Alweer spruw?! :(

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door liefkleintje, 10 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

16 jun 2011
    5.779
    1.131
    113
    Vrouw
    Ons meisje is vandaag precies 9 weken! Tijdens de zwangerschap had ik nog geen idee of ik bv wilde gaan geven. Iedereen om mij heen zei dat ik daar geen type voor ben.

Toch ben ik ermee begonnen. En het ging gelijk goed!! Nooit geen last gehad van kloven, stuwing, etc.
    Ook nog nooit een druppel gelekt, dus perfect allemaal! :D

Een paar weken geleden kreeg ik een zere tepel. (hele dag door) en steken in mijn borst.
    Ook dronk mijn dochtertje heel erg onrustig. Dus naar de HA gegaan, omdat ik dacht aan spruw.

Ze wist het niet zeker. Zag niks geks aan mijn tepels. Haar tong was wel wat wit, maar zou ook vd melk kunnen zijn.
    Toch gaan behandelen. Ik moest 2x per dag zalf op mijn tepel smeren en ik moest haar 4x per dag een plakkerig drankje geven.

Het ging beter! Maar nu weer een zere tepel!! Dus weer opnieuw begonnen.

Maar het bevordert het plezier niet van het voeden. (voeden doet gelukkig geen zeer!)
    Ik kook elke dag alles uit, was alles op 60 graden....

Wie heeft de tip om van spruw af te komen??

Ik kolf elke ochtend zodat mijn vriend s'nachts een flesje kan geven. Ik begreep dat dat gewoon mocht?

Bv uit de vriezer mag niet las ik. Alleen als je het in een pannetje verwarmt totdat je bubbeltjes gaat zien en het dan weer laat afkoelen. Klopt dat??

2. Spinnie

Spinnie Lid

28 nov 2012
    15
    0
    1
    NULL
    NULL
    Ik heb ergens internet gevonden dat het ook onder je nagels kan zitten en dus geen pink in de mond moet stoppen van je kindje. Ik weet natuurlijk niet of je dit doet, maar zou het in ieder geval niet doen. Je wast zoiets ook niet even snel onder je nagels uit namelijk.

3. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

16 jun 2011
    5.779
    1.131
    113
    Vrouw
    Heb ik ook gelezen ja. Doen we dus ook niet. (deden we ook al niet, want ze heeft een speen....)

Dank je voor je reactie!

4. Corry

Corry Bekend lid

14 aug 2012
    622
    0
    0
    Lastig he die spruw!
    Hier ook getroffen erdoor, en ik dacht dat het over was maar toen kwam het weer terug.
    Wat ik deed: (en ja het is een gedoe!)

-voor het voeden tepel schoonmaken met lauwwater en keukenrol
    -zoogcompres weggooien
    - voeden
    - na het voeden tepel schoonmaken met lauwwater en keukenrol en de zalf erop smeren. (dit deed ik meer dan 2 keer op een dag hoor, volgens mij na iedere voeding een dun laagje maar dan moet je op kloven letten waar ik nooit last van heb gehad)
    - nieuwe zoogcompres nemen en mijn tepel niet in contact met de bh laten komen. dus de zoogcompressen waren niet aan te slepen zoals je leest
    - en ons ventje idd 4 maal per dag dat drankje geven en goed door zijn mond heen verdelen. Ik deed ook in beide wangzakjes wat drank spuiten, om het door heel de mond heen te laten komen zeg maar.
    - iedere dag schone bh aan (op minimaal 60% wassen)
    - ons ventje iedere dag goed verschonen en ook zuivere romper aan die op minimaal 60% gewassen was
    - en als je ook maar iets uitslag ziet op die billen dan daar ook smeren met dezelfde zalf als die je op je tepels smeert. desnoods preventief?

ook heb ik artikelen gelezen over gentiaan violet? misschien heb ej daar iets aan?

5. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    oei lastig, hier ook lang problemen mee gehad, zelfde tips als gegeven door corry.
    hier hielp de gentiaan violet telkens maar even, uiteindelijk dat spul gegeven wat pas mag met 4mnd (weet de naam even niet) dat hielp na 2x al.

6. janny

janny Actief lid

29 mei 2010
    335
    47
    28
    Lastig die spruw. Na de geboorte van mijn jongste al 2x gehad.
    Het beste kun je de nystatine (neem aan dat je dat gekregen hebt) na iedere voeding geven. De hoeveelheid die je op een dag moet geven (ik moest 4x 1ml) verdelen over het aantal voedingen die je per dag geeft. Bij mij was dat toen zo'n 10 voedingen dus gaf ik na iedere voeding ongeveer 0,4 ml. Zo krijgt de schimmel de minste kans om te vermenigvuldigen. Nadat de klachten verdwenen zijn moet je nog een aantal dagen blijven behandelen, anders komt het vaak al snel terug.
    Wanneer je borstvoeding ingevroren hebt in de tijd dat je spruw had is dit ook besmet. Zodra je deze melk aan je kindje geeft wanneer de spruw weg is kun je je kindje opnieuw besmetten. De melk tot 60 graden verhitten is een oplossing om besmetting door de melk te voorkomen.

