Hallo dames! Een vraagje.. Levi slaapt eigenlijk altijd heel kort. (overdag) We kunnen de klok er op gelijk zetten.. Na 40-45 minuten wordt 'ie weer wakker. 1,5 á 2 uur wakker, even slapen, weer 1,5 á 2 uur wakker.. Nu heb ik het boek "Lekker slapen zonder huilen" gelezen. Daarin wordt geschreven dat baby's in een cyclus van ongeveer 45 minuten slapen. Nou, dat weten we dus! Haha! Eigenlijk zouden ze dan ff wakker kunnen/mogen worden, maar ook weer in slaap vallen. En dat doet Levi dus niet.. Er staan wel tips in, zoals.. Zodra je iets hoort, speentje geven of een aai over de bol, borstvoeding, zoiets.. Als je kindje maar weer lekker verder slaapt. Zonder helemaal wakker te worden. Nou, dat helpt wel. Voor 50% van de tijd! Maar ik vind het soms zo vermoeiend. Ligt hij lekker op bed, wil ik ff wat doen.. En jaaaa hoor, na zo'n 40-45 minuten is hij er weer! Dan probeer ik hem in slaap te krijgen, wat de ene keer dus lukt en de andere keer niet.. Ik heb het idee dat ik continu met hem bezig ben. En ja, met een baby'tje heb je het ook druk natuurlijk. Maakt ook echt niet uit. Toch.. Soms.. Pff... Waarom slaap 'ie nou niet lekker 1,5 uur, ofzo? Kan mama even wat voor zichzelf doen, huishouden ed. En dat niet alleen.. Lijkt me niet dat Levi na 45 minuten goed uitgerust is om er weer een paar uur tegenaan te gaan. Nou ja, heel verhaal! Zijn er mensen met dezelfde ervaringen??
Ja hoor, hier zijn ze nu 1 en 3 jaar, maar beide meiden hebben nooit meer dan 45 minuten geslapen. Rond 1 jaar werd het anders en slapen/sliepen ze ineens tussen de 1,5 en 3 uur per keer, maar dan ook maar 1 keer op een dag. Ik heb er nooit een probleem mee gehad. Het is nou eenmaal zo. Als het werkt om ze langer te laten slapen dan is het prima, maar als het niet werkt denk ik dat ze niet meer slaap nodig hebben op dat moment. En als je tijd voor jezelf wilt hebben met een baby....tja, dan heb je een probleem hoor! De eerste tijd s het gewoon je kind en jij kunt dingen doen als ze 's avonds slapen. Tenminste, dat was hier het geval......je kunt je er tegen verzetten en denken Pffff... ik heb nooit tijd voor mezelf, of je kunt het gewoon accepteren, jou tijd komt wel weer.
Hoihoi, Hier ook vaak hetzelfde hoor. Heel herkenbaar. Het is altijd maar weer hopen dat ze een keertje langer slaapt. Ik haal mijn meisje er vaak uit wanneer ze wakker wordt en leg haar dan in de box. Ze is dan klaarwakker en heel vrolijk, alleen dat is vaak van korte duur. In de box speelt ze dan een kwartiertje en vaak merk ik dan al dat ze alweer/nog moe is. Dan breng ik haar weer naar boven. Negen van de tien keer slaapt ze daarna weer. (weer 45 minuten) Ik ga trouwens, als zij in de box ligt, gewoon verder met de dingen waar ik mee bezig ben. En met een half oog houd ik in de gaten of ze alweer moe is. Ik merk wel dat ze beter en sneller inslaapt wanneer ik haar gelijk naar boven breng bij het eerste gaapje of de eerste keer in de oogjes wrijven. Als ik haar te lang op laat, dan is het huilen als ze op bed wordt gelegd en wil ze niet meer slapen. Misschien werkt dit voor jou ook wel. Hoop dat je er wat aan hebt. Liefs Allistair
Bedankt voor jullie reacties! MERANOU: Ik heb geen probleem, hoor! Echt niet.. Zoals ik hiervoor ook al schreef, weet ik dat het druk is met een baby. Maakt ook echt niets uit! Máár, soms kun je daar beter tegen dan een andere keer.. En ja, als ik dan ook nog van de meeste moeders hoor dat er slaapjes van 1,5 á 2 uur worden gedaan (of nog langer). Ben ik stiekem weleens jaloers. Maar jouw kindjes waren dus ook van die korte slapers. En later zelfs maar 1 slaapje.. Nouja, is ook zo natuurlijk >> geen 1 kind is hetzelfde. Jij had niet het idee dat ze meer slaap nodig hadden? ALLISTAIR: Wat jij doet met de box heb ik dan met voeden.. Dan valt 'ie soms zo weer in slaap. Toch moe! Maar misschien is het ook wel wat of hem ook in de box te leggen, ja. Dan kan ik nog even wat doen. Dat is dus wel een idee. Op tijd naar bed doen, doe ik sowieso. Bij de 1e tekenen! Maar wat jij dus ook hebt.. Na het slapen, tóch weer in slaap vallen.. Dat gebeurt hier dus ook. Oftewel, zijn ze moe!!? En kunnen ze dus niet makkelijk doorslapen? En ook met de theorie in het achterhoofd.. Baby's hebben lichte slaap. En die van mij (en die van jullie waarschijnlijk), valt dan niet weer verder in slaap. Moet ik hem daarbij helpen.... Hij is overigens erg vrolijk, hoor! En gaat 's avonds rond 20.00u naar bed, komt 1 keer (soms 2) en dan weer rond 6.00u a 7.00u. Dat is dus wel netjes!
