Net uitzending gemist gezien; De vijfde dag. Met als onderwerp; het meisje dat niet wilde sterven. Ik ben zwaar onder de indruk, en echt sprakeloos.
Ik heb hem gisteren gezien en inderdaad: sprakeloos. Ook dat beeld wat ze lieten zien van hoe ver ze is gekomen. Zo zien we maar weer eens heel goed dat de medische wereld er ontzettend naast kan zitten.
bijzonder shocking verhaal dit. Heb al gezocht of ik deel 2 al kon vinden maar nog geen succes. Ik ga zeker kijken woensdag!
Ik heb stukjes gezien. Vond het ook erg confronterend, mijn schoonvader ligt al 3,5 jaar in coma/minimaal bewustzijn. Wij hebben al vaak op het punt gestaan van stoppen met behandelen. En net als bij het meisje ging hij ook zelf ademhalen nadat de beademing was gestopt... Dat mijn schoonvader nog leeft is een wonder, maar wat dat meisje weer kan is onvoorstelbaar!
Ik ben hem nu aan het kijken nav dit topic. Ik las van te voren dat iets van 600 mensen (in Denemarken) hun donorcodicil hadden ingetrokken na het zien van deze docu. Tot zover snap ik daar helemaal niks van, het lijkt erop dat de artsen echt alles hebben geprobeerd, maar het opgaven en dat ze de behandeling hoe dan ook ging stoppen. Of ze nou organen ging doneren of niet, maar afhankelijk van de beslissing van de familie maakte het dan wel uit op welke manier ze gingen stoppen. Ik vind dan ook dat er absoluut geen sprake is van 'stoppen met de behandeling zodat we organen hebben'. Het is wel echt een wonder natuurlijk, misschien in combinatie met wat medische inschattingsfouten.
Een stuk verder gezien, wat een stomme artsen zeg. Eerst zeggen,'er is absoluut geen hoop meer, geen kans op een wonder'. En later zeggen ze 'vanuit medisch oogpunt kun je het verklaren en het is geen wonder, ook al lijkt dat voor de ouders wel zo'. Als je het medisch kunt verklaren dan, had je dus ook nooit kunnen zeggen dat er geen hoop meer was. Bovendien is/was ze nu ook ineens een 'grijs' gebied, terwijl het eerder toch echt heel zwart/wit was. Overigens denk ik wel dat juist de keus voor orgaandonatie haar leven heeft gered, hierdoor heeft ze wat meer tijd gekregen, anders was de beademing direct gestopt en had ze het helemaal niet overleefd.
Heeft iemand de link op uitzending gemist? Om de een of andere reden zie ik hem er niet tussen staan en via google kom ik op de eo site, en daar mag ik hem niet kijken omdat ik niet in Nederland zit :-/
Oh wow! Mooi verhaal... Jammer dat het uit twee delen bestaat en dat ik nu op deel 2 moet wachten. Dat had ik eerder moeten weten, dan had ik nog even gewacht met kijken, want nu ben ik ongeduldig!
Wat bij mij vooral is blijven hangen, is dat die revalidatiearts zegt: Er komen hier mensen binnen die alleen maar met hun ogen kunnen knipperen en na bijv. een jaar zegt de helft toch heel gelukkig te zijn, dus wie ben ik om te beoordelen voor een ander wat kwaliteit van leven is. Indrukwekkend.