Ik denk ook dat iedereen dat voor zichzelf moet weten. het hangt er vooral vanaf wat je zou doen als blijkt dat je kindje 'niet goed' is. Ik heb woensdag de combinatietest. Als er iets niet in orde is, weet ik dat het liefst zo snel mogelijk om meteen actie te kunnen ondernemen. Bij een verhoogde kans ga ik ook voor de punctie en bij slecht nieuws laten we het weghalen. Dat is pijnlijk en verdrietig, maar voor mij minder pijnlijk dan nog maanden iets in je dragen wat je nooit (levend) in je armen zult hebben.
Daarom schrijf ik ook dat ik je helemaal begrijp meis! Het is niet even zomaar iets wat jullie nu mee maken.. Leef ontzettend met je mee! En wou dat ik iets voor jullie kon doen. Het is ook absoluut niet eerlijk, en je mag best gefrustreerd zijn.. Dikke dikke knuffel!
Hè meissie toch! Het is ook allemaal niet niks Ik hoop nog steeds op een wonder voor jullie.. Zelf kies ik er ook voor om geen combitest te doen. Heel kort gezegd omdat 'het er toch niet anders van wordt'. Ook ik zou ervoor kiezen om het kindje te dragen tot het overlijdt. Dus dan zijn er verschillende redenen waarom ik het niet doe. 1. Ik ben onder de 35 en krijg het niet vergoed. 2. De stress als de uitslag slecht is of minder goed. 3. De risico's die een vwp of vt met zich meebrengen. 4. Als er echt grote afwijkingen zijn, zijn die vaak wel te zien op de 20w echo. Misschien lichtelijk kort door de bocht, of naïef, maar dit zijn de overwegingen die ik heb gemaakt. Het verdriet zal er niet minder om zijn, als we er later achterkomen dat ons kindje niet gezond is. Dat het gevoel goed zit, zegt gewoon helemaal niks, dat is het kromme.
Het voelt heel goed om te lezen dat iedereen met ons meeleeft en dat iedereen zulke lieve woorden heeft voor ons. Super bedankt daarvoor. Daarnaast wil ik me ook excuseren voor mijn egoverhalen. Ik lees met iedereen mee. En ik leef ook met iedereen mee. Ik hoop echt dat iedereen straks in april een prachtig mooi kereltje/meisje in handen heeft.
Fem je mag best ego zijn.. Dat neemt niemand je kwalijk! Je mag hier ook al je frustraties op schrijven.. Ik luister graag naar je, kan misschien niets voor je betekenen.. Maar soms is een luisterend 'oor' al genoeg..
Femmelepem, Hoe naar ik het ook voor je vindt dat je nu met zoveel zorgen zit, vind toch je opmerking hierboven een beetje bot naar mama's die niet voor een combinatietest kiezen. Dit doen ze vaak niet omdat ze denken dat het hen tóch niet kan overkomen, die kans is denk ik iedere zwangere zich erg bewust van. Ikzelf laat geen combinatietest doen. De test is een kansberekening, die naar mijn mening vaak onterecht ongerust maakt of geruststeld. De enige manier om erachter te komen of het kindje daadwerkelijk een chromosoom afwijking heeft is door een vruchtwaterpunctie (vlokkentest is niet 100% betrouwbaar) te doen, en zelfs dan is de ernst van de afwijking in de meeste gevallen niet eens goed in te schatten. (Of het kind alleen de chromosoomafwijking heeft óf daadwerkelijk ook bijbehorende levensbedreigende afwijkingen) Dit is meestal pas later in de zwangerschap of soms zelfs pas bij de geboorte te zien. Ik vind persoonlijk de SEO/GUO veel meer zeggend dan óf het kindje een chromosomale afwijking heeft. Als er grote afwijkingen zijn wordt dit vaak vanzelf wel duidelijk. Ik weet niet wat ik op dat moment zou doen. Maar ik zal niet een kindje weg halen wat een goede levensverwachting en kwaliteit heeft tot mij het tegendeel is bewezen. En persoonlijk vind ik het down syndroom opzich geen reden om een kindje niet te laten komen. Ik veroordeel niemand die voor deze verschrikkelijke keuze staat en wél voor zwangerschapsbeeindiging kiest. Dat is iemands eigen keuze. Natuurlijk hoop ik dat het zover nooit zal komen. Vind het ook heel erg voor je dat jij nu wel zoveel onzekerheid hebt. Maar oordeel niet te hard over anderen!
