Rommelen tussen 1 of 2 slaapjes...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Druif78, 3 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Hoe oud waren jullie kindjes toen ze over gingen naar 1 slaapje? En hoe ging dit?

Ons zoontje sliep tot ca 2 weken geleden nog 2 goeie lange slaapjes per dag.Van gezamelijk ca 3-4 uur.
    Meestal smorgens vanaf 10/10:30 een lang slaapje en eind van de middag een korter slaapje.
    2 weken terug wilde hij ineens geen kort slaapje meer doen met als gevolg dat hij wakker was van ca 13 tot 19:30 :$
    Afgelopen week ineens 2 dagen achter elkaar dat meneer smorgens echt niet moe werd en ik m rond 13 uur toch maar op bed heb gelegd omdat hij toch eens moest gaan slapen?!:( En dan na 1,5 uur weer fris uit de veren!
    Op het KDV wel 2 slaapjes laten doen (meer indrukken/ vermoeider)maar langer dan 1 uur per slaapje hoefde hij niet.
    En vandaag vanmorgen naar bed voor ruim 2 uur, hij kwam er om 12:30 uur uit en de rest van de dag zonder slaap?!
    Om 16 uur werd hij echt jengelig en huilerig, oogjes wrijven en gapen, maar slapen ho maar!! En even later krijgt hij een opleving en is uiteindelijk om 19;30 uur naar bed gegaan, maar hij had vlgs mij nog een uur door kunnen feesten! 8)
    Zo lastig...heeft hij 2 slaapjes wel of niet nodig?
    En kan ik beter vaste tijden gaan aanhouden om er toch een ritme in te krijgen?
    Op de 2 dagen van 1 slaapje gaf ik hem om half 12 al een boterham omdat ik bang was dat hij anders te moe zou zijn? Ik weet gewoon niet tot hoe lang hij t volhoudt.
    Sorry voor t lange verhaal, hopelijk is het duidelijk?

2. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Echt 1 slaapje per dag, zonder uitzonderingen, doet onze uk sinds een paar maandjes nu. Ik denk dat ze net iets jonger dan 1.5jr was...

Ik laat haar altijd aangeven wanneer ze wilt slapen (werkloos, dus zit niet vast aan kdv oid), omdat haar wakker op bed leggen echt totaal niet werkt. kHeb geen zin in gevechten ;)

De 2 slaapjes waren altijd vrij kort, nooit langer dan een uur, heeel soms anderhalf. eentje aan het einde van de ochtend (11/12u) en eentje rond een uur of 3/4 smiddags. Snachts slaapt ze van 2130 tot 800.

Nu 1 slaapje is steevast.... wisselend ;)
    Dan wordt ze 12uur moe en doet ze een dutje van een uur. De volgende keer wordt ze pas om 1500u moe, en slaapt ze eventjes. Ook weer korte dutjes, heel soms een uitschieter naar 2 uur, maar ze slaapt niet vast.
    Lunch is voor haar afhankelijk van wanneer ze slaapt: soms voor, soms na het dutje.

3. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Met de lunch zit ik ook zo te stoeien... Als ik wist: hij gaat om 13 uur naar bed dan kan ik hem om 12 uur brood geven.
    Maar hij gaat ook nog weleens om 10 uur naar bed en dan eet hij na zn slaapje.
    En soms is hij om 11;30 uur nog wakker en heb ik geen idee voor hoe lang nog en geef ik m maar snel wat te eten voordat hij te moe is!

@debbie 2007: hoe lang heeft die periode geduurd van 2 naar 1 slaapje?

4. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Mijn oudste was 15 maanden toen hij overging naar 1 slaapje. Hij kreeg toen een voeding (bv) rond een uur of 7 en sliep dan nog heel even door tot 8 uur/half 9 op vrije dagen. En dan van 12-3 ongeveer weer.

