Hongersignalen baby 3 maanden moeilijk te herkennen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Leyan, 9 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Leyan

Leyan Lid

9 mrt 2017
    22
    0
    1
    Hoi allemaal,

Mijn dochtertje is nu 3 maanden en de borstvoeding gaat goed.
    Alleen het probleem wat ik bijna al vanaf het begin heb (had het ook bij mijn 1ste dochter) dat ik haar hongersignalen niet zie. Ik probeer er zo op te letten maar elke signaal wat je hier of op het internet leest is niet bij haar van toepassing, bijv smakgeluidjes of lipjes aflikken doet ze ook na de voeding.

Daarom heb ik lang gevoed bij wakker worden omdat ik dacht dat dat een hongersignaal was maar nu wordt ze soms binnen het uur na vorige voeding al wakker en heeft nog geen honger.
    Wel hapt ze altijd aan en drinkt altijd wel wat als ik haar aanleg (altijd honger misschien?:p), ze weigert eigenlijk nooit maar drinkt dan vaak nauwelijks als de tijd er te kort tussen zit.

Herkent iemand dit? Ik wil graag op verzoek voeden en lees overal je merkt wel wanneer je kindje honger heeft, maar ik merk dat dus niet! Ze huilt nooit overgens, jengelt wel veel maar dat is vaak moeheid omdat ze niet altijd genoeg geslapen heeft (wat ik dan vaak ga verwarren met honger...). Ik zou zo graag willen zien wanneer ze honger heeft, dat zou alles veel makkelijker maken en ook veel rustiger voor haar denk ik.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
    Gr!

2. netmah

netmah Actief lid

12 nov 2015
    100
    6
    18
    Ik keek ook altijd of ze actief gingen zoeken als ik ze vast had. Plus heb ik altijd de regel aangehouden minstens twee uur tussen de voedingen. Zo kon ik makkelijker zien of hij honger had (als hij bleef huilen en duidelijk honger had legde ik hem wel eerder aan. Als ik vaker voedde dronk hij ook steeds maar kleine beetjes.

3. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ik legde ook altijd aan na het slapen. Aan de borst zullen ze (vrijwel) nooit teveel drinken.
    Ik hield aan slapen, drinken, spelen (knuffelen of in de box), slapen.
    Hij sliep dan meestal 1 cyclus en daarna gewoon weer de borst. Werkte prima voor ons, en steeds kleine beetje drinken is alleen maar goed.

Je zou kunnen kijken of je haar na 1 slaapcyclus nog weer in slaap kunt helpen, even een aai over haar hoofd, of je hand op haar buikje.
    In plaats van haar eruit halen. Als dat lukt zit er al direct meer tijd tussen de voedingen en zal ze ook meer per keer drinken.

4. Leyan

Leyan Lid

9 mrt 2017
    22
    0
    1
    Het maakt me ook niet uit of ze er 2,3,4uur tussen laat als ze het maar liet zien.

@Fristi2012, soms komt het ook zo uit dat ik haar voed en daarna meteen in bed leg, als ze dan dus na 1 cyclus wakker wordt zit er nog geen 50min tussen.... begin je dan weer met eten/spelen enz?

5. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
  6. Leyan

Leyan Lid

9 mrt 2017
    22
    0
    1
    #6 Leyan, 9 mrt 2017
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2017
    En heb je ook een keer geprobeerd niet aan te leggen en dan bij moe zijn gewoon weer in bed leggen? Merkte je dan verschil in gedrag en ging hij dan gewoon slapen?

