Kind, carrière of beide

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mol81, 8 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mol81

mol81 Niet meer actief

Stel: je werkt momenteel drie dagen, hebt alles goed voor elkaar qua werk en gezin (en opvang) en dan krijg je de kans om een carrièresprong te maken. Op je lijf geschreven, past bij je ambities, meer salaris MAAR... Je moet dan vier dagen werken en je kind moet dan twee dagen naar de opvang. Wat zou je doen?

Ik kan een flinke carrièresprong maken. Dit vraagt van me dat ik i.p.v. drie dagen vier dagen ga werken. Nu gaat onze dochter een dag naar het KDV en twee dagen vangen opa en oma op. De overige twee dagen ben ik thuis. Als ik de baan neem, komt er een KDV dag bij.
    Onze dochter gaat vanaf komend schooljaar naar school. Dit zou betekenen dat ze alle schooldagen door de oppas naar school gebracht en gehaald zou worden en geen enkele dag door papa of mama. En dat steekt me.

Mijn man werkt in dezelfde sector en fulltime. Hij kan niet minder dan fulltime werken.

Dus... Carrièremove of houden zoals het is? Wat zou je doen?

2. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Jij bent natuurlijk de enige die dit kan beslissen ;) Hoe zwaar wegen beide dingen voor jou. Wil je die move maken omdat je denkt dat de wereld van je verwacht dat je er blij mee bent, of omdat je zelf echt denkt dat je werk en je leven er leuker, beter, bijzonderder etc van worden. En hoe verhoudt dat zich tot de tijd die je met je opgroeiende kind wilt doorbrengen?

En hoe ziet de toekomst er dan uit, zou je ooit eens wat flexibeler worden, zodat je haar af en toe kunt brengen of halen en dan eens wat vroeger/later werken?

Er blijft trouwens toch 1 vrije dag voor jou over, waarop je haar zelf kunt halen of brengen?

3. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik zou het persoonlijk niet doen, maar ik werk dan ook 2 dagen thuis en verder ben ik thuis. Mijn kinderen voed ik zelf op, en zeker bijzondere dingen als naar school gaan, peuterspeelzaal, etc. vind ik heel belangrijk, te belangrijk om dagen per week van te missen.

Carrière maken zegt me ook weinig. Ik vind mijn vervulling in allerlei dingen, maar ik kan gerust zonder mijn werk. Het is leuk om er bij te doen, maar het is zeker niet bepalend en in dit soort keuzes is mijn gezin veel belangrijker.

4. Bri

Bri Niet meer actief

Ik zou het wel doen, maar ik werk zelf ook 4 dagen per week. Kinderen gaan ook 4 dagen per week naar het kdv (oudste niet meer, gaat nu naar school en 3 dagen per week naar BSO na schooltijd; op woensdag haalt oma hem uit school en op vrijdag doe ik dat). Ik vind niet dat zij wat tekort komen, en ik zelf ook niet.
    Naar school brengen doen we om beurten, afhalen van kdv of BSO ook. Werkt prima voor ons.

Ik voed mijn kinderen zelf op samen met mijn vriend (hun papa), en met hulp van anderen. Ik bén er op momenten die belangrijk zijn, of zorg ervoor dat er iemand anders voor ze is die ook veilig en vertrouwd is.

Maar goed. Jij bent de enige die deze afweging kan maken - samen met je man - om te kiezen wat voor jullie gezin het beste is. Maar ik vind een fulltime werkende ouder en een 4 dagen per week werkende ouder (wel allebei zeer flexibel qua werktijden en werklocaties) een combinatie die heel goed te doen is. Het vraagt wat plannen en afstemmen, en je moet geluk hebben dat je kinderen niet heel vaak ziek zijn. Maar het kan, als je het wilt.

5. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Het lit er een beetje aan of je ook nog wat flexibiliteit in je werk kan aanbrengen. Wj hebben bv geregeld dat onze kinderen in de ochtend door een van ons beiden worden weggebracht naar school. Die dag begint diegene later en de andere vroeg. hierdoor hebben we alleen bso nodig en dat vinden wij prettiger. Maar in principe gaat het om wat je zelf wilt en hoe je het kan regelen. Wij hebben dan wel het geluk dat we beiden niet heel ver van huis af werken, een klein half uurtje en wel flexibel kunnen zijn en bv af en toe eens in de avond kunnen werken om zo een uurtje in te halen of te compenseren voor dingen die we dan eens op school bij willen wonen of zo.

