Nicht van mij heeft een kindje van 16 maanden en is alleenstaande moeder. Haar zoontje slaapt overdag niet meer. 's avonds om half 8 gaat hij naar bed, en 's ochtends om kwart voor 6 meld hij zich dat hij wakker is. Nu is het weinig slapen geen probleem. Maar het 's ochtends wakker zijn om kwart voor 6 wel. Niet voor hem, maar wel voor zijn moeder die dan nog niet altijd de slaap uit heeft. Hoe kan ze dit aanpakken dat hij niet gaat roepen en huilen maar zich nog even vermaakt in zijn ledikantje? Hij is dan gewoon klaar wakker en wil uit bed, maar zijn moeder werkt en wil graag nog ven een uurtje langer slapen, helemaal in het weekend na een drukke werkweek en alle andere bezigheden. Maar hoe te rekken? 7 uur uit bed zou al een veel betere tijd zijn, al is het maar een uurtje later. Moeders met een zelfde soort probleem en hoe hebben jullie dat aangepakt?
Tja... ik weet niet waarom haar zoontje overdag niet meer wil slapen, lijkt mij wel een hele lange ruk zo van kwart voor 6 's ochtends tot half 8 's avonds voor een kindje van 16 maanden. Dennis is ook altijd een vroege vogel geweest, het is een tijdje rond 5.00 uur geweest, daarna rond 6.00 uur en nu sinds een paar weken slaapt hij tot 6.30 / 7.00 uur, dus dat is heel fijn. Hij slaapt overdag nog zo'n 2 tot 3 uur, en heeft dat ook echt nodig om ook 's avonds goed te kunnen slapen. Als de dag voor hem te lang duurt en de regelmaat een beetje weg is, gaat het slapen 's nachts ook stukken minder, daar ben ik inmiddels wel achter. Vandaar dat ik heb belangrijk vind dat hij in elk geval overdag nog even slaapt. Soms is het ook maar een dik uur maar in zijn geval is dat altijd nog beter dan helemaal niet. Heel lang heeft hij 's ochtends vroeg (dus tussen 5.00 en 6.00) een poepluier gehad en dan verschoonde ik hem natuurlijk eerst. Maar daarna was meneer dan zo wakker dat hij in elk geval niet meer ging slapen. Ik legde hem dan nog wel even terug, gaf z'n knuffel en z'n speentje weer en vaak ook een boekje of zo zodat hij zich nog even zelf kon vermaken. Ik zelf lag dan nog even maar sliep natuurlijk niet meer. Na een half uurtje, drie kwartier meldde hij zich dan weer en dan haalde ik hem uit bed en nam hem dan nog even bij ons in bed voor een fles of later even knuffelen en samen even boekje lezen of wat dan ook. Het is ook een kwestie van proberen en aanvoelen, en hoe akelig het ook is om zo vroeg wakker te zijn, ook een kwestie van accepteren. Een kindje van die leeftijd heeft natuurlijk geen benul van tijd en kan geen klokkijken. Wij maakten er altijd maar het beste van en zeiden dan tegen elkaar; '.....hebben we nog een lekkere lange dag voor ons...'
's middags slapen doet hij echt niet meer, ook al wordt hij op bed gelegd, hij blijft wakker en gaat spelen of huilen. Familiekwaaltje. Hebben meer kinderen in de familie. Het weinige slapen is voor hem ook echt geen probleem. Het is een altijd vrolijk kindje, groeit goed, eet goed en ontwikkeld zich goed. Ook op kdv krijgen ze hem niet aan het slapen. Alleen om kwart voor 6 op, is voor zijn alleenstaande moeder niet zo fijn. Omdat ze er alleen voor staat, komt ze zelf natuurlijk ook wat slaap te kort. Zou fijn zijn als ze het een uurtje kan rekken... Bedankt in elk geval voor je reactie.
Ik denk toch dat het komt omdat hij overdag niet meer slaapt. Mijn zoontje is natuurlijk nog een stuk jonger. Maar hoe drukker de dag is geweest en ook hoe minder hij overdag slaapt hoe vroeger hij wakker is in de ochtend. Hier is het meestal 6.30/45. Soms ook later, jippie! Wat hier helpt als hij vroeg wakker wordt is een muziekje aanzetten. En dan wel op afstand via de babyfoon. Vaak slaapt hij dan nog even een uurtje. Weet niet of jou nichtje die optie heeft en of ze het al geprobeerd heeft. Ik moet Iig niet naar hem toe gaan want dan gaat hij zeker niet meer slapen. Lijkt me zwaar hoor, alleenstaande moeder!
ik heb het opgelost door een uurtje eerder naar bed te gaan. Als iemand de gouden tip heeft, houd ik me ook aanbevolen, hihi. Maar voor een kindje van nog geen anderhalf lijkt het me veels te weinig slaap. Vaak zie je dat als ze overdag iets meer slapen, s nachts ook veel beter gaat (raar maar waar). Ik zou dat als ik haar was toch echt nog eens proberen. Of iets eerder naar bed, half 7?
Door haar werk is het niet mogelijk dat hij eerder gaat op de meeste dagen. Uit het werk komen, zoon ophalen, koken, eten en naar bed en dan is het zo rond half 8 dat hij echt op bed ligt. Muziek zal ik haar eens voorstellen. Misschien dat dat helpt. Weet dat er een nijntje wekker is die licht geeft als het kindje mag roepen/ uit bed mag. Maar daar is hij misschien nog te klein voor of niet? En voor har zelf eerder naar bed... de avonden zijn al heel kort en omdat ze alleenstaand is, is de ontspanning 's avonds ook wel lekker, helemaal na een dag werken. Het is best zwaar zo als ze zelf niet goed aan slapen toe komt, helemaal na een paar dagen van nachtelijk avonturen als haar zoon last heeft van zijn tandjes. De nacht is dan gebroken en dan ook nog 's ochtends heel vroeg wakker... Een uurtje later zou dan wel echt luxe zijn....
Nee alleen heel erg ver weg. Woont allemaal aan de andere kant van het land. Heb veel respect voor haar hoe ze het allemaal doet. Had ook graag willen helpen, maar ook ik woon niet in de buurt van haar. Helaas! Het fijnste zou natuurlijk zijn als iemand met een goede tip komt om het slaap patroon een beetje bij te stellen, maar ja. Eerst de muziek-tip proberen.
ja ik denk dus echt tussen door nog een slaapje plannen en eerder naar bed (kind), maar ja als dat niet tot de mogelijkheden behoort.. Het werkt hier wel.
toch proberen even te laten slapen tussen de middag ?? Misschien toch even laten huilen als hij in zijn bedje ligt en niet direct er naar toe gaan als hij huilt. Ze hebbe ook van die projectors die ze aan kan zetten, dan ziet hij figuurtjes op het plafond, misschien is dat wel rust gevend voor hem.
Ja, zo'n projector. Wacht, die heb ik! Ik neem hem gelijk mee naar haar toe!!! Goed idee! Stom, dat ik er zelf niet aan gedacht heb
Overdag toch een slaapje doen.. het kind is waarschijnlijk te moe en komt daardoor heel snel in zijn diepe slaap en is dan snel door zijn slaapcycli heen. Minder vermoeid naar bed, is vaak de remedie voor het vroege wakker worden.