Baby ook écht te zwaar?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lauriann, 25 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lauriann

Lauriann Lid

24 jul 2014
    84
    0
    6
    Vandaag bij het CB geweest en weer compleet van mijn trotse wat-doet-ons-meisje-het-toch-flink gevoel gegooit.

Ze werd gemeten en had een lengte van 71 cm en gewicht 9,7kg (echt vlak daarvoor 200ml fles, weet niet of dat verschil maakt?) ze is nu net 7 maand.

Mijn dochtertje heeft in het begin best wat problemen gehad qua eten. Ze zat al met geboorte tussen de +1 en +2 lijn met zowel gewicht als lengte en hoofdje. Maar vanwege heel veel spugen was ik steeds onzeker. Heeft zelfs mer 4 maanden lichte daling in haar gewicht curve gehad hierdoor. Nadat het goed ging drong cb ook aan om naar 4 flessen te gaan en dan maar steeds op te hogen naar zelfs 210+7(!) waardoor we zelfs een tijdje forte voeding hebben gebruikt. Nu we op nummer 2 over zijn gegaan en ze steeds 30-50ml liet staan, gewoon standaard gehaald en daarvan gaan hooguit 2 flessen niet helemaal op. Ons schema ziet er ongeveer zo uit:

8-9 180+6 kv
    11-12 broodje of ongv 120 grfruit (1 vd 2)
    13u 180+6 kv
    15-16 fruit of broodje (welke nog niet had gehad)
    17 180+6 kv
    18-18.30 avond eten, ongeveer 120gr
    20.30-21 180 papfles en direct de nacht in

De laatste dagen komt de fles van 13u er niet altijd van dus die vervalt vaak en dan komt het fruit of broodje iets eerder. En dan komt de fles van 17u rond 15u-16u. De hoeveelheid fruit en groente, daar wilt ze echt niet meer van. Meet het een beetje zodat ik weet hoeveel het is. Papfles krijgt ze sinds gisteren ook niet meer. En het brood geven we in repen, daarvan eet ze uiteindelijk nog niet eens een half broodje op dus. Ze ligt nu in bed en heeft maar 3 flessen op.

Nu kruipt ze ook sinds een kleine week. Bij het cb zeiden ze dat de forte voeding en de papfles schrappen al veel verschil zullen maken. Maar verder is er toch niets raars aan ons schema?? Ze willen ons nu met 9 maand zien, na nader inzien. Daarvoor met 11 maand. Maar ze willen het gewicht in de gaten houden.

Is ze nu echt zo extreem dik? En krijgt ze veel te veel? Voel me nu zo'n slechte mama, maar ze doet het zo goed verder! Kan zelfstandig rechtop zitten, rolt beide kanten op en kruipt zelfs sinds een week! Denk dat als ze echt aan de zwaardere kant is, ze het er wel weer afkruipt...? :)

2. Joycelyn

Joycelyn Bekend lid

27 feb 2015
    602
    1
    16
    NULL
    NULL
    Je hebt gewoon een gezonde, flinke baby. Laat je niet van de wijs brengen door het consternatiebureau! Jouw schema hebben wij ook ongeveer. Lijkt me niets mis mee, en zeker niet teveel met alle activiteiten die je opnoemt.

3. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.632
    5.657
    113
    Mijn dochter is 70 cm en weegt 7.5 kg en is nu 6 mnd. In dat opzicht is ze best flink. Jou schema lijkt mij eigenlijk wel prima. Je kan moeilijk minder gaan geven vooral de flessen dat heeft ze gewoon nodig. Je kan haar moeilijk op dieet zetten.

4. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.002
    3.665
    113
    Mijn zoon is bijna 7 maanden en woog de afgelopen keer 10400gram en was 74,5cm hij heeft gewoon z'n eigen lijn.
    fles 180
    Fruit
    Brood
    Fles 180
    Avondeten met daarna fruit enof yoghurt
    Fles 180

Soms als het lukt tussendoor wat water en soms extra fruit nog.

Maak je niet te druk hoor moet je kijken wat ze verbruiken op een dag.
    En als k haar eetlijstje zie dan lijkt het aardig op die van mij.

