16-31 januari 2013 mama's! -> Deel 2 !

Discussie in 'Bevallingslijst forum' gestart door lydia1986, 13 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lennyt

lennyt Fanatiek lid

22 feb 2008
    2.844
    0
    0
    budel dorplein
    19-11: intake kraamzorg
    25-11: controle vk

2. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    26 november controle vk

3. tulip

tulip Niet meer actief

haha nou mij mogen ze meteen inknippen hoor, ik ben bijna van voor tot achter helemaal opengescheurd, zat nog net op een stukkie vast... door de snelheid van de bevalling was er geen tijd meer voor een knip. Dan liever een onnodige knip, dit wil je echt niet:p

sorry voor de dames die voor de 1e keer bevallen, dit gebeurd gelukkig bijna nooit:)

4. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

13 feb 2012
    2.787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Jaja, nu gauw terugkrabbelen nu ik een trauma heb van je verhaal! ;) :p

5. lydia1986

lydia1986 VIP lid

16 aug 2009
    22.737
    2
    38
    Vrouw
    pm'er kinderdagverblijf
    uden -> NB
    Hier uit voorzorg en zodat ze er goed doorkon ingeknipt en vond dat moet erg .. ( wel die schijt stagiaire die me
    Te strak heeft gehecht maar das een ander verhaal)

6. Nursy

Nursy Actief lid

7 jul 2008
    200
    0
    0
    Hallo dames,

Lang niet geschreven, maar grotendeels wel meegelezen :)
    Geboorteplan heb ik bij de 1e niet gehad. Bij deze is het enige:
    -liefst op baarkruk, niet liggen omdat ik dat niet fijn vind
    -GEEN pijnstilling, alleen bij knip of hechten
    -thuis bevallen

Bij 1e bevalling lieten ze navelstreng al uitkloppen, is protocol bij hen. Alles ging vanzelf, vroegen of ik placenta wilde zien (tuurlijk!) En of ml navelstreng wilde doorknippen. Mijn zoontje heeft al die tijd tot ik "klaar" was, dus haarscheurtje hechten op mijn buik gelegen.
    Familie heb ik gebelt na hechten en kwamen toen langs. Vond het geen enkel probleem dat dit al snel was moet ik zeggen. Iedereen was met mij en de baby bezig, dus voor ml ook leuk dat er andere mensen ook voor hem waren en hij het kon delen. Ik voelde me dan ook super fit en liep gewoon over de 1e verdieping een uur na de bevalling. Nu wil ik wel dat ons zoontje als 1e en alleen bij zijn broertje mag komen kijken, dus moeten opa en oma die dan op hem passen even wachten. Gelukkig geen opdringerige familie, dus zal geen probleem zijn.
    Elke bevalling gaat zoals hij gaat, dus ik heb niet veel wensen. Grote kans dat er niet aan voldaan kan worden als je een Mega lijst hebt....
    Als mijn kind te lang moet wachten voordat ik hem kan aanleggen moeten ze gewoon kunstvoeding geven, ook als ik niet kan beslissen....kind moet toch wat krijgen, die heeft honger!
    Hier wassen ze de baby's niet na de bevalling en krijgt pas vit na voeding. Maar er is ook geen richtlijn dat zegt dat direct na geboorte vit gegeven moet worden, dus kan ook na aankleden e.d.
    Ow, en als ze moeten inknippen, dan moeten ze dat vooral doen. Zij kunnen dit beter inschatten dan ik op dat moment en vertrouw op hen. Kon me bij mijn 1e bevalling ook allemaal niet schelen, doe wat je moet doen en ik luister....denk als je zelf ook een beetje relaxed hierin staat het ook makkelijker is voor bij je bevalling. Maar dat is mijn idee en ervaring.

Wat ik nog wil meegeven: niet elk ziekenhuis zou kunnen voldoen aan de wens dat kind bloot moet blijven tot het bij moeder kan....als het te lang duurt voor een kind naar moeder kan (wat al vaak 1-1,5 uur kan worden na een ks, afhankelijk van hoe het gaat met moeder, de operatie en het aankomen op de verkoever) moet het kind wel worden aangekleed ivm het snelle afkoelen van het kind. Als het namelijk in een couveuze moet blijven om warm te blijven moet er ook een verpleegkundige bij blijven...helaas zijn er daar niet altijd genoeg van om erbij te blijven.

