6 weekjes en zetpilletjes?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Klijntjuh, 4 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Klijntjuh

Klijntjuh Fanatiek lid

28 mei 2010
    1.059
    0
    0
    Freelance Illustrator& Grafisch Vormgever!
    Gouda
    Onze kraamzorg heeft toendertijd geadviseerd om baby-zetpilletjes in huis te halen. Omdat ze altijd savonds of in het weekend ziek worden :p

nou heb ik sinds zaterdagnacht flinke buikgriep, mijn man ook ziek geweest ( geloof me, we hebben er alles aan gedaan om niet te laten aansteken, apart slapen, alle 3 andere kamer, handen met chloor wassen, allebei andere wc gebruiken enzenz.) maar nu is andy ook ziekjes. Zo zielig! Ik heb hem dus een zetpilletje gegeven vanochtent, en eind vd middag weer een.
    Ik heb het idee dat dat echt lekker helpt! Hij slaapt dan even goed, en voelt zich volgensmij wat beter.

Hij heeft een aantal keer een waterdunne luier gehad, en in totaal al 7 poepbroeken vandaag, en 5 gister. Gelukkig spuugd hij niet, en zijn niet al zijn luiers water-dun.
    Hij drinkt goed, en we geven hem nu gewoon flesjes op verzoek, en gister ook, zodat hij krijgt wat hij wil.

Hij is al sinds vanochtent 37.3 terwijl hij normaal altijd 36.8 is.
    Dus duidelijk niet zo lekker.

Maar nou begreep ik dus dat zetpilletjes vanaf 3 maanden pas mogen ofzo? Wat zou je moeten doen als ze jonger zijn dan?

2. kimr1

kimr1 Bekend lid

13 aug 2008
    545
    0
    16
    Je hebt zetpillen van 120 gram. Deze mogen ze inderdaad pas vanaf 3 maanden.
    Tot 3 maanden geeft het zetpillen van 60 gram, of je moet een halve geven natuurlijk.
    Beterschap!

3. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    pff dat gaat wel heel ver..

Kindjes jonger dan 3 maanden mogen inderdaad maar 60 mg paracetamol hebben(die kun je alleen bij de apotheek kopen)..

4. moonchild

moonchild Fanatiek lid

28 okt 2009
    1.798
    1.292
    113
    Ik zou het zelf in overleg met de huisarts of consultatiebureau-arts geven als ze nog zo klein zijn.
    Beterschap!

@ kimr1: Ik heb ergens op een ander forum gelezen dat je geen halve zetpillen mag geven, omdat het kan zijn dat de werkende stof niet goed verdeeld is over de zetpil en dan weet je nog niet hoeveel je kindje binnen krijgt.

5. Alita

Alita Niet meer actief

Idd je gaat wel ver met chloor je handen wassen???!!

Maar ik zou ook alijd naar de HA gaan met zo`n kleintje....uitdroging is nu erg gevaarlijk....beterschap!

6. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik denk dat je voor die temp. niets hoeft te doen hoor. Bij iedereen schommelt dat weleens zonder er wat aan de hand is. Een dekentje meer of minder of flink huilen kan dat verschil al geven.

Als je kindje zo klein is en niet zo lekker is het beste medicijn eigenlijk: Liefde.. hoe onnozel misschien ook. Maar lekker vasthouden, kroelen en bij je houden. Jouw warmte is het prettigst vaak. Daar hebben ze geen paracetamolletjes voor nodig. Ik zou zelf als ze zo klein zijn niet te snel zelf gaan 'dokteren' , maar liever even overleggen met de huisarts of cb wat je het beste kan doen.

Huisarts kan ook aangeven wanneer je echt aan de bel moet trekken, inderdaad wat al genoemd werd vanwege uitdroging, omdat dat heel snel gaat.

Sterkte en beterschap in elk geval!

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ow trouwens érg belangrijk: kindjes onder de 3 maanden mogen geen koorts hebben.
    Door paracetamol te geven, maskeer je mogelijk de koorts...

als je kindje koorts krijgt moet je onmiddellijk naar de huisarts, die je dan weer zal doorverwijzen naar de kinderarts..

8. adi

adi Niet meer actief

Voor een temperatuur van 37,3 moet je echt geen paracetamol geven, temp tussen 36,5 en 37,5 is hartstikke normaal.
    Bij diarree helpt paracetamol echt niks, die is alleen tegen koorts en pijn. Als je kindje geen koorts of pijn heeft, moet je geen medicijnen geven.