5. Miepiemoos

Miepiemoos Bekend lid

13 mei 2013
    973
    160
    43
    Geen zorgen maken hoor. Gewoon een lekkere gezonde baby! Ook aan je schema zie ik Niks raars. Babyspekjes verdwijnen met lopen vanzelf mits een gezond eetschema.

Mijn dochter is 2 en net zo zwaar (sterker nog ze is 9.5 kg). Die is overigens echt niet te dun want ze is ook klein denk zo 78/80 cm. (draagt maat 80 en broeken zelfs 74 nog soms) Die at net zo veel op de leeftijd als jou kindje. Ieder kindje is anders dat heb ik wel geleerd.

6. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Pfft, lekker dan. Laat ze kletsen. En die afspraken zijn niet verplicht he, als je niet wil zeg je 9 mnd afspraak af.
    Mijn zoon is met 7,5 maand geweest. 10,6 kg, 72 cm. FLINK dus. Wordt gelukkig nooit over gezeurd.
    Zijn schema is nu;

180/6 fles
    Fruit
    Boterham
    100 pap
    Avondeten
    180/6 fles

Dan tussendoor water en soms een kleine rijstewafel oid. Komt dus overeen.

Is je kindjenvrolijk en actief, krijgt ze gezonde voeding? Dan is er toch niks aan de hand.. Ik snap niet dat er zo wordt gedaan over babys, laat lekker mollig zijn!!

7. Miki013

Miki013 Bekend lid

9 feb 2016
    598
    0
    16
    NULL
    NULL
    Met lezen van sommige verhalen hier op forum over CB moet echt denken dat er echt onkundige mensen werken. Een baby kan niet dik zijn, hoe kunnen ze dit zeggen.

Ze kunnen je zo een schuldgevoel geven over dingen die hen natuurlijke gang volgen. ik zie echt geen vreemde dingen aan jouw schema, laat het gaan. Ik heb zelfs een weegmoment geweigerd toen hij met 6 maanden een buiging in zijn gewichtlijn had, hoort bij bv kindjes, wisten ze gewoon niet.

8. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Tja, ik vind ook niet dat je bij baby's kunt spreken van te dik... maar... je moet natuurlijk wel op letten als het gewicht op +2 zit en lengte op de 0 lijn. Dus inderdaad de forte afbouwen en ook de hoeveelheden in de fles (als je nog op 210+7 zit). Dan gaat je kindje misschien ook wel meer fruit en brood eten.

Je doet het niet fout, je zult alleen een beetje moeten opletten... het cb is alleen vaak niet zo goed in dat constructief over brengen ;)

Hier trouwens gisteren 6 maanden weging en idd dip... waarop gewoon werd gezegd "normaal bij bv en als is prima in verhouding", dus ze kunnen het wel ;)

9. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Ik zou het extra weegmoment afzeggen.

Hier zat dochterlief tot 1,5 jaar ook op de +2 lijn met gewicht en 0 lijn met lengte. Ik heb gewoon mijn eigen weg gevolgd en heel langzaam ging haar gewicht steeds meer naar de 0 lijn ;)

10. Lauriann

Lauriann Lid

24 jul 2014
    84
    0
    6
    Jessie80: we geven nu gelukkig ook weer terug standaard voeding, geen forte meer. Ook op eigen beweging want zij adviseerden ook om op forte te blijven zodat fles afbouwen van 4 naar 3 makkelijker zou gaan... Niet gedaan dus, lekker standaard. En de 210ml fles geven we zelf ook niet meer. Ze liet steeds staan dus zijn we nu terug naar 180ml. Ook dat adviseerde cb om de flessen groter te maken zodat ze 'lekker nokkie vol zat' en zo naar 4 flessen kon... Zal ik dus bij een 2e nooit meer zou nauw nemen.

Bedankt voor de gerustellingen allemaal! Toch wel ene opluchting. Ze adviseerden zelfs om ook diksap of limo in het water te doen maar V. geniet zo van haar water, doen we dus ook niet. En andere tussendoortjes behalve zoutloze rijstwafels geven we ook niet. Dus echt geen dikmakers. Je kunt soms toch zo onzeker gemaakt worden door dat hele cb.... :)

11. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Wat een gel*l toch. Ik vraag me dan af wat het cb wil dat jij met die info doet. Je kleine op dieet zetten?? Natuurlijk niet. 🙄 Een baby krijgt de genen van papa en mama mee. Zo heeft onze kleine man de lengte van zijn papa en de bouw van mij. Ik heb een grove bouw en grote handen (thnx, opa;) ) TW is ook boven de gemiddelde lijn, so what! Hij is gezond, actief en vrolijk. Als hij gaat kruipen of lopen, loopt hij zijn babyvetjes er wel af en zo niet, ook goed. Voor nu geniet ik van zijn spekkies 😍 Gelukkig zeggen ze bij mij op cb er niets van. Alleen: hij is een gezond kereltje en tja boven de middellijn...ach ieder kind is anders. Niets mee doen.

