Hoi meiden. Omdat de kleine bijna wordt geboren willen we nog een nieuw fototoestel kopen. Nu hebben we er 2 op het oog. (groot model Panasonic lumix FZ200 of klein model Panasonic lumix TZ30) We twijfelen nog omdat het net iets betere fototoestel groot is, deze past niet even makkelijk in je broekzak of een kleine tas. De andere maakt ook gewoon goede foto's en filmpjes maar is dus meer compact. Nu vroeg ik me af hoe jullie ervaringen zijn met fototoestellen? Hebben jullie een groot toestel of juist voor een kleinere gekozen?
Mijn ouders hebben beide. Mijn vader heeft een fotografie hobby dus heeft echt n goede zeg maar. Maar als ik zie hoe vaak die gebruikt wordt; valt erg tegen. Ik heb van mn moeders fototoestel veel meer en leukere foto's van mn kinderen. Allemaal van die 'dagelijks leven' foto's die ik persoonlijk veel leuker vind dan de 'speciale gelegenheden' foto's.
Wij hebben een nieuwe sony cybershot hx20v gekocht omdat onze geweldige en dure canon spiegelreflex camera in ibiza was gestolen en we graag wel een camera wilden voor de baby maar even geen geld hadden voor een nieuwe spiegelreflex. Ik vind een spiegelreflex heel onhandig meenemen en zocht echt naar een goede camera die makkelijk meekan. Een spiegelreflex moet je altijd meesjouwen in een aparte tas en je lenzen mee en zo. Maar verschil is er wel. Onze nieuwe camera maakt super fotoos alleen als je met een spiegelreflex fotoos makt kan je iets wat ver weg is via fotoshop heel goed dichtbij halen en dan is het beeld nog steeds super scherp omdat je in raw fotografeert maar bij zo'n camera die we nu hebben moet je echt al fotograferende inzoomen voor wen mooi resultaat want als je iets van ver weg via fotoshop dichtbij haalt dan krijg je ruis. Inzoomen kan ook veel meer met aparte lenzen natuurlijk bij een spiegelreflex. Ik maakte alleen zo weinig fotoos met mn spiegelreflex omdat dat echt irritant meenemen is.
ik zou gaan voor de kleinste, omdat je dan je fototoestel veel makkelijker mee neemt als jullie even weg gaan of een dagje uit gaan. Je moet nml al zoveel mee slepen met een baby. En later als je niets meer mee hoeft te slepen (is ook fijn gewoon de deur uit kunnen lopen zonder aan kleding/luiers/e.d. te moeten denken) is een klein handzaam toestel ook wel erg fijn. Ik had eerst ook een groot toestel en die nam ik echt veel minder vaak mee dan deze die in mijn jaszak past.
Heb je ook een telefoon met een fototoestel er op? Ik maak voornamelijk foto's met de grote, en onderweg heb ik altijd mijn telefoon. Het kleine cameraatje gebruik ik haast nooit meer.
Bedankt voor jullie reacties! Wat jullie zeggen over het meeslepen van de camera is dus precies waarom we zo twijfelen. Maar als ik zo lees dat jullie daarom de camera minder meenemen is het dus echt een groot nadeel.
Wij hebben de panasonic tz30. De kleine dus. Echt een heerlijke camera. We hebben ook een filmcamera, dus filmen doen we er niet echt mee. Maar goed t is maar net wat je wilt. Ik zou wel goed prijzen vergelijken. Scheelde ons een hele hoop.
De grotere camera heeft een ander soort lens met een grotere sensor wat net wat beter kwaliteit levert vooral in RAW bestand. Het nadeel van RAW is dat je het moet bewerken met speciale software. De Lumix TZ is een prima fototoestel. Maakt schitterende foto's en is inderdaad een stuk makkelijker meenemen. Zelf heb ik ook een Lumix maar ook een spiegelreflex camera maar de spiegelreflex is een stuk groter uiteraard en pak je niet zo makkelijk als een compact camera en als je baby is grappigs doet is het makkelijk als je de camera gelijk bij de hand hebt. Toch?
Ik heb een Nikon (kleintje vergeten welk type) 15 mpixel, maakt hele mooie fotos! Ook over t filmen benk tevreden Grote camera s idd onhandig meenemen
Ik film t meest met mn iphone maar met mijn compact camera kan dat ook prima. Daar zounik sowieso gewn aparte filmcamera meer voor aanschaffen.