De jongste is nu net 1 jaar en doet nu al regelmatig maar 1 slaapje. Als hij 's ochtends pas rond 8 uur wakker wordt en we blijven gewoon thuis, dan houdt hij het wel vol tot een uur of 12 en slaapt dan 2 uurtjes. Als hij eerder wakker wordt, of we hebben een drukke ochtend, dan gaat hij eerder slapen en pakt dan laat in de middag nog een klein uurtje. Maar goed, hij is echt een slechte slaper en volgens mij ook gewoon een kind dat minder slaap nodig heeft dan gemiddeld, dus is misschien niet helemaal een goed voorbeeld.

Ik zit ook altijd te knoeien met de lunch. Als hij vroeg slaapt, krijgt hij zijn middageten daarna pas. Als hij 'laat' slaapt, krijgt hij rond half 12 al lunch. Maar als we laat ontbeten hebben, zoals in het weekend, dan hoeft hij het dan nog niet en dan gebeurt het wel eens dat we het helemaal overslaan. Dan krijgt hij rond 11 uur fruit, 12 uur bv en naar bed en als hij dan wakker wordt weer wat fruit of zo, omdat het dan eigenlijk alweer te laat is om nog brood te gaan eten. Want dan kom je weer zo in de knoei met het avondeten. Lastig he.

5. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Poeh...
    denk eerder in maanden dan in weken... maar exact weet ik het niet meer hoor.
    Het grappige is dat ik me vandaag realiseerde hoe dat 1e dutje per dag erin gebakken zit, alsof het er nooit 2 zijn geweest. Niet alleen voor ukkie, maar ook voor ons... je raakt er zo snel aan gewend en dus vergeet je snel hoe het was ;)

Wat lunch betreft:
    Soms schat ik het ook wel eens verkeerd in hoor. Sta je net lunch klaar te maken, begint ze ineens "in te storten" en dan is eten niet handig.
    Ach, dan laat ik het gewoon staan, en als ze halverwege dr lunch is en erg moe wordt, dan bewaar ik de rest, en probeer na haar lunch nog een paar hapjes. Of ik geef dan (naast een normale middagsnack) een extraatje, zoals een bekertje yoghurt, of nog es een banaantje.
    En tja, soms heeft ze meer honger savonds omdat haar lunch er een beetje bij ingeschoten is. Dat is dan maar zo.

6. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Hier was het al met 11 maanden ongeveer... Wel een gelijk 4 uur slapen..
    Dus een vroege..
    Nu slaapt hij 2-2,5 uur..
    Meestal eten we om half 12-12 uur en daarna gelijk plat

7. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Oh, trouwens, het ligt er ook een beetje aan hoe ze haar lunch en avondeten eet. Soms eet ze beter tijdens lunchtijd, dan ineens is avondeten helemaal hot.

Als lunchtijd weer een tijdje favoriet is, dan leg ik daar ook de nadruk op, en dan bied ik gemakkelijk nog lunch aan na vroeg dutje dat ineens lang uitvalt, om een uur of 3 of later hoor.

8. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Hier met een maand of 11. Ging ook geleidelijk aan... En dan 4 uur achter elkaar, nu wordt het ook steeds korter. Een slaapje van 1 1/2 a 2 uur is nu voldoende.
    Op het kdv slaapt ze wel 2 keer, maar steeds 'maar' een uurtje!

En helaas slaapt ze s'nachts ook minder! ;) Waar ze eerst om minstens 9 uur wakker werd, wordt ze nu tussen 6 en 7 wakker!

9. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Jesse sliep rond 13, 14 maand nog één keer per dag. Soms moest hij tussendoor nog wel es een extra tukkie doen, maar dat was misschien 1x per week, en na twee maand gewoon altijd 2x.

Inmiddels zitten we met hetzelfde, alleen dan soms nog 1x slapen, en soms niet meer. Da's nu ook ongeveer half half, en dat middagslaapje zal dus binnenkort wel hoe langer hoe meer verdwijnen.

10. Revolucia

Revolucia Actief lid

10 apr 2009
    475
    1
    0
    regio Rotterdam
    Ik zit hier ook middenin het gerommel en gestoei met slaapjes... Ze wordt nu vaak vroeg wakker (06.15) en dan redt ze het gewoon nog niet tot de lunch...

