16 mnd en wil niet avondeten! Tips?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Marie85, Feb 21, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Marie85

Marie85 Lid

Jan 22, 2016
    99
    3
    8
    NULL
    NULL
    Hoi allen!

Mijn dochtertje van 16 maanden at altijd goed en alles.. sinds een tijdje wil ze 's avonds bijna niks eten. Overdag eet ze verder goed. Alleen van het avondeten neemt ze nu 1 of 2 happen en dan trekt ze een vies gezicht en zet het bordje weg.. bij pasta, bij aardappels, bij groenten.. ;)

Eerst at ze alles smakelijk, dus kan me niet voorstellen dat ze nu niks meer lust. Wat wij doen is haar aanmoedigen en als ze echt niet wil, dan gaan we gewoon zelf eten en laten haar een beetje. Soms neemt ze dan nog een hapje, maar meestal niet. Daarna afruimen en toetje.

Bij het CB zeiden ze ook ga maar gewoon door met eten, niet te veel aandacht aan besteden. Alleen nu eet ze dus op een dag geen groenten bijv. en gaat ze met alleen een toetje (en ze drinkt nog wat melk) naar bed.

Herkenbaar? Is dit een fase? :cool:

2. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,236
    6,095
    113
    Ja het is een fase en nee, het is niet erg. :)

Inderdaad het gewoon leuk houden, eet ze niet, eet ze niet. Wat doet ze als je het voor haar neus zet trouwens, hier nl een dochter van 18 maanden die nu zelluf wil eten, of niet :) hier doet ze het nu dus zelf ;)

3. koffieboon

koffieboon Actief lid

May 29, 2016
    490
    1
    16
    Nederland
    Ja een fase gaat wel over.
    Ik zou er niet te veel druk op leggen je verliest de strijd van je peuter 🙄🙄ze groeit ook niet meer zo snel dus heeft ze niet zo veel meer nodig.
    Mijn zoon is 3 en begint nu weer lekker te eten :D

4. Dievertje1

Mar 23, 2015
    37
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook ineens een dwarse dreumes met eten....afhankelijk van wat we eten...is het bordje leeg of eet ze niks. Is echt verkennen van de grenzen en beseffen dat ze nee kan/ mag zeggen...
    Wij geven haar ook de mogelijkheid om zelf te kiezen om te eten...maar ze krijgt niks anders ( wel een toetje) ..
    Ik herken dit van mijn oudste en die ging na verloop van tijd echt beseffen dat ze als ze niks at met meer honger naar bed ging...is nu 4 en eet prima...Dus zou me er niet al te druk over maken ( ik neem aan dat ze verder overdag wel goed eet?) Hoe minder aandacht je er aan geeft Hoe beter...

5. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

Sep 4, 2016
    7,734
    3,516
    113
    Jup herkenbaar.
    Geen aandacht aan besteden inderdaad. Gaat vanzelf wel weer beter.

Ging hier net als hierboven gezegd word ook een stuk beter sinds ze der eigen vork heeft. Ze eet nu 9 van de 10 maaltijden helemaa zelf.
    Soms vind ze een beetje hulp nog wel makkelijk.
    Maar zelfs soep eet ze zelf.

In het begin kreeg ze hier nog wel eens een snee brood als ze echt niks had gegeten maar dat doen we inmiddels niet meer dus ja ze gaat soms naar bed met alleen een toetje op 🙄

6. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

Mar 26, 2015
    11,878
    5,117
    113
    Hier betekent geen avondeten, ook niks anders. Dus ook geen toetje. Op den duur zag de oudste wel in dat ze zonder avondeten en dus ook zonder toetje trek krijgt, dus er gewoon avond gegeten moet worden.

7. Elsa86

Elsa86 VIP lid

Jun 30, 2014
    6,570
    3,507
    113
    Hier wordt al slecht gegeten sinds ze 1 is en inmiddels is ze 2. Een toetje hoort bij ons gewoon bij de maaltijd en dat krijgt ze dus ook wel. Ze heeft blijkbaar ook geen honger, want ze vraagt ook niet om iets anders en het eerste wat ze weer krijgt is een boterham 's morgens.

8. Marie85

Marie85 Lid

Jan 22, 2016
    99
    3
    8
    NULL
    NULL
    Ah fijn dat het wordt herkend :)

Ze wil inderdaad ook graag zelf eten.. en drinken.. dus dat laten we haar ook wel doen (zowel met handjes als met lepel/vorkje). Maar dan nog heeft ze het snel gezien.. ook als er dan iets aan haar handje plakt, baaaahhh dat moet er snel af! ;)

Ze eet zeer goed overdag, dat gaat altijd goed. Het is echt het avondeten..

9. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Inderdaad herkenbaar, is een fase, gewoon laten gaan.
    Hier zijn we wat strenger geworden toen hij bijna 2 was. Toen ingesteld dat hij minstens 2 hapjes moet proeven en als hij dat doet krijgt hij ook een toetje, dit had hij al snel door. Hij zat namelijk al een poosje vanaf het begin al te vragen om een toetje en schoof z'n bord direct al aan de kant.
    Sindsdien is hij weer een stuk beter gaan eten, al moeten we hem nog wel met regelmaat afleiden, maar dat vind ik niet erg. Hij eet en hij proeft en verder mag hij zelf bepalen hoeveel hij wil eten, maar minimaal 2 hapjes dus proeven voor een toetje.
    Maar met 16 maanden is dat in mijn ogen nog wat te vroeg.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Het kan dreumes/peutergedrag zijn. Dan zou ik haar laten doen maar niks anders aanbieden.
    Je zegt dat ze op een dag helemaal geen groenten eet, is de avondmaaltijd het enige moment dat je groenten aanbiedt?
    Want dan zou ik daar iig wat aan doen, hier eten we 3x op een dag groenten bij de maaltijd: lunch, tussendoor en met avondeten.
    Als je het vaker aanbiedt is de kans groter dat ze er wat van neemt.

11. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

Sep 9, 2015
    1,618
    349
    83
    Herkenbaar hoor. Het gaat weer over. Sinds onze dochter 2 is gaat het weer een stuk beter en eet ze meestal gewoon haar bord leeg.

Ik gaf aan het eind van de middag nog wel eens wat stukjes komkommer oid, zodat ze toch wat groente binnenkreeg.

12. Marie85

Marie85 Lid

Jan 22, 2016
    99
    3
    8
    NULL
    NULL
    Hoe bied je groenten aan bij de lunch? Ik doe wel eens aardbeien/bietjes beleg op haar brood (potje van de Kleine Keuken), dat vindt ze lekker. Maar tussendoor groenten zoals tomaatjes/komkommer/wortel eet ze niet. Ze heeft ook nog bijna geen tanden, nu 1 (ze is daar wat laat mee), dus meestal nog wel zacht fruit of kleine stukjes en brood zonder korst. Met komkommer, tomaat en wortel weet ze zich geen raad :p En trekt ze een vies gezicht haha

13. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,172
    23,251
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Misschien op een andere manier aanbieden? Zoals dit, dat vindt Dafne echt geweldig. Dat is geen slechte eter, maar ik vind fit leuk om te doen. :D

14. Tazzy

Tazzy Fanatiek lid

Aug 20, 2013
    1,364
    31
    48
    Oh zo herkenbaar, hier 19 maanden nu en sinds een maand ook slecht eten. Voorheen at ze alles en altijd en nu eet ze gewoon slecht en inderdaad vooral met het avondeten maar soms ook met het ontbijt of de lunch. Ik negeer het gewoon en houd het gezellig, bied haar tussendoor als snack dan tomaatjes aan, fruit, komkommer, zodat ze toch wat vitaminen binnenkrijgt. En ik geef haar multivitaminen. Toetje hoort bij ons gewoon bij het eten dus dat krijgt ze wel. Hier verder ook niet hongerig dus prima, ik laat het zo maar en we zien wel. Soms heeft ze ineens een dag dat ze de schade lijkt in te halen en eet ze heel veel;)

15. goblins

goblins Fanatiek lid

Oct 27, 2013
    3,591
    3,222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Hier ook een slechte avondeter.
    Wij laten hem bepalen wat hij eet. HEt meeste proeft hij wel, hij heeft een fase gehad waarin alles wat groen was vies was, ondertussen eet hij weer komkommer en broccoli.

Toetje krijgt hij niet, sowieso niet, wij eten ook geen toetjes.

Wel begint hij te spelen emt zijn eten.... kapucijners worden vakkundig geplet op het tableau, met de vork kan je heel goed al het vlees van je bord af slaan en aardappels worden vakkundig platgeknepen in de hand en met ene beetje pech belandt dit op zijn hoofd, tussen de haren....

Hij mag dus niet spelen met eten van ons en dan halen we het weg.
    Hij hoeft niet te eten van ons, maar dat het eten overal belandt kunnen we niet zo waarderen, onze hond begint al duidelijk dikker te worden...

16. Caithy

Caithy Fanatiek lid

Feb 8, 2013
    3,713
    1,060
    113
    Hier vanaf 1 jr geen avondeten meer en hij kreeg niets anders en honger dat hij had (zijn buikje rommelde helemaal) maar hij gaf geen kik (hij kreeg ook niets).
    Wij dachten dat gaat wel over, helaas pas met 3,5 jr ging meneer weer avondeten, althans een poging tot.
    Nu met 7 jr is het nog steeds wat de boer niet kent... dat dus!

Mijn dochter had dit niet zo sterk, maar het is echt een controle dingetje dus geen aandacht aanschenken.

17. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

Dec 4, 2012
    10,846
    4,213
    113
    Female
    Zuid Holland
    Ik heb 2 slechte eters, de eerste is bijna 4 en heeft altijd al moeilijk gegeten, wij hebben van alles geprobeerd maar hebben het nu opgegeven.
    De jongste is 15 maanden en eet al 2 maanden alles zelf (anders eet ze helemaal niet) en begint steeds meer haar voorkeur te hebben.
    Het helemaal niet willen eten is een fase en dat wordt straks beter, ik zou het aanbieden maar niet pushen... wil ze echt niet, dan niet.

Share This Page