Even klagen.. begin een beetje zot te worden van al het gekolf. Kolf nogsteeds om de 2 a 3 uur, dus 8/9 keer pet etmaal en een half uur per keer om mn productie op peil te krijgen/houden, maar de kleine man begint langzaamaan toch meer te drinken dan ik kolf, waardoor ik constant het gevoel heb dat ik achter de feiten aan loop.. Hij drinkt ruim 700 cc gekolfde melk per dag, wat we nogsteeds geven d.m.v. fingerfeeding, dus met een 20 cc spuitje. Dat gaat dus ook niet heel vlot (35+ spuitjes p.d.). Hij "drinkt" daarbij nu langer aan de borst, maar ik betwijfel hoe effectief hij daar drinkt aangezien hij met borst erbij alsnog ongeveer evenveel gekolfde melk drinkt als wanneer hij niet eerst aan de borst drinkt. Daarnaast doen mn tepels pijn, en is zowel het kolven als het voeden steeds pijnlijker aan het worden. Heb daardoor toch het idee dat we iets fout doen, al zegt de LK dat hij prima aanhapt en goed ligt.. Twijfel ook of het misschien spruw is, zie niets aan zn mondje, maar hij heeft wel een nare uitslag op zn billen, ik heb pijnlijke tepels en met de ab-kuur zou het me niets verbazen. Ab-kuur is trouwens klaar, maar heb nogsteeds blaasklachten, dus morgen maar weer achteraan.. De begeleiding vind ik sowieso vanaf dag 1 al knudde, kon in het zh met moeite in de 2 dagen 2 keer een kolf krijgen, ben nauwelijks geholpen met aanleggen, ook niet na er expliciet om te vragen en kreeg te horen dat het gewoon een kwestie van tijd was. Thuis werd de bv op de tweede plaats gezet omdat het met mij niet lekker ging (en ik ook tijdelijk een aan de slaap/kalmeringstabletten zat). Had inmiddels wel een kolf waarmee ik aan de slag ging, maar er werd wel constant op gehamerd dat ikzelf eerst maar eens moest rusten en dat die bv vanzelf wel kwam, en anders kon ik prima flesvoeding geven. Zoonlief moest immers toch kunstvoeding omdat ie teveel was afgevallen en dat kreeg hij "gewoon lekker makkelijk" uit de fles, met speen na, want ik wou hem toch niet met zuigebehefte laten liggen... Nou die bv komt dus niet vanzelf, en nadat de kraam weg was en ik weer medicijnvrij zijn de fles en speen er weer uitgegaan en zijn we met kolfen en spuitje aan het werk gegaan om hem met mamamelk te voeden.. Lk is eenmalig langsgeweest (wat een geld!) en daarnaast hoor ik telefonisch alleen maar "ga zo door" en heb ik d'r deze week helemaal nog niet kunnen bereiken..(wat ook wel een beetje onze schuld is omdat we steeds bezig zijn op de tijden dat we kunnen bellen).. En de opvatting van de lk lijkt toch te zijn dat ik me gemakkelijk fulltime op de bv/kolven/bijvoeding moet kunnen storten, terwijl ik dat eigenlijk best wel heel erg zwaar vindt. En dan de opmerkingen dat ik "de hulpverleners te danken heb voor dat het misschien niet gaat lukken hem aan de borst tekrijgen" geven me ook niet veel positiviteit en vertrouwen dat het goed komt... Ik heb het idee dat ik een strijd voer die ik aan het verliezen ben. En ondertussen hoor ik van alle kanten dat we maar "gewoon lekker makkelijk" op de fles over moeten (want van KV wordt ie ook gewoon groot) en heb ik het gevoel dat mensen denken dat die hele BV iets is wat ik zelf mezelf aandoe. Voel weinig begrip voor dat ik hem graag