12 weken echo tweeliing

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Blackey, 27 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blackey

Blackey Actief lid

2 dec 2012
    242
    0
    0
    NULL
    Limburg
    Hallo dames,
    Ben nog niet heel lang actief hier maar heb een vraag ivm echo's.
    Op de 12 weken echo wat kunnen ze dan allemaal zien, waar wordt op gelet, hoelang duurt zo een echo bij een tweeling?

En wat is er met de 20 weken echo? Wat is daar te zien wat met 12 weken niet is?

2. Aloha

Aloha Fanatiek lid

29 dec 2010
    4.229
    2
    38
    Gelderland
    12 weken echo is voornamelijk termijn bepaling.
    20 weken echo is echt een medische echo waarbij een hele waslijst nagekeken word.

3. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    12 weken is trrmijnecho. Dus kijken aan de hand van maten van de kindjes, hoelang je precies zwanger bent en wat de uitgerekende datum wordt. Kop staart meting. Echt binnen 5 a 10 min gebeurd.
    20 weken echo dan checken ze kindjes op afwijkingen. Hartje, hersenen enz. Zoveel ogelijk. Ze meten van alles op en kunnen zo globaal berekenen hoe groot en zwaar de kindjes ongeveer zijn. Dit neemt ongeveer 30 a 45 min in beslag. Per kind.soms meer, soms minder.

4. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Wauw, ik wist wel dat ze bij de 20 weken echo veel dingen nakijken/onderzoeken, maar niet dat die zo lang zou zijn.. Krijg je dan wel foto's zoals altijd, want lijkt me dat ze dan erg druk zijn met al het andere? :) (Sorry TS, breek even in in jouw topic :))

5. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.998
    6.748
    113
    zuid-holland zuid
    hmm nou volgens mij is er wel een trend dat ze zoveel mogelijk dingen al bij de 12 weken echo gaan bekijken hoor..
    Bij mijn 12 weken echo checkten ze of de armen en benen in orde waren, of de buikwand mooi dicht was, of de navelstreng verder goed was, of het maagje al gevuld was… of de hersenen de juiste vorm hadden. Ik vond dat ze echt al heel veel konden zien, er werd veel meer bekeken dan bij mijn vorige zwangerschap 3 jaar eerder (zelfde echocentrum)

Maar echte details over of het bloed goed door het hartje liep en of de niertjes goed werkten dat kwam pas bij 20 weken

6. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.998
    6.748
    113
    zuid-holland zuid
    @Micchan, ik kreeg wel foto's mee, als er een leuke pose voorbij kwam zette de echoscopiste die al even opzij om ze aan het einde allemaal af te drukken. Maar het hangt misschien ook van de echoscopiste af en hoe het gaat. Het is in elk geval een nauwkeurig werke waarbij ze zich heel erg moeten concentreren

7. elisabethbas

elisabethbas Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.886
    2
    38
    't Gooi
  8. Tierelier

Tierelier Lid

20 okt 2013
    46
    0
    0
    NULL
    NULL
    Weet je ook al wat voor type tweeling je verwacht, eeneiig of twee-eiig?

Bij tweelingen krijg je sowieso meer echo's als bij een kindje. Zo ver ik me nog kan herinneren bij een monochoriale tweeling (dun tussenschot) elke twee weken vanaf een bepaald termijn (16 weken denk ik), wat dit voor een twee-eiige tweeling is weet ik niet. Mijn termijnecho duurde een kwartier denk ik, en werd er vooral gekeken naar de grootte van de kids en de het kloppen van de hartjes en of de navelstrengen normaal zijn.

Mijn 20 weken echo een uur ongeveer en werd van alles gecheckt, hoofdbreedte (oor tot oor), hoofdomtrek, buikomtrek, bovenbeenlengte, hersenen, nieren, maag, blaas, hartkamers, mondje voor check op hazelip, ruggetje om openrug uit te sluiten, voetjes en handjes, geslacht als je dat wilt weten... etc. De duur is ook afhankelijk van hoe ze liggen en wat er te zien is...

De groeiecho's tussendoor duurden ongeveer een kwartiertje tot een half uur, afhankelijk van ligging, termijn en of er zorgen zijn. Daar wordt hoofdbreedte, hoofdomtrek buikomtrek, bovenbeenlengte, hartslag, bloedstroom in hersenen, ader voor het hart en de navelstreng gemeten.

9. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Dankjewel voor je reactie! Dan duim ik nog even verder, haha :cool:

Deel Deze Pagina