Hoi meiden, Ik ben gewoon erg nieuwsgierig, vandaar mijn vraag. Vorige week heb ik het besluit genomen om gisteren te gaan stoppen met borstvoeding. Ik heb 3 maanden goed borstvoeding kunnen geven, maar daarna werd het een drama. Mijn dochtertje had te weinig plasluiers en raakte gefrustreerd als mijn borsten te weinig melk gaven en dronk daarom niet. Mijn hoeveelheid melk was drastisch teruggenomen. Ik ben toen begonnen met fulltime kolven. Ik kolfde 5x per dag en na een ruime week was mijn productie opgevoerd naar 1x200cc en 4x100cc. Hier bleef het bij steken. Voor mij goed, want dat betekende dat ik borstvoeding en kunstvoeding met elkaar kon combineren. Maar het fulltime kolven begon me toch erg zwaar te vallen. Ik had het gevoel heel veel tijd kwijt te zijn. Niet zozeer de kolfsessie zelf, maar alles wat daarbij komt kijken. Afwas etc. Vandaag is mijn dochter precies 4 maanden en ik ben trots dat ik het na die moeizame start toch vol heb gehouden. Maar nu dus de volgende vraag. Ik wil langzaam afbouwen, want ik heb geen zin in een borstontsteking en ik wil mijn dochter ook langzaam aan de kunstvoeding laten wennen. Nu heb ik dus sinds gisteren ipv 5x, maar 3x gekolfd. Het rare is, dat ik in die 3x kolven net zoveel bij elkaar heb gekolfd (of zelfs een beetje meer) als in 5x. Dat vind ik dus erg vreemd, want ik heb altijd begrepen dat je borsten ongeveer na 2 uur vol zitten. Zou het kunnen dat ik gewoon heel langzaam melk aanmaak?? Hoe zou ik het nu moeten gaan aanpakken? Nog een paar keer 3x kolven (helemaal leeg) en dan naar 2x helemaal leeg en 1x half?? Of meteen naar 2x leeg kolven? Of gewoon maar zien wanneer mijn borsten "knappen". Oja, 1 opmerking, ik heb na de geboorte ook bijna geen last van stuwing gehad. Dus ik weet niet of ik dat nu wel of niet zal krijgen. Alvast bedankt voor het lezen van mijn lange verhaal.
eerst kolfde ik: 07:00 210cc 11:00 120cc 15:00 120cc 19:00 110cc 23:00 100cc nu: 07:00 260cc 14:00 210cc 22:00 250cc
Ik denk dat dat tijdelijk is. Je borsten zijn nog gewend aan de "vraag" en er wordt nog evenveel melk gemaakt. Over een paar dagen zijn je borsten aan de 3x kolven gewend en heb je al minder melk. Ik merkte dat ook met de nachtvoedingen, toen Hidde meer ging slapen had ik de eerste nachten mega volle borsten, maar dat werd ook minder. Al zijn de nachtvoedingen nu weer terug...
Ja, aan de ene kant snap ik jouw verklaring, maar aan de andere kant is het dus gek dat mijn borsten niet na 4 uur vol zaten, maar pas na bijvoorbeeld 8 uur. En dat terwijl je leest dat je borsten na een kleine 2 uur weer vol zouden zitten. Vanochtend heb ik weer 250cc gekolfd. Ik begin nu echt te denken dat ik niet te weinig melk had, maar de melk gewoon te langzaam aanmaak en daarom te weinig had.
Is tijdelijk, je borsten moeten zich nog aanpassen aan de mindere vraag. Bouw wel heel rustig af. Als je kolft kun je beter het aantal keren dat je kolft niet minderen maar de eerste week bij de helft van het aantal kolfbeurten iets korter stoppen zodat je minder per keer er uit haalt. Je moet ook als je kolft zeker een week uittrekken per kolfbeurt die je doet. Meteen van 5 keer naar 3 keer gaan is niet zo verstandig, je vergroot dan je kans op verstoppingen.
Dat is echt tijdelijk inderdaad. Ik snap je beredenering, maar heb geen idee of dat kan. Ik heb ook altijd geleerd dat je borsten na 2 uur weer vol zouden moeten zitten, maar toch had ik na 2 uur echt veel minder dan na bijv. 4 uur. Dat zal ook wel opgaan voor 8 uur tegenover 4 uur? Ik heb op zich redelijk langzaam afgebouwd, maar totaal geen last gehad van stuwing... En op een gegeven moment merk je opeens dat je borsten na een nacht slaap niet meer vol voelen en aan het einde van de dag ook niet. Zodra je dat merkt, zul je denk ik ook geen 250cc meer kolven. Ik ben overigens erg onder de indruk van de hoeveelheden die je kolft!
Dat herken ik, is tijdelijk. Zou het advies van Dirksmama even goed lezen, van 5 naar 3 terug in een keer vind ik best pittig.
Ik ben ondertussen een paar dagen verder. Ik snap het echt nog steeds niet. Ik kolf mijn borsten nu 2x per dag, want in 3 keer kwam er meer uit dan in 5. Nu heb ik gisteren 2 x gekolfd en heb meer last gehad van stuwing en volle borsten. Dat is de eerste keer dat ze zo vol voelden (zelfs net na de bevalling heb ik dit niet gehad) Ik kolf alleen als mijn Borsten heel vol aanvoelen. Dan komt er 150cc per borst uit. Zoveel heb ik nog nooit gezien. Raar dat ik meer melk lijk te maken dan wanneer ik 5x per dag kolfde. Oja, ik ben ook sinds gisteren ongesteld...
Je kolft niet vaak genoeg! Dit is vragen om problemen. Je bent net begonnen met afbouwen, je zou nu nog gewoon 4 keer op een dag moeten kolven.
Wat Dirksmama zegt.. rustiger afbouwen! Ik ben afgelopen week een paar dagen weggeweest voor mijn werk. De eerste dag ook maar 4 keer gekolfd ipv 5 voedingen/kolven, ging die dag zelf prima. Wat jij ook zegt: hogere opbrengst dan normaal.. maar de volgende dag.. jeetje wat een pijn! Dus maar snel weer 5x per dag gekolfd en heel goed opgelet dat ik de harde plekken goed masseerde. Nou was het ook niet mijn bedoeling om af te bouwen, maar toch.. let alsjeblieft goed op!