aan de borst wil hebben, alsof ik vastklamp aan inmiddels overbodige en ouderwetse praktijken omdat ik hem voor mn eigen plezier ?? zonodig aan de borst wil.. Het was me nooit eerder opgevallen, maar mn omgeving is ook best wel van de flesvoeding, ben zelf ook met de fles groot gebracht. Maar zelfs mensen die zelf wel de borst hebben gegeven zeggen al gauw dat ik maar lekker over moet op de fles en het mezelf niet zo moeilijk moet maken. Terwijl ik dus denk dat zij het misschien wel beter begrijpen.. Is het dan zo raar dat ik het nog niet opgeef? Kan er ook niet te lang meer mee doorgaan.. Vanaf maandag zal vrouwlief weer moeten gaan werken, en ben bang dat als het dan niet beter loopt ik me er dan toch bij neer zal moeten leggen. In mn eentje red ik het niet op deze manier door te gaan. Niet qua tijd, niet qua energie.. we zijn samen zo'n 10 uur p.d. bezig met voeden (borst/kolven/bijvoeden), lossen elkaar af om iets meer te kunnen slapen dan die 4 a 5 uurtjes per nacht en hebben daarbij ook nog een peuter rondlopen die aandacht, tijd, verzorging vraagt.. Ik heb trouwens absoluut niks tegen flesvoeding of kunstvoeding, ben ook absoluut niet van de bvpolitie en vindt kunstvoeding een prima alternatief voor wie geen bv kan of wilt geven. Vindt daar ook niks verkeerds aan. Alleen ik WIL het wel, en dat het dan niet lukt voelt als enorm falen. Juist na alles wat we hebben meegemaakt (mmm, miskraam met lange nasleep, zware zwangerschap, zware bevalling) heb ik het gewoon nodig dat dit lukt. Voel me erg verdrietig dat het niet lijkt te gaan... Morgen maar nogmaals bellen met de lk, en anders naar het bv spreekuur op het cb (we moeten er toch heen voor de hoortest) Hoop zo dat het ineens toch gaat lopen.. dat het ventje het trucje ineens doorheeft, dat mn productie ineens lekker loopt... Sorry voor mn gezeur.. moest het ff kwijt..
He Frommel! Ik begrijp je 100% hoor! Ik heb niet echt tips wbt het voeden want ik denk dat je er alles aan doet wat je kunt. Aanleggen, aanleggen, aanleggen.. Ik ben ook wel iemand die blijft voeden ondanks spruw, kloven (tot bloedens toe) en tepel/speenverwarring. Mijn oudste moest ook maar meteen worden bijgevoed met kv en met de fles want het was warm Wist niet beter dus nam het maar aan. Is goed gekomen maar daardoor was ik heel erg onzeker over of hij wel genoeg bij me kreeg. Op een gegeven moment ben ik de fles gewoon weg gaan laten en als hij honger had legde ik hem aan. (Soms wel ieder half uur) en uiteindelijk snapte hij dat hij daar gewoon meer zijn best voor moest doen en dronk hij uiteindelijk goed. Dikke knuffel meid! Geranium gefeliciteerd met jullie zoon!! De eerste 'verrassing' is geboren!! Hier: iemand een stuk hout nodig? Heb genoeg, er wordt hier een heel bos omgezaagd.
Pookie: succes morgen! De baby's worden nu allemaal heel gauw geboren. Ik ben wel jaloers want met een beetje pech wordt die van mij pas over 2 wk geboren..
@geranium; van harte gefeliciteerd met jullie grote jongen. Ik ben benieuwd naar je verhaal, nu eerst ff lekker tot rust komen en wennen aan je mannetje ( en litteken).
Ik ga nu ff de boel wakker maken hier. Daarna lees ik wel weer even. Ik hoef mij pas om half 2 te melden in het zh.