Nou mijn dochtertje is ook vier maanden en heeft op een enkele keer na overdag ook niet langer geslapen dan 45 min. Tot deze week sliep ze s avonds wel goed. maar ze is nu ziek dus kan er even niks van zeggen. maar ik snap wat je bedoeld. Maar heb het maar genomen zo als het is. Ze doet wel drie a vier dutjes per dag is toch samen rond de vier uur. Sterkte er verder ook mee.
Heel herkenbaar. Irem slaapt overdag hooguit 30 minuten en is dan weer wakker. En dat is dan maar 2 of 3 keer per dag pffff ik word er wel geïrriteerd van hoor! Kom nergens aan toe,want als ze wakker is huilt ze ook veel. Maak heel wat kilometers in huis.
Heel herkenbaar! Pff ik werd er hier wel eens moedeloos van hoor(helemaal omdat hij 's nachs ook slecht slaapt)! Ik weet best dat een baby erg veel tijd vraagt maar mijn zoontje werd/word ook altijd na 45 minuten wakker en is dan totaal nog niet uitgerust en dus erg jengelig. We hebben vanalles geprobeerd maar niets hielp (behalve dan een eind wandelen of autorijden ). Sinds een week (hij is nu 8 maand) slaapt hij opeens 's middags ruim 1,5 uur en soms 's ochtends ook 1,5 uur. Is echt heerlijk! Lekker even tijd voor het huishouden en daarna een uitgerust jochie die niet jengelig is! Ik hoop dat zich dit doorzet (duim duim...)! Jij ook veel succes gewenst! Er komt vast wel een keer verandering in!
Hee dames, Hier precies hetzelfde. s avonds/s nachts slaapt zoonlief trouwens prima maar overdag in cycli van 45 minuten. Meestal s ochtends 1 dutje en s middags weer. In de bugaboo onderweg of in de auto slaapt hij wel langer. Het zou fijn zijn inderdaad als z'n middagslaapje wat langer was. Ook omdat hij nu voor z'n fles van 19 uur, best wel moe is. Maar jouw verhaal zonnestraaltje, geeft me wel hoop haha. Wat ik wel laatst heb gelezen maar nog niet heb uitgeprobeerd: het wake-to-sleep concept. Dan maak je de baby net voordat hij normaal gesproken wakker zou worden (dus voor die 45 min) zachtjes een beetje wakker, om te bewerkstelligen dat hij meteen daarna weer inslaapt en zo een cyclus er aan vast plakt. Als je dit een paar keer zou doen, is het de bedoeling dat t kleintje zelf z'n slaapje verlengd.....
PNIRMAL: Beterschap! En ook sterkte ermee dan. EYLEM: Dat is helemaal niet leuk dan.. Als ze tussen de slaapjes door ook nog eens (veel) huilt. Dan ben jij er extra aan toe, langere slaapjes! Probeer jij ook iets om de kleine langer te laten slapen? ZONNESTRAALTJE: Dat geeft wel hoop! Haha! Ach, het zal ook wel een keer goedkomen natuurlijk. En hopelijk blijft die van jou dit ritme volgen dan! JETJE: Ook al dus.. Levi slaapt trouwens ook wel wat langer in de kinderwagen en auto. Of valt dan sneller weer in slaap. Al moet ik zeggen.. In de kinderwagen wordt dat langzaam wat minder. En dat wake-to-sleep.. Hmmm, misschien is dat iets. Thanks voor de tip!