Hou de ontlasting goed in de gaten. 7 poepluiers per dag zijn officieel diarree. Dan moet je goed in de gaten houden of de kleine goed plast en goed drinkt. En daarnaast goed alert is. Die paracetamol kan de baby suffer maken, en kun je deze signalen dan misschien niet goed inschatten.

Als ze langer dan 24 uur diarree heeft op deze leeftijd moet je officieel de huisarts bellen.

9. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Idd geen paracetamol geven. Bij koorts dus hoger dan 38 graden, de huisarts bellen en als de diarree langer dan 24 uur aanhoudt. Kindjes onder de 3 maanden mogen niet ziek worden.

10. mama32

mama32 Bekend lid

14 mrt 2010
    949
    0
    0
    Ik ben werkzaam als apothekersassistente!
    Zuid Limburg
    Ik zou idd ook geen paracetamol geven... Daarmee onderdruk je alleen de koorts.. Toen Mila 8 weekjes oud was had ze ook verhoging van 38,3. We hebben toen de HAP gebeld en die wilde de kleine wel even zien. Uiteindelijk bleek het om een verkoudheid te gaan. Hij adviseerde niks te doen zolang ze goed dronk en plaste en poepte. Als het niet minder werd en de koorts zou stijgen moesten we terug gaan! Ik zou dus even kijken hoeveel verhoging hij heeft zonder paracetamol... en bij twijfel toch maar even de HAP bellen..

11. Bri

Bri Niet meer actief

Ben het (weer eens :)) helemaal eens met Adi's post.

Geen koorts of pijn? Dan heeft paracetamol helemaal geen zin.
    Wel koorts of pijn? Eerst even de ha bellen (of de huisartsenpost, als het in het weekend of 's nachts is). Altijd fijn om dan alvast paracetamol in huis te hebben zodat je niet per se nog naar de apotheek hoeft. 60 mg voor kindjes onder 3 maanden.

Uitdroging is wel een reëel gevaar bij diarree, zeker bij hele kleintjes. Zolang ze goed blijven plassen en alert zijn, gaat het nog best oke. Als je BV geeft, kun je hem het beste wat vaker aanleggen. Of dat met flesjes ook kan (vaker laten drinken) weet ik niet. Je zou ook een keer ORS kunnen geven tegen uitdroging.

12. Klijntjuh

Klijntjuh Fanatiek lid

28 mei 2010
    1.059
    0
    0
    Freelance Illustrator& Grafisch Vormgever!
    Gouda
    oke, dus het ging alleen om de 120 gr.
    Ik had inderdaad die van 60 gram.

Het arme jochie was gewoon niet lekker.. wij nemen dan ook een paracetamolletje.. als het gewoon lekker helpt is dat toch super. daarvoor licht het toch in de la?
    Ik noem een paracetamol nou niet bepaald 'zelf dokteren'.

En sorry hoor.. maar aan de ene kant word ik afgeschilderd als 'slecht' omdat ik een paracetamolletje geef, en aan de andere kant 'overdreven' omdat ik er alles aan doe om besmetting te voorkomen?

Ja we hebben contact gehad met de arts.. en die kwam met het chloor-verhaal aan..
    Ik snap jullie echt niet.. maar dat zal wel omdat ik zelf nog niet zo helder ben hou ik het maar even op...

Hij plast goed, is helder, en slaapt nu weer lekker..
    de paracetamol gaf ik niet voor die paar graadjes hogere lichaamstemp. maar omdat hij dus niet lekker was, buikpijn had, en niet lekker kon slapen hierdoor!
    Die paar graadjes verschil gaf mij alleen duidelijk aan dat hij inderdaad niet lekker was.

ach.. gaan jullie je kinderen maar zonder dat je je 'ontsmet' maar eens lekker tussen het overgeven door knuffelen! Doe ik mijn ding oke? (en ja, zodra kon, lag hij bij me.. vasthouden was ik te zwak voor)

13. misa

misa Niet meer actief

Ik zou ook bij ziekte even aankijken: drinkt ie genoeg, hoe is de temp, spuugt hij, hoe is hij te pas. Paracetamol kan maken dat je niet merkt als de temp omhoog gaat, dus daar zou ik voorzichtig mee zijn.
    En bij twijfel gewoon de ha bellen (niet het cb..!). En uitdroging kan heel snel gaan (1 a 2 dagen), dus wees allert bij zoveel diaree.

Beterschap voor jullie 3-en!

14. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    vind je reaktie nogal overdreven.. het is, denk ik, niemands beboeling om je aan te vallen maar als je iets plaatst op een forum kun je reakties krijgen van mensen die het niet met je eens zijn..

als je je meteen zo aangevallen voelt, stel dan geen vraag op een openbaar forum..

15. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    #15 Kolibrie, 4 jan 2011
    Laatst bewerkt: 4 jan 2011
    Hoi Klijntjuh. Ik lees hier goedbedoelde adviezen, dus je hoeft niet zo boos te worden ;) Een zetpil onderdrukt inderdaad de koorts, waardoor je geen goed beeld krijgt hoe ziek je kindje misschien kan zijn. Zo te lezen heeft jouw kindje een goede lichaamstemperatuur, dus daar hoef je hem inderdaad niet voor te geven. Ik lees dat hij nu 1 maand oud is? Weet je ook dat dit de periode is, waarin hij last kan gaan krijgen van darmkrampjes? Dan voelen ze zich ook helemaal niet lekker. Helaas hoort dat er wel bij en moet dat na ongeveer 3 maanden weer minder worden. Sterkte met je kleintje!

16. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    tot 3maanden kan een zetpil van 60gr. Mijn zoon kreeg ze voor de darmkrampjes op advies van de huisarts toendertijd.

17. Bri

Bri Niet meer actief

Ik zou het bij 60 mg laten, 60 gr is zo'n paardendosis ;)

Klijntjuh, ik lees ook geen overdreven harde reacties hier, maar sorry als mijn post verkeerd is overgekomen op je.
    Als je kleintje echt pijn lijkt te hebben, en goed reageert op een paracetamol, prima om die te geven. Maar voor 'alleen maar' diarree zou ik het zelf niet doen.

Het enorme ontsmetten zou ik zelf ook niet doen, behalve als je een heel kwetsbare baby hebt (pasgeboren, of prematuur, of als er iets aan de hand is qua immuunsysteem). Ziek worden is vervelend, maar is niet te voorkomen. Jouw zoontje is natuurlijk pas 6 weken en dat maakt het wel wat anders. Ik waste mijn handen toen ook tig keer per dag, maar liet het bij antibacteriële zeep.

off-topic:
    Mijn eigen zoontje is met 11 weken opgenomen geweest in het zkh omdat hij (bleek achteraf) een naar darmvirus heeft opgelopen. Hoge koorts, megahoge hartslag, veel pijn. Achteraf denk je: hoe had ik dit kunnen voorkomen? Zelf waren wij helemaal niet ziek geweest. Misschien toch iemand met 'vieze' handen die hem heeft beetgehad? Iemand die op hem heeft gehoest? Je kunt dus niet alles voorkomen - maar als het schrobben van je handen met chloor dit zou kunnen tegengaan, zou ik het zéker doen.
    Overigens kreeg hij in het zkh meteen paracetamol toegediend, omdat koorts van 39 graden en hoger écht niet goed is voor een baby. Maar toen had hij ook al een infuus met antibiotica en extra vocht in z'n armpje en lag hij aan de monitor. :(

18. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Wat een rare reactie plaats je zeg, mensen geven je toch tips. Als je er niet mee eens bent kunt je beter een dokter bellen want je slaat de tips van de moeders hier toch in de wind omdat het blijkbaar niet in je straatje past.

Beterschap voor je kleintje

19. Alita

Alita Niet meer actief

jeetje wat een reactie.......

Niemand valt je toch aan.....jij stelt een vraag en je krijgt antwoorden en advies en meningen...daar is dit forum voor...

20. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

30 jul 2007
    1.714
    0
    0
    Ik denk dat er hier zo gehamerd wordt op het niet geven van paracetamol omdat zulke kleine kindjes nl. ondertemperatuur kunnen krijgen door paracetamol en dan heb je nog verder van huis. Het werkt bij die kleintjes nl net allemaal even dan wat anders dan bij een volwassene die een pilletje voor de hoofdpijn pakt.
    Volgens mij probeert iedereen je een eerlijk antwoord te geven op de vraag die je zelf stelt zonder je aan te vallen dus ik begrijp je vijandelijke houding niet :(

Deel Deze Pagina