@tinebx Nee er zit heen dons tussen dan had Ik het dekentje nooit gekocht want dat is inderdaad niet veilig. @bimmetje Nog gefeliciteerd met jullie huwelijk. Geniet nog even van Frankrijk kan me voorstellen dat je daar lekker relaxed maar dat je het ook fijn vind weet thuis te zijn met het naderen van de bevalling. @sanudo jeetje 4 weken voor op de groei dat is best veel. Enig idee hoe dat komt? Houdt is dochter lief uitvogelen bij opa en zijn vrouw. Heerlijk 2 nachtjes erg dus voor ons uitslapen en rustig aan doen. Is wil nodig want krijg steeds vaker een harde buik. De trap op lopen bezorgt me er standaard een. Pfff sta ik weer te zuchten boven aan de trap haha
@bimmeltje, ik vergeet jullie helemaal te feliciteren! Dat gezeur met kraamzorg zie ik nog het meeste tegenop, mijn vriend en ik zijn eensgezind en erg eigenwijs, dus dat zal nog wat worden. Die vreemde mensen die jou vertellen hoe je het moet doen, terwijl hij er al 3 heeft en ik ook al wen poosje moeder ben. We weten inmiddels echt wel hoe het moet en wat wel of niet goed is. Gewoon lekker je eigen instinct blijven volgen! De reden dat ze 4 weken voor loopt kan meerdere redenen hebben. Vergissing gemaakt met termijnberekening, gewoon hard groeien (ze heeft het te goed). Ik kom de laatste 3 maanden al niks meer aan terwijl zij blijft groeien, dus ze eet mijn reserves op denk ik. De kids van mijn vriend waren 9, 10 en 11 pond, hijzelf was ook 10 pond. Ik daaentegen was maar 7 pond en mijn zoon ook maar 7,5 pond. Het kan allerlei redenen hebben. Ik hoop alleen niet dat het hoofdje te groot is voor de uitgang, anders wordt het een keizersnede. De verwijzing naar de gyn klinkt wel zo "positieve discongruentie". Vind het erg spannend allemaal en de dagen zullen erg lang duren tot woensdag
Buster dan snap ik niet waarom ze problemen maakt over het dekentje... heeft ze dat uitgelegd? Ja ik krijg ook af en toe harde buiken, vooral als ik iets gedaan heb! Trappen lopen is idd vermoeiend Sanudo, das wel veel 4 weken! Je zou dus al mogen bevallen, wel een leuk idee, niet ? Ik hoop voor je dat het gewoon op de normale manier kan! Ben benieuwd! Kan je dan niet kiezen voor minder uur kraamzorg ofzo? Want ik snap wel dat dat lastig zal zijn als een vreemd iemand tegen jou zegt , als moeder, hoe het moet. Of gewoon van te voren laten weten hoe het zit .... Ik heb een beetje schrik dat ze teveel uit mijn handen gaat nemen, ik ben nog geen moeder maar ben wel kindjes gewend. Ik moet uiteraard nog veel leren, maar die kraamzorg is allemaal vrij nieuw voor mij, dus ben wel benieuwd ....
Tja die kraamzorg, in principe is ze er om op jou en de baby te letten ze moet verplicht een aantal controles uitvoeren bij jullie alle 2 zoals temperatuur geel zien en ligging baarmoeder, verder controle op hygiëne als ze die dingen gedaan heeft en je hebt liever dat ze zich niet te veel bemoeit met andere zaken mag/kan je dat gewoon zeggen. Ik vond het vorige keer echt heerlijk had er helemaal geen probleem mee dat er een vreemde vrouw in mijn huis rond liep. Mijn huis was lekker opgeruimd ik kon rusten als dat nodig was mijn eten werd geregeld voelde me net een prinsesje haha.
Ja dat lijkt me inderdaad wel heerlijk, zo even iemand die alles voor je doet! Maar ik bedoel meer dat ze dingen met mijn kindje me niet uit de handen neemt ik heb er eigenlijk geen beeld bij hoor hoe dat gaat. Maar ik wil wel zoveel mogelijk zelf doen voor zover dat kan. Enja die controles zijn idd nodig heb er allemaal geen problemen mee. Maar stel het is iemand die alles doet met mijn kindje en me zelf niks laat doen, ff een extreme situatie wrs Hoop gewoon dat ik een lieve, leuke kraamverzorgster heb. MAar utieindelijk is het ook niet voor heel lang dus dat zal allemaal wel goed komen!
