ik heb een paar weken geleden de nekplooimeting gehad (+bloedtest)en toen werd ik gebeld met een uitslag 1 op 5000, nou we waren erg blij met deze uitslag, achter in de familie hebben we iemand met het syndroom van down. ik ben pas 24 dus eigenlijk was er misschien al niet veel kans maar wij waren toch opgelucht. nu kreeg ik een uitgeprint formulier met alles erop, alle bezoekjes en hoe de zwangerschap tot nu toe is verlopen.. ik pakte het net eventjes erbij omdat ik iets wou opzoeken, had het nog niet echt bekeken. toen zag ik ineens staan bij die uitslag 1:500. ik kreeg echt een steek in mn maag en heb meteen de vk gebeld. zij zegt dus dat het kan zijn dat ze een typfoutje heeft gemaakt met die 1 op 5000 en dat het indd 1 op 500 is. ze wist dit niet zeker en kon me daar morgen pas over terug bellen dan ging ze in de computer kijken. ik maak me best wel zorgen nu.. het is nogal een verschil..
Bah meid, wat een vervelende onzekerheid! En wat slordig van de onderzoekers! Sterkte en ik hoop dat het gewoon 5000 moest zijn!
Ik dacht dat ze altijd met 500 berekenen bij mensen met een bepaalde leeftijd.. Maar wat is er zo erg aan dan, wil je het weg laten halen als het down heeft?
Dit kan je met alleen zo'n test niet eens uitsluiten. Je hebt idd een kans. maar dus ook de kans van 499 dat het gewoon een gezond kindje is.
dat is zeker vervelend! Nadeel is dat je met 1:500 nog steeds niet in aanmerking komt voor vervolgonderzoek. Of je moet het zelf betalen (en een vruchtwaterpunctie is heel duur)
zal wel gewoon een type foutje zijn joh! omdat ze eerst zeiden 1:5000 maar wel slordig als dat zo is!
Ho, ho.... ik bedoelde alleen maar met "wat is er zo erg aan" Dat er nog niks vast staat en het wel mee zal vallen met 1 op 500.. er staat nog niks vast. En volgensmij doen ze altijd met 500 bij jonge mensen dus dat zou betekenen dat je uitslag gewoon ok was. En daarna stelde ik gewoon een nieuwschierige vraag.
Nee je krijgt niet standaard 500 als uitslag als je jong bent. (zou ook een beetje vreemd zijn he ) Ik hoop voor je dat het 5000 moest zijn meid, en anders heb je alsnog een héle grote kans op een gezonde baby! Duim voor je!
bedankt voor de lieve reacties. ik schrik hier gewoon enorm van. eerst krijg je een super uitslag en dan ineens een toch veel mindere uitslag misschien? het is voor mij gewoon n klap. iedereen hoopt toch op n goede uitslag? en een gezond kindje? morgen belt ze pas terug als ze in de comp heeft gekeken, dan pas kan ze zeggen of het een typfout is.. ben net ff bij mn moeder geweest, was echt even overstuur hiervan, ook het feit dat er zo n fout wordt gemaakt(mocht t zo zijn)
jeetje meis ik duim met je mee dat het gewoon een typfoutje is en dat het 5000 moet zijn. Sterkte met wachten tot morgen wat een lange tijd zeg.
idd het is ook een kansberekening hé? het wil nog helemaal niet zeggen dat al zou je 1: 500 als uitslag hebben dat je automatisch al een "downkindje" krijgt het kan heel goed 1 van de 499 zijn die wel gezond geboren word en op chai verder te gaan: het zal best even schrikken zijn, maar een downkindje is echt niet het eind van de wereld
meid 1:500 is echt geen slechte uitslag... stel je een voetenbalveld voor met 500 zwangere vrouwen... en dat 1 van die vrouwen een kindje met down krijgt... dan ziet het er al heel wat positiever uit! Wij hadden 1:720 geloof ik en ik vond dat ook niet zo leuk. Maar later heb ik het gerelativeerd.
sterkte met wachten meid! Hopelijk krijg je morgen te horen dat het 'gewoon' 5000 was! Ik zou ook behoorlijk van de kaart zijn in elk geval!
debby, dankje, lief van je. athina: je hebt gewoon een heel ander getal in je hoofd, en nu is het ineens een hele verandering, komt gewoon even als een donderslag bij heldere hemel. ik weet heus wel dat het een kansberekening is, maar iemand heeft na zo n test toch liever 1 op 5000 als 1 op 500 lijkt me.. maargoed, het is even afwachten morgen..
Ik kan me voorstellen dat je geschokken bent......... Misschien geeft dit wel een goed gevoel: een vriendin van mij had een kansberekening van 1:22! Zij konden de moeilijke beslissing niet nemen om het weg te halen en hebben hun dochter gekregen. Ze is helemaal gezond!! Probeer je niet te veel zorgen te maken, het is vast een type fout! xox