pepernoten,taai taai,en al die lekkernijen

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door music4life, 1 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. music4life

music4life Niet meer actief

ja hoor ze liggen er weer,pepernoten,taai taai,noem maar op,,ik vind het allemaal erg lekker maar ,is het wel goed ? ik bedoel voor de baby,,te veel is zoieso nie goed maar tis zooooo lekker

2. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik zou niet weten waarom dat niet zou mogen eigenlijk

3. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    er zou teveel kaneel? in zitten geloof ik

je mag het wel eten alleen met mate je moet geen hele kilo's weggwerken

4. music4life

music4life Niet meer actief

omdat er mischien hetzelfde inzit als in ontbijtkoek!? en dat mag je ook niet veel

5. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik zou het echt niet weten ik heb toch echt al zakken op. ontbijtkoekmag toch wel hebben ik denk dat je gewoon moet doen wat je lekker vind zolang als je geen kilo peper noten of 3 hele ontbijtkoeken opeet zal het weinig kwaad kunnen denk ik hoor

6. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    van medicinfo.nl:
    Kaneel
    Kaneel bevat de smaakstof coumarine. Coumarine en andere stoffen die daarop lijken, worden in de geneeskunde gebruikt als antistollingsmiddelen voor het bloed. Het effect van het gebruik van kaneel op ongeboren kinderen is nog niet onderzocht, maar op grond van enkele aanwijzingen met vergelijkbare stoffen kan de kans op nadelige effecten niet worden uitgesloten. Coumarine heeft dezelfde molecuulstructuur als vitamine K, en zou daarom de werking daarvan kunnen beïnvloeden. De kans bestaat dat er skeletafwijkingen ontstaan, lichte neurologische afwijkingen of een laag IQ. Het is belangrijk dat onderzoek naar dit effect gedaan wordt, omdat ook nog niet is gekeken of coumarine in de vorm van kaneel hetzelfde effect heeft als zuivere coumarine. Daarom wordt nu voorzichtigheidshalve het advies gegeven matig te zijn met kaneelhoudende producten tijdens met name de eerste drie maanden van de zwangerschap. In verschillende dierproeven is gebleken dat coumarine als zuivere stof kankerverwekkend is. In het menselijk lichaam wordt coumarine op een andere manier afgebroken, en het is daarom hoogstwaarschijnlijk niet kankerverwekkend bij de mens.

Kaneel, en daardoor dus ook coumarine, wordt verwerkt in kaneelthee, appeltaart, ontbijtkoek, kruidkoek, stroopwafels, kaneelkoekjes, pepernoten en speculaas. Daarnaast wordt het in de keuken gestrooid op bijvoorbeeld gestoofde peren en rode kool. Aan tabak en cosmetische producten als parfum en zeep wordt coumarine als geurstof toegevoegd.

In Europa mogen levensmiddelen niet meer dan 2 milligram coumarine per kilogram bevatten. Voor producten die traditioneel veel kaneel bevatten, zijn echter hogere limieten opgesteld. Het Wetenschappelijk Comité voor de Voeding van de Europese Unie (SCF) adviseert al deze limieten te verlagen.

De genoemde traditionele Hollandse producten bevatten 10 tot 100 mg coumarine per kilogram, vijf tot vijftig maal zo hoog dus. In Nederland wordt de dagelijkse inname van coumarine geschat op 0,02 mg/kg/dag, voor een persoon van 65 kilo betekent dit dus 1,3 mg. Door het gebruik van de genoemde producten is het mogelijk dat iemand een veel hogere inname heeft:
    Appeltaart 1 stuk 4,5-7,2 milligram
    Kruidkoek 1 plakje 0,8-1,6 milligram
    Stroopwafel 1 stuks 1,5-2,4 milligram

7. WenT

WenT Bekend lid

25 jul 2008
    766
    1
    0
    Service Manager
    Noord-Brabant
    Je mag best wel kaneel eten hoor. Gewoon geen hele zakken kruidnoten leegeten. Maar dat geldt normaal ook: ergens tè veel van eten is nooit goed natuurlijk.

Goed alternatief is misschien marsepein ?
    Zit geen kaneel in en is ook erg lekker... (Moet ik zeggen met mijn notenallergie mag ik niet eens amandelen... maar heb ik van horen zeggen hè ;) )...

En anders zelf speculaas of pepernootjes bakken met weinig of geen kaneel... Ook erg lekker !

8. joel

joel Fanatiek lid

10 jun 2007
    1.162
    0
    0
    kapster
    best
    ik eet de laatste tijd elke dag een snelle jelle zon grote plak peperkoek voordat ik opsta heb heel vaak s morgens vroeg al honger en om mijn bed er voor uit te gaan tja en slapen met lege maag kan ik ook niet maar idd je moet ern iet te veel vaneten maaqr snee per dag mag toch wel.

9. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Ik ben bijna bij mijn uitgerekende datum, ben heel goed op de hoogte van wat ik wel en niet kan eten, maar dit hoor ik dus echt voor het eerst. Nu word ik er even niet goed van!

10. Amfy

Amfy Niet meer actief

nou als ik dat zo lees ben ik wel er fout bezig en heb net 6 apfelstroedels(ik moet er nog veel meer hoor) gemaakt en ik heb lekken een bakje met appels en kaneel leeg gegeten.ik ben toch knap nuchter in dat soort dingen de ene zegt van dat mag je niet en de ander zeg je mag het wel. gewoon je verstand gebruiken en dat komt het ook wel goed hoor

11. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    achja, dit is ook weer echt iets van de laatste tijd. Gewoon je gezond verstand gebruiken en ik zou heen heel pak stroopwafels of speculaasjes achterover slaan... maar met mate moet het kunnen toch? Staat er ook volgens mij (moet toegeven het is een beetje lange en saaie quote... gaaaaaaap)

12. Amfy

Amfy Niet meer actief

nou ik heb het ook gehad hoor.ik doe echt wat ik zelf wil anders word je gek je mag nu echt steeds minder als je alles mag geloven

13. melloncollie

Tja ik heb het ook niet echt overmatig gegeten, maar ik eet nu elke dag wel een ontbijtkoekje, laatst een pak pepernoten van 500 gr en laatst was er ook weer iets te miepen over pindakaas en astma. Nou daar eet ik elke dag een boterham mee en 's avonds zat ik ook dikwijls met creamcrackers in de pindakaas lekker te snacken. Lastig hoor.
    Over eten gesproken, ik ga eens een boterham smeren.

14. Amfy

Amfy Niet meer actief

het is toch echt net zo als dat als je chinees eten slecht zou zijn door de smaak versterkers etc.terwijl ze bij het voeding centrum ook zeggen dat het wel kan.ik vind het goed hoor.
    ow de stroedels zijn klaar (nu 18 gedaan)

15. melloncollie

sstrudelll ! duitse apfelstrudel?

16. WenT

WenT Bekend lid

25 jul 2008
    766
    1
    0
    Service Manager
    Noord-Brabant
    Ooooh... waar kan ik naartoe komen om mee te genieten van die appelstrudels ?

Ik heb gisteren ook nog een heerlijke kop kaneelthee gedronken trouwens...

En volgens mij kun je zelfs zonder gevaar een kaneelstok eten als je op de kermis bent hoor... Inderdaad zoals de dames hierboven al zeggen: gewoon je gezonde verstand gebruiken :)

Ik wordt er soms ook niet goed van wat sommige mensen beweren dat je allemaal niet meer mag eten als je zwanger bent... Hoe deden ze dat vroeger dan, toen al die lijsten nog bekend waren ?
    Ik volg ook gewoon alleen het lijstje van het voedingscentrum...

@melloncollie > zo'n bakje pleuah met een kanoow klinkt ook goed :D
    Collega van mij uit Den Haag heeft het altijd over een "broodje geramde rat mè ruim ui"... maar dat mag ik even niet :p

17. Amfy

Amfy Niet meer actief

jep ik heb er altijd moeite mee dat te schrijven. ga er vandaag 25 maken vanavond hebben we een feest avond voor de dieren vereniging een feestje en daardoen we er wat verloten en verkopen dus lekker druk

18. melloncollie

Oh solly, ik ben gewoon een miepje van de taal. En mijn oma was Duits, dus ik zag en hoorde dat woord vaak voorbij komen ;) Ik wist wat je bedoelde toch ? :)

Maar lekkerrrrr met warme vanillesaus 8) Je hebt me geinspireerd want ik heb net ff mijn vriend op het werk gemaild dat ie een lekker gebakje mee moet nemen voor vanavond!

19. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Geen kaneel?!?!? Dat heb ik nog nooit gehoord! En dat met de winter voor de deur? Appeltaart, speculaas, pepernoten....heerlijk! Ik denk maar zo, overal waar TE voor staat is niet goed, maar alles met mate lijkt me heel logisch. We weten ondertussen toch echt wel waar je die 9 maanden écht mee moet oppassen, ik vind het soms ook een beetje vergezocht hoor...sorry.

20. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik had er ook nog nooit van gehoord hoor!
    Ik eet ontbijtkoek en lust ook wel een lekker stuk zelfgemaakte appeltaart MET kaneel uiteraard. En het zit in diverse thee-soorten die ik heb.

Alles met mate toch? Dus een handje kruidnootjes mag toch best als je zou willen?

Deel Deze Pagina