor het slapen gaan, het hielp niks. In bed nemen bij ons was kletsen en feestje bouwen.

Enige wat hier hielp was haar uit de situatie halen. Dus uit bed, slaapzak uit en naar beneden. Dan mocht ze in de box even spelen terwijl mama dan maar de vaatwasser leeghaalde (als je toch wakker bent ;))
    Daarna een fles, naar boven voor een schone luier en slaapritueeltje weer. Daarna ging ze weer slapen.

Wij hebben ook een goede slaper. Met 7 maanden ging ze ineens 's avonds of 's nachts spoken. Dat heeft zeker 6 tot 8 weken geduurd. Ineens was het weer over. Ergens na haar eerste verjaardag ook zo'n periode gehad. Duurt best lang wanneer je er midden in zit maar als ze eerst goed sliep zal ze vast dat oude ritme weer oppakken wanneer de sprong over is en tandjes door zijn.

8. nachtvader

Jan 29, 2017
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Afgelopen nachten gaan steeds iets beter, ze is veel wakker maar tegenwoordig is 2 min bij ons nemen voldoende om haar door te laten slapen. Afgelopen nacht was dit om 21:00 uur en 23:30 uur nodig, daarna sliep ze door tot 06:30 uur. Dit is dus een stuk beter dan uren tevergeefs wiegen!

Het lijkt inderdaad een sprongetje. Tot nu toe hebben we elke goed kunnen merken. Dit is echter ver uit de heftigste tot nu toe en ook langste. Voor de mensen die mee lezen in een vergelijkbare situatie, met deze sprong (denk de 16 maanden sprong) hebben we een aanloop fase gehad van 3 weken waar in ze steeds meer 's nachts wakker werd en gewiegd moest worden in een stoel. Daarna volgde twee weken waar niks goed was 's nachts en er niks anders op zat dan een paar uur met haar wakker zitten tot ze uiteindelijk toch het wiegen accepteerde (waaronder een nacht dus van 01:00 tot 07:00 uur wakker).

Qua gedrag gaat het sinds een paar dagen ook beter. Ze is veel vrolijker, kan meer en begrijpt nu veel woorden.

Laten we hopen dat dit door zet en het wakker worden ook steeds minder wordt, zo kunnen wij langzaam aan ook weer wat slaap inhalen!

9. Moeder2017

Moeder2017 Actief lid

Jan 2, 2017
    281
    2
    18
    Gewoon in mee gaan gaat vanzelf over

10. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Al geprobeerd om 's nachts een fles te geven?

11. nachtvader

Jan 29, 2017
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    We gaan zeker mee in de fase, dat wil zeggen we blijven haar even troosten als ze s nachts huilt. Dit is nog steeds zo een drie keer per nacht, waarna we haar even oppakken en na een paar minuten terug leggen. Soms wel vijf keer achter elkaar voor ze echt weer slaapt. Dus voorlopig blijft onze nachtrust doorbroken lijkt het...

Flesje hebben we enkel de nacht geprobeerd dat ze de hele nacht wakker was, dit haalde toen niks uit. Toch wel een erg lange fase dit!

12. Sunnyflower

Sunnyflower Actief lid

Jan 12, 2017
    127
    4
    18
    Noord Holland
    Klinkt inderdaad als een dikke vette sprong! :) Ons zoontje (nog een stuk jonger) zijn laatste sprong duurde 6 weken met het opeens niet meer slapen. En opeens van de een op de andere dag was het voorbij en pakte hij zijn oude ritme weer op.
    Zoveel mogelijk proberen los te laten en mee te gaan op de flow van je kindje. Ik zou haar niet nog meer frustreren door te laten huilen, etc. Ze kan er niks aan doen, mentaal verandert er nu veel waardoor ze de veiligheid van haar papa en mama nodig heeft. Ik denk dat je er het snelste door heen gaat als zij zich veilig, geliefd en geborgen voelt en jullie proberen niet teveel te stressen.

En ik weet dat, met het extreme slaapgebrek het zo uitzichtloos lijkt. Wist je maar wanneer het stopte dan was het veel makkelijker vol te houden. Wij wisselden elkaar 's nachts af dat de een de halve nacht met ons zoontje bezig was en de ander op zolder sliep, en de ander de andere helft van de nacht deed, dan krijg je iig nog iets van slaap ookal is het nog steeds weinig. Succes and hang in there want tjonge wat zijn die gebroken nachten en de radeloosheid pittig! :)

13. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

Sep 11, 2011
    2,185
    823
    113
    Hoi,

Onze dochter sliep pas hele nachten toen ze 3,5 jaar was en onze zoon van bijna 16 maanden heeft nog nooit langer dan 5u achter elkaar geslapen. Hier helpt ook echt niets, niets, niets...
    Dus krijgt hij een fles en slaapt dan weer.

Wat hier wel hielp tegen het lange wakker zijn (het spoken) s nachts: eye q baby visolie. Hij is dus nooit meer lang wakker maar nog wel om 23u en 4u voor een fles. Pas een week of twee zonder visolie en toen ging hij weer echt spoken: zingen, mopperen, door zn bedje wandelen s nachts. Weer gestart met visolie en na 2 nachten geen gespook meer gehad (op die 2 flesjes na dan)

Bij de tuinen hebben ze het, tis prijzig maar ik koop het altijd bij de 1+1 actie. Is sowieso erg goed voor je kindje

14. nachtvader

Jan 29, 2017
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties weer! Wij zijn niet echt van het homeopathische, maar niet geschoten is altijd mis dus bedankt voor de tip. Voorlopig is het inderdaad 'go with the flow'.

Helaas heeft de kleine meid nu net als half Nederland de griep goed te pakken. Qua slaap is dit dus weer even een stap achteruit qua wakker worden, maar ook dit gaat weer over.

We hebben uiteindelijk wel iets terug gekregen voor al deze weken; ze loopt nu alleen nog maar (voorheen was het merendeel kruipen), begrijpt erg veel van wat we zeggen en heeft praatjes voor 10. Voor de meelezers zal ik ook weer een update plaatsen wanneer het slapen weer vlekkeloos gaat. Want ja, elk kindje is anders maar ik weet uit eigen ervaring inmiddels dat als je midden in een dergelijke fase zit het fijn is om te lezen hoe zoiets nou bij anderen gaat.

Share This Page