Baby 7 maand en half en kan nog niet zelfstandig zitten...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Dolce82, 5 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dolce82

Dolce82 Bekend lid

19 dec 2013
    809
    10
    18
    België - Limburg
    Hallo,

Mijn zoontje is 7 maand en half en een vrolijk ventje dat elke week wel iets bijleert.
    Zelfstandig zitten kan hij echter nog niet, en ik maakte me daar geen zorgen over tot ze in de crèche nogal bedenkelijk deden daarover en me kindjes aanwezen die jonger zijn als mijn zoontje en wel al flink zitten.

Moet ik me nu zorgen maken?

Om te eten zit hij in een eetstoel maar hij zakt daar nog in weg dus moet hem wat positioneren met een handdoek. We hebben ook een Bumbo stoeltje waar ik hem soms in zet maar daar wriemelt hij in en zit dan te reiken naar de grond. Het tafeltje van dat stoeltje had hij vandaag zelfs zelf los gedaan ;)...

Ik vraag me dus echt af of het nu echt zo abnormaal is dat hij nog niet zelfstandig kan zitten...

2. Blinq

Blinq Bekend lid

12 jan 2011
    708
    0
    0
    Geen zorgen maken hoor! Hier ging hij pas met 9 maanden zelfstandig zitten en daarvoor kukelde hij nog regelmatig om. Hij is nu een jaar geweest en is pas net een tweetal weken zich eigen aan het optrekken tot staan, dus dat is volgens de boekjes ook laat. Who cares! Als hij zicht ontwikkeld is het helemaal prima. Mijn moeder zegt altijd, als ze 3/4 jaar zijn, zijn ze allemaal hetzelfde ;)

3. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Dat 'hoeft' toch ook pas bij 9 mnd?
    Mijn zoontje is volgende week 8 mnd en kan ook nog niet zelf zitten. Niet gaan zitten, maar als je hem neerzet kukelt hij ook nog op.
    Sinds gisteren zit hij in de Stokke tripp trapp en daar zit hij wel goed in, maar echt zelf zitten zal nog wel even duren.

Tegenwoordig is het een soort wedstrijd wiens kind het snelst is. Nou die van ons zijn het leukst het knapst en het liefst :D

4. CindyJessie

CindyJessie Bekend lid

21 mei 2012
    802
    15
    18
    Heel normaal. Ik vind het een beetje gek dat ze daar op een crèche bedenkelijk over doen eigenlijk.

5. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Als eerste dit. Kom op zeg.. :( Dat ze daar al bedenkelijk over doen.
    Je moet ook helemaal niet vergelijken hoor.
    Mijn dochtertje is echt een late. Ze kon pas met een jaar zitten en nu ze 21 maanden is kan ze alleen langs de bank staan en stapjes zetten, maar niet los staan of lopen.
    Maar dit komt omdat ze hypermobiel is en een lage spierspanning heeft. Maar zelfs dan nog zegt de fysio: Geen zorgen maken, geduld hebben, duurt alleen wat langer, maar komt allemaal echt wel.
    Dus niet gek laten maken door de leidsters op jullie kdv, komt vast allemaal vanzelf. Ze hoeft het ook allemaal nog niet te kunnen en ze hoeft ook helemaal niet 'gemiddeld' te zijn ;)

6. Chels89

Chels89 Bekend lid

22 apr 2014
    799
    128
    43
    Dat hoeft toch ook helemaal niet? Hier 9 maand en kan het ook nog niet hoor, begint sinds een week te tijgeren door de kamer.
    Je kan het een beetje oefenen.. op de grond op de buik leggen en een speeltje aangeven zodat hij zijn handje omhoog moet doen om het aan te pakken en wanneer dat lukt de speeltjes rondom hem leggen zodat hij om zijn as moet draaien. Daar begint het als eerst mee dat ze om hun as kunnen draaien. Maar dan kan het alsnog maanden duren zoals hier;)

7. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.231
    6.092
    113
    Mijn zoon kon met 11 maanden blijven zitten en ging pas met 12,5 maand zelf zitten. Is allemaal goedgekomen hoor. Sommige kindjes ontwikkelen gewoon wat later qua motoriek, vaak zie je dat ze op andere gebieden weer wat vlotter zijn. Ieder kind is uniek ;)
    Dus no worries! :)

8. Dolce82

Dolce82 Bekend lid

19 dec 2013
    809
    10
    18
    België - Limburg
    Bedankt allemaal.