Meid, probeer je er niets van aan te trekken, al is dat moeilijk. Heb je op cb aangegeven dat je hier juist heel onzeker van wordt en niet weet wat je met die info moet? Hou daar niet van: een mededeling doen waar een moeder niets mee kan en onzeker van wordt.

12. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Mijn jongste woog 9,5 met 7 maanden. Een heerlijk gezonde baby! Nooit commentaar gehad overigens, dat was bij mijn oudste wel anders. Die was een lange dunne baby, en daarvan werd gezegd dat ze obesitas had!

13. Koon

Koon Niet meer actief

Ik zou dat extra weegmoment ook afzeggen, wat een onzin. Ze slaan echt totaal door daar.
    Je kindje eet normaal, gezond, gewone hoeveelheden. Nee echt, dikke doei dat ik nog zou gaan wegen.
    Overigens is een 9 mnd consult wel normaal volgens mij, hier staat ook de volgende controle dan ingepland en die is niet extra gepland of zo.
    Onze dochter is 9,4 kg en is (ongeveer, zelf gemeten) 74 cm. Stijgt met name met de lengte boven het gemiddelde uit, maar wij zijn beiden ook lang.

Voeding van onze dochter:
    Papfles met 200cc melk
    1 stuk fruit en water
    Flesje 120/3
    Boterham en flesje 120/3
    Warm eten en water
    Fles 180/6

14. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe

Dus in hun ogen is je kindje te dik, maar moet je wel diksap of limonade gaan geven ipv water. :(

Ik heb even online gekeken naar gewichtslijn en lengte lijn. Lengte zou +1 zijn en gewicht +2. Je geeft zelf al aan dat ze net is gaan kruipen, dit zal ook energie kosten.
    Ik vind zelf dat je je niet moet vastpinnen op het gewicht, maar of er een mooie verhouding in zit. En de verhouding met +1 en +2 is mooi, vaak gaat groeien in lengte niet in 1 lijn, maar in periodes. Goed mogelijk dat ze over een maand ineens weer goed in de lengte is gegroeid.
    Als je gewicht +2 en lengte -2 zou hebben zou ik het advies serieuzer nemen om er eens goed naar te kijken, maar niet dit advies ;)

15. EverAfter

EverAfter Bekend lid

14 aug 2014
    674
    43
    28
    Vrouw
    Hier ook zo'n flinke meid! Bijna 8 maanden, 72 cm en 9970 gram afgelopen dinsdag. Zit op de bovenste lijn vd curve. Vorige keer was ze echt heel erg hard gegroeid, nu gelukkig iets minder. Als ik naar ons eetschema kijk en dat van jou, krijgt ze hier in verhouding ietsje minder:

7.30 150 cc fles (was eerst 180, maar dronk ze niet meer op)
    9.30 fruithapje 200 Gr
    12.00 boterham en water
    15.00 150 cc fles
    17.30 groentenhapje 200 Gr en water
    19.45 180 cc fles

Ze heeft hier nutramigenvoeding (voor koemelkallergie) en die is behoorlijk lichtverteerbaar. Ik geef ook bewust geen papfles, want ze heeft hier voldoende aan en is zwaar genoeg.

Verder maak ik me er niet druk om, ze doet het super, is hartstikke beweeglijk en ik weet dat ze geen gekke dingen binnenkrijgt. Dus gewoon lekker genieten hoor!

