Uitslag nekplooimeting

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Vlinder24, 9 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinder24

Vlinder24 Fanatiek lid

24 feb 2010
    1.372
    3
    38
    Dag dames,

Zojuist gebeld naar de verloskundige, omdat ik graag de uitslag wilde van de nekplooimeting.. Zoals ze al eerder vertelde geen nieuws is goed nieuws, ging ik er vanuit dat alles goed is.

Dit is ook zo, ze zei meteen dat alles er goed uitzag en dat er verder geen afwijkingen zijn.. Toen kwam ze met het getal.. 1:2800. Stiekem schrok ik hier een klein beetje van.. Het is natuurlijk geen verhoogd risico en ze vertelde me ook dat het goed is, maar toch vind ik het nog een vrij hoog percentage.

Ikzelf ben 24 jaar, mijn vriend is 28 jaar. Wij zijn beide gezond en ook in de families komt het down-syndroom niet voor..

Daarom had ik stiekem gehoopt op een percentage van 1:10000.

Kan iemand mij vertellen waarom het kan dat het percentage dan toch 1:2800 is? Nekplooitje was overigens ook goed!

Het is maar een getal, maar toch...

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Waar het getal exact aan te wijten is, kan ik je niet vertellen. Maar deze uitslag is een combinatie van de meting via de echo en de uitslag van je bloedonderzoek. Ik vermoed dat bepaalde bloedwaardes bij jou "lager" zijn dan normaal en dat dit de verhouding heeft beïnvloed.

Maar het is en blijft een kans berekening. Dit is een heeeeeeeeeeeel erg kleine kans dat je een kindje krijgt met Downsyndroom.

3. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    Is een prima uitslag toch. En net wat Hopmarjanneke zegt, het blijft een kansberekening. Ik geloof dat wij toen 1:2500 hadden en de vk zei dat dat een hele goede uitslag was. Niet druk om maken, joh! Het zijn maar getallen!

Deel Deze Pagina