Huh? Hoe krijgt ze dit bedacht

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Trisha1981, 16 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Trisha1981

Trisha1981 Bekend lid

27 feb 2009
    841
    1
    0
    Eindhoven
    Ik krijg het maar niet uit mijn hoofd. Gisteren op controle geweest bij de vk
    Aangegeven dat ik enorm slecht slaap al vanaf het begin van mijn zwangerschap. En nu begint alles al veel zwaarder te worden dan bij de vorige. Ze gaf aam dat het laatste normaal is voor een tweede zwangerschap maar dat ik wel aan mijzelf moet denken. Mijn bloeddruk was hoger dan normaal. Wss door de moeheid. Ze zei dat ik beter werkdagen van 9-15 kan maken ipv Tot 1730. Dus minder werken. Ik bel vandaag netjes mijn werkgever om dit melden en haar vraag: ga je die uren inhalen?
    Euh Nee, waar gaat mijn dochter heen? En ik moet juist meer rust nemen, dan gaat die vlieger niet op.... Toen was het nou dan gaan we bekijken of jij later gaat beginnen of eerder naar huis. Daar zit t em juist in als ik om 18 thuis kom ben ik niets meer waard, ga ik eten en hop naar bed, mijn lichaam is dan op een heeft rust nodig.
    Eindstand is dat ik wel om 9 mag beginnen, maar dat het toch zo verdomt moeilijk is om begrip te krijgen. Dat alles zo moeilijk gaat. Alsof ik het leuk vind en erom gevraagd heb dat ik mij nu al voel alsof ik de laatste loodjes door aan het komen ben
    Sorry. Ik moest het kwijt. Mss en beetje onsamenhangend. Ik baal gewoon op dit moment van mijn leidinggevende...

2. sunshine92

sunshine92 Fanatiek lid

11 feb 2013
    2.227
    1
    36
    Heb hier maar een paar woorden voor wat onbeschoft van haar!!! Maakt me gewoon boos
    Als ik jou was zou ik een afspraak maken bij de Arbo arts

3. Trisha1981

Trisha1981 Bekend lid

27 feb 2009
    841
    1
    0
    Eindhoven
    Ja ik wacht even af, ze zei dat ik wel kon verwachten dat de arbo arts mij wil zien. Ja nou ja, prima hoor, vertel ik die precies wat er is, incl de stress die ik ervaar Door oa dit soort acties.

4. sunshine92

sunshine92 Fanatiek lid

11 feb 2013
    2.227
    1
    36
    Ja hier ook gehad alleen op werk waren ze wat makkelijker maar ik vertelde de Arbo arts dat ik van de gyn rustiger aan moest doen en ze heeft meteen gezorgd dat ik op therapeutische basis kon gaan werken

5. Trisha1981

Trisha1981 Bekend lid

27 feb 2009
    841
    1
    0
    Eindhoven
    Ah oké. Nou ik ben benieuwd.

6. Debbie81

Debbie81 Fanatiek lid

13 nov 2011
    1.338
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou uiterlijk volgende week eff contact opnemen met arbo arts idd.

HIer ook zo'n eigenwijze leiding gevende.
    Toen ik tegen een burn out aan zat te hikken, gelijk naar arbo arts gegaan, die zei>>voorlopig minder uren werken en de uren werken wat voor jou kwa energie het beste is. Dat was dus ook smorgens en smiddags eerder naar huis en niet later beginnen.

Hier wilde mn leidingevende ook iedere keer dat ik later zou beginnen... Daar schoot ik dus niks mee op om dezelfde reden die jij aangeeft.
    Maar arbo arts heeft het laatste woord en niet je leidinggevende, die heeft er naar te luisteren.

7. TmrZra

TmrZra Niet meer actief

Als ik al de verhalen hier lees over werkgevers die contracten niet verlengen, leidinggevenden die totaal geen begrip hebben, dan mag ik echt in mijn handjes knijpen zeg.

Ik heb zelf bekkeninstabiliteit, al heel vroeg begonnen. Mijn direct leidinggevende was degene die zei dat ik minder moest gaan werken. En ze heeft zelf aan mij gevraagd wanneer ik het liefst wil werken. Ook door al mijn collega's wordt er rekening met mij gehouden.

Idd gewoon naar de arbo arts gaan, zij "bepalen" en niet jouw leidinggevende..

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Uren inhalen? nee hoor, je kunt gebruik maken van de mogelijkheid binnen de Arbowet van een uur extra pauze per dag. Ik nam die juist aan het begin van de dag, omdat ik "opstartproblemen" had. Maar dat is wel allemaal in overleg natuurlijk.
    Dat uur extra pauze is voor rekening van de werkgever! En je hoeft dan ook niet in de ZW.

Wanneer je meer dan dat uur nodig hebt, dan kom je wel in de ZW terecht en kan je werkgever dat weer claimen het UWV.

Laat je niet in een hokje duwen en geef duidelijk aan dat jij er juist meer baat bij hebt om smiddags eerder naar huis te gaan. En ga in overleg met de arbo-arts!

