Oh nee! Mijn vriend heeft gordelroos :x en hij is pas 31 jaar oud. Zolang de blaasjes open zijn, is hij besmettelijk voor kinderen en mag hij de praktijk van de verloskundige niet in. Maar we hebben wel voor volgende week de 20-weken echo gepland staan! De huisarts zei dat het wel tot 6 weken kan duren voor de blaasjes ingedroogd zijn, dus uitstellen tot hij genezen is, is er niet bij. Nu ben ik erg bang dat hij toch naar de verloskundige komt, omdat hij de eerste echo ook al gemist heeft en daar echt vreselijk van baalde. Op zich heel begrijpelijk, maar je moet er toch niet aan denken dat hij een van die hummeltjes daar besmet!
Heel heel naar maar als hij er niet in mag, vind ik dat hij het echt niet moet doen- wat bedoel je met 'dat je bang bent dat hij toch komt?' Hij weet toch dat hij dat niet moet doen? Ik zou de vk bellen en vragen of ze een dvd kunnen maken van de echo, om deze reden?
Ja ik zou ook vragen om een video of dvd.. ik denk ook dat de vk hem gelijk weer wegstuurt, dus veel heeft ie er ook niet aan om daarheen te gaan, toch? Vervelend voor je zeg!
Mijn vriend is niet het type dat braaf luistert naar anderen als hij iets heel graag wil. Bovendien zit de gordelroos op een plek die je niet ziet als hij gewoon zijn kleren aan heeft en weet hij ook wel dat ik hem niet publiekelijk af wil vallen, maar hem pas thuis de huid vol zal schelden. Daarom ben ik dus bang dat hij toch op komt dagen. Ik heb nu nog een week om op hem in te praten en dat zal ik zeker doen. Die dvd is een goed idee, daar ga ik maandag gelijk over bellen.
Moeilijk zeg Hoe zou hij het vinden als een ander willens en wetens naar een verloskundige praktijk zou komen met een besmettelijke ziekte- en jij zou daar met jullie kindje (even hypothetisch) komen en jullie kind zou besmet worden? Het spreekt toch voor zich dat je je verantwoordelijkheid hier neemt om een ander te beschermen?
Dat wordt de komende week inderdaad ook mijn belangrijkste argument in zijn richting. Maar over het algemeen is hij niet iemand die zich snel zorgen maakt, hij zegt bij alles waar ik me druk over maak "ach, dat loopt wel los" en "ach, dat komt wel goed" :x
Misschien een hele stomme vraag/opmerking, maar WAAR heeft hij het zitten. Is het besmettelijk via de lucht? Of alleen via direct contact? Als het bv op zijn rug zit en hij heeft een tshirt/trui/jas aan, voorkomt dat niet een besmetting? Misschien bij de huisarts navragen..... En tuurlijk staat voorop dat bij twijfel of op een andere locatie (handen/gezicht) je vriend echt geen risico mag nemen om een ander ermee te besmetten! Dan zul je dus idd om een CD/DVD moeten vragen of jhe eigen videorecorder mee moeten nemen en dan een film van het beeld moeten maken.
Hoera, het lijkt erop dat de blaasjes aan het indrogen zijn. Wat een opluchting zeg! Hij heeft nog wel pijn, maar als het eenmaal ingedroogd is, is het niet meer besmettelijk. @Jacky: ik heb me laten vertellen dat gordelroos "zo besmettelijk als de pest" is. Daar heb ik zelf maar uit geconcludeerd dat gewone kleding geen bescherming biedt. Ik ga er ook vanuit dat als kleding voldoende bescherming zou bieden, de huisarts hem echt niet verboden had om mee naar de verloskundige te gaan. De gordelroos zit namelijk op zijn borstkas.
Met hoeveel weken heb je de 20 weken echo? Als je 'm gepland hebt staan met 18, 19 of 20 weken, kan je 'm ook nog uitstellen, want een 20 weken echo kan t/m 22 weken. En aangezien de blaasjes aan het indrogen zijn zit je dan waarschijnlijk wel goed, dat hij dus gewoon mee kan. Maar nog over het besmetten, het is besmettelijk door het vocht in de blaasjes. Als hij genoeg aantrekt (zodat het vocht niet door de kleding kan) en daarna zijn handen goed wast zou er dan niets aan de hand zijn lijkt me. Aan de andere kant.... herpes kan dodelijk zijn voor een pasgeboren baby (die ook bij de verloskundige komen), ik geloof niet dat ik dat op mijn geweten zou willen hebben (iets om hem maar even te vertellen mocht het toch niet weg zijn)