Hallo dames, Morgen hebben wij een nekplooi meting bij 11,4. Aangezien ik in het verleden 2x miskramen heb gehad voor deze termijn vraag ik me af wat ik kan verwachten bij de nekplooi meting. ben wel zenuwachtig en nieuwsgierig naar morgen,obdabks de goede vorige echos blijft de onderzekerheid aanwezig. als morgen alles goed is hebben we een mijlpaal bereikt en kunnen we het aan de buitenwereld gaan vertellen . Groetjesss p.s. zal morgen berichten hoe het is gegaan. ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen voorbereiden met jullie antwoorden
Ik kan je er niet mee helpen, wij hebben het niet laten doen. Maar ik wil je heel veel succes wensen. Geniet van deze mijlpaal!
Dank je wel. Ik ga ervanuit dat alles goed gaat met de kleine omdat kans op een miskraam maar 1% kans is als alles goed is bij de 10 weken aldus verloskundige. dus 2015 word ons jaar maar de onzekerheid is weken aanwezig en vanaf morgen wil ik heerlijk kunnen genieten van de zwangerschap.
Ze doen de nekplooimeting op de echo, ze meten het vocht oid in de nek, je krijgt waarschijnlijk niet gelijk de volledige uitslag maar waarschijnlijk zal de echoscopist wel zeggen wanneer je je geen zorgen hoeft te maken, je naam zegt 1990 dus als dat je geboortejaar is ben je nog jong en zit het allemaal wel goed hoor!
Wij hebben ook de nekplooi meting laten doen..het enige wat ze doen is bloed afnemen wat naar een speciaal ziekenhuis gaat en word gecontroleerd op evt afwijkingen. Verder krijg je een echo waar de echoscopiste bij de nek een heel klein iets meet. Het mag niet hoger dan 3mm zijn ( kan ook 4mm zijn ik weet het even niet meer ) Bij ons zei ze meteen de uitslag, ik geloof dat ons meisje een nekplooi van 0,1mm had ( zeker weten doe ik het echt niet meer, is alweer lang geleden haha ). Ze zei meteen dat de uitslag super goed was en ik me waarschijnlijk geen zorgen hoefde te maken. Uitslag van het bloed onderzoek was allemaal 1 op 5000
Dank jullie wel voor de antwoorden . Ik ben idd in 1990 geboren. mijn bloed hebben ze vorige week geprikt dus hoop dat ik dan gelijk uitslag krijg. Ben zeer benieuwd!
Heb er geen ervaring mee omdat wij het niet hebben gedaan, maar ik wilde je wel even succes wensen. Waarschijnlijk onnodig want ik denk net als de anderen dat je je geen zorgen hoeft te maken, maar toch fijn als je het weer gehad hebt denk ik, als je gekozen hebt het wel te laten doen.. En geniet er stiekem ook van dat je je kleine morgen weer even mag zien, al is het een medische echo. Succes!
Hier werd er ook eerst bloed geprikt en daarna de echo gemaakt. De bekeken (natuurlijk ) de nek, het neusbot (of neusbeen? Ik ken de Nederlandse begrippen niet zo goed ) en hier werd ook naar het hartje gekeken en geluisterd, maar ik weet niet of dat standaard gedaan wordt, of dat dat gedaan werd vanwege de voorgeschiedenis. Wij kregen meteen te horen dat alles er goed uitzag en dat we de laagst mogelijke kans hebben dat er iets mis is, uitslag van het bloed kregen we de afspraak daarna. Heel veel succes gewenst voor morgen.
wij hebben de nekplooimeting van onze uk vorige week gehad. Wat ze doen tijdens de echo is het vochtlaagje in de nek van de baby meten. Dit vocht trekt na de 13e week weer weg, maar rond deze periode kan men het gebruiken om te zien of het kindje een trisomie-afwijking heeft. Als de nekplooi dikker dan 3 mm is, dan heb je een verhoogde kans op een kindje met een afwijking. Maar dat hoeft dus nog niet te betekenen dat je kindje een afwijking heeft. Je leeftijd en je bloedwaarden 'tellen' vervolgens ook mee in de kansberekening. Als uit de gehele combinatietest een kans van 1:200 (dacht ik hoor, kan ook een andere kans zijn) komt of groter, dan is vervolgonderzoek nodig. Als het goed is. is dat nu de NIPT-test. Tijdens de echo hadden ze overigens ook nog eventjes gekeken naar het rest van het kindje (o.a. hartje, hersenen, ruggetje, alle ledematen etc.) en een paar mooie kiekjes gemaakt . Ons kindje had een nekplooi van 1,4 mm, dus heel netjes. Onze eerste uk had een nekplooi van 2 mm. Uiteindelijk was bij onze eerste de kans 1:5000 dus helemaal goed.
Vandaag toevallig die echo gehad voor de nekplooi en ze heeft behalve de nekplooi alles opgemeten en laten zien tot in detail! Ze nam alle tijd en zelfs 3D gezien. Was een heel leuke echo! En de nekplooi was uitstekend en de rest van de baby was ook perfect in orde dus helemaal blij. Het hele onderzoek duurde ongeveer een half uur en ze nam echt de tijd, heel.leuk.
Dank jullie wel voor de duidelijke uitgebreide info . ik ben zeker nieuwsgierig naar morgen . Manlief wilde graag de nekplooimeting laten doen en ik vond het geen probleem omdat ik dan een echo heb om naar de kleine te koekeloere. maar wel fijn dat ik nu weet wat me te wachten staat en wat ze precies gaan doen. ik hou jullie morgen op de hoogte hoe het is gegaan en wat de uitslag was! groetjess
Of niet, maar dan heb je een vergrote kans op een hartafwijking of een chromosoomafwijking. Klopt. Je kunt een verhoogde kans krijgen door afwijkingen in de bloedwaarden, door een afwijking in de echo (één of meerdere softmarkers, waarvan een verdikte nekplooi één is) of een combinatie van beide. Vanaf 2,8mm is de nekplooi "verdikt" en vanaf 3,5mm kom je niet meer in aanmerking voor de NIPT. Je krijgt dus niet altijd een NIPT aangeboden. Is de nekplooi dikker dan 3,5mm dan ga je gelijk door voor een vlokkentest of vruchtwaterpunctie. Waarom? Met die dikte van de nekplooi kan er meer mis zijn dan de NIPT kan testen, zoals een aangeboren hartafwijking of andere chromosoomafwijkingen waar de NIPT niet op test. Onze eerste zoon had een bijzonder gunstige uitslag: 1:95.000. Onze tweede zoon had een bijzonder óngunstige uitslag, namelijk 1:114. Hij had een nekplooi van 3,8mm Gelukkig blijkt alles tot op heden goed te zijn en bij de extra echo met 18 weken en de GUO met 20 weken was de verdikte nekplooi helemaal weer weggetrokken. Als je al eerder bloed hebt laten prikken, krijg je de uitslag direct na de echo.
Zoals beloofd zou il jullie op de hoogte houden... de test was goed gegaan. wat hevven we genoten van onze kleine stuiterbal <3 . De kans op syndroom van down was 1 op de 16000 dus nihil. helemaal tevreden en gelukkig hebben we deze ronde het ziekenhuis kunnen verlaten. groetjes