Allergieen en bijvoeden

Discussion in 'Voeding' started by Suusjeuh, Oct 20, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Hoi meiden,
    Mijn dochtertje is nu ruim 10,5 maanden, allergie voor koemelk eiwit ( Niet heel heftig maar reageert wel snel, drinkt pepti voeding ) Bij het beginnen met bijvoeden zijn we naar een dietiste gegaan, die gaf wel een rustig introductieschema maar had het verder niet over sterk allergenen, zoals soja en ei.

Nu eet mn dochter dus nog melk, soja, kippenei, zout en suiker vrij. Dan heb ik ze geloof ik wel?

Ik vind het alleen lastig, we hebben volgende maand pas weer een afspraak en nu beginnen er steeds meer vragen:

Wanneer soja? Wanneer kippen ei? Ik wist zelf niet dat kippen ei zo sterk allergeen was!

Bijna alle introductie van voeding ging hier goed, appel eet ze sinds een van de eerste weken, tot ze afgelopen maand ineens weer gaat spugen. Het enigste verband wat ik hierin kon trekken, was de appel. Nu zijn er veel familieleden van me ook allergisch voor appel en beide nichtjes reageren door misselijkheid, dus spugen zou dan ook een allergische reactie kunnen zijn?

Oftewel, ik zou het wel fijn vinden om een beetje een voedings-allergieen-draadje te starten?

2. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

Mar 17, 2010
    3,406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Ik praat/lees ook mee, mij lijkt zo'n draadje ook wel prettig.

Ik zou eigenlijk niet weten wanneer je ei en soja kan proberen.
    Ik provoceer via bv, dus dat gaat net wat anders. Ik weet vanaf het begin dat mijn dochter allergisch is voor melk, ei en soja.
    Als ik jou was zou ik minimaal wachten tot ze één jaar is geweest, maar dat is puur m'n gevoel, daar heb ik geen onderbouwde reden voor.

Wbt de appel. Volgens mij is de ene appel ook sterker allergeen dan de ander. Ik meen dat bijv. golden delicious sterk allergeen is. Zo is er ook een appel die door veel mensen met een appelallergie wel verdragen wordt (als je googled vind je hem wel, dat lukt mij nu ff niet).

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ken je dit schema Suusjeuh?
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Schema - Voedselintroductieschema vanaf zes maanden
    Het is behoudend en er is rekening gehouden met allergenen. Je kan met je eigen dietiste overleggen wanneer je welk allergeen gaat provoceren/herintroduceren.
    Bij de meeste allergenen is dat na de leeftijd van 1 jaar.

De Santana is een allergeen-vrije appel. Van een Golden Delicious wordt ik ook misselijk; heel raar! Hopelijk is je kindje niet echt allergisch voor appel, want die heeft nogal wat kruisreacties.

Naast koemelk, kippenei en soja zijn vis, schaal- en schelpdieren, noten en pinda's ook allergeen. Dit noemen ze de grote 7 in allergieland. Daar moet je dus bij een kindje met 1 of meerdere allergieen dus ook voorzichtig mee zijn.

4. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,320
    238
    63
    Het schema wat wij van de dietiste hadden mbt sterk allergenen was: Soja vanaf 1 jaar. Ei, noten / pinda's schaal- en schelpdieren pas vanaf 2 jaar.

5. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Ja dat klopt Antje, heb gisteren toevallig opgezocht hoe dat nou zat met ei. :)

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Linnie: Provocatie via de moedermelk, handig lijkt dat me ;) maar inderdaad voor jouzelf wel goed opletten!
    Zogelukkig: Ik hanteer ook het BV.com schema, maar kan er niet altijd mn weg in vinden. Zo staat zowel ei, soja als vis bij 9-10 maanden. Ik wist bijvoorbeeld niet dat vis ook een allergeen was, gelukkig verdraagt ze dat wel goed!
    Antje: thanks, ei dus tot 2 jaar niet. Dit geld neem ik aan ook voor producten met ei erin bewerkt?