6. All Mine

All Mine Bekend lid

22 feb 2009
    913
    0
    0
    NOP
    Poeh, dat is lastig.

Ik heb namelijk in 4 jaar, sinds ik moeder ben, wel carriere gemaakt en nu een hele goede baan. Ik werk 3 dagen in de week, van +-30 uur. Maar gelukkig kan ik alles zo plannen en afstemmen dat mijn man en ik omstebeurten de kinderen weg kunnen brengen en ophalen (oudste gaat naar school, jongste 2 dagen naar kdv en 1 dag oma). Voor de oudste op deze manier geen BSO of voorschoolse opvang nodig.

En ik ben dol op mijn kinderen, maar ook dol op mijn werk en vind carrière toch ook wel belangrijk en leuk.
    Maar stel dat ze van mij zouden eisen dat ik nog meer zou gaan werken, zou ik het toch niet doen. We hebben een prima balans zo... En qua leeftijd heeft nog meer carriere ook geen haast, ik ben nu 24 jaar! (tegen de tijd dat mijn kinderen zich prima zelf kunnen redden ben ik nog vrij jong en moet ik nog *slik* 30 jaar werken).

7. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Ik zou er niet aan moeten denken om mijn kinderen meerendeels van de tijd bij anderen onder te brengen of naar school enlater clubjes ed te laten brengen.

8. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Je moet doen waar jij je goed bij voelt, dat kan een ander niet voor je bepalen!;)

Dat halen en brengen naar school door een ander, dat zou ik proberen te voorkomen. Een kind heeft een ouder nodig bij dit soort belangrijke gevoelsmomenten! Papa of mama hoort gewoon bij die poort te staan, vind ik.

9. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

de omschakeling van 3 naar 4 is best groot. De vraag is kan jij het aan. Dat betekend minder tijd voor huishouden. Alle dingen op die vrije dag stoppen zoals doktersbezoeken, tandarts ed. Ook naar vriendinnen die niet werken. Hier i ons weekend heilig en doen we alleen gezins dingen met wel uitzonderingen. Ik ben gaan werken van 2 dagen van 8 naar 4 van 6 uur. Niet mijn keus maar eerder omdat ik anders geen baan had. Ik krijg nu de kans 3 dagen van 7 te werken en een dag van 3 uur. Ik trek t namelijk niet een dag vrij. Heb ook een poets geregeld want om als ik vrij ben alleen maar schoon t maken vind ik verschrikkelijk.

10. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Moeilijke keuzes zijn dat he? En vervelend dat het meestal de vrouw is die daar zo over na moet denken. Mannen hebben meestal 'nou eenmaal' een carriere en 'kunnen' niet of nauwelijks parttime werken.
    Een jaar geleden had ik gezegd: carriere! Inmiddels heb ik een baan gekregen voor 4 dagen en omdat het mij te zwaar was, terug gegaan naar 3. Niet ideaal omdat ik al het werk in 3 dagen moet proppen en doordat de werkdruk zo enorm is en ik het niet trek met 2 kleine kindjes thuis én een drukke baan, zit ik nu ziek thuis en ga op zoek naar wat anders en desnoods een poosje thuis zitten.
    Ik merk nu pas (nu ik thuis ben) dat mijn kinderen onrustig werden van ons drukke schema. En dat terwijl ik 3 dagen werkte en man 4, dus ook een dag thuis was. Maar dat is persoonlijk. Ik vind het in elk geval te zwaar en pak mijn kansen wel weer als de kids wat groter zijn.
    Toch denk ik, als je het thuis weet te managen dat het heel goed moet kunnen, een carriere naast een kind. Want ze gaat dus al bijna naar school lees ik? Dan wordt het ook al makkelijker, ondanks dat ze door anderen gebracht en gehaald wordt. Dat zou mij persoonlijk wel wat tegenstaan trouwens. Wij hebben het gelukkig kunnen regelen dat of papa of mama de kinderen weg kon brengen en 1x per week oma. Maar ook dit is persoonlijk. Flexibel kunnen werken (thuis werken?) is trouwens ideaal. Kon ik niet, erg jammer en gaf me veel stress als een van de kinderen ziek waren.
    Ik moet dus zeggen dat ik vond dat het allemaal best kon, allebei een drukke baan en de zorg voor kleine kinderen, maar het is me flink tegengevallen.
    Als je er wel voor kiest, zorg er dan voor dat je alles goed voorbereid (van te voren kleren klaarleggen, brood smeren, voor 2 dagen koken etc.) en geef dingen uit handen. Tip van de week: neem een werkster/schoonmaakster! En dan ook gewoon 1x per week. Echt, dat scheelt zoveel. Kan je je dag thuis helemaal aan je dochter besteden.
    Zet de voors en tegens op papier. En bedenk hoe jij wil dat je leven eruit ziet. Wat voor mama wil jij zijn en waar word je gelukkig van. En bedenk of dat haalbaar is en of je kind daar ook gelukkig van wordt/blijft;)

11. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    het gaat dus om meer salaris? nou ik zou dan echt niet doen!als je echt een doel hebt in je carriere die je wil bereiken waardoor je jezelf een beter mens voelt of iets aanvult in je leven dat je nu mist dan wel, 1 dag meer kdv maakt dan niet zoveel verschil. wat je kinderen nodig hebben is niet meer geld, meer salaris.ze vinden het natuurlijk veel beter met minder geld maar meer mama!

12. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    of minder mama die wel gelukkiger is met zichzelf.

13. mol81

mol81 Niet meer actief

Dank tot zover dames! Ik word op ideeën gebracht door jullie. Ik kan natuurlijk de vierde dag van 9.00u tot 15.00u werken. Dan kan ik dochterlief zelf brengen en halen. En ik zag net dat de school van onze keuze de kinderen ook op vrijdag naar school laat gaan. Dan kan ik haar twee dagen brengen en halen en de opvang drie dagen. Ik ben op zich wel flexibel als er een keer iets is (ziekte, een schoolfeest etc. ) en ik kan het er natuurlijk bij bedingen in de onderhandelingen.

Er reageerde ook iemand die zei dat het alleen om salaris ging. Absoluut niet, sterker nog... Voor het geld hoef ik het niet te doen. Ik verdien nu al genoeg. Maar het is wel een uitdaging en past bij mijn ambities.

14. Bri

Bri Niet meer actief

Succes mol81! Mooi om te zien dat je op zoek gaat naar de mogelijkheden, ipv de moeilijkheden. En fijn dat die mogelijkheden er ook zijn. In veel functies zit meer flexibiliteit dan je op het eerste gezicht misschien zou denken.

In elk geval, veel succes gewenst. Ik hoop dat je die stap kunt maken, en dat het je brengt wat je graag zou willen.

15. xxx1976

xxx1976 Bekend lid

14 aug 2006
    594
    0
    16
    Ik werk 32 uur, 3x9 + 1x5 uur. En dit bevalt super! Succes!

16. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ook de kleuters? Mijn zoontje gaat volgend jaar twee dagen tot het middaguur naar school. Tot groep 3.

17. mol81

mol81 Niet meer actief

Ja, ook de kleuters. Woensdagmiddag en vrijdagmiddag zijn ze vrij.

18. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik zou vooral, naast al het andere, ook deze stelling eens onderzoeken. Is het echt zo dat je man niet minder kan werken? Zelfs niet een halve dag? Of kan hij wellicht een hele of een halve dag thuiswerken? Kan hij ouderschapsverlof opnemen (de standaardregeling mag alleen in bijzondere omstandigheden geweigerd worden). Ga niet zomaar uit van onmogelijkheden :)

Succes met je beslissing!

19. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@rosao: mja ik merk het hier ook
    manlief kan in t heorie wel minder werken..
    maar hij werkt in detachering en in een zekere functie waar het gewoon niet geheel geaccepteerd is om minder te werken
    ze zullen het niet verbieden.. (zeker waar hij nu zit niet) maar dan moet je elk nieuw project maar weer afvragen of het lukt die minder uren te regelen.. want zo'n detacheerder is er snel klaar mee als je niet aan de bak komt omdat je perse minder uur moet werken.

waar het voor vrouwen heel normaal is... is het van mannen toch vaak minder geaccepteerd. Zeker in een leidinggevende functie.

20. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Flexibiliteit is héél fijn om te hebben. Dat is al een groot voordeel. Bedenk zelf wat je wil en neem dat mee in de onderhandelingen.

En wat kan je man regelen? Ik vind wel dat het nu alleen bij jou ligt, terwijl het een beslissing die je als gezin moet nemen. Wettelijk gezien mag hij ouderschapsverlof opnemen. Dat kan ook een paar uurtjes per week betekenen, zodat je een dag geen vso en bso hoeft in te zetten. Het eerste jaar is voor een kleine kleuter ontzettend vermoeiend.

Succes!

Deel Deze Pagina