7. Ponnetje82

15 mei 2013
    73
    0
    0
    Hoi, mijn dochtertje heeft ook al een poosje spruw en ik heb van de huisarts 2 maal nystitine gekregen. Dit werkte niet.
    Had ook steken in mijn tepels, heel vervelend en mijn dochtertje liet elke keer los met drinken.
    Op advies van het consultatiebureau pure bessensap, zonder toegevoegde suiker (natuurwinkel) gekocht. Na de voeding de wangen aan de binnenkant insmeren (met vinger of gaasje) en het tongetje en je tepels. Kijk wel uit voor vlekken want die gaan er niet meer uit. En natuurlijk ook voor elke voeding je tepels wassen en erna de bessensap.
    Ben nu 4 dagen bezig en de spruw is al bijna weg, natuurlijk en supergoede werking!
    Oh en als het t weg is nog een paar dagen door blijven gaan.

8. Hevn

Hevn Actief lid

22 mei 2011
    236
    1
    18
    Wat erg dat jullie door de spruw geteisterd worden. Ik ben nu zo'n 6 weken in de strijd met deze schimmelinfectie. We zijn begonnen met 2 weken nystatine (na elke voeding 0,75ml) en miconazolcreme (na elke voeding dun aanbrengen). Toen dit niet hielp hebben we een week gentiaan violet gebruikt (1x per dag in mondje en op tepels). Hiermee ging het wel bij mijn zoontje weg maar helaas niet bij mij, inmiddels zat de spruw inwendig en ben ik flukonazol gaan slikken. Eerst 100mg per dag voor 2 weken. Maar toen dit niet hielp ben ik 200mg per dag gaan slikken. Het waardeloze van de medicatie is dat mijn huisarts dit niet wilde voorschrijven als ik borstvoeding zou blijven geven. Daardoor ben ik dus de afgelopen tijd elke voeding wezen kolven en weggooien, en mijn zoontje heeft de fles gehad. Ook heb ik pau d'arko thee gedronken, maar dit mag je ook niet hebben als je borstvoeding geeft, dus echt kolven en weggooien!
    Nu is de pijn die in mijn borst zat na het voeden (echt een stekende pijn van de tepel onder mijn oksel door tot en met het schouderblad) weg! Morgen begin ik weer met live voeden :)

Heel veel sterkte! Uiteindelijk is het overwinbaar, maar soms kost het gewoon even heel veel moeite!

P.s. Kijk op Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Candida & Spruw - Candida Protocol voor uitgebreide informatie

9. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

16 jun 2011
    5.779
    1.131
    113
    Vrouw
    Bedankt voor alle reacties!!

Ik ben vorige week weer terug gegaan naar de HA, omdat ik alweer bijna een week aan het behandelen was zonder enig resultaat.
    (nog steeds een zere tepel en kreeg ook jeukende tepels)

Er zijn 2 artsen die gekeken hebben, maar ze vonden het er beide niet uit zien als spruw! Ik overigens ook niet!
    Omdat hij de klachten wel vond passen bij spruw heb ik ook eenmalig flukonazol moeten slikken. Idd ook kolven en weggooien :(

Het gaat beter, maar ze blijft enorm onrustig drinken! Als ze al drinkt! Maar ik denk dat ze niet meer genoeg heeft aan de bv. Gisteren na de bv bleef ze huilen. Dus een flesje geprobeerd en nog 60cc gedronken!!

Ik ga het dus nu zo doen dat ik haar elke keer maar zelf voed, en is ze daarna nog ontevreden dan nog een flesje. Lukt het voeden niet meer (het levert ons nu alleen maar frustraties op omdat ze zo ontzettend onrustig drinkt!) dan ga ik het afbouwen en stoppen.

Dat is het me niet waard....

Ik heb nu al 10 weken fulltime bv gegeven en dat is al meer dan ik ooit had gedacht ;) (was het helemaal niet van plan)

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Kolven en weggooien?
    Wat is dat nu weer voor onzin?

Als je bijvoedt met een fles, dan geef je toch zeker wel afgekolfde melk?

Die onrust aan de borst komt hpogstwaarschijnlijk omdat ze door de pijn van de spruw een iets verkeerde drinkhouding heeft aangenomen. Zaak nu is om dus even echt goed op het aanleggen te letten. Als ze na een borst ontevreden is, dan liever een derde en vierde borst aanbieden i.p.v. een fles.

11. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

16 jun 2011
    5.779
    1.131
    113
    Vrouw
    Omdat je de medicijnen niet mag gebruiken als je bv geeft! Dus moest de medicijnen na de avondvoeding innemen, s'nachts kreeg ze een flesje afgekolfde bv uit de vriezer en de ochtend ook!

Ik heb s'ochtends gekolfd en het weggegooid. De rest van de dag weer bv gegeven.

Als ik bij voed dan is dat soms bv, maar soms ook fv. Ik kolf vrij weinig, dus geen voorraad.....

Wrs heeft ze geen spruw, dus daar zal het onrustige drinken niet door komen. Ik denk dat dat komt, doordat ze niet genoeg heeft....

12. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

25 mrt 2008
    1.293
    0
    36
    Je mag gewoon voeden met fluconazol. Zie ook borstvoeding.com.

13. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

16 jun 2011
    5.779
    1.131
    113
    Vrouw
    Ik twijfel of het dat was....volgens mij wel.
    Maar zowel de ha als bij de apotheek gaven ze aan de voeding niet te mogen geven.

Dan neem ik ook het risico maar niet.

14. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

25 mrt 2008
    1.293
    0
    36
    Zonde hoor. Er wordt namelijk heel vaak gezegd dat medicatie niet mag terwijl dit gewoon kan.

Fluconazol is volgens Thomas Hale veilig (L2)

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Fluconazol mag gewoon samen met bv. Door gewoon door te voeden werkt het ook beter.

Deel Deze Pagina