Even ego hoor ik stuiter haha. Vanmorgen naar Leiden gegaan nadat de controle in Utrecht woensdag aangaf dat baby A tegen de bloedarmoede aan zit. . Bleek daar de meting ineens weer helemaal goed. Heel apart. Metingen zijn dus niet zo betrouwbaar als ze lijken. Man was een beetje boos en er klaar mee. Die spanning sloopt je. We mochten de afspraak van aankomende week in Leiden omzetten naar Utrecht dus direct een gesprek aangevraagd met de gynaecoloog. Nou we zijn net teruggebeld door de gyn, ze heeft overlegt met kinderartsen en neonatologen en ze heeft groen licht gekregen om ze te halen. Wel definitief een keizersnede. A.s. Woensdag krijg ik longrijpingsprikken en maken ze weer een hele uitgebreide echo. Neonatoloog kijkt dan mee en dan worden ze of 2 of 9 september gehaald met een geplande keizersnede. Het hangt een beetje van de gewichten af en hoe de rhesus meting is. Ze zijn bang voor dat ze aan het zuurstof moeten als ze ze 2 september halen. Tweede beeb ligt weer in stuit (heeft nu 1 weekje in hoofdligging gelegen van de hele zwangerschap) dus ze durven natuurlijke bevalling niet aan. Kans dat de tweede alsnog met een ks moet komen is te groot dan. Heel eerlijk? Liever de 2e met zuurstof en verder gezond dan de 9e met misschien wel bloedarmoede. Dochter heeft 10 dagen aan de 100% beademing gelegen en heeft hier niets aan overgehouden. Vind het reuzespannend
Wat goed nieuws dat alles gewoon nog in orde is met je kindjes. En idd super spannend dat ze toch eerder gehaald worden, jammer van de keizersnede, maar dat is maar beter aangezien eentje in stuit ligt ! Enja idd mss wel beter dat ze even aan de zuurstof moeten dan dat ze toch bloedarmoede krijgen, dat is erger ja!!! Super spannend voor je!!!!!
@nijntje jeetje wat een gedoe weer met die meting , maar wel lekker dat ze je nu meer zekerheid hebben gegeven, het hangt natuurlijk van wat factoren af maar er is nu tenminste iets van actie. Hopelijk blijven jullie alle 3 gezond en doen de kleintjes het super goed als ze er zijn. Wel fijn dat je toch een kz krijgt ik denk dat het voor jou rust wel goed is want je zag toch een beetje op tegen natuurlijk bevallen zeker als 1 van de 2 in stuit lag. @tinebx inderdaad zou het ook niet leuk vinden als de kraamhulp alles met mijn kindje deed en ik niks, mijn ervaring de vorige keer is juist dat ze me er heel veel bij betrok. De eerste dag liet ze mijn vriend de kleine verschonen op ons bed zodat ik kon zien hoe hij het deed en hoe het moest bij het in bad gaan liet ze ook meteen mijn vriend het werk doen ipv het zelf te doen , ik kon zittend op een stoel kijken en foto's van ze maken de dag erna was ik uitgerust genoeg om dingen zelf te doen dus werd meteen bij alles betrokken. Ze vroeg me eigenlijk ook steeds of ik of mijn vriend het wilde doen of dat we het liever door haar lieten doen. Maak me dus echt niet druk. natuurlijk deed ze wel verschonen en zo als ik lag te slapen en mijn vriend even de deur uit was. Ben wel benieuwd hoe het nu gaat want we weten niet hoeveel dagen mijn vriend nu thuis kan blijven , 5 jaar terug was hij militair en had nog zoveel vrije dagen en overuren dat hij 3 weken voor de bevalling en 2 maanden erna thuis was . Echt luxe dus . Nu is hij eigen baas (directie chauffeur) en als hij niet werkt en/of een ander in huurt om zijn werk te doen kost dat gewoon een heleboel geld. Hij bekijkt dus even wat het aanbod qua werk is en hoe ik me voel , voel ik me oké dan zal hij waarschijnlijk gewoon werken als de kraam er is en juist daarna minder werken , mijn moeder is er namelijk ook als de kleine er is.
@Nijntje Het blijft nog even spannend dus. Kun je nog wel ontspannen en genieten van jouw laatste weken zwangerschap? Goh ja die kraamzorg. Wij zien er ook een beetje tegenop. Ik hoop inderdaad niet dat het zo'n type is die de zorg voor mijn baby over gaat nemen. Ik word nu al niet goed bij het idee.... @Busster Wel een tikkie overdreven met dat dekentje. Ze zullen wel veiligheidsnormen moeten hanteren om zichzelf in te dekken. Ik vraag mij af hoe gevaarlijk ze zijn die dekens. Ze worden immers zo verkocht Zaterdag thuis gekomen en geniet van de luxe thuis.