Dusss... maar weer om een uur of 10 naar bed, met als gevolg dat ze dan 2 uur slaapt en de rest van de middag met geen 7 paarden op bed te krijgen is! :D

Ach ja... het zal heus wel weer een keer rustiger worden en z'n ritme vinden, het is nu alleen heeeeeel lastig plannen!!

11. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.204
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Bij ons wisselt het een beetje. Het ligt er heel erg aan hoe laat hij wakker wordt. De afgelopen weken was hij altijd rond half 7 wakker en ging dan om 9 uur slapen tot 10.30 en van 14.00 tot 15.00 á 15.30. De laatste paar dagen slaapt meneer wat langer uit tot ongeveer half 8 en wil hij echt niet naar bed om 9 uur, dus gaat hij om 11.00. Meestal wilt hij dan s'middags niet meer slapen en zitten we op 1 slaapje van 1,5 á 2 uur. Gister was hij half 8 wakker en heeft slapen van 11 tot 12.15 en hij heeft het prima volgehouden tot 19 uur:).

Ik had deze vraag ook voorgelegd aan CB de laatste keer en toen zei zij al dat het gewoon erg per kind verschilt de een heeft nu eenmaal minder nodig dan de ander. Maar rond de 1 was wel zo een wissel periode.

12. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Herkenbaar dus!
    Vandaag was hij rond 6:30 wakker en dat vonden we nog iets te vroeg ;) dus een klein flesje gegeven en vervolgens kwam hij pas om half 10 uit zn bed!
    Wordt vandaag dus ook 1 slaapje, maar soms is hij idd al om 7:15 uur wakker en dan is het heel wisselend of hij het trekt tot ca 12 uur of niet.
    En soms als hij smorgens een slaapje heeft gedaan is hij niet voor vieren moe en komt t weleens voor dat hij echt pas om 17 uur toch nog een klein tukje doet omdat ie het anders niet redt tot savonds of te moe is om te eten....zucht...

13. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.204
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hoe laat gaat jouw zoontje s'avonds altijd naar bed?

14. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.082
    1
    0
    Gooi
    Mijn kleine meid slaapt zal zo lang ik kan herinneren nog maar 1 slaapje per dag en dan 1.5 uur meestal. Maar dit zeker al vanaf 9 maanden. Heeeeel soms een uitschieter van 2 of zelfs 3 uur maar dan was ze of ziek of had ze een slechte nacht gehad. Ze heeft altijd al weinig geslapen.
    Ze wordt nu met de zomertijd om half 8 wakker en dan doe ik haar meestal om half 1 ofzo in bed. "Lunch" krijgt ze niet op een vaste tijd perse: gewoon brood als ontbijt en na haar slaapje en fruit tussendoor en als toetje.

Ik denk dat je gewoon moet kijken naar hoeveel slaap hij nodig heeft: vroeg wakker of slechte nacht is extra slaapje proberen, zoiets? En anders gewoon maar 1? Dit dan ook zo doorgeven aan het KDV? Als hij moe is maar niet wilt slapen zou ik het wel gewoon proberen de volgende keer, misschien lukt het dan wel..

15. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.030
    1.852
    113
    Provincie Groningen
    Hier is het ook rommelig met het slapen!
    Sliep ze een paar weken geleden nog heerlijk uit tot 9 uur! Is ze nu om 7 uur wakker.
    Dit was altijd haar schema:
    - 9u wakker
    - 11.30u slapen
    - 13.00u wakker
    - 16.30u slapen
    - 17.15 u wakker
    - 18.30u slapen

En nu is het:
    - 7.00u wakker
    - 11.30 u slapen
    - 13.00u wakker
    - 18.30u naar bed

Ze slaapt nu dus echt stukkkken minder, echt bijna van het een op het andere moment.
    Ik merk wel dat ze veel sneller jengelt en mopperiger is, maar ze wil gewoon echt niet meer langer slapen.

16. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.040
    453
    83
    Vrouw
    Hier zat ik met een jaar op 1 slaapje. Heeft wel daarvoor wat welen gerommeld. Op een geven moment sliep ze in de middag amper meer. Ik heb er voor gekozen om haar in de ochtend zolang mogelijk op te houden en ik denk dat ik na een week of drie zat op 1 slaapje. Ze gaat nu ergens tussen 12 en 12.30 naar bed en slaapt dan 2 tot 2,5 uur. Eten doen we om 11.30 uur. Met dat gerommel was het inderdaad altijd even kijken hoe het uitkwam met de lunch. Soms al wat ervoor en dan wat meer erna. Maar liever meer ervoor want anders werd ze wakker van de honger. @Druif: succes ermee ;). Het is even doorzetten maar dan zit je ook zo op 1 slaapje als ik het zo lees.

17. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Nou, drama zeg.... ik dacht: hij was pas half 10 wakker, we doen hem na de lunch op bed. Maar vanaf 11 uur al jengelen en mopperen... Om half 12 brood gegeten, moest ie niet. Dan maar zonder brood naar bed. Eenmaal op bed gillen, staan, knuffels overboord enz. Dus na een half uur er maar weer uit. En weer helemaal het mannetje?!
    Om 13 uur nogmaals geprobeerd wat vanmiddag krijgen we bezoek. Wel zo gezellig als ie dan een beetje uitgeslapen is. En eindelijk, hehe, meneer ging slapen! PFFF.
    Hij is dus zichtbaar moe, maar weigert gewoon!
    En voorgaande keren was het ook niet zo dat ie dan ok meteen 2,5/3 uur slaapt, maar ook kort voor zijn doen: 1,5 uur ongeveer.

@ vruchtje: hij gaat meestal om 19:30 uur naar bed tot ca 7:30 gemiddeld.
    @Bellabella: Op het KDV wel doorgegeven, maar daar hebben ze hem wel gewoon 2x naar bed gedaan en dan slaapt ie wel, maar wel 1 uurtje per slaapje. Terwijl thuis slaapt hij meestal veel langer!
    @Consider: hier dus hetzelfde. Echt ineens ca 2/3 uur per dag minder slaap?! Ook mopperen en jengelend, en gapen, maar slapen ho maar!

18. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Jemig, hoe lang duurt dat wennen?
    Gisteren "vroeg" in de ochtend naar bed, ca 11 uur, tot 13 uur. vervolgens NIET meer geslapen! Om 16 uur geprobeerd maar 1 en al feest, uur later geprobeerd en "geslapen" voor 20 minuten?!
    Vandaag op KDV vanmorgen even liggen knikkebollen in de kinderwagen vervolgens geprobeerd om om 13 uur naar bed te doen maar meneer was de tent aan het afbreken. En vanmiddag aan het einde vd dag dan nog een uurtje gslapen?!
    Schijnbaar rust hij voldoende uit van 20 minuten knikkebollen oid, maar ik zou natuurlijk liever 1 goede lange ruk hebben ipv steeds hazeslaapjes omdat hij eigenlijk te moe is!
    Herkenbaar?

19. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.040
    453
    83
    Vrouw
    Tja, dat wennen kan wel even duren. Hoe gaat het nu? Hier heeft het wel een week of drie geduurd denk ik. En nog soms wil ze 's morgens slapen. Altijd als ik thuis ben gelukkig, dus dan hup in de wandelwagen en dan slaapt ze maar een minuut of twintig, dertig. Ik doe haar wel daarna gewoon op bed rond 12 uur en dat gaat prima. Het is echt even wennen en doorzetten vind ik. Succes... ;)

20. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Hij houdt t hier op 1 slaapje, dus dat vind ik wel knap. Geen periode van de ene keer1, de andere keer 2.
    Gisteren heeft ie van 13-14:30 geslapen.
    Ik hoop wel dat t wat langer wordt op de duur. Met avondeten is hij niet te genieten (slaap?), maar daarna krijgt hij weer een opleving waardoor we moeten waken dat we hem dan niet alsnog om 20 uur naar bed doen.
    En bij jullie?

Deel Deze Pagina