9. Trisha1981

Trisha1981 Bekend lid

27 feb 2009
    841
    1
    0
    Eindhoven
    Vandaag een goed gesprek met mijn manager gehad. Ze wilde niet tornen aan het advies van de vk. Ben helemaal opgelucht nu. Kan nog wel zijn dat de arboarts mij nog wil zien, maar ach dat is prima. Ze deed er gelukkig opeens helemaal niet moeilijk meer over, ze snapte dat dit nog altijd beter zou zijn dan straks helemaal uitgeschakeld.
    Enige wat wel jammer is, is dat het dan eerst zoals gisteren moet gaan.

10. Mimime

Mimime Niet meer actief

Fijn dat het nu opgelost is!
    Misschien overviel het haar, of had ze net iets anders vervelends op haar bord ofzo, soms weet je het niet!
    Geen excuus voor haar gedrag hoor, vind het niet netjes!
    Maar wel heel fijn dat net vandaag met een goed gesprek is opgelost, anders ga je helemaal zo'n stressvol traject door!

11. Claudia88

Claudia88 Fanatiek lid

7 mrt 2013
    1.301
    599
    113
    Mag ik vragen hoe het nu met je gaat?

Ik zit (onverwachts) in een vergelijkbare situatie. Ik moet van de vk en fysio minder uren gaan werken en meestal is dat in onze organisatie geen probleem. Alleen mijn chef zegtgewoon dat het niet zomaar gaat, want zwangerschap is geen ziekte! Nu moet ik dus dezelfde aantal uren blijven werken, alleen verdeeld over 4 (!) Dagen van 6 uur. Nu werk ik 3 dagen(2x9 en 1x6). Ik snap niet dat er zo moeilijk gedaan wordt over het 'ziekmelden ivm zwangerschap', terwijl de vk en fysio aangeeft dat ik minder moet werken.. Pfff

12. TmrZra

TmrZra Niet meer actief

Jouw baas mag niet bepalen of jij minder uur mag werken of niet. als jouw vk en fysio het advies geeft om minder te gaan werken, meld je je gewoon ziek. de bedrijfsarts bepaald dan meestal iom jou wat verantwoord is.

het is wel zo dat er vaak wordt gekeken of je dezelfde uren kunt blijven werken verdeeld over meerdere dagen. Maar ook dat is niet aan jouw baas om dat te bepalen

13. TmrZra

TmrZra Niet meer actief

Zelf ben ik eerst minder gaan werken. toen 2 weken nog maar 12 uur gewerkt, maat wel verdeeld over 4 of 5 dagen om de arbeidsintensiteit te verlagen. Alleen vorige week op dringend advies van de oefentherapeute toch mar helemaal gestopt met werken.
    De arbo arts heeft dit adviea overgenomen. nu ga ik gewoon wekelijks even langs om het contact te houden, aangezien ik nog wel een tijdje te gaan heb.

Bij mij op het werk deden ze overigens helemaal nergens moeilijk over..

14. 2de leg

2de leg Fanatiek lid

24 jan 2014
    3.053
    476
    83
    NOP (Flevoland)
    Wel vreemd al die werkgevers die niet meewerken.
    En wat een foute opmerking zeg, zwangerschap is geen ziekte.
    Nee, natuurlijk is het dat niet en je hoopt dat alles goed verloopt, maar soms heb je geen keuze.

Dan ben ik toch gezegend met mijn werkgever. Die heeft mijn projectcontract met 3 weken verlengd zodat ik zwangerschapsverlof uitbetaald kon krijgen (ik werk op contractbasis, van project tot project).

Ik zou de manager/baas er wel op aanspreken.

15. Claudia88

Claudia88 Fanatiek lid

7 mrt 2013
    1.301
    599
    113
    Bedankt voor jullie antwoorden! Al weet ik ze eigenlijk ook al!
    Ik was gisteren gewoon echt verbaasd van de reactie..

Ik zit sinds 1/1 op een nieuwe werkplek en hiervoor had ik ook echt een hele meegaande chef. Dus de reactie die de nieuwe chef gaf, verbaasde mij echt heel erg. Volgens mij is het ook een stukje onwetendheid oid. Of hij wil gewoon geen 'verzuim cijfers'. Nu moet ik dus ipv 2x9 en 1x6 uur, 4x6 uur werken.. Terwijl ik juist MEER rust nodig heb, pakt hij gewoon een ' vrije dag' af. Hij zei echt letterlijk: Zwangerschap is natuurlijk geen ziekte, dus dan gaat het van je eigen uren af als je minder gaat werken (???WTF???) Wat dus niet klopt, want als je ziek bent DOOR je zwangerschap, je gewoon bij de UWV de vergoeding krijgt, ook voor het werk.. Pfff

Ik moet as maandag weer naar de Fysio. Dan ga ik het nogmaals voorleggen. Als zij dan verteld dat ik echt minder moet gaan werken, dan ga ik de dag erna naar mijn chef toe en zeg ik dan ik naar de Bedrijfarts wil. Dan mag hij inderdaad bepalen wat goed voor mij is. Ik vind dit zo vervelend. Vooral omdat ik nu op een nieuwe werkplek zit (wel zelfde organisatie) en dus ook met een nieuwe chef te maken heb.

Bedankt iedergeval! Wat een mensen bestaan er toch he...

16. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik zou nu al een afspraak willen hebben met een arbo-arts.

Trouwens verzuim ivm zwangerschap, moeten ze apart houden van de verzuimcijfers. Daarnaast krijgen ze geld van het UWV.

Deel Deze Pagina