Op een kinderafdeling is vaak wel een borstvoedingscertificaat (als ziekenhuis gecertificeert is) aanwezig, maar dit heeft niets met de noodzaak van bijvoeding te maken....het zal niet zomaar worden gestart, maar als er geen moedermelk is (bijvoorbeeld omdat je niet genoeg productie hebt of het nog niet op gang is wat vaak voorkomt als je een ks hebt gehad) moet je wel iets kunnen geven.....
    Ik ben zelf kinderverpleegkundige, en heb ook op de verloskamers gewerkt + opvangen van kinderen na een ks, dus weet hoe het werkt....maar elk ziejenhuis is natuurlijk anders. Bespreek het vooral, misschien zijn er wel mogelijkheden. Ik zeg dit alleen om teleurstellingen te voorkomen...

7. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    In mijn ziekenhuis is het streven om je na een ks tussen de 30-en 45 minuten bij je kind te hebben. Die tijd kan de baby prima bij papa liggen onder een doek en is bijvoeding niet nodig.
    Natuurlijk is alles onder voorbehoud. Als medisch ingrijpen nodig is voor het welzijn van mijn kind gaat dat voor, dat is logisch.

8. Nursy

Nursy Actief lid

7 jul 2008
    200
    0
    0
    Tuurlijk is het streven om het kind zo snel mogelijk bij moeder te hebben! Zou gek zijn als dat niet zo zou zijn....maar de praktijk wijst vaak anders uit....Wat ik vaak meemaakte is dat de vaders de baby's aan gingen kleden zodat ze daarna met de baby naar moeder konden als die op de uitslaapkamer aankwam. Het is ook geen aanval op de wens van de meesten om te wachten met aankleden!! Tuurlijk wil je je kind lekker op je blote huid! En hopelijk hoeft niemand van ons voor een ks of andere ingreep....pff...asjeblieft niet!
    Qua bijvoeding bedoel ik alleen als er WEL lang gewacht moet worden tot het kind bij moeder mag en ALS er te weinig melk is....
    Ik heb zelf 11 maanden borstvoeding gegeven, zonder enkel probleem en vond het ook minder leuk toen ik voor het eerst kunstvoeding ging geven. Niets mis met kunstvoeding, echt niet!Maar ik vond borstvoeding geven gewoon heel erg fijn en moest echt even over de streep qua gevoel dat hij andere melk kreeg. Ik ben overigens gestopt met borstvoeding geven omdat mijn zoontje al een aantal keer hard in mijn tepel had gebeten tot bloedens aan toe, had nog genoeg melk, maar was wel klaar met de pijn van dat bijten.....en vond 11 maanden ook wel mooi.
    Ik heb altijd gezegd dat ik borstvoeding wilde geven, maar ga niet het hele circus erbij halen om het te laten werken, het lukt, of het lukt niet was mijn insteek. Gelukkig lukte het dus de vorige keer wel.....nu maar weer afwachten....

Wat ik me verder nog afvroeg: zijn er dames tussen die iets met de placenta willen doen? Ik ga dat persoonlijk niet doen, maar ben benieuwd of iemand anders dat dus wel gaat/wil doen.

9. Aylen

Aylen Niet meer actief

Ik heb nog geen geboorteplan geschreven, maar mijn verloskundige raadde het mij aan. Leuk om jullie ideeen daarover telezen, erg inspirerend! Ik weet zelf nog niet echt zeker of ik nou in het ziekenhuis of thuis wil bevallen...

Met de placenta, dat weet ik zeker, wil ik in ieder geval niks doen. Natuurlijk, het is een wonderlijk ding dat mijn kind 9 maanden gezond en veilig heeft gehouden, maar het ziet er ook gewoon te smerig uit.

10. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    Ik ga ook niks met de placenta doen.
    Ik ken iemand die heeft hem 1,5jaar in de diepvries gehad omdat ze die onder een boom wilde planten maar nog geen huis hadden maar een appartement....whahahahaha...lekker zeg!
    Mss wil giel van 3FM hem wel als voorgerecht..hihihi..vorig jaar heeft hij dat gefrituurd gegeten..jakkes!!

11. josjo

josjo Fanatiek lid

6 nov 2008
    2.757
    156
    63
    Arnhem
    Ik had de vorige keer een geboorteplan gemaakt maar had hem niet bij me, vergeten (had ook nog niet verwacht te gaan bevallen en vergeten in m'n zkh tas te doen...)

