Irritant is dat zeker! Wat mij opvalt is dat je het eerste levensjaar de vraag krijgt: kruipt ie al lekker rond? En nu is ie net 13 maanden, ja het tweede levensjaar, maar krijg nu de vraag inderdaad: loopt ie al? Dan denk ik bij mezelf, mensen doe ff normaal!!! Ze kunnen nog lang genoeg lopen. Hier een mannetje wat van hot naar her kruipt, zich overal aan optrekt en achter een loopkarretje waggelt, maar los lopen zie ik hem nog niet zo snel doen. Ik ben zelf net toevallig mij de mensendieck therapeute geweest (iedere 4 weken kom ik daar en gaat mijn kleine mannetje ook mee) en zij heeft hem terwijl ze mij behandelde geobserveerd en ze zegt dat hij over een maandje echt tegen het los lopen aan zal zitten. Nou het zal mij benieuwen, vind 4 weken echt heel kort. We wachten af, maar maak me er absoluut niet druk om als het nog even duurt. Ik zelf denk tussen sinterklaas en kerst, dat gevoel heb ik alsmaar. Dus dan is hij 16 maanden. We zullen zien!
Ik vroeg me ook meer af of het raar was dat mijn zoontje nog helemaal niet met lopen bezig was. Dus ook niet achter loopkar of wat dan ook.
Mijn dochter is nu 14 maanden en loopt nog niet.. Wel aan onze handen, als wij 1 handje loslaten, loopt ze door. totdat ze door heeft dat we haar niet meer vast hebben: Schreeuwen, huilen?!? Weet niet wat ik hiermee moet doen.. Achter het loopkarretje loopt ze wel.
Zoon liep pas met 19.5 mnd. Ik ken de opmerkingen en heb ze ook 1000x gehoord! Maar toen hij eenmaal liep is hij niet meer gevallen en een week later rende hij zelfs al de kamer rond
Nu 21 maanden en nog maar korte stukken los terwijl hij heel goed kan lopen. Gewoon pure onzekerheid. We moeten ook echt zeggen van allee laat de handjes los en dan doet hij dat met een big smile en komt naar ons toe. Wel nu ook kleine stukjes uit zichzelf
Zoontje is van de week ineens los gaan lopen! Hij zette daarvoor 2 of 3 stapjes om gauw verder te kruipen. Prachtig moment: we zaten met z'n drieĆ«n op de grond te spelen toen hij ineens uit zichzelf ging staan, door zich met z'n handjes tegen de vloer af te zetten. Dus ik zeg tegen mijn man "dat heeft hij nog nooit gedaan!" En m'n zin was nog niet af of meneertje loopt zó de kamer door. 😨 Sindsdien loopt hij meer dan dat hij kruipt. Kan ik eindelijk die vraag met "Ja! Hij loopt! " beantwoorden
Zo ging het hier wel. Heeft nooit langs de tafel gelopen of uit zichzelf met de loopkar en spelenderwijs stimuleren trapte hij ook niet in, hij stond op een avond op en liep en gelijk stabiel en hele stukken...hij was toen 18 maanden. Tuurlijk kreeg ik vragen/opmerkingen maar er is zoveel meer dan leren lopen, zoontje is nu bijna 3 en niemand die het nu nog over het 'late' lopen heeft....
Ik denk dat mensen alleen interesse tonen..maar goed dat zal wel aan mij liggen denk. Hier wordt ook regelmatig naar dingen gevraagd wat hij wel of niet kan...dat geeft toch niet?? 15 is idd niet heel erg vlot nee,maar ik heb ook ervaring met laat hoor..mijn oudste ging pas met 9 maanden rollen, zij liep met 13 maanden wel volledig los. De jongste liep net na zn verjaardag los. Maar er is ook wel regelmatig bij de oudste gevraagd of ze nog niet rolde of iets...uhh nee en dat was het dan. Ik maak daar niet zo'n punt van.
Hier wordt me op de creche wel eens meegedeeld dat kleine man toch wel een "lui" mannetje is. Gekscherend bedoelt dan, maar inderdaad. Als ik kijk naar zijn leeftijdgenootjes, of nog jonger zelfs, dan wordt er al druk getijgerd en gekropen. Ons ventje kan alleen nog in zijn achteruit, maar oefent wel veel op knietjes en handjes om zich dan vervolgens weer met een plofje te laten vallen. En dat frustreert hem enorm . Op het CB is me vorige maand aangegeven dat kruipen pas "gecheckt" wordt met 11 maanden en dan kunnen 9 van de 10 kindjes het. Nou, dan zal die van mij net die tiende zijn, haha. Ik vind het niet erg, hij kan zijn hele leven nog lopen en rennen. We wachten gewoon het moment af waarop hij het ineens kan!