16. Lauriann

Lauriann Lid

24 jul 2014
    84
    0
    6
    Grasspriet84

Dankje voor de geruststelling. :)
    Nee ik heb niet aangegeven dat ik dat lastig vind. Ik liep eerst best nonchalant dat gebouw uit met de gedachte 'ze l*llen maar lekker, mijn meisje is verder prima, juist lekkere spekjes, maar niet té ofzo. Maar vanwege mijn eigen verleden (9 jaar anorexia gehad en zo nu en dan zelf ook terugvallen) begon het toch wel te knagen en begon ik mij schuldig te voelen. Probeer dat dan los van elkaar te zien en wil mij niet te druk maken daarin, maar vind het dan zo vervelend als ze daar dan zo op zitten terwijl dat kind niks ongezonds krijgt en zo beweeglijk en actief is!

Averlhach

Vond ik dus ook een vreemd advies! Ze haalde er een ouder wijkverpleegkundige bij (zijzelf was vrij jong en net aan de slag) en die oudere zei dat ik naar 3 flessen moest en dan verder slappe baby thee of water met een beetje diksap moest gaan... Vond ik zo raar! Heel gesprek over gewicht gehad, ook uitgelegd dat V. water heeeerlijl vind en dan komt ze met diksap aan... Vreemd.

Zo te horen zijn er meerdere cb's met rare adviezen... Snap niet waarom ze ouders zo onzeker (willen) maken.

17. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Het ene oor in, het andere oor uit.
    Kijk naar je baby en kijk naar jezelf in de spiegel. Geef jij wat ze nodig heeft? Dan doe je het prima. :)

18. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Diksap als een kind gewoon van water houdt. Nouja, dan weet je het dus al wel toch? Die adviezen gaan nergens meer over dan.
    Ik zou de flessen langzaam gaan minderen naar 150+5. Vanaf 9 maanden is de richtlijn dat een kind nog ongeveer 500 cc zuivel, (daarmee ook kaas en toetje meegerekend!) nodig heeft. Vanaf 12 maanden nog maar 300 cc.
    Als je dat aanhoudt, zou ik denken dat met het gaan bewegen het gewicht zich gewoon prima zal ontwikkelen.

19. Sama1

Sama1 Fanatiek lid

18 jan 2015
    1.050
    73
    48
    Ze slaan helemaal door bij het cb. Hier ook een veel te dikke dame volgens hun. Ja ze is ook niet mager nee. Hier bang gemaakt met dat ze zich misschien niet goed zou gaan ontwikkelen en overgewicht op latere leeftijd. Ik kwam daar ook met een enorm schuld gevoel weg. Want bovenstaande wil ik toch niet, alleen het beste. Nu ben ik gewoon boos en weet dat wanneer ze er de volgende x er weer over beginnen ik besloten heb niet meer heen te gaan. Alleen voor de prikken. Wegen en dergelijke hoeven ze niet meer te doen. Ik laat mij als moeder niet vertellen door anderen wat wel en niet goed is voor mijn kleine. Dat weet ik zelf namelijk erg goed en ze maken mij alleen maar onzeker. Gewoon het ene oor in en andere weer uit. Ik weet nu dat tot nu toe het cb mij nog niks heeft opgeleverd. Waarom dan nog heen gaan?

20. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik denk niet dat ze echt veel te zwaar is, zoals hierboven al werd gezegd als lengte en gewicht gewoon in verhouding is, is dat prima.
    Wel zaten wij hier toen al op een stuk minder melk, maar ons zoontje at zo te lezen ook toen al veel meer bijvoeding, dus dat maakt ook wel verschil.
    Wellicht heb je er iets aan, maar dit was ons schema met 8 maanden:
    8.00 150cc melk en 1 boterham
    10.00 rijstwafeltje of cracotte cracker met water/thee
    Slapen 1,5 uur
    12.00 120cc melk en 1 boterham
    14.30 fruithap 200 gram ongeveer, vers fruit geprakt of gepureerd
    Slapen 1,5 uur
    17.30 warme maaltijd ook 200gram, aardappel en groente geprakt, rest nog gepureerd
    20.00 fles 200cc

Wij gaven op die leeftijd geen pap meer, met 4 maanden wel geprobeerd, maar van rijstebloem raakte hij verstopt. Met 6 maanden opnieuw geprobeerd maar meneer hoefde het niet meer, vond het niet lekker. Daarom met 8 maanden begonnen met 1 boterham in de ochtend.
    En ik zou zeker niet beginnen met diksap o.i.d. als ze water ook prima drinkt, wat een gek advies zeg.

Deel Deze Pagina