Busster: zal wel meevallen met die dekentjes denk ik. Ze zeuren tegenwoordig om alles. Bimmeltje: lekker om weer thuis te zijn Genieten: niet echt. Heb het gevoel dat ik op een tijdbom zit. maar dat is de hele zwangerschap al niet iedereen zei met 12 weken. Nu genieten meid je bent de gevaarlijke periode voorbij. Nou dacht het niet. Voor ons begon het toen pas want dan krijgen ze een eigen bloedsomloop ongeveer. Mensen snappen ook vaak niet wat rhesus nu is en hebben zoiets maar je krijgt toch spuiten? Nou nee dat heeft geen zin meer. Die antistoffen zijn al aangemaakt. De spuiten zouden dat moeten voorkomen juist maar dat is allemaal bij dochter gebeurt niet in deze zwangerschap. Mijn schoonouders ook. Nou fijn dat ze goed groeien hoor zeggen ze dan als we weer een controle hebben gehad. Maar ja vooruit.
Ja, ze gaan altijd uit van het ergste, wat als het kindje gaat bewegen en met het hoofdje onder het dekentje komt .... Maar dat kan bij elk soort deken gebruiken. Enja oke ze bewegen wel, maar dat zijn volgens mij echt rampscenario's hoor ..... als je ziet dat alles goed vast zit, je kindje zelf goed ingewikkeld is (waardooor het minder gaat bewegen, wat zowizo fijner is) ja ... en trouwens, je bent als ouder toch wel echt oplettend ..... als je slaapt zie je dat niet maar dan nog, ik denk dat je meer ligt te kijken of je kind nog leeft dan dat je slaapt haha
Ja nijntje, ik snap wel dat het voor jullie net iets moeilijker is allemaal dan wat buitenstaanders denken. Er komt idd veel meer bij kijken dan als je maar 1 kindje krijgt. En dadelijk is het van je bent er bijna vanaf, maar dan moet het eigenlijk juist beginnen, want dan zit je ineens met drie kindjes, twee pasgeboren babytjes, dat is volgens mij ook niet niks hoor! Ik weet eigenlijk niet goed wat die rhesus is...
Balen hoor Nijntje dat jouw zwangerschap zo verloopt en dat je daardoor niet kan genieten van het zwanger zijn. Kan me ook voorstellen dat omstanders het niet goed snappen. Rhesusfactoren is ook ingewikkeld en moeilijk te snappen. Ik ben verpleegkundige en vind het zelf ook ingewikkeld. De onbegrip waar jullie tegenaan lopen lijkt me frustrerend.
@nijntje snap wel een beetje je gevoel over die goed bedoelde ondoordachte opmerkingen over de groei van jullie kindjes. Dat ze groeien wil nog niet zeggen dat het met de rest oké is. Ik krijg die opmerking ook steeds weliswaar krijgen wij er maar 1 maar ons meisje heeft te korte boven benen zoals ik hier al eens verteld heb kan dat een teken zijn van het syndroom van down maar dat hoeft niet. Die zekerheid krijgen weer pas als ze er is. Steeds na de groei echo blijft ze aan de korte kant maar ze groeit wel. Roepen mensen ook steeds. Zie je niks aan de hand ...... grrr kan daar zo boos om worden. Heb ik ze net uitgelegd wat er ook mis zou kunnen zijn en dat ik me er zorgen over maak zijn ze ineens ook dokter en denken te weten hoe het zit. Zal blij zijn als straks al onze kindjes gezond en wel zijn. We wachten af.......
Ja, als er iets anders is dan normaal is het normaal dat je je zorgen maakt ..... Bij ons gaat alles gewoon zoals het moet dus kan er niet over meepraten maar ik begrijp wel volledig jullie gevoel daarbij! Mensen denken altijd dat ze goed doen door alleen positief te kijken maar daar heb je vaak gewoon niks aan ....
