@verlof: Ik moet eerlijk bekennen dat ik het nog precies uit moet zoeken, van 'horen zeggen' weet ik dat het normaal 2 weken voor de uitgerekende datum ingaat, maar ik heb ook wel eens gehoord dat het een en ander van je beroep af hangt. Dan heb je nog 3 soorten vergoedingen en 4 soorten dagen en 240 dagen per persoon, dus 480 in totaal, die je ook weer aan elkaar over kunt dragen, en je mag er max 30 tegelijkertijd met elkaar opnemen in het 1e jaar en pfffff...zóveel regels! Bij mijn vriend worden zijn dagen aangevuld tot 90 of 95% procent door zijn werkgeven, en ik snap van mijn eigen vergoedingsrechten eigenlijk helemaal niets. Bovendien wonen we helemaal geen 420 dagen meer in Zweden dus weet ik niet waar we na verhuizing nog recht op hebben, of dat het handig is om alles voor we verhuizen maar op te maken, en dus gezellig saampjes maaanden vrij zijn, inclusief vakantie (dat geeft vast blije ouders als we ineens 4 weken achter elkaar in Nederland zijn )
Van horen zeggen heb ik dat je meestal met 36 weken zwangerschap verlof neemt, dus 4 weken voor de uitgerekende datum. In nl heb je sowieso recht op 12 weken na de bevalling (ik dacht 12 weken, nog maar even navragen). Als je dus 4 weken voor de uiterekende datum verlof neemt, en je kind komt 2 weken na de uitgerekende datum, dan heb je dus nog 12 weken na de bevalling in plaats van 10. Dus optijd opnemen van verlof als je dat kan is wel handig. Tumtum, pittig hoor tot half april doorwerken, dat is dan dus tot de bevalling aan het werk? Kwaaltjes, de nieuwe kwaaltjes dienen zich aan. Mijn voeten zijn een hele schoenmaat groter geworden in 1 week tijd! Ik heb maar gelijk 2 paar in een grotere maat gekocht. Regelmatig pijn in billen en onderrug, dus maar platte schoenen genomen ipv hakken. Meer meiden die aan de nieuwe schoenen moeten? Terwijl ik dit schrijf zit kleintje lekker te schoppen
@verlof, ik zou eigenlijk 15 maart met verlof gaan. 6 weken van tevoren. Maar zit nu al in de ziektewet, dus er zal weinig veranderen voor mij. @missiemaartje, fijn dat je je weer een stuk beter voelt en je buik rustig is! @bfg, ik herken het honger hebben snachts word ik regelmatig wakker om te plassen of om te draaien(gaat tegenwoordig in etappes..) en dan heb ik dus ook altijd honger! Ml zet tegenwoordig elke avond iets te eten op m'n nachtkastje, eierkoek, een stukje cake of liga zodat ik zelf niks hoef te zoeken. Zo lief! @ ego, kamertje is al bijna af! Muren geverfd en de meubels zijn bijna allemaal in elkaar. Nu nog een mooie muurtekst en nog wat aankleden enzo. Gisteravond weer harde buiken, dus hou me vandaag maar weer rustig!
@ elina; doe je wel rustig aan jij?! Of heb je manlief opdracht gegeven aan het kamertje te werken heb je nog veel last van harde buiken?
Ja hihi ml heeft alles gedaan en ik heb aanwijzingen gegeven meer mocht ik niet. Achteraf ook maar beter want merk gewoon dat m'n buik nog steeds heel snel reageert op alles. Dus doe eigenlijk de hele dag niks... Erg vervelend en de tijd gaat er ook niet sneller op, maar heb het er natuurlijk wel voor over!
@unexpected, nou je MOET in NL uiterlijk 4 weken voor uitgerekende datum met verlof, maar je MAG al vanaf 6 weken voor uitgerekende datum met verlof. Je hebt recht op minimaal 10 weken verlof vanaf de geboorte, dus als je 2 weken uitloopt en ja gaat 6 weken tevoren met verlof heb je dus opeens in totaal 18 weken verlof omdat je dus minimaal 10 weken "thuis" bent met je kindje Dus ga je 4 weken van te voren zal t toch altijd bij de 16 weken blijven en zal dit geen 18 weken worden @tumtum, lijkt me heerlijk zeg een jaar verlof, maar aan de andere kant....ik ben stiekem wel een halve workaholic en ben ook nog niet minder ambitieus ofzo, maar lijkt me dan echt dat je er volledig uitligt, en eer je dan weer een beetje bij bent met alles wat speelt Maar ws denk ik er na de geboorte van onze mini heeeeeeel anders over @maartje, wat fijn dat t zo veel beter gaat!! Idd maar goed rustig aan blijven doen! dat je uk nog maar heel lang in je buik mag blijven zitten! @elina, echt balen dat je er zo'n last van hebt zeg! Kan me idd voorstellen dwt de tijd zo niet echt vlug voorbij gaat... @hier, wij moeten verf en kwasten enzo gaan halen, maar hebben eigenlijk nog steeds geen achtergrondblauw gekozen voor de muurschildering,...,lastig....vind de meeste blauws zo lelijk, mjaah ik ben zelf meer van t groenblauwe enzo En verder enorm last van mn darmen bah, doet echt zeer Maar ons meisje trappelt gelukkig nog vrolijk in t rond in mn buik zo af en toe, dus met haar gaat t gelukkig wel helemaal goed na/tijdens alle stress
Hahaha ach gelukkig hebben we er allemaal last van @hier, rokje besteld, is gister binnen gekomen Hij zit redelijk strak om mn dijen en bij mn heupen zo los als wat Nouja..,g is stretch dus ik heb m nu maar ff aan om te kijken of ie wat gaan uitrekken (wat vaak we pl t geval is natuurlijk), kan vanavond altijd nog beslissen om te ruilen Maar voorlopig zo op de bank zit ie heerlijk
@bfg: Sterkte meis met alles, vervelend dat je je zo rot voelt! knuff! Gelukkig heb je bijna vakantie! Nachtelijke honger heb ik gelukkig geen last van. @frommel: Hè bah, waardeloos zeg dat je weer misselijk bent! @Maartje: Fijn dat de kamers zo op schieten! En dat jullie een naam hebben is natuurlijk ook helemaal top. @Elina: Ook al zo vlot met het kamertje, fijn hoor! Alles weer bijgelezen, ben enorm moe, dus weinig puf om overal op te reageren. Dacht dat die vermoeidheid in het 2e trimester over ging?!? Hier niets van te merken in ieder geval, van bijna in slaap op de bank, hihi!
