Hoi! Ik ben inmiddels 15 weken zwanger, maar ik ben alvast wat aan het nadenken over mijn verlof..... Zelf denk ik dat 6 weken van te voren wel prettig zou zijn... Ik werk fulltime in het onderwijs. Ontzettend leuk, maar wel pittig. Nu hoor ik mensen zeggen : "Nou, als het kan...waarom niet" Waarop ik dan denk: huh, ja...dat kan toch? Het is immers 4 of 6 weken waar je recht op hebt. Nu ben ik uitgerekend op 5 mei, en dat zou betekenen dat ik met 10 weken na mijn bevalling (er van uitgaande dat ik beval op de uitgerekende datum) niet meer hoef te werken voor aanvang van de zomervakantie. Ik woon in regio Noord, dus vroege vakantie dit jaar. Goede timing Financieel gezien heeft de keuze 4 of 6 weken toch geen gevolgen? Het gevolg van je keuze is toch enkel het verschil van je bevallingsverlof: 10 of 12 weken....? Of zie ik iets over het hoofd? Ik ben geen ervaringsdeskundige, dus ben benieuwd naar jullie visie
Volgens mij zie je niets over het hoofd... ik zat zelf in de ziektewet dus dan moet j 6 weken van te voren met verlof. Die 6 weken bevielen me goed. Bij een volgende kies ik er sowieso voor om 6 wekem van te voren met verlof te gaan... ook lekker dat je zomervakantie er op aansluit!
Nee hoor financieel maakt het niet direct uit, tenzij je korter dan een jaar werkzaam bent... dan zou het financieel iets uit kunnen maken, omdat ze voor de WAZO-uitkering uitgaan van je salaris van de laatste twaalf maanden voorafgaand aan je verlof. Verder maakt het qua "tijd" niets uit... je hebt linksom of rechtsom 16 weken zwangerschaps/bevallingsverlof.
Het maakt een klein beetje uit als je daarna minder gaat werken. Mocht je tot vier weken werken, begin je met twaalf weer en dan krijg je twee weken langer nog je fulltime loon. Ik stond ook fulltime voor de klas. Gestopt met zes weken, heb de laatste dag gejankt op het toilet. Ik kon niet meer. Drie weken later was ze er ook al.
Ik zou idd lekker voor die 6 weken gaan. Zeker wanneer het einde van je verlof precies aan het begin van de zomervakantie valt. Wanneer je dan tot 4 weken door zou gaan dan pak je gewoon 2 weken verlof van jezelf af, omdat je op dezelfde dag weer zou beginnen! financieel maakt het niks uit. Als je minder uren gaat werken moet je even kijken per wanneer die minder uren precies in gaan. Dat is afhankelijk van je contract en niet van je verlof dacht ik. Volgens mij geef je normaal zelf de datum aan per wanneer je minder wil werken. In jou geval dus per ingang van het nieuwe schooljaar. Maar dat kun je ws beter bespreken met iemand van je HR. Die hebben daar (hoop ik) meer verstand van dan ik
Het maakt financieel inderdaad niet uit en als je dan net goed uit komt met de zomervakantie, is dat heerlijk toch! Ik werk ook in het onderwijs, maar ga wel door tot 4 week van tevoren. Gaat tot nu toe goed Moet dan na mijn verlof nog een week of 6 tot aan de zomervakantie (ook regio Noord), dus dat is ook prima te doen!
Aaah top, bedankt voor jullie reacties! Toch fijn om even die bevestiging te lezen. Ik ga er dan lekker 6 wkn van te voren uit...
Ik werk in de zorg. Hier is de standaard dat je 'nieuwe' uren pas naar je verlof ingaan. Er kan namelijk vanalles veranderen in jou situatie dus hou je, je huidige contract tot naar je verlof.
Je mag 6 weken van te voren met verlof en 10 weken erna. Als je 2 weken later zou bevallen dan uitgerekende datum, heb je alsnog recht op 10 weken erna. Dan zou je dus wel 2 weken langer hebben.