bepaalde kruiden die niet mogen!

Discussie in 'Gezondheid' gestart door marsab, 28 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marsab

marsab VIP lid

6 okt 2006
    6.315
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs, hobby fotografe
    Twente
    Ik weet dat je bepaalde kruiden niet mag eten als je zwanger bent.
    Maar hoe weet je nou waar die kruiden allemaal in zitten? ;)

Hier een lijst met de kruiden:
    Te mijden kruiden tijdens de zwangerschap | AnneTannes Kruidenklets

Als je bijv. uit eten gaat (bij de chinees iod) dan weet je nooit welke kruiden gebruikt zijn!
    Dit is best verontrustend vind ik...:$
    Hoe gaan jullie hiermee om?

2. Maccy

Maccy Bekend lid

26 dec 2008
    513
    0
    0
    Das een aardige lijst...

Voor zover ik kan zien, mogen de meest gebruikte kruiden wel met mate (dus gebruik in de keuken). Er zijn maar weinig kruiden die in eten worden gebruikt, en meteen al schadelijk kunnen zijn bij kleine hoeveelheden. Anders zouden we volgens mij helemaal niks meer mogen eten. Ik vind persoonlijk deze lijst ook enigszins overdreven. Nootmuskaat laten staan om zijn hallucinogene werking is een beetje overtrokken aangezien toch bewezen is dat de hoeveelheden die je gebruikt in de keuken echt niet schadelijk zijn.

Het enige wat ik moest laten staan was salie, dat word in mijn familie nogal veel gebruikt als thee.

3. Inderdaad in grotere hoeveelheden kunnen een aantal baarmoederopwekkend zijn, maar dan moet je er best wel veel van nemen.. en in chinees zitten toch altijd dezelfde kruiden ongeveer? Een aantal kruiden heb ik zelf ook nog nooit van gehoord.
    Maar nu mijd ik eigenlijk altijd gekruid eten, misschien scheelt dat ook wel

4. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    De kruiden die gebruikt worden bij uit eten zijn vaak de kruiden die in de anne tannes lijst als 'spaarzaam te gebruiken als keukenkruid' zitten, en kijk je gaat niet elke dag uit eten, dus daar zou ik me niet zo zorgen over maken hoor ;)
    De kruiden die je echt niet mag, daar koken ze volgens mij ook helemaal niet mee, dat zijn vaak medicinale kruiden van bijv. chinese kruidengeneeswijze. Snap je?
    En in soorten thee zitten vaak kruiden, en als je ds ergens een kruidenthee krijgt aangeboden, kan je die gewoon afslaan en vragen om een glaasje water als je het niet vertrouwd.

5. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Ik vind de lijst niet verontrustend, ik maak me er niet druk om hoor. Als je maar lang genoeg zoekt kun je volgens mij voor elk voedingsmiddel wel een site vinden waar het wordt afgeraden. Ik probeer te letten op hetgeen het voedingscentrum en/of mijn verloskundige adviseert en en ik probeer daarbij mijn eigen gezonde verstand te gebruiken.

6. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Precies, ik doe echt niks met zo'n lijst.
    Ook hier houd ik me aan de richtlijnen van het voedingscentrum.

7. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Beetje overtrokken vind ik. Dan kun je idd bij elk voedingsmiddel of glaasje Cola je dingen afvragen. Idd gewoon aan de dingen van het voedingscentrum houden, niet meer of minder :)

voordat de lijst begint staat er ook vermeld:

Let op: Deze pagina betreft het medicinaal gebruik van kruiden. Culinair gebruik is eventueel wel toegestaan (wordt dan vermeld). Dit overzicht gaat uit van maximale voorzichtigheid

8. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Wat moet ik me voorstellen bij 'een prikkelende werking op de baarmoeder'???

9. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Er staat bijvoorbeeld knoflook in de lijst, maar het is mij niet duidelijk waarom het nou slecht is. Het bevat prikkelende zwavelverbindingen. Ja, en? Asperges dan? En waarom zijn prikkelende zwavelverbindingen dan zo slecht?
    Selderij heeft een baarmoederstimulerende werking. Wat houdt dat in?
    Basilicum ook, maar het kan wel tijdens de bevalling??? Ik denk dat ik dan ergens anders mee bezig ben.... Dat staat nog bij meer kruiden ook.
    Groene thee wordt op andere websites juist aangeraden als vervanger van zwarte thee...
    Een hoge dosis saffraan wordt afgeraden... Uhmmm, enig idee wat dat kost? Saffraan is het goud onder de kruiden!
    Zoethout wordt fgeraden omwille van de menstruatiebevorderende werking... Sorry hoor, maar dit gaat nergens over. Alsof je als je zoethout eet ineens weer eitjes gaat aanmaken...

Ik vind de lijst behoorlijk vergezocht, en ik ben nog best een mierenneuker als het gaat over wat ik wel en niet eet tijdens de zwangerschap...

10. R1lana

R1lana Fanatiek lid

24 mrt 2009
    4.465
    0
    0
    Huisvrouw
    Venhuizen
    Ik gebruik de kruiden niet
    en ga nooit naar een chinees
    ik laat na de bevalling wel weer chinees komen ;)

Deel Deze Pagina