Ja, herkenbaar, en ik heb mijn zoontje dus wel laten huilen Na 2 a 3 dagen waren de hazenslaapjes verdwenen. Hij is nog steeds geen lange slaper, maar slaapt nu tenminste wel 1,5 a 2 uur achter elkaar ('s nachts natuurlijk langer). Het probleem was dat hij niet zelf weer in slaap viel als ie na zijn cyclus half wakker werd. Hij werd dan dus gewoon wakker. Hij moest dus leren zelf in slaap te vallen en ik geloof dan ook absoluut niet in het "helpen". Nog steeds bijv. dan jammert ie 's nachts wel eens en als ik daar gehoor aan geef door hem een speen te geven, herhaalt ie het een paar keer. Zodoende kunnen we er wel 4 a 5 keer heen 's nachts. Als we het de eerste 2 keer negeren, slaapt ie vaak na 3 minuten alweer verder en hoor je hem verder helemaal niet meer. Helpen werkt dus juist averechts. Hoe makkelijk valt ie in slaap als je hem op bed legt?
Vrij makkelijk. Vaak moet ik 1 of 2 x even terug. Dan laat ik er een minuutje of 5 tussen zit. Hij huilt dan niet echt, maar jengelt wat. Ik heb hem ook weleens laten jengelen als hij na 45 minuten wakker werd, alleen.. Dat werd huilen! Krijsen, zeg maar.. Nou, dat was dus niet zo'n succes. Vandaar dat ik hem nu een aai over de bol geef en eventueel z'n speentje. Als dat niet werkt, even voeden.. Over 's nachts.. Soms horen wij 'em ook wel. Dan jengelt 'ie in z'n slaap. We gaan dan even kijken, maar hij ligt dan gewoon met z'n oogjes dicht. Geven we hem dan een speentje of stoppen we z'n duimpje bij z'n mondje, wordt hij rustiger. Anders gaat het zo de hele nacht door! Hihi! Nou, soms dan.. Want meestal slaapt hij goed 's nachts. Maar hier is dat dus andersom, ff 'helpen' en hij is rustig. Fijn dat het bij jou wel werkt trouwens!!
Nee, ja als ze wakker wordt laat ik haar liggen tot ze echt begint te huilen. Maar ze wordt gewoon na max. 45 minuten wakker en gaat dan heel eigenwijs liggen draaien en is echt wakker. Laten huilen helpt niet - ze begint na een paar minuten echt te krijsen en raakt helemaal over haar toeren, dat doe ik niet meer. Pas na 22.30 uur savonds valt ze echt in slaap, en dan slaapt ze ook wel tot een uur of 7.00 sochtends (met 1 of 2 voedingen ´s nachts). Ze slaapt op het moment bij ons in bed op het aankleedkussen en wat wel werkt zolang het donker is, als ik merk dat ze begint te draaien leg ik mijn hand op haar hoofd en haar billen en daar wordt ze dan wel weer rustig van. Speen wil ze niet, helaas, mijn vinger wel, maar goed, dan kan ik ook weer geen kant op En Irem kan helemaal niet zelf in slaap vallen, daar baal ik nogal van, maar ze heeft al vanaf haar geboorte last van reflux waar we nu eindelijk medicijnen voor krijgen dus ik hoop dat dat ervoor gaat zorgen dat ze straks wel zelf in slaap valt. Ik heb namelijk een klein beetje veel genoeg van constant met haar rondlopen, zeker met deze temperaturen
Herkenbaar. Ik heb er bij mijn zoontje ook alles aan gedaan om hem langer dan 45 minuten te laten slapen. Niks werkte en uiteindelijk heb ik me er maar bij neergelegd. Ik werd behoorlijk jaloers als ik las of hoorde over kindjes die een paar uur achter elkaar sliepen. Niks gek hoor, dat je af en toe even behoefte hebt aan wat tijd voor jezelf, erg herkenbaar. Mijn zoontje is vanaf ongeveer een jaar langer gaan slapen. Hij sliep dan wel minder slaapjes maar hij hield het dan goed vol. Nu slaapt hij regelmatig 2,5-3 uur achter elkaar. En soms is hij ineens weer wakker na een uur en dan baal ik
Bij Julie is die slaapcyclus van 45 minuten ook al heel lang duidelijk aanwezig, en nu nog steeds. Gelukkig wel alleen in de avonduren, in de nacht slaapt ze meestal wel goed door. Ik help haar wel weer in slaap te vallen door haar bolletje te aaien en haar te knuffelen als ze begint met wakker worden. Dan slaapt ze meestal zo weer verder. Help ik haar niet, dan heb ik binnen 5 minuten een totaal in overstuur kind wat als een gek tekeer gaat in haar bedje en haar hoofd blauw bonkt van paniek. Dat wil ik niet, dus dan maar helpen. Is dat boek "Lekker slapen zonder huilen" trouwens een aanrader? En is het ook nog geschikt voor kindjes van bijna 1 jaar?
