Wat leuk luca! Ik mag ook graag bakken maar vooral als hobby Wij doen ook geen combinatietest, bij mijn zoon ook niet gedaan. @brenda deze test onderzoekt hoeveel kans je hebt op syndroom van down. Meestal wordt dit voor de 14e week gedaan. Vk nog niet gevraagd?
Niet alleen Down, maar ook de syndromen Patau en Edwards. Dan zijn de kinderen niet levensvatbaar en overlijden ze in de buik of kort na de geboorte. Wij doen de test wel , omdat we willen weten of er zoiets met ons kind is en we ons daarop willen voorbereiden als het zo is, zodat we weloverwogen een keuze kunnen maken en niet voor verrassingen komen te staan. Wat dit betreft, want ze kunnen nooit alles controleren. Ook niet bij de 20 weken echo
Ja dat is waar regina. Maar wij zouden de zwangerschap om geen enkele Reden laten afbreken dus hoeven we het ook niet te weten. En ik vraag me altijd af in hoeverre het klopt
Wat betreft het er uit moeten snachts heel erg herkenbaar. Eerder kon ik rustig doorslapen maar nu moet ik er snachts toch wel minimaal 1x uit. Hebben jullie inmiddels iedereen al op de hoogte gesteld van de zwangerschap of wachten jullie daar nog even mee ?
Ja ik heb een stapel boekjes mee gekregen die we moesten lezen voor onze tweede echo dinsdag. Dat gaan we dit weekend doen (we werken beide 5 dagen per week). Daar zal wel ook die informatie dan tussen zitten. Is het gevaarlijk voor de baby om zon combinatie test te doen?
Ik word nu standaard als ik om 22:30 ga slapen om 00:30/1:00 wakker om te plassen, vervolgens om 5:00 weer en om 7:00 moet ik ook gelijk weer.. Terwijl ik normaal niet hoefde te plassen of max 1 keer.. Pff haha. Wij doen na heel veel twijfelen toch wel de combinatietest. Ik heb al bloedtest gedaan en woensdag de echo. Spannend. Daarnaast word ik extra getest op mijn bloedsuiker voor diabetes met een of ander naar drankje (??). Iemand daar ervaringen mee? Ikzelf heb geen diabetes maar zowel mijn broertje, vader en oom hebben het.. Dus heb ik een verhoogd risico op zwangerschapsdiabetes..
Nee de combinatietest heet zo omdat het een combinatie van bloedprikken en een echo is. Op de echo wordt de dikte van de nekplooi gemeten. Met de uitslag van de twee samen wordt een kans berekend. Als die kans kleiner dan 1;5 000 is dan is dat de kleinste kans die er berekend kan worden, en is de kans op chromosoonafwijkingen nihil (maar niet helemaal uitgesloten, het blijft een kansberekening). Als die kans een stuk hoger ligt, kun je ervoor kiezen een vruchtwaterpunctie te laten doen. Dan wordt er met een lange naald via je buik vruchtwater uit de baarmoeder gehaald er daar wordt dan getest of het kindje wel of niet een afwijking heeft. Bij de punctie is er dan wel een verhoogd risico op een miskraam. Maar dat hoeft in principe niet als de kans gewoon klein is
Ja ik (zie vorige pagina); ook wel de glucose tolerantietest genoemd. Je gaat naar het lab op een lege maag, moet een keer bloed prikken. je krijgt dan een mierzoet glucosedrankje voorgeschoteld (suