Ik heb zelf blauwgroene ogen, en de vader van mijn zoontje echt heel lichtblauwe. Toch lijkt het erop dat mijn spruit bruine ogen aan het krijgen is! Ze worden steeds donkerder...Is dat mogelijk?
ja, dat kan zeker! Soms wordt er ook een generatie overgeslagen. Wellicht hebben jouw ouders of zijn ouders bruine ogen. Maar de ogen kunnen nog verkleuren tot één jaar.
heb zitten googlen en heb een link voor je gevonden en het is mogelijk staat daarin http://www.erfelijkheid.nl/faq/oogkleur.php
Tuurlijk kan dat! Helemaal aangezien je niet zeker wist wie de vader was, toch? Buiten dat om , is je kindje nog zo jong en prematuur, het kan nog alle kanten op hoor!
Nou doe je alsof het er wel 10 kunnen zijn Er waren "maar" 2 mogelijkheden (jaja, ik ben een vreemdganger ), hoewel ik al die tijd vermoedde dat het gewoon mijn ex was. En nu we zekerheid hebben weet ik dus ook dat het gewoon mijn ex was. Maar de andere optie had ook blauwe ogen
Waar maak jij uit op dat ik doe alsof het er 10 kunnen zijn? Dat is jouw eigen interpretatie, ik wist namelijk nog dat de keuze uit 2 bestond. Anyway, zoals ik al zei, kan het gezien zijn leeftijd, nog alle kanten op.
Het zit eigenlijk vrij complex in elkaar. Heeeeeeeeeeeeeeeeeel simpel gesteld: 2 blauwoogende ouders kunnen geen kind krijgen met bruine ogen. (Bruin is immers dominant) MAAR er is iets genaamd een 'defect gen'. Jij schrijft dat jij blauw-groenige ogen hebt. Dit is meestal een uiting van een 'defect'. Dan is 'ineens' blauw dominant en bruin resessief. (Volg je hem nog?) Je schrijft dat de vader van je zoontje hele lichtblauwe ogen heeft dus waarschijnlijk komt het defect inderdaad van jou af Dit komt echter zeeeeeeeeeeeeeeeeeeer zelden voor maar het komt voor! Ik verwacht echter dat jullie kindje toch 'gewoon' blauw of groenige ogen krijgt. (Kan uiteraard wel donker zijn) De ogen zullen waarschijnlijk nog verkleuren. (Hij heeft er nog tijd zat voor!)