7. zogelukkig

Dat schema is veilig voor kindjes zonder voedselovergevoeligheden.

Als die er wel zijn, gelden er andere termijnen.

Eea ligt aan de aard van de klachten, of er klachten optreden bij meerdere producten etc.

Producten met ei erin verwerkt vallen natuurlijk anders dan puur ei.

Elimineren/provoceren doe je het best onder begeleiding van je dietist(e).

8. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,320
    238
    63
    @ Suusjeuh, mij lijkt ook de producten waarin ei zit verwerkt. Dat stond niet in het boekje en ivm ei allergie heb ik daar nooit naar gevraagd. Maar bij soja moesten we ook de producten waar het in verwerkt zat achterwege laten tot 1 jaar.

9. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,320
    238
    63
    Ónze dietiste had een boekje met een heel voedings opbouw schema. Vraag er eens naar bij je dietiste of ze dit heeft.

10. zogelukkig

Dat is dus niet zo.
    En ik kan het weten want ik heb een kind met ei-allergie.

11. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,320
    238
    63
    Jij bedoelt dat een kind met een ei allergie niet per se hoeft te reageren op iets waarin ei zit. Dat is wat anders dan het introduceren bij een kind wat allergisch is. Maar zoals ik al zei, ik weet niet zeker of tot 2 jaar ook niet producten met ei erin verwerkt mag. Weet alleen dat het met soja wel zo was.

12. Djooys

Djooys Niet meer actief

Hoi!
    Ook hier een zoontje met hevige KMA allergie gehad. Zat aan de Neocate.
    In Soja zitten dezelfde soort eiwitten als in koemelk. Dat is de reden dat je producten met Soja erin moet vermijden.
    Hetzelfde geld voor Geitenmelk...

13. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Op het cb raadde ze mij gister aan om nu over te gaan op soja produkten? Ik geef iig tot een jaar nutramigen. Ze krijgen nog niet echt veel naar mijn idee. Broodbeleg ben ik een beetje inspiratieloos. Als ik cornetbeef of kipfilet wil kopen zitten er altijd e produkten in verwerkt of eiwit? is dit dan ander eiwit?? pff

14. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Qua broodbeleg geef ik alleen zoet en fruit, geen kaas natuurlijk en geen vleeswaren. Tsja, ik heb gewoon iets tegen vleeswaren, het gemalen, geperste, bewerkte idee.

15. Djooys

Djooys Niet meer actief

Maar voor een allergie hoef je niet te luisteren naar het CB hoor.
    Daar is de dietist en KA voor. Ik zou geen Soja geven.... Zeker niet voor het eerste jaar. Ze krijgen toch Nutramigen? Daar halen ze hun zuivel behoefte uit.
    Voor broodbeleg kun je Jam kopen van fruit soorten die goed gaan, appelstroop en gewoon margarine. Vleeswaren zonder koemelk, maar dan moet je wel goed zoeken!

16. zogelukkig

Je haalt nu een aantal zaken door elkaar.
    Elke voedselallergie is een allergie voor de eiwitten uit dat voedsel.

Koemelkeiwitallergie
    Kippenei-eiwitallergie
    Soja-eiwitallergie
    Enz.

Omdat soja een plant is, zal de eiwitstructuur van soja anders zijn dan die van koemelk. Geitenmelk heeft een iets andere structuur en daarom kunnen sommige kindjes met lichte kma wel tegen geitenmelk.

17. Djooys

Djooys Niet meer actief

Ja, dat snap ik. Ik had alleen begrepen van de dietist dat de soja+geitenmelk qua eiwitten het meest op die van koemelk lijken...
    En dat die nog niet als zuivel producten gebruikt mogen worden.

Maar ik kan er natuurlijk ook naast zitten.:D Ik heb zoiezo niks aan allergenen gegeven voor het 1e jaar...

Share This Page