Hallo, Ik werk op een afdelingen voor mensen met een beprerking en ernstig probleem gedrag.. Heeft iemand ervaring met het zwanger zijn en werken op zo'n groep? Wat is normaal? Doorwerken tot de 34 weken of eerder stoppen? Hoop dat iemand me verder kan helpen, want het is wel iets dat erg speelt bij mij... Denk dat ik het ook eerder dan 13 weken moet vertellen op mijn werk, omdat ik anders niet in bescherming genomen kan worden als er wat gebeurd Liefs
Als er ook sprake is van fysieke agressie naar medewerkers op de groep, dan is je werkgever verplicht je ( volgens mij vanaf de 13 weken ) over te plaatsen naar een andere groep, of ander werk binnen de organisatie aan te bieden Bij ons gaan zwangere vrouwen die op een groep waar agressie voor komt, tijdens de zwangerschap werken op een woning waar dit niet is Je hebt recht op bescherming door je werkgever vanaf het moment dat je een zwangerschapsverklaring inleverd ( ik kreeg deze na mijn termijn echo met 12,5 week van mijn VK ) Maar voel jij je eerder niet prettig dan zou ik inderdaad voor de 13 weken al aangeven aan je leidinggevende dat je zwanger bent
Bij onze instelling worden zwangere vrouwen ook overgeplaatst naar een andere groep, waar agressie weinig voorkomt. Het is dus van belang dat je het op tijd meldt bij je werkgever. Je zou toch niet willen dat er door een cliënt iets mis gaat met je zwangerschap.
Er is idd ook sprake van agressie naar medewerkers toe en zij moeten geholpen worden dmv fixatie indien nodig!! Bedankt voor jullie reactie's
het staat volgens mij ook in de CAO...kan het alleen even zo snel niet vinden, zou ik straks even op het werk moeten kijken....alleen doen veel werkgevers vaak net of ze niet van die regels af weten heb ik het idee je hebt gewoon recht op aangepast werk, en als jij je niet prettig voelt op je groep, lekker gebruik maken van dat recht
ik werk in de jeugdpsychiatrie op een afdeling waar niet al te veel agressie voorkomt, maar soms wel, en waar je normaliter ook assisteert bij agressie op andere afdelingen. ik heb bij 5 weken zwangerschap dit al aangegeven bij leidinggevende en collega's en afgesproken dat ik niet meer hoefde te assisteren bij agressie en ook niet op mijn eigen groep.. gewoon voor de zekerheid! maar als het te onvoorspelbaar is bij jou dan lijkt het me al vrij snel te gevaarlijk om daar te werken en kan je beter naar een afdeling met weinig/geen agressie, of wellicht kan je andere, administratieve taken oid op je nemen?
Mocht je zwanger zijn, dit direct aangeven! Dan wordt er direct ander werk voor je gezocht. Je moet geen enkel risico lopen. Bij ons wordt je al heel snel overgeplaatst. Ook al is het soms best moeilijk oom aan te geven dat je zwanger bent voor je het eigenlijk zelf wilt zeggen.
Ja precies echt aangeven hoor! Bij ons word je ook al overgeplaats rond de 12 weken en als ze je niet over kunnen plaatsen krijg je werk op kantoor. Ik werk sinds deze week ook weer in de gehandicaptenzorg maar kom op steeds verschillende locaties. Echt weer wennen net het weekend gewerkt en was echt kapot! Toch zwaar nu mensen begeleiden met wassen bijvoorbeeld. Hoe gaat dat bij jullie? Ik heb gelezen dat je 4 tot 6 weken voor je bevalling met verlof gaat. Nou ik zie mezelf echt nog niet straks aan het einde met mijn dikke buik mensen douchen ofzo pfff word nu al moe bij de gedachte
Officieel moet ik 6 weken voor de uitgerekende datum met verlof ja... Krijg dan wel aangepast werk. Dat moet wel. haha Ik hoef geen mensen te wassen, want ik werk op dagbesteding maar er komt dagelijks ernstig probleem gedrag voor. Gericht op begeleiders en objecten..echt vanalles. Veel 1 op 2 begeleiding met actieve buiten activiteiten denk niet dak t met 30 weken nog volhoud 1.5 uur stevong door te lopen buiten Maar we zien wel hoe t loopt.. Ga wel aangepast werk vragen als ik me niet meer veilig voel of als mijn collega's zich niet meer veilig voelen natuurlijk..
Dit heb ik tijdens mijn eerste zwangerschap ook gedaan. Mijn collega's waren al snel op de hoogte en ik ben niet meer gaan assisteren bij fysieke agressie. Je werkgever is verplicht om je vervangend werk aan te bieden. Zo niet kun je je ziek melden, zolang er geen passend werk is. Dit heb ik toen met 11 weken gehad, ik voelde me niet meer veilig. Ik ben toen kantoorwerk gaan doen voor de groep, niet het leukste werk, maar wel veilig.
Hallo, Ik zie dat deze topic niet veel meer word gebruikt, maar ben wel benieuwd naar wanneer jullie verteld hebben dat je zwanger bent. Zelf werk ik op een groepje met mensen met een handicap en daarnaast gedragsproblematiek/hechtingstoornis. Agressie komt wel eens voor, en dit kan dan ook behoorlijk heftig maar vooral onverwachts zijn. Agressie is dan gericht naar alles wat in de buurt is. Zelf ben ik nu in de 5e week, en mijn teamleider weet al wel dat ik zwanger ben (dit is ook alleen te sprake gekomen doordat hij vroeg of ik wilde solliciteren op een andere functie). Weten jullie of het heel schadelijk is als je in een escalatie terechtkomt? Ik heb wel eens horen zeggen dat het pas echt schadelijk is na de 12e week, dit omdat het kindje dan hoger in de buik komt te liggen??
hoi miesjeuh! Ik weet net dat ik zwanger ben. Ik houdt dit zo lang mogelijk voor me op het werk. Bij mij op de groep is het probleem gedrag ook gericht op alles en iedereen. Daarom heb ik voor mezelf besloten dat als ik in een escalatie terecht kom die ik niet af kan/durf te maken ik het over laat nemen. Dan moet er natuurlijk verder gepraat worden of ik wel de begeleiding kan bieder zie de client nodig heeft en mijn andere collaga's moeten natuurlijk ook veilig zijn. Plus mezelf en de baby... veel ding waar je rekenign mee moet houden natuurlijk. Ik denk dat ieder persoonlijk een eigen grens heeft waar zij de grens trekt. Als jij in je buik geschopt kan worden zou ik bijvoorbeel nagaan hoe groot dat risico is dat t gebeurd... fixeren in een escalatie is na 12 weken volgfens mij idd ook niet goed voord e baby... je moet veel kracht zeten, rara bochten wringen soms en t is erg onvoorspelbaar. Erg moeilijke beslissing dus... wat mij ook bezig houdt! Wat ik wel weet is dat als ik me niet veilig voel ik van de groep af ga.. Je baas is verplicht je dan een andere werkplek aan de bieden tijdelijk tot je bent bevallen... Ik hoop je een beetje geholpen te hebben! Groetjes!
ook voor de 12e week loop je risico hoor!! ik moch met wk al niet meer werken op agressie groepen (als flexer) en wilde dit zelf ook niet... was daar ook een collega een kindje verloren voor de 12 wk door een trap in de buik. Ik werk nu alleen nog maar op de groep als ik niet alleen sta. Verder heb ik werk gekregen wat ik huis kan doen