Bij Iris hielp t goed om in te bakeren. Wij begonnen daarmee toen ze een maand was. Als jouw kindje zich nog niet op de buik draait kan je t eens proberen. Iris is op die manier in een goed ritme gekomen en kon later ook zonder inbakeren lang slapen. Enne...tuurlijk kost een baby tijd, maar mag je als moeder niet verlangen na even 1,5uur achter elkaar rust? Lijkt me wel!
Hier gebeurt het ook vaak, maar ook wel eens een langer slaapje. Momenteel meestal 's morgens een uurtje, einde van de morgen/begin middag vaak langer en einde van de middag half 3 kwartier. Als ze hier nog moe is als ze wakker wordt, probeer ik vaak een speentje te geven. Maar soms is ze echt wakker. Als ze later in de box moe is, leg ik haar weer terug, maar meestal is ze gewoon weer 1,5 uur wakker. Overigens vermaakt ze zich nu wel aardig zelf dus als ze wakker is kan ik ook nog wel het een en ander doen.
EYLEM: Hmm.. Dat is ook lastig, als ze niet zelf in slaap kan vallen. Misschien dat als ze nu de medicijnen voor d'r reflux krijgt..? Hopelijk gaat ze daar beter (langer) van slapen! KUONA: 'Gelukkig' herken jij het ook wel! En inderdaad, is toch niet gek, af en toe 'ff rust'? En kan me voorstellen dat je nu soms baalt! Haha! Ben je zo gewend dat 'ie wat langer slaapt.. Maar bij jou werd het na 1 jaar dus beter. Okee! MIFFY: Ook al 45 minuten slapen.. Nou, moet je d'r daarna maar mooi helpen weer in slaap te komen. Een overstuur kindje, daar heb je ook niks aan. Kleine zelf ook niet. Ik vond het voornamelijk een interessant boek om te lezen, ja! Het gaf in ieder geval inzicht in het natuurlijke slaapgedrag van baby's en kleine kinderen en handvaten om hierin te sturen. Zoals bedrituelen en ed. En als je weet hoe die kleintjes slapen, kun je hierop inspelen. Of.. Proberen.. (moet je maar eens bij "zoeken" naar ervaringen zoeken) FEMKE: Levi rolt al. Dus.. Lijkt me dan niet verstandig meer, hè? Had ook al over inbakeren nagedacht... En ja, eventjes rust is toch niet gek? Voelde me al een beetje een 'zeur'. RED: 3 slaapjes dus? Levi slaapt 's ochtends vaak 2x 45 minuten. Help ik 'em dus bij. En 's middags vaak aan het begin eventjes (en soms ook wel wat langer) en rond etenstijd even. En ja, hij vermaakt zich nu ook steeds beter in de box en met spelen. Dat scheelt ook! Maar ben wel blij om te lezen dat het herkenbaar is, hoor! Als je dan hoort van sommige kindjes die zo lekker lang slapen.......