In mijn plan stond ongeveer wat er in die van Daan en juju staat. Behalve over t uitkloppen vd navelstreng. De rest zijn veel dingen vanzelf gegaan zoals ik ze ook al wilde, maar mij heeft het dus vooral geholpen het op te schrijven zodat ik ook als het anders dreigde te gaan kon ingrijpen :)

Zo kwam de vk aan met n enorme spuit dus ik vroeg: wat ga je doen?? Nou even verdoven want ik denk dat ik je zo een knip ga geven. Ik zei: echt niet, ik wil alleen n knip als er medische noodzaak is, anders niet :) ze heeft wel vast verdoofd, just in case maar een knip was niet nodig,...

Ook het wassen, hoe vaak ik kindjes niet teruggebracht heb zien worden van weet ik t waarom ze even van de kamer af gingen en dat de verpleegster zei: zooo ik heb haar ook maar even meteen in bad gedaan. Wtf? Mag de moeder dat ff zelf bepalen? En zelf doen of bij zijn aub? Mijn kind gaat pas op dag vier of vijf in bad, ik wil dat die huidsmeer eerst goed intrekt. Wassen is nergens goed voor op dag 1 of 2, zelfs slecht. Bij ons ging het voeden niet zo goed omdat ze zo zwak was en meteen in slaap viel. Hadden we net met de lactatiedeskundige afgesproken dat die dag de focus zou liggen op voeden, stond ook in het schrift. Komt de verpleegster van de nieuwe dienst er aan. Zo, ik had bedacht datwe Annelynn maar even in bad gaan doen. Hahaha haar gezicht toen ik haar wegstuurde ;)hihi ja sorry let dan op bij de overdracht vd dienst :):D

Heb nog een toevoeging, die me nu trouwens niet zo uit maakt, maar ik had er nog in staan dat er evt een stagiair bij mocht zijn maar dat die mij niet mocht behandelen (toucheren bijv. En dan de vk nog een keer om te kijken of de stagiair het goed had ja toedeledokie). Ook knippen en hechten, nee bedankt. Ze mag wel meekijken (dan doet de vk misschien extra haar best hihi)

Baby op mijn blote huid of anders bij papa vond ik heeeeel belangrijk, maar vooral ook dat ml en ik dat echt hadden afgesproken. Dat hij dat ook uit zichzelf zou doen en zeggen. Je kan toch ineens naar de ok moeten en ons ukje moet gewoon warm veilig vertrouwd bij papa of mama liggen :)

Borstvoedingsgecertificeerd is Arnhem ook maar djeeeeeez, daar kan ik een boek over schrijven. Dat certificaat gold lang niet voor iedereen op de kraamafdeling hoor.

12. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    Doen ze bij een thuisbevalling de kleine ook meteen in bad?
    Moreno is alleen een beetje gewassen met een washandje in het ziekenhuis voordat hij zijn kleertjes aan kreeg omdat hij toch wel wat bloed had op zijn hoofdje en gezichtje.
    Geloof dat we hem de dag erna in de middagen badje hebben gedaan...dus niet meteen.

Ik denk dat als ik jullie verhalen lees ik ook Maar een mooi "plan" ga opstellen zover het te plannen valt. Hahahahaha:D
    Er staan best wel wat punten bij julie wat ik zelf ook wel belangrijk vind.
    Had er alleen eerder niet zo serieus over na gedacht.
    Sta Nuon het punt om na de vk te gaan,dan kan ik meteen vragen hoe en wat.
    Krijg ook vandaag mijn laatste echo:( hahahaha

13. tulip

tulip Niet meer actief

nursy, nee wij gaan er niks mee doen.

melanie, mare is niet gewassen in het z'huis hoor. Alleen het bloed afgepoetst haha. Daarna kleertjes aan en ze is pas op dag 3 thuis in bad geweest geloof ik.
    Verder vind ik heel weinig dingen belangrijk, met de slechte placenta bij haar zijn we door het oog van de naald gekropen, ik wil gewoon een "gezond" levend kindje op de wereld zetten, dat is het belangrijkste voor mij!!

Zo de eerste babywasjes zijn een feit, de bekleding van kinderwagen en maxicosi. Later de rest.