Zie overigens nu pas je latere reactie. Ik begrijp je frustratie en onmacht, kan me geen voorstelling maken van de angst en het verdriet waar jullie nu mee leven, hoop echt op een wondertje voor jullie! Wou je ook niet aanvallen hierboven, maar meer onze kant ook uitleggen, al begrijp ik dat je woorden uit frustratie kwamen en niet zozeer uit onbegrip. Sterkte meis, We denken aan je!
@Femmelepem neem je tijd meid het is niet niks wat je nu doormaakt. en mocht je je ei kwijt willen dan zijn er voor je. sterkte en een dikke knuffel. vanmiddag had ik ook geschreven dat wij geen combinatietest willen doen. we doen het niet uit geloofsovertuiging ik wil en kan niet beslissen tussen leven en dood vandaar. maar dat is mijn persoonlijke mening
Zozozo, de discussie lijkt nu een beetje hetzelfde als over moeders voor moeders....tja ieder zijn ding @Fem, de frustratie en de spanning lijken mij ondragelijk! En daarvoor ook mijn respect! Dikke knuffel meid, en schrijf het maar van je af! Ik denk dat niemand hier zich kan voorstellen hoe je je voelt, en inderdaad niemand zou dit moeten meemaken! dikke knuffel!
ja 12 weken vandaag. Hopelijk voel ik me nu ook snel beter. Vandaag is de vk langs geweest had weer bloedverlies word er echt gek van. Maar we hebben het hartje gehoord en dat klonk prima het is ook bij bloedverlies vanochtend gebleven nu weer nergens meer last van. @fem nogmaals heel veel sterkte en een dikke knuffel. @mone ik kan je album niet zien dus heb je uitgenodigd om vriendje te worden
Meid echt, voel je niet schuldig naar ons! Jij bent degene van ons forum die in deze nachtmerrie is beland, niet de anderen. (sorry klinkt misschien wat hard) Echt, dat je even een keer uit je slof schiet is gewoon logisch en menselijk, dat kan je niet kwalijk genomen worden. Dat zouden wij allemaal hebben. bid voor je meid dat het een misverstand is oid. Knuffels
Fem, als je het op dit moment net aankunt om hier te zijn is dat ook prima, maar wat mij betreft hoeft dat echt niet als je denkt dat het is vanwege het feit dat je zelf zegt dat je veel 'ego' verhalen hebt. Meis, het is zo erg wat je nu overkomt dat het helemaal logisch is dat je daarmee bezig bent en af en toe een beetje uit je slof schiet. Laat je dat niet weerhouden hoor! Ik herkende wel heel erg wat je zei over dat je je prima voelt en zo. Heb ik ook gehad met L. met haar schisis en met mijn MA toen ik dacht dat alles in orde was.....zo'n verraad van je lijf! Hoe kun je je zo goed voelen (of in ieder geval zo zwanger) terwijl het niet goed is? En ik moet eerlijk bekennen dat ik na die ervaringen niet zo goed meer kan tegen mensen die zeggen dat ze wel voelen dat het goed zit (ik wil niemand tegen de schenen schoppen hier, maar zo voel ik het ) want ik mis die intuitie schijnbaar :x In ieder geval heel veel sterkte en knuffels en ik wou dat ik wat voor je kon doen in deze periode van limboland en afwachten en niets zeker weten, maar ik kan alleen maar zeggen dat ik aan jullie denk en jullie sterkte wens.
Dinsdag de combinatietest. Altijd een spannend moment. Maar ben ik een alien of begin ik nu al afgestompt te worden dat ik me niet uitzonderlijk op de echo verheug? Ik ben vast verwend bij mijn andere zwangerschappen met al die echo's dat ik ook weet dat er hier weer zoveel komen (het is straks al mijn derde) dat ik bijna begin te kijken naar echo's als een noodzakelijke onderbreking van mijn werkdag Schandalig eigenlijk.
Hier de rode kool test, en het werd paars, dus een meisje. Ben benieuwd! Volgens de chiinese kalender zou het een jongetje worden, dus uiteindelijk geeft een van de 2 de juiste uitkomst
Thnx! kon ik ff vergelijken met mijn 11w echo, vond die van 8+4 veel duidelijker namelijk. Maar mooie echo!