Waarom geen warm eten?

Discussie in 'Voeding' gestart door Inez01, 17 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Inez01

Inez01 Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.009
    0
    0
    Ben ik weer voor de zoveelste keer met mijn troubles over het "niet warm eetgedrag" van mijn 18 maanden oude zoontje.

Al weken wordt er 's avonds ca. 5x per week niet gegeten. Vlees meestal wel paar stukjes en toetje ook over algemeen wel. Van CB moest ik dat wel gewoon aanbieden, ook al eet hij verder weinig tot niets. Echter dit gaat me toch tegen de borst stuiten.

Ik weet gewoon echt niet waarom meneertje niet wil eten. Als ik hem 3x per dag brood voorzet is dat wsl voor hem geen probleem, echter dat doe ik niet. Dan eet hij maar een maaltijd minder.

Ik weet inmiddels uit ervaring dat het geen zin heeft er druk op te leggen, want eten gaat mijn zoontje daar niet van doen. Verder in rituelen ofzo niets veranderd. Hij eet gewoon zelf met bestekje van eigen bordje en tegelijk met mama aan tafel hetzelfde (of het moet echt niet voor hem geschikt zijn).

Wat doen de mama's die ook zulke eigenwijze kinderen hebben. Geven jullie extra vitamines of vaker dan gemiddeld het echte lievelingskostje? Voorkeur voor eten wat wel goed gaat is hier beperkt tot de broccolikoekjes uit opperdepop en mama's hartige taart en macaroni zonder zichtbare groente.

Vind het zo moeilijk als hij zo aan het huilen is. Uit de stoel, bij mama op schoot, terug in de stoel, niets is dan goed en hij gaat alleen maar harder huilen bij wat ik ook doe. Even weglopen helpt soms dat hij kalmeert, maar zodra hij dan toch weer aan tafel zit gebeurt e.e.a. weer opnieuw. Gezellig samen eten is er zo niet bij, althans 's avonds niet.

Overigens is het geen vermoeidheid wat hem parten speelt, hij wil gewoon om een of andere reden niet.

2. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Als Dylan aangeeft dat hij niet wil eten pak ik altijd zijn bord weg. Ik zelf ga lekker zitten eten, maar hij blijft aan tafel (of als hij echt gaat zitten klieren op de trap) zitten. Meestal wil hij na een minuut of 5 toch zijn bord wel terug en begint wat te eten.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Goeie kans dat hij niet wil .. 'because he can'... Ja, gewoon omdat het hij het niet KAN WILLEN. Met 1,5 jaar zijn ze aan het ontdekken dat ze een eigen mensje zijn en een eigen willetje hebben. De warme maaltijd is duidelijk zijn minst favoriete maaltijd en hierin gaat hij zijn zin opleggen. Geeft niets, is echt niet schadelijk (heeeeeel veel kinderen doen dit). Geef 'm de kans om te eten en wees duidelijk wanneer het klaar is. Een toetje mag altijd (als het een gezond toetjes is zoals yoghurt ofzo) en compenseer niet. Maak 2 keer in de week iets waarvan je weet dat hij het heel lekker vindt (maar wel gezond) en geniet van die momenten. Je kunt tussendoor wat extra fruit aanbieden en een multivamine is niet nodig maar als jij je daardoor prettiger voelt, kun je dat ook doen.

Wat betreft het huilen. Probeer het toch te negeren. Niet lang natuurlijk. Vraag hem of hij wil eten als daarop het antwoord nog altijd huilen is of nee, dan is het klaar. Stop er dan mee. Als je vindt dat je kindje aan tafel moet blijven omdat jij / jullie nog aan het eten zijn, kan dat maar realiseer je dat 1,5 nog wel klein is en dat 15 minuten bijvoorbeeld in zijn beleving heeeeel lang is.

Hij gaat wel weer eten maar het ene kind houdt dit langer vol dan de andere. Geef vooral het goeie voorbeeld. Eet zelf met smaak en probeer gevarieerd aan te bieden op een leuke manier.

4. Inez01

Inez01 Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.009
    0
    0
    Thanks voor je reactie Zwaantje, ik ga mijn best doen.

Deel Deze Pagina