14. josjo

josjo Fanatiek lid

6 nov 2008
    2.757
    156
    63
    Arnhem
    Bloed afpoetsen idd maar niet meteen. Ik heb ook n nieuw mutsje gevraagd omdat t eerstezo bebloed was haha

En het woord plan niet te letterlijk nemen nee het is niet dat je het kan plannen, het zou eigenlijk beter bevallingswensen kunnen heten :)

15. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

13 feb 2012
    2.787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Goedemorgen! Blegh!

16. tulip

tulip Niet meer actief

ja besef mij nu dat het misschien lullig overkomt voor degenen die wel wensen hebben, zo bedoel ik het niet hoor. Maar dat is gewoon hoe ik erin sta.

17. Enibas

Enibas Bekend lid

8 nov 2011
    667
    0
    0
    Hee meiden.

Heb nog geen geboorteplan, maar als ik jullie ervaringen/wensen zo lees, lijkt het me wel een goed idee om een begin te maken. En met jullie voorzetjes kom ik een heel eind.

Kan iemand mij vertellen wat het voordeel is als we één of twee dagen wachten met het wassen van de beeb? Wat voor voordeel heeft de huidsmeer dan?

Ik ga meteen beginnen met een documentje.

Kan ik hem dan altijd nog aanvullen.

Lfs,
    S.

Bij het eerste contact, blote huid op blote huid, kan ik me wel iets bij voorstellen. Voor de binding en geur?

18. tulip

tulip Niet meer actief

enibas, huidsmeer is de natuurlijke bescherming van je kindje. Het is goed om dat even in stand te houden ipv er meteen zwitsal oid overheen te gooien;)

19. dani86

dani86 Fanatiek lid

28 nov 2006
    3.211
    0
    0
    student
    landgraaf
    Goedemorgen dames

Ik ben nog niet bijgelezen.

Mijn schoonzusje is afgelopen zaterdagochtend bevallen van een gezonde zoon.
    Ik ben dus tante geworden van dylano.
    hij is 44 cm lang en weeg 2140 gram.
    Doordat hij wat licht is moet hij 1 weekje de couveuse in.

Ben zaterdagmiddag wel even gaan kijkenm aar nog niet vastgehouden Marc had hetzelfde.
    Mijn ouders, broertje en wij zien er dingen van Casper in terug.
    Je ziet duidelijk dat het familie van elkaar was.
    Dezelfde neus en zelfde voorkeurshouding en ook dylano heeft grote voeten.
    Dylano heeft donkerblond haar en word met de dag lichter.
    zal zo kijken om foto up te loaden.

Voor de rest hebben we een rustig weekend gehad.
    gister en eergister hebben we gegourmet.
    Zaterdagavond is mijn auto ook nog kapot gegaan (multiriem geknapt) dus vandaag laten maken.
    En we gaan vrijdag voor een huis kijken........vind het wel spannend.

Vanmiddag op controle in het ziekenhuis en donderdag naar de psycholoog.......ben benieuwd!

Voor de rest zal ik 3 december starten met stage en dan start ik met 2 dagen en dan opbouwen naar 3 en dan 4/5

hoe gaat het hier met iedereen?En met de kleintjes??

Ik ga nu even alles bijlezen (12 pagina's)

20. AHzondag

AHzondag Niet meer actief

Hier had zl geen huidsmeer meer hij was helemaal schoon. Verder hebben wij hem thuis gewassen na 2dagen. Huid op huid doen ze volgens mij automatisch al, teminste hier wel.
    Ben het wel met tulip eens eigenlijk, je kunt nog zoveel wensen en eisen hebbe maar een geboorte laat zich niet planne en alles loopt anders dan je cerwacht. Soms kunnen ze niet anders dan aankleden enzo. Ik zou mijn kindje geen 45min in zijn blootje laten want huidcontact kan daarna ook nog en voor zijn kleintje is alles al zo veel om te verwerken dus kan al dat gedoe maar beter snel over zijn en dan lekker bij mama en papa liggen. Maar daar is iedereen anders in natuurlijk en vind dat wel grappig om te lezen.

Placenta, hier doen we daar niks mee maar wil hem wel weer zien en een foto ervan. Bij wesley hadden ze hem onderzocht en daar kwam trombose en verkalkingen uit daardoor was hij klein en licht dus nu mogen ze hem weer houden en zonodig onderzoeken.

Deel Deze Pagina