Bfg, gewoon lekker oprekken op de bank Maartje, fijn dat jullie uit de naam zijn! Wie moeten er nog namen bedenken? Moon, hier ook nog geen energie te bekennen! Hang slap op de bank. Wie heeft ooit het bericht bedacht dat we in het 2e trimester onze energie terug zouden krijgen??
Jeej! Ik zag dat een paar kamertjes al aardig opschieten! Woehoe!! Hier de hele dag in Amstelveen (overdekte winkelcentrum) geweest en de laatste kerstcadeautjes gekocht! Zo leuk!!! Lekker geluncht saampjes en nu weer thuis. Ga zo met Mira douchen en dan kan ze naar bed.
@verlof, ik moet het nog regelen maar ga 6 weken van tevoren. Ik weet uit ervaring dat ik het dan wel zwaar begin te vinden. Tip voor alle dames die al een kindje hebben en daar ouderschapsverlof voor opnemen: Je mag het ouderschapsverlof tijdelijk stopzetten gedurende je WAZO. Voordeel is dubbel: je houdt langer zwangerschapsverlof, en je krijgt WAZO over je contracturen ipv je uren die je werkte. Dus ik heb bij het verlof van mijn zoontje meer salaris gekregen dan toen ik werkte Verder: drukke dag gehad hier met weer een kerstborrel, nu lekker op de bank en 2 weken vakantie. Jippie!
Zo, er is weer genoeg geschreven Hier ben we druk bezig met de woonkamer, en aangezien ik graag zelf verf heb ik het erg druk en met ml de boekenkast aan het uitzoeken want die gaan de kamer uit. Voorlopig nu even klaar met verven, maar ik moet nog maar 1wand van de zitkamer, dus wellicht dat het deze vakantie gaat kriebelen. Maar goed de zitkamer en de kinderhoek is onwijs veranderd. En de fam kan die dan met kerst bewonderen @Kerst, kerstavond komt mn zwager met vriendin, 1e kerstdag komen mijn broertjes met aanhang en 2e kerstdag komen vrienden. Voor de eerste 2 dagen heb ik alle boodschappen binnen, op het vlees van de slager na, die haal ik maandag. Maar vandaag dus veel boodschappen gedaan met m'n nieuwe bakfiets! Heerlijk! Nou nog snel wat spullen opruimen en dan naar bed. Heb niet zoveel puf om op iedereen te reageren (energie is wel terug, maar wordt door nesteldrang aardig opgebruikt....)
Verlof: ik neem 4 weken van te voren, dan heb ik er daarna nog 12. Ik ben gastouder dus ik kan het aan het eind wel rustiger aan doen. Als mijn jongste zoontje 2 wordt, mag ik die week erna weer aan de bak. Wel lekker dat ik echt een 'zomervakantie' heb dan.
Ik hoorde net dat het vanaf morgen sale is bij de zeeman. Dat wordrt shoppen morgen! Kijken of ze nog wat leuks hebben!
Mijn dochtertje heeft ook in veel van Zeeman gelopen toen ze nog een babietje was, leuk spul! Kwalitatief niet denderend maar voor aan baby is dat niet echt nodig, die is er toch zo weer uit Maar (helaas) voor mijn beide kinderen bijna niet geshopt, mijn schoonzus had een tweeling (meisjes) en er zijn dus dozen met kleding onze kant op gegaan. En vrienden van ons hadden een jongetje en dus weer dozen deze kant op....wel zo makkelijk voor een mama die shoppen haat
@babynamen: wij hebben wel een jongensnaam, maar zijn nog niet eens in de buurt van een meisjesnaam, ik laat het maar ff zo. @shoppen: wij krijgen ook 6 tassen met kleertjes, ik ben niet zo kieskeurig, dus dikke prima! Ik hou ook niet van shoppen. Wij gaan over een aantal weken nog wel naar een heeeele grote en goedkope winkel, begrip in heel Zweden maar ik zie er nu al tegen op. Er worden dagelijks busladingen mensen afgeleverd uit het hele land @vlindermamma: jeeej! @verlof; helemaal in de zorg of met kinderen kan ik me goed voorstellen dat je eerder stopt, ik Werk grotendeels vanuit mijn eigen huiskamer op mijn eigen computer, das denk ik wel aardig lang vol te houden, als ik nog achter mijn bureau pas tenminste
Even heeel kort vanaf mijn werk: heb vanmorgen de echo gehad waarop ze nogmaals wilden kijken naar de ventrikels (hersenkamers). Goed nieuws: ze zijn niet groter geworden. De baby zelf uiteraard wel, dus dat betekent dat ze in verhouding minder groot zijn! Heel goed nieuws dus. We zijn super opgelucht. Met 30 weken nog wel weer een extra controle, maar dit geeft al zoveer meer rust