Hoi meiden, heb niet alles gelezen. Ben al tijd niet op forum geweest. Ik zal de details hier niet zetten maar het is een zware tijd. De beavlling was nogal heftig geweest en daardoor heb ik lichamelijk problemen gekregen. Hiervoor ben ik vlak nA de bevalling bij allemaal artsen geweest en moest ik met spoed geopereerd worden. Herstellen zal t nooit echt. ik schrif liever niet wat t is want nogal specifiek. De verloskundige en ook de verlosafdeling van t zkh hadden het nog nooit meegemaakt. Ik ben nu deels gehandicapt. Daar zal ik op n gegeven moment mee kunnen leven maar nu is het zwaar om met deze situatie voor mijn kind te zorgen. Door al het bezoeken van zkh is de onderkant gaan wijken en geneest t slecht dus ook zitten is geen pretje. Het moeilijke vind ik ook dat dit blijvend is en dat ik het bij 1 kindje zal moeten houden ivm de risico's die n bevallin voor mij met zichh mee brengt. Met n keizersnee zou r niks aan de hand zijn, maar mocht de bevalling eerder spontaan opgang0komen gaat t mis en zal ik helemaal niet voor mijn kindjes kunnen zorgen. Ondan ks dit alles ook vreugde. Mijn mannetje is echt n heerlijk kind. Ik kan uren naar hem kijken en geniet als hij lekker tegen me aan ligt in bed. De bv ging moeizaam maar is nu toch gelukt. G kon niet goed drinken, toen ben ik kv gaan geven met n spuitje. Daarnaast kolven om productie te krijgen watt lang duurde. Toch stteds ook proberen aan te leggen. Vanwege de operatie kon ik tijdje echter niet kolven, en wat ik later kolfde moest weggegooiy. Kon hem toen ook niet aanleggen. Het voeden deed het ziekenhuis 's nachts. Er is mij geadviseerd om op kv over te stappen maar ik kon dat nog niet, In t zkh zei ik dat iktoch nog wilde kolven, al ik dan nog geen melk had zoy ik makkelijker voor kv kunnen gaan. Maar toen had ik ineens n beetje melk en heb ik doorgezet. Nu heb ik reuze veel melk. G heeft nog wat moeite soms met beginnen. Hij wordt dan wild van frustratie maar met elke voeding snapt hij het beter en gaat t makkelijk en vaak zelf in 1x. Hij is veel rustiger sinds hij bv krijgt, heeft minder krampjes. Veel tevredener en hij slaap op bv lekker 6 uur door. Dit is natuurlijk voor mij ontzettend fijn want moet echt rust hebben voor herstel. Meiden, tis n ego verghaal... Heb deels bijgelezen. Wilde jullie in elk geval op de hoogte brengen n mijn afwezigheid verklaren. Knuffel voor wie nog moeten. Knuffel voor frommel omdat je t zo moeilijk hebt.
Spannend! Maar als je je zo laat pas hoeft te melden gaan ze pas morgen echt beginnen met vliezen breken etc neem ik aan?
@unexpected, wat ontzettend heftig en heel veel sterkte! Ik hoop dat je zo goed mogelijk opknapt en hoop tzt wanneer je er aan toe bent te horen wat er precies gebeurd is. Eerst zo veel mogelijk opknappen en genieten voor zover dat kan. En dan evt naar een ander ziekenhuis om daar je casus voor te leggen mochten jullie tzt graag nog een tweede willen. Tegen mij is ook gezegd dat kinderen krijgen te gevaarlijk was, en zeker een derde maar mijn gyns zagen geen bezwaar mits goede begeleiding. Dus ik weet niet wat er lichamelijk gebeurd is maar ben een eeuwige optimist. Een hele dikke knuffel, probeer lichamelijk en geestelijk op te knappen en ga dan nog eens kijken wat er gebeurd is en wat je opties zijn. Dikke knuffel!
@frommel:hier komt weer een heel verhaal met tips Ten eerste denk ik dat je niets verkeerd doet en ben ik het eens met skatje: je hebt voldoende voeding, je ventje is sterk genoeg en weet wat hij moet doen, dus nu zou voeden aan de borst je hoofdactiviteit moeten worden. Doodeng, ik weet het want heb ook fulltime time gekolfd voor mijn dochtertje en dan weet je precies wat ze binnenkrijgen. Maar BV geven is dit loslaten, heb vertrouwen in je lijf (jij hebt echt voldoende voeding) en vertrouwen in je kindje (hij hapt aan en weet wat hij moet doen). Dus laat die kolf een dagje staan en leg je zoon aan, zo vaak hij wil. Qua pijn in de tepels: Het doet mij ook altijd wel pijn de eerste weken. Pijn hoeft niet direct te betekenen dat je kloven krijgt, de eerste halve minuut met aanleggen doet mij altijd pijn omdat de kleine dan je tepel uitrekt en de toeschietreflex doet mij ook pijn. Hou je tepels in de gaten, na een voeding een beetje BV er over uitsmeren en laten drogen, en dan de boel pas weer wegstoppen Op de website van borstvoeding.com kun je heel goed zien met foto's hoe je goed met aanleggen. De kleine moet een grote hap maken over je tepelhof heen, en bij voorkeur iets naar boven happen zodat het neusje vrij is. Het enige waar je heel goed op moet letten is dat hij groot aanhapt en dus met de onderlip ver naar onderen zit. Ik raad jook aan om te bellen met de vereniging borstvoeding natuurlijk (VBN.com geloof ik), deze heeft vrijwilligers is het hele land zitten om je te helpen. Dat zijn geen lactatiekundigen maar wel ervaringsdeskundigen, en gratis geloof ik.
