16 maanden, nog niet praten ?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Eef86, 5 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eef86

Eef86 Lid

24 aug 2014
    85
    23
    8
    NULL
    NULL
    Ja ik had misschien graag een knuffelkindje gehad en niet 1 die me wegduwt 🙊🙊 als ik om een kusje vraag krijg ik t wel maar toch dat is toch anders. En het is idd misschien tijd dat beeld los te laten, en wie weet komt het wel! Dat mag ik stiekem nog dromen😜
    Dat hoofdbonken is vooral als ze boos is als iets niet lukt of mag. Vind t een eng geZicht.

2. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier ook een rauwdouwer, kan niet rustig kroelen (alleen de eerste 4 maanden:p) en is altijd maar bezig en in beweging. Hier nog nooit een boekje voor kunnen lezen, na 1 bladzij springt hij alweer van schoot of schuift van de bank af.
    Wat praten betreft was/ is hij hier ook niet zo vlot, maar was gisteren bij het CB, nog voor de 2-jaarlijkse controle, en nu blijkt hij heel gemiddeld te zijn. Praten is zo'n 2 maanden voor z'n 2e verjaardag echt goed op gang gekomen en hij probeert nu echt elke dag nieuwe woordjes, maar z'n uitspraak is nog niet om over naar huis te schrijven hoor. :D
    Tot die tijd zei hij misschien 20-25 woordjes, nu kan ik ze niet meer tellen.
    Het kan dus opeens heel snel gaan. Zou me nu met 16 maanden nog niet zo druk maken, maar snap dat als het CB dat wel doet, je zelf ook nagaat of het dan echt zo gek is.
    Wat ik hier veel probeer is alles te benoemen wat we tegen komen of wat ik aan hem geef. Daarbij probeer ik hem ook te laten kiezen tussen 2 dingen, maar wellicht is je dochtertje daar nog te jong voor. En verder heel veel herhalen.
    Kaas is hier maandenlang seis geweest, meer kon hij er niet van maken. Sinds een paar weken zegt hij dan eindelijk gewoon kaas. :D

3. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    @TS, ik zie dat je niet ingaat op mijn reactie en daarom kom ik er nog even op terug.

Het is heel moeilijk om aan zo'n korte beschrijving te kunnen zien of je dochter wat mankeert.

Maar sommige dingen die je beschrijft zouden een reden tot zorg kunnen zijn. Zeer waarschijnlijk niet, maar als je moedergevoel zegt van wel, dan zou ik daar toch wat mee doen.

Het niet goed reageren op haar naam kan bijvoorbeeld wijzen op niet goed kunnen horen. Misschien heeft ze wel vocht achter de oortjes, dat had mijn oudste zoon ook.

Ga dus langs de huisarts en vraag een verwijzing.

Grote kans dat het achteraf onnodig was, maar mocht het niet achteraf onnodig zijn geweest, dan is het belangrijk dat je er zo snel mogelijk bij bent. Mijn jongste zoon heeft bijvoorbeeld een half jaar moeten wachten op een onderzoek bij een audiologisch centrum. Daarom kun je beter in de wachtrij aansluiten en er eventueel weer uitstappen dan afwachten en je misschien pas opgeven op het moment dat de nood hoog is.

4. Eef86

Eef86 Lid

24 aug 2014
    85
    23
    8
    NULL
    NULL
    Dat ga ik Zeker weten ook doen hoor, heb alleen t idee dat ze wel goed hoort. Er hoeft maar heel zachtjes iemand over de gang te lopen en ze word wakker haha! Heb begin december een afspraak en dan kijken hoe het cb reageert en als ik dan nog met dit gevoel rondloop ga ik naar de huisarts. Lief dat jullie allemaal zo meedenken.

5. Eendje86

Eendje86 Fanatiek lid

29 feb 2016
    2.635
    1.129
    113
    Vrouw
    Tot 1,5 jaar is er volgens mij geen reden tot zorg qua praten.
    Ik kwam deze laatst tegen
    SNEL test | Kind en Taal
    Kun je zo even snel invullen!

Mijn dochter liep pas met ruim 17 mnd en nu wil ze niet meer anders. Ieder kindje heeft zijn eigen interesse! Waarschijnlijk vind ze andere dingen nu leuker!
    Hier kletst ze met nu ruim 18 mnd volop! En korte zinnetjes beginnen. Kan allemaal nog komen!

6. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Mijn zoon praatte op die leeftijd ook niet, en nu ook nog niet:) Ja we een aantal losse woorden.
    Hij heeft met 2 jaar een gehoortest gehad en logopedie. Vele oorontstekingen later, buisjes gekregen en nog eens een gehoortest.
    Hij lijkt beter te horen, maar spraak komt (nog) niet op gang. Er lijkt verder (na onderzoek) geen ontwikkelingsstoornis te zijn, het is puur de spraak/taal...
    Om dit uit te sluiten zijn er een aantal onderzoeken en tests gedaan.
    Dit alles heeft wel een tijdje geduurd en nu pas zijn de onderzoeken afgerond en zal hij naar Kentalis gaan (speciaal kinderdagverblijf).

Ik denk dat je ervoor moet oppassen, dat je niet naar een reden gaat zoeken (zo van: ze reageert niet op haar naam dus misschien een autisme-problematiek). Als je hierop blijft letten, ga je altijd wel dingen zien die "raar" kunnen zijn. Self fulfilling prophecy...

Ik zou nog even afwachten en met 2 jaar logopedie + gehooronderzoek. Misschien kan dat gehooronderzoek wel al eerder. Gewoon even vragen.

7. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Mijn zoontje is 18 maanden en zegt ook nog helemaal niets. Af en toe komt er 'mmmaaa' uit, en 'die' maar dat was het dan ook.
    Zijn begrip is juist weer erg goed, hij begrijpt al heel erg veel en probeert ook veel dingen op zijn manier duidelijk te maken.
    Ik ga over een maandje ook extra naar het cb, maar ik maak me verder nog geen zorgen. Hij loopt wel, dus in die zin is hij gewoon met iets anders bezig te ontwikkelen.
    Een nichtje is 1 maand jonger, zegt al heel veel klanken, maar kan nog geen stapje zetten. Zo zie je maar dat echt iedereen op zijn eigen tempo ontwikkelt. Maak je niet teveel zorgen en blijf gewoon veel dingen voorzeggen, doe ik ook ;)

8. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Is normaal lijkt me, dat praten.

Dochter 19,5 maand begint sinds een maand woordjes en bijna-woordjes te zeggen (Auto, tractor, aap, eten, slapen, ...)
    Mama en papa zegt ze zelf niet altijd tegen ons.
    Ze begrijpt wel zo goed als alles wat we zeggen, dat is ook al heel veel!

Deel Deze Pagina