16 maanden & reactie op broertje/zusje

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door itakepictures, 7 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Onze dochter word over een maandje grote zus! Ze is dan 16 maanden. Ik ben super benieuwd of er hier meer zijn die dat leeftijdsverschil (ongeveer) hadden en hoe jullie kindje reageerde op de baby :) Veel informatie gaat toch over oudere kinderen (vanaf 2 jaar) en het lijkt me juist zo leuk om eens wat ervaringen met jongere kindjes te lezen. Ben benieuwd naar jullie verhalen!

2. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Zelfde leeftijdsverschil. In eerste instantie vond hij het moeilijk dat ik veel met de kleinste bezig was. En trok een tijd meer naar papa toe. Hij is er ook echt boos van geweest (negeerde mij). Naar de baby toe reageerde hij minder jaloers in het begin.

In het begin heeft zijn vader hem vaak 1 op 1 meegenomen naar buiten om hem wat exclusieve aandacht te kunnen geven. Zodra ik ook weer sterk genoeg was ben ik 1 op 1 met hem op stap gegaan.

Hij was wel erg lief om er vaak op af te gaan als zijn broertje huilde en dingen wilde proberen om hem te troosten. Rond een maand of 6 a 7 realiseerde hij dat hij ook aandacht van zijn broertje kon krijgen. En konden ze het samen ook erg leuk hebben. Ze vonden het ook heerlijk toen ze met elkaar op de kamer kwamen te liggen. Wilde ook niet meer zonder elkaar gaan slapen.

Maar op dit moment (kleine is bijna 1) is de rivaliteit wel los gebroken en gaat dat vaak om speelgoed. De jongste is net nog niet handig genoeg om als gelijke te staan maar ik zie de bui al wel een beetje hangen :p

Verder wilde onze oudste langer baby blijven. Die ruimte heb ik hem zeker ook gegeven. Hij wilde bijvoorbeeld graag een flesje water voor het slapen gaan. Hij wilde langer gevoerd worden dan de jongste. Ik ben hem daarin gewoon gevolgd omdat ik niet wilde dat hij zich doorgeschoven zou voelen. Inmiddels is hij nu vanaf 2 jaar en 3 maanden blote billen zindelijk, eet hij zelf, geen fles meer en daar heeft hij allemaal zelf voor gekozen. Dat deel komt wel goed.

Waar ik veel voor moest waken was om niet zijn grote broer als groot te gaan zien. Maar blijven zien dat dat ook gewoon een klein kindje was/is.

3. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Onze oudste was 21 maanden toen de jongste geboren werd. Ze vond het helemaal niks, heeft me 2 weken lang genegeerd en de baby nog veel langer. Nu, een half jaar later, vindt ze haar zusje helemaal geweldig!

4. Pinkblossom

Pinkblossom Fanatiek lid

29 jun 2016
    2.042
    907
    113
    Onze dochter zal straks 18 maanden zijn, ik ben heel benieuwd hoe het hier straks gaat als haar broertje geboren is.
    Toch spannend!

5. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Hier zelfde verschil en zelfde reactie. Nu na 7 weken gedraagt de oudste zich weer normaal maar hij is wel even van slag geweest. In de kraamweek waren we 's nachts ook drukker met hem dan met zijn broertje.

6. Wenda

Wenda Fanatiek lid

12 dec 2013
    2.431
    1.398
    113
    Gelderland
    Onze oudste was 19 maanden. Ging prima! Hij vond het wel een beetje spannend en raar maar we hebben hem zoveel mogelijk aandacht gegeven en het ging super goed.

Ik begin nu pas jaloersheid te merken sinds de jongste tijgert. Nu word zn speelgoed bedreigd enzo:D
    Maar tot nu ging het heel goed. Ze zijn stapelgek op elkaar.

7. lydia1986

lydia1986 VIP lid

16 aug 2009
    22.737
    2
    38
    Vrouw
    pm'er kinderdagverblijf
    uden -> NB
    Hier schelen ze ook 16 maanden ..
    Eigenlijk was het al snel normaal dat kleine broer er was.voor haar.
    Ze had er niet heel veel interesse in als af en toe een keer naar kijken en kletsen.
    Na n maand of 2 werd dit steeds meer en zocht ze hem vaker op om er tegen te kletsen/ zingen enz :)

8. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Mijn oudste en middelste schelen 21 maanden, waarvan oudste met autisme. Oudste trok juist erg naar mij en zijn zusje. Papa mocht niet bij mij of zijn zusje komen, zoon heeft zijn papa 3-4 maanden lang dagelijks gebeten! Was echt niet grappig, niks hielp om hem te stoppen. Op een gegeven moment gelukkig wel op gehouden. Nu hebben ze hun strijd als broer en zus, maar dat houd je met elk leeftijdsverschil denk ik. Middelste is ook wel eens boos op haar broertje als hij haar speelgoed pakt dat ze toevallig vast heeft.

9. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Ah superleuk om te lezen, dankje! Goed om te beseffen dat ze straks niet ineens groot is maar nog gewoon een dreumes inderdaad.. Ben benieuwd hoe ze gaat reageren!

10. Eva3006

Eva3006 Niet meer actief

Hier was dochter 15 maanden toen zoontje werd geboren.
    Ze was meteen heel enthousiast naar hem, gaf meteen een knuffel. Ze is eigenlijk nooit jaloers geweest en het leuke is dst ze echt samen opgroeien met veel dezelfde interesses.
    Het zijn dikke vriendjes (die elkaar nu natuurlijk ook goed kunnen vervelen) :p
    Ik maakte me van te voren wel eens zorgen over aandacht verdelen.. en of dat dan niet "zielig" was voor de oudste.. maar in de praktijk bleek dat het vaker de baby was die wat minder aandacht kreeg. Maar dat komt allemaal goed.

11. Rian85

Rian85 Fanatiek lid

21 feb 2012
    2.830
    477
    83
    Vrouw
    Hier 17md verschil. Toen de 2e kwam was ie er gewoon. Geen jaloezie. Leven ging gewoon door voor oudste. En nu zijn ze dikke vrienden. Baby vond ze ook niet bijzonder lief of leuk. Gewoon een baby.

12. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Ik ben benieuwd, hier zullen ze ongeveer 19 maanden schelen.

13. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Haha, bij ons precies zo. De newborn sliep rustig door en de oudste was echt een klein draakje snachts

14. ennasus

ennasus Actief lid

16 mei 2015
    160
    87
    28
    NULL
    NULL
    Leuk, hier geldt hetzelfde :) ben ook benieuwd.

Deel Deze Pagina