Hier nog niet de vraag gehad, maar ze heeft nog effe . Maar verwacht dat dl ook niet zo snel gaat lopen. Papa liep blijkbaar ook pas met 16 maanden en zijn mama pas met 24 maanden. En voorlopig lijkt ze ook totaal nog geen interesse te hebben in rondstappen. Doet enkele stappen aan de hand en ploft dan op de grond. Vindt rondkruipen gewoon nog veel te leuk en gaat veel sneller dan het stappen haha . Alles op zijn tijd, uiteindelijk leren ze het allemaal wel .
Kruipen doet dl hier nog steeds niet echt, wel tijgeren vanaf 8 maanden, af en toe gaat ze een klein stukje vooruit op handen en knieƫn, maar besluit dan dat tijgeren veel sneller gaat en ploft dan lekker terug op de grond en gaat tijgerend heel het huis door. Dus misschien gaat hij niet eens kruipen, maar enkel tijgeren . Ieder kindje zijn manier .
De oudstd ging staan met 10 mnd en liep pas los met 16 mnd. De jongste wordt volgende week 1 en trekt zich net een paar dagen op. Alles op zijn tijd denk ik dan maar.
Laatste keer cb was met 18 maanden. Jongste staat wel en loopt aan twee handjes. Toen nog niet langs dingen, nu trouwens wel. Cb gaf aan dat als hij met 2 jaar nog niet liep ze pas actie ondernemen. Het feit dat hij wel kroop was voor hen voldoende. Het niet kunnen lopen is vooral voor ons lastig, maar hij komt er vast wel. Met 11 maanden niet kruipen is overigens ook geen probleem. Dat deden ze allebei niet. Wel konden ze beide tijgeren.
Poeh nee hoor. Volgens mij is lopen met 16m het gemiddelde. Hier begon ze met staan met 14/15m en langzaamaan een beetje achter een loopkar aanlopen. Met 17m ging ze zelf pogingen ondernemen om losse stappen te zetten en twee weken later liep ze. Met 18m kon ze echt goed lopen zonder te vallen. Zou me er niet druk om maken, ieder kind heeft zijn eigen tempo.
Hier was het met 9-10 maanden langs tafels/banken lopen en zelfs 1-2 stapjes zelf lopen. Daarna durfde ze her niet meer en op haar verjaardag ging ze echt los lopen. Dus met 12 maanden liep ze los. Binnen een week ging het helemaal goed. Nu is ze 20 maanden en rent ze, klimt en springt.
Laat hem lekker in zijn eigen ritme, ieder kind is anders. Ik kreeg het ook continue te horen en werd er zelfs boos om. Mijn dochter kroop pas rond de 13 maanden binnen een week. Lopen vanaf 16 a 17 maanden binnen twee weken. Ze is nu rond de 19 maanden en kan nog niet praten, aghja ik laat haar lekker..
Ik snap dat je gaat vergelijken, deed ik ook. Mijn zoontje is nu 1,5 en komt overal op zijn billen... Zo gemakkelijk, waarom zou je gaan staan als je hier genoegen mee neemt. Bij mijn zoontje is het vooral gemak en als hij ergens het nut er niet van in ziet doet hij het niet! Ook wel wat angst misschien en zeker willen weten dat hij het kan. Hij gaat nu af en toe beetje optrekken in de box, vind hij nu wel leuk worden en daarom doet hij het wat vaker. Bij een tafel lijkt hem lastig dus dan doet hij het ook gewoon niet Hij is wel onder begeleiding van een fysiotherapeut omdat hij wat hypermobiel is, krijg wat tips voor spelletjes om hem wat uit z'n 'balans' te halen. Als hij iets niet wil doet hij het ook echt niet dus pushen heeft geen zin. Ik geloofde nooit dat hij op zn billen zou gaan schuiven (kruipen zag ik m al helemaal niet doen omdat hij niet op zn buik wou) en is met 15 mnd toch zich eindelijk gaan verplaatsen op zn billen, leek hem toch wel leuk om ergens heen te kunnen Ook bij dat was het vooral zeker willen weten dat hij het kon zonder te vallen. Het ene kind loopt met 1 jaar en het andere met 2 jaar. Er zijn gemiddelden, logisch maar als je kind gezond is en medisch niets mankeert is het gewoon een kwestie van alles op zijn/haar eigen tijd. Geloof me, ik heb me er erg druk om gemaakt ook omdat iedereen wat te zeggen heeft en vraagt 'loopt hij al? nee joh? maar al zeker wel wat langs de tafel lopen? nee ook niet.. oohh..' haha maar dat is logisch en vooral interesse! Hij is iig al verder dan mijn zoontje en die van mij is al een stukje ouder