Hier doet ze dat namelijk wel dus dan denk ik als je echt honger zou hebben zou je ook niet gaan slapen? (dan had ze dus in een wakkere tijd geen voeding)

7. Leyan

Leyan Lid

9 mrt 2017
    22
    0
    1

Ja ken ik, heb even de signalen die hun aangeven gekopieerd:

-zuigbeweging maken met de lipjes, Dit doet ze eigenlijk altijd, ook na een voeding
    -sabbelen op vingers of vuistje, Doet ze ook voor en na voeding
    meer bewegen van armen en benen, Dit merk ik wel vooral snachts maar het is sowieso een bewegelijk meisje en ligt nooit stil.. haha
    -draaien van het hoofd van links naar rechts en zoeken met het mondje, Zoeken met mondje doet ze nooit en het draaien van haar hoofdje doet ze om zichzelf in slaap te wiegen als ik haar in bed leg.
    -opengaan van het mondje zodra de lippen worden aangeraakt, Dit probeer ik wel ooit maar zelden doet ze haar mondje open
    -zuigen op je pink, een fopspeen of duim. Ze zuigt nergens aan behalve de borst hahah.

En zo ga ik elke keer die lijstjes af van eventuele hongersignalen, ze is gewoon zo onduidelijk.

8. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Deed ik eigenlijk niet, maar als het voor jullie werkt, kan je dat natuurlijk gewoon doen. Ieder kind is anders. Als ze goed groeit en genoeg plasluiers heeft, hoef je dat aanleggen ook niet te doen.
    Gewoon je gevoel volgen. Dat is altijd goed!
    Als ze het er niet mee eens is, laat ze zich wel weer horen.

9. Kim13891

Kim13891 Lid

14 nov 2016
    89
    8
    8
    Hier ook een mannetje die niet of nauwelijks zelf kwam voor een voeding (althans geen hongersignalen). In ons geval huilde hij erg veel en sliep heel erg slecht (behalve na 7 uur savonds haha) Wij konden daardoor dus geen hongersignalen zien.

Wij zijn toen gestopt met 'voeden op verzoek' en zijn duidelijke regelmaat gaan bieden, 7 uur smorgens haal ik hem uit bed en dan de voedingen op vaste tijden gaan geven (wel met speling van half uur voor of na). Toen hij uiteindelijk ook beter sliep enzo nog steeds geen hongersignalen te bekennen haha! Tenminste ik zie ze nog steeds niet, tis nu dat ik weet dat als hij gaat jengelen (eigenlijk ook een hongersignaal) het of vermoeidheid is of honger. Dit weet ik vaak goed in te schatten aan de hand van de tijd. Hij kwam overigens al snel zelf rond de voedingstijden door te jengelen, dusja in hoeverre ik dan voed op verzoek of volgens schema geen idee hahaha. Maar wellicht helpt het wat om je kindje toch wat meer structuur en ritme te bieden.

Voor de 'hazenslaapjes' zo noemen wij ze tenminste, hebben we onze man op een bepaald moment laten huilen. Hij ging uiteindelijk vanzelf langer slapen en ook dieper slapen waardoor hij met een lach wakker werd. Nu slaapt hij vrijwel direct in en slaapt zoveel hij nodig heeft.

Maargoed iedereen moet natuurlijk doen waar hij of zij zich goed bij voelt en waar je kindje zich goed bij voelt. Dit werkte voor ons het beste.

Ik denk namelijk zelf persoonlijk door steeds op elke willekeurige tijd te voeden je je kindje juist aanleert dat het ten alle tijden maar kan en mag eten (dus ook 's nachts). Terwijl dit juist averechts werkt op het opbouwen van een natuurlijk regelmatig (dag/nacht)ritme en op het eetpatroon naar mate een kind ouder wordt (ik ben hier namelijk zelf een eindresultaat van). Maar die mening deelt waarschijnlijk niet iedereen hihi!

10. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dit deed dl ook allemaal niet. Wat ze wel deed: mij heel nadrukkelijk aankijken, en haar tong uitsteken. En als ze echt honger had, kwam er zo'n drammerig uh-uh-uh geluidje bij. (was dus allemaal vrij duidelijk haha, Misschien heb je gewoon een heel tevreden kindje :)

Deel Deze Pagina