Ik zeg het; ik maakte me ook helemaal geen zorgen eerst.
    Dat draaien rond zijn as doet hij al. En ook fijnmotorisch gaat het naar mijn gevoel goed.

Ik ga dus de opmerkingen vanuit de creche maar langs me neerleggen en gwn genieten van de ontwikkeling van mijn schatje...

9. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

haha mijn zoontje zit sinds een week ofzo pas stevig. Morgen 9 maanden! Lijkt mij geen probleem. kinderdagverblijf zei er ook niks van!

10. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

15 mrt 2012
    4.592
    20
    38
    Vrouw
    Noord Holland
    Cb zei hier laatst dat ze voor 1 jaar nog helemaal nog niet hoeven te zitten.

Ik heb een eigenwijs kereltje ;) staat , kruipt en tijgert er op los maar zitten ho maar... Maak mij ook niet druk komt vanzelf goed ;)

11. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Nee joh, op de creche weten ze duidelijk niet waarover ze het hebben... Volgens mij ligt het gemiddelde voor zelf gaan zitten tussen de 6 en 10 maand. Mijn oudste was zelfs nog langzamer. Geen zorgen maken dus!

12. Natasjee

Natasjee Fanatiek lid

13 dec 2013
    3.357
    678
    113
    Vrouw
    Haarlem
    Hier 3 zoontjes die volgende maand 9 maanden zijn (wel prematuur) en die zitten ook nog niet zelfstandig. Ik kan ze op de bank, schoot enzo gewoon los laten zitten, maar zelf op de grond niet. 1 Kan het sinds pas, maar echt hooguit 10 seconden. In de eetstoel zitten ze ook gewoon goed rechtop. Zou me er niet zo druk om maken! Ieder kind doet het op zijn/haar eigen niveau.

13. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Onze jongste ging met 12 maanden zelfstandig zitten.

Als je google gebruikt en zoekt op "van wiechenschema" kan je zien welk schema het cb gebruikt. "Zit stabiel los" staat bij 12 maanden.
    "Zit op billen met gestrekte benen" staat bij 9 maanden.

Uiteraard zijn er snelle kindjes, maar er zijn ook ouders die hun kindje bewust op de billen neerzet. En dan lijkt het sneller te ontwikkelen, maar daarmee beperk je de mogelijkheid om te ontwikkelen.

14. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Lotte stond en kroop met 6 maanden maar zitten deed ze pas met 9 maanden, het komt echt vanzelf wel.

15. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn oudste ging pas zitten nadat ze los kon lopen! En mijn jongste rolde pas met 9 m d van rug naar buik... terwijl ze toen al lang ging staan ;) Zelfstandig zitten doet de jongste nog steeds niet, komt vast ook pas nadat ze los loopt. Ze gaat wel zelfstandig overal staan, rent langs meubels etc... alleen dus nog niet zitten. Waarom zou ze ook? Bewegen is veel leuker dan op 1 plekje zitten spelen ;)

16. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.231
    6.092
    113
    Maar valt ze dan elke keer als ze moe wordt? Of roept ze jouw hulp in?

17. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Ik onze dochter gaat ook nog niet zelf zitten. Tot een jaar rolde ze alleen heen en weer. Sinds haar verjaardag fysio en nu kan ze tijgeren en tolletje draaien op haar buik. Kruipen zal nog wel even gaan duren en zelf gaan zitten denk ik ook maar gaat heus wel goed komen. Alleen wat later!

18. tuc

tuc Niet meer actief

Idd dat hoeft hijhelemaal nog niet.

En ik lees in veel stukjes dat hun kindje nog niet blijft zitten als ze die neerzetten, maar dat moet je ook niet doen. Baby's altijd op buik of rug leggen en zelf laten gaan zitten.

19. Michelle123

Michelle123 Actief lid

31 mei 2014
    156
    0
    0
    NULL
    NULL
    Die van ons gaat nu pas sinds 1 week zelf zitten. Hij is nu bijna 16 maanden.
    Kan wel al een hele tijd staan en lopen als hij zich ergens aan vast kan houden. En hij is een ster om op zijn knieen te lopen. Maar zelf gaan zitten deed hij echt niet!

20. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Haha hier hetzelfde. Tijgeren met 7 maanden, staan met 9 maanden en kruipen vlak daar achteraan. Hij blijft ook prima zitten als ik m neerzet, maar vind t gewoon niet boeiend. Hij speelt gewoon zittend op zn knieën met zn kont er tussen:p

Deel Deze Pagina