Al veel herkenbare reacties dus he . Ik vond het voor mezelf ook érg zwaar. Ze zeggen weleens, als je moe bent, ga je lekker nog even met die kleine mee een dutje doen. Maar dat is er gewoon niet bij. En als je even wil bijkomen en dan nog wat wil gaan doen, dan is je kindje alweer wakker voor je aan het 'doen' gedeelte toegekomen bent. Ik vond het dus ook erg zwaar, ook het telkens in- en uit bed halen. Alsof je daar de hele dag mee bezig was. Maar wat de meeste al zeggen, na het jaar werd het beter. Iets minder positief dan vorige berichtje, maar ik genóót al van het feit, als ze 1x op een dag 90 minuten sliep. Dat is dus een periode zo geweest, 2 slaapjes, 1x 45 minuten en 1x 90 minuten. Sliep ze smorgens 45 dan smiddags 90 en sliep ze er smorgens 90, dan wist ik dat ze smiddag maar 45 minuten zou slapen. Nu ze bijna 2 is en al een tijdje op 1 slaapje zit wisselt het. Varierend van 1 uur tot 1 uur en 3 kwartier en een enkele keer 2 uur. Langer écht niet . Maar ik herinner me de tijd van de 3-kwartier slaapjes nog heel goed dus ik vind het heerlijk als ik even 2 uur 'rust' heb. Ik hoop écht dat dit 2e kindje wel volgens de boekjes gaat slapen . Hoewel: Snachts werd hier altijd wél doorgeslapen van 7 tot 7 -al van heel kleins af aan. En dat hoor ik ook nogal eens van ouders met kindjes die overdag zo kort slapen telkens... En dat snachts zo doorslapen is ook wel erg prettig natuurlijk
hey mies, Hier ook eentje... gelukkig nu niet meer. Als eerste vind ik het belangrijk dat je doet waar je jezelf goed bij voelt. Onze dochter sliep in de eerste week 3 uur precies de klok rond aan 1 stuk, voeden en verder tukken, een droom. Daarna werd het een echte hazenslaper, klok op 45min, en klaar wakker, maar snel weer moe. Dus weer in bedje, weer slapen en weer 45 min... ect je kent het wel. Van alles geprobeerd... (heb ze ook eens lanten huilen, maar dat was echt helemaal niets en tegen mijn principes) Bedje wat hoger zodat ze iets schuin lag, speentje net voor de 45 min in mondje, ga zo maar door. Totdat ze op een gegeven moment uit zichzelf langer ging slapen, soms 1 x, dit werd vanzelf iets stabieler. Vanaf dat moment heb ik ze ook iets langer op geprobeerd te houden en ze op (vaste) tijden naar bed gedaan Kan half uur verschil in zitten) dit 3/4 dagen gedaan en ze slaapt nu heerlijk z on 2 uur smorgens en s middags ook 2 of langer. Heb geduld, het komt vanzelf. Lisa sliep overigens s nachts wel goed (kan soms wel eens wakker worden) en gaat altijd heel erg fijn slapen. succes!
Hoi! Onze kleine man heeft in het begin ook heel veel moeite gehad met het in slaap komen en ook werd hij na ong. 45 min. huilend wakker. Wij hebben echt een week lang ( wat overigens een hele zware week is geweest ) onze poot stijf gehouden en hem iedere keer zelf in slaap laten huilen ( babyfoon uit en deuren dicht ) Ook als hij na 45 min. wakker kwam even naar hem toe, troosten en speen erin en daarna toch ook weer laten huilen, net zo lang tot hij in slaap viel. Wij hebben er nu echt profijt van. Het is zo'n lieve baby geworden, die bijna niet meer huilt voor het slapen gaan en hij slaapt ook heerlijk door. Hij is nu 2.5 maand en krijgt om 20.00/20.30 uur z'n laatste fles. Hij slaapt door tot ong. 07.00 uur. Ik zeg nogmaals... het is een zware week geweest en ook tegen mijn principes in maar kreeg op een gegeven moment het idee dat hij ons in de "maling" nam. Hij ging ook wel eens lachen wanneer ik boven zijn bedje verscheen en dat was voor mij de druppel eigenlijk. Ook heeft onze zoon verborgen reflux. Hij krijgt nu sinds 4/5 weken Zantac en dat helpt super. Hij slaapt rustig en er komt niks meer omhoog. Ik weet wat je voelt door de hele dag met je kindje bezig te zijn... wij hebben een enorm moeilijke start gehad met heeel veel huilen. Dit kwam de 1e 8 weken door de voeding, hij is opgenomen geweest in het ziekenhuis en krijgt sindsdien speciale dieetvoeding. Ook hebben ze hem daar gewoon laten huilen toen ze zagen dat hij de voeding goed oppakte en er dus niets meer in de weg stond om goed te slapen. Ik hoop dat je wat aan onze adviezen hebt. Liefs