Beste Dames, Even klagen hoor..... Wat is het moeilijk om je motivatie te behouden zodra je weet dat je volgend jaar daar niet meer werkt. Nou ben ik ook zwanger dus het gaat allemaal al wat moeizamer.... maar nu wetend dat het volgend jaar klaar is is natuurlijk alles behalve fijn. En het valt me allemaal gewoon zwaar! Ik weet dat ik wel moet.... Dat begrijp ik zelf wel, maar poeeeeee waar haal ik de energie vandaan zeg. En hoe werkt het eigenlijk? Mijn contract verloopt in Juli en in mei ga ik met verlof. Betaald het UWV je dan door tot aan het einde van je verlof? Of stopt dat dan ook gelijk? Werkelijk geen idee.....
Het UWV betaald idd gewoon je verlof voor de volle 16 weken, (dat kan ook langer zijn, afhankelijk van je bevaldatum) dus dat is een meevaller. Waar je wel even erg in moet houden is dat je dan het UWV aan jou laat uitbetalen ipv het via de werkgever te doen. Ze betalen gewoon 100% van je loon uit. Na je verlof krijg je ww, als je nog geen andere baan hebt. Sterkte, een lastige situatie! Ik zou het ook moeilijk vinden om de moed er in te houden... Lekker vroeg naar bed en goed voor jezelf zorgen, je bent nu 24 uur per dag hard aan het werk! Een kindje bouwen kost veel energie...
hoi bluesky, Ik las je reactie en dat je beter je zw-uitkering aan jezelf kan laten uitbetalen ipv aan je werkgever... ik kreeg echter een brief thuis van het uwv dat ze het betalen aan me werkgever en niet aan mij, is dat niet gunstig?
Voor de periode mei- juli kan het via werkgever. Maar daarna natuurlijk niet. Dus zou daarover contact opnemen met UWV.
Weet je overigens nu al dat je contract niet verlengd word? Of zit er nog een kans in dat je mag blijven. Dat zou ik voor je verlof duidelijk proberen te krijgen. Het is fijn als je weet waar je aan toe bent.
Een vriendin van me kreeg geen contractverlenging tijdens haar zw-schap, contract liep af op de uitgerekende datum. Ze moest om medische redenen met 31wk al met verlof en is dus niet meer teruggeweest op het werk. Nu kreeg ze een week of vier, vijf na de bevalling van het uwv al de opdracht om te beginnen met solliciteren, terwijl ze ip gewoon 10wk verlof had na de bevalling, ze beviel 1 dag voor de uitgerekende datum. Mogen ze dat zomaar al opdragen dat je dan al begint met solliciteren? Je bent natuurlijk niet 1-2-3 aan het werk, maar zij dacht (en ik ook) dat je nog niet hoefde te solliciteren tijdens je verlof. Weet iemand toevallig hoe dat zit?
Lumiere, verlof is verlof, dan hoef je niet te solliciteren. Je ontvangt op dat moment immers ook geen WW-uitkering maar een wazo-uitkering (waar zwangerschapsverlof en ziekte tijdens zwangerschap uit betaald wordt)
En xbabyxdx, veel sterkte. Voordeel dat je het op tijd weet, is dat je nu goed aan jezelf kunt denken Ik ben ook baan verloren tijdens zwangerschap dl en dat is echt vreselijk. Nu heeft het geen zin om je er druk over te maken, dat komt wel weer als je verlof voorbij is
Ik heb in dezelfde situatie gezeten ging in december met verlof en was in januari uitgerekend. Geregeld dat mn werkgever gewoon het verlof aan vraagt en dan direct met uitbetaling aan mij ipv aan de werkgever. Is allemaal super gegaan, enige verschil was dat ik wekelijks betaald kreeg. Ik heb tijdens mn zwangerschapsverlof verder niets gehoord van het UWV over gaan solliciteren etc al deed ik dat al wel. Nou had ik het geluk dat 4 weken na de bevalling ik werd gevraagd of ik toch niet aub terug wilde komen... Gewoon gedaan en bevalt me nog steeds prima, dus zo kan het ook.