@frommel: tot slot heb ik ook een hele bak aan tips over hoe je met volledig kolven je productie op kunt hogen als je kleine meer nodig heeft. Maar ik lees uit je verhaal dat je gewoon lekker aan de borst wil voeden en ik denk ook dat je dat eerst moet proberen zoals boven beschreven en het advies van skatje. Als je er dan toch voor kiest uiteindelijk om te gaan kolven, geef een gil, dan ga ik even in mijn geheugen graven hoe ik dat ook alweer deed met mijn dochtertje.
Ja, vandaag eerst weer een rindje CTG en toucheren en dan wordt er een ballon geplaatst en moet ik dus blijven slapn in het zh. Morgenochtend kunnen dan hopelijk de vliezen gebroken worden en komen er weeen of moeten die worden opgewekt. Het is niet anders.....
@unexpected, dat klinkt echt heel erg heftig! Ik schrik ervan en word tegelijkertijd emo als ik je eerste stukje lees....ook al heb je geen details verteld. Ik hoop dat je vlot herstelt, en vind het erg knap dat je hebt doorgezet met de bv terwijl dit alles gebeurde! Hele dikke knuffel voor jou!!! @pookie, succes in t zkh vanmiddag!! Ga duimen dat alles voorspoedig mag verlopen! @woerdie, en en en?? @frommel, heb niet echt tips voor je, maar wil je wel een dikke knuffel geven! Ik vind t nog steeds jammer dat t echt niet ging met mn tepels (die lagen er letterlijk half af ) terwijl het aanleggen en alles wel goed ging, en ik mis dat lieve snoetje en intieme momentje nog steeds, dus snap heel goed dat je niet te snel op wilt geven! Probeer jezelf alleen niet zo'n druk op te leggen dat dit moet slagen, t moet ook geen stresspunt worden natuurlijk.... Dikke knuffel! @hier, hailey is erg onrustig met haar armpjes als ze nog wakker is en liever gewoon kroelt met mama, heb begrepen dat bakeren daar ook voor kan helpen?? We zouden in elk geval de puckababy kunnen lenen van vrienden, dat is wel heel fijn die dingen zijn zo goedkoop nog niet Maar als ze al meer slapend is dan wakker dan ligt ze wel heel rustig in dr wieg, en dan mept ze zichzelf ook niet wakker, dus twijfel daarom toch of t wel nodig zal zijn om te bakeren. E voor ons ziet t er gewoon erg schattig uit die zwaaiende armpjes hihi, en vaak valt ze uiteindelijk wel in slaap, duurt alleen iets langer Nu gauw douchen en dan voor t eerst mn kind achter laten....even een klein boodschapje doen, morgen naar de kapper dus nu even een kleine oefening hihi Wedden dat ik morgen in huilen uitbarst bij de kapper
Reageer zo even op de rest, heb sinds gisteren een zeer verkouden baby...echt zelf nog nooit zo jong meegemaakt..prutoogjes, veel geel snot uit d'r neus en na voeden ook veel slijm in d'r mondje...echt heel zielig. Gelukkig geen koorts! Zit zelfs slijm bij d'r ontlasting.... O en we hebben ook supernieuws....J. Is dag en nacht zinderlijk! Zo'n knappe meid om dat nu even te "doen"! Ben helemaal trots!
Omg dement!!! Geranium van harte gefeliciteerd met jullie zoon Jort! Hoop dat je voorspoedig herstelt van de ks en dat je lekker aan t genieten bent al! Ben benieuwd naar je verhaal