inderdaad busster. af en toe heb je echt zoiets van aaaarrrrghh snap het nu eens. rhesus: zal het proberen uit te leggen maar wordt een lang verhaal. Ik heb als bloedgroep A-Negatief en ben dus rhesus negatief. Mijn man heeft als bloedgroep A-positief en is dus rhesus positief. Zijn ouders en opa en oma enzo zijn ook allemaal rhesus positief. Dit weten we omdat hij helemaal onderzocht is en een dubbel rhesus positief gen bij zich draagt. Dit werkt een beetje hetzelfde als de genen die je doorgeeft van bruine of blauwe ogen. Ookal heb jij zelf bruine ogen, als een van je ouders blauwe ogen heeft kan je ook de genen voor blauwe ogen bij je dragen en die aan je kinderen doorgeven. Heb je bruine en blauwe genen noemen ze je heterozygoot. Heb je alleen bruine ogen genen noemen ze je homozygoot. Mijn man is dus in het rhesus stukje homozygoot. Wij krijgen dus altijd kindjes met een positieve bloedgroep. Nu is het zo dat een negatieve en een positieve bloedgroep niet samen gaan. Dat bijt elkaar als het ware. Ik heb dus positief bloed bij me gekregen in de zwangerschap van onze dochter. Mijn lichaam ziet dat als troep wat opgeruimd moet worden en gaat daar dus antistoffen tegen aanmaken. Net zoals je antistoffen aanmaakt tegen een griep, de waterpokken, mazelen of wat dan ook. In een zwangerschap komen deze antistoffen via de placenta bij je kindje zodat die profiteert van jou afweersysteem. Maaar ik heb dus antistoffen bij me tegen de bloedgroep van het kindje. Die antistoffen zien dus het bloed van het kindje en denken hey dat hoort daar niet opruimen die handel. De rode bloedcellen van het kindje worden dus door mijn antistoffen opgeruimd waardoor het kindje langzaamaan bloedarmoede gaat krijgen. De placenta speelt daar dan vervolgens weer op in door heel veel rode bloedcellen aan te gaan maken maar op gegeven moment zijn er meer antistoffen dan rode bloedcellen en komt er dus bloedarmoede. Dat is in eerste instantie natuurlijk niet zo erg maar die bloedarmoede wordt steeds erger. De rode bloedcellen zorgen voor het zuurstoftransport door het lichaampje. Als er dus een tekort aan rode bloedcellen is is er een tekort aan zuurstof in het lichaampje. het hartje gaat dan harder werken om het alsnog allemaal rond te krijgen maar op gegeven moment zit dat ook aan de max. Er komt dus als er niet ingegrepen wordt zuurstoftekort in de hersenen waardoor het kindje hersenschade oploopt (en dus gehandicapt wordt) en op gegeven moment zo erg dat het overlijdt in de buik. Nu kunnen ze tegenwoordig bloedtransfusie geven in de baarmoeder. Ze kruisen dan mijn bloed met donorbloed waardoor dat donorbloed resistent wordt tegen de rhesus. Dan krijg ik dus een ruggeprik en prikken ze dwars door mijn buik heen een bloedvat in de navelstreng aan waarna ze de baby een bloedtransfusie geven. Dit heb is tot nu toe niet nodig geweest gelukkig omdat de baby's nog niet zulke ernstige bloedarmoede hebben dat dat nodig is. Ze doen het vanaf nu ook niet meer omdat ik de 35 weken voorbij ben. Als ze dan ernstige bloedarmoede krijgen worden ze gelijk gehaald. Als de baby's dadelijk geboren zijn hebben ze die antistoffen tegen hun bloed nog ongeveer 8 weken in hun bloed zitten. Ze kunnen dan alsnog bloedarmoede krijgen. Daarom zullen ze waarschijnlijk na de geboorte onder de blauwe lamp moeten. Hoe dat precies werkt weet ik niet maar het schijnt dan dat die antistoffen verdwijnen. Het gevoel dat we op een tijdbom zitten komt dus doordat de kindjes ieder moment ernstige bloedarmoede kunnen krijgen. Daarom hebben we zoeits haa ze er maar uit, nu valt het nog mee. Ze doen namelijk iedere keer metingen en je ziet ze iedere week langzaam stijgen. Bij die metingen meten ze de bloedstroomsnelheid in de hersenen. Hoe hoger die wordt hoe harder het hartje dus aan het werk is om het zuurstof rond te krijgen. Dit is een beetje in jip en janneke taal hoe het werkt. ER zijn nog veel meer varianten en dingen omheen maar dan wordt het wel heel ingewikkeld haha. Veel mensen die het stukje over antistoffen horen dat het ongeveer hetzelfde werkt als mazelen zeggen is er geen antibiotica voor dan ofzo. Ja die is er (die anti-d spuit die je krijgt in de 27e zwangerschapsweek en na de bevalling) Maar zn spuit is genoeg voor ongeveer 20cc bloed. Ik heb bij onze dochter 437 cc bij me gekregen. Die anti D werkt ook alleen als het binnen 24 uur gegeven wordt nadat het in mijn bloed terecht is gekomen. Dit is bij dochter niet gebeurt en ben ik dus alsnog antistoffen aan gaan maken. zelfde zoals je die antistoffen van de griep niet meer uit je lijf kunt filteren kan dat ook niet met deze antistoffen. Ik heb ze aangemaakt dus hou ze mijn leven lang bij me. Iedere keer als je zwanger bent maakt je lijf extra antistoffen aan. Dit wordt nog ingewikkelder maar door de placenta heb je als moeder en kindje contact met elkaar. Mijn lijf ziet dus die bloedgroep en dat dat maar niet weg gaat. Eigenlijk denkt het dat er een ziekte zit die er al negen maanden zit. Mijn lijf gaat dus ook nog eens antistoffen extra aanmaken, want die denkt het wil niet weg, we hebben niet genoeg antistoffen dus ik moet extra maken. Als ik nu een volgende keer weer zwanger zou worden zou ik zoveel bij me dragen dat het al heel vroeg in de zwangerschap mis gaat. De kans op een gezond kindje wordt dus erg klein omdat ze die wisseltransfusie's pas vanaf 18 weken kunnen geven en maximaal iedere 14 dagen. Als je zoveel antistoffen hebt dat de bloedarmoede er in 14 dagen al weer flink is dan kunnen ze niks meer doen. Vandaar ook dat ik bij de keizersnede dadelijk een ringetje erom laat leggen. We durven het echt niet meer aan.
Zozozo, dat is een hele uitleg! Ik begrijp het wel hoor! En ik snap jullie keuze volledig! Wat goed dat het zo lang gewoon goed is blijven gaan, maarja het zorgt er idd wel voor dat je hele tijd zorgen maakt over hoe het zou gaan met je kindjes. Het is idd dan beter dat ze al komen en zo minder met jouw antistoffen in aanraking komen! Ben je langs de ene kant blij dat je zwanger bent en twee mooie kindjes krijgt, maar langs de andere kant maak je je heel de zwangerschap wel zorgen denk ik? En dat je het niet nog een keer aandurft snap ik ook hoor, wat raar dat je lichaam zoveel antistoffen gaat aanmaken door een zwangerschap :O Ja als de kans dn zo groot is dat het zo loopt moet je jezelf dat verdriet niet aandoen nee .... Maar jullie hebben wel enorm veel geluk dat jullie dan nu twee mooie wondertjes krijgen! Dat je niet van in het begin al weinig kans had op kinderen. (om het even ook positief te bekijken ) Want dat vind ik wel super voor jullie!
Nou inderdaad. Alle gynaecologen staan er versteld van dat ze het zo lang volhouden zonder ernstige bloedarmoede. Ik ben door anticonceptie zwanger geraakt dus was niet helemaal gepland haha. We waren nog aan het nadenken of we het aan durfden of niet. Echt heel bijzonder. Heb ook nog eens pcos. Een gelovige vriendin van ons zei: Als je kijkt naar pcos en dan ook nog eens spontaan door anticonceptie zwanger, dan geloof ik dat deze kindjes gezond geboren gaan worden. Want ze moeten wel erg door God gewenst zijn. Vond het wel mooi dat ze dat zei ondanks dat we zelf niet echt gelovig zijn. We zijn dan ook erg blij dat we met deze problemen en pcos straks drie kindjes hebben. Er zijn er zoveel die het helemaal niet gegund zijn. Vind het ook nog steeds een heel apart iets die rhesus. Net alsof je eigen lichaam je verraad tegenover je kindjes ofzo heel gek. Ps: had ik gelijk even wat te doen op deze regendag op de bank haha.
Oohja, die kindjes hoorden gewoon bij jullie te komen! Dat is allemaal wel heel speciaal en mooi vind ik hoor. Jullie hebben een hoop geluk bij elkaar gekregen! Enja die kindjes gaan gewoon kei gezond zijn! Rhesus is indd iets heel apart, ik had er wel al van gehoord ja dat het tijdens een zwangerschap wel eens voor problemen kan zorgen, maar na je uitleg ben ik er helemaal in mee! Naast de zorgen die er bij komen kijken, toch genieten he, mooi geschenk is dit! Ohja en ik wil zeker niet alleen maar positief doen, vind het gewoon een mooi verhaal! Want na je verhalen snap ik heel goed dat het niet altijd even gemakkelijk is! Ja haha, dat weer, slaat nergens op!
Ik duim met je mee voor gezonde beebs durf er niet op te hopen eigenlijk. Bang voor teleurstelling van weer een lange ziekenhuistijd, geen kraamtijd etc. Dan kan het altijd meevallen voor mezelf. Morgen moeten we weer op controle en horen we de definitieve datum. Vind het zo spannend haha. Ben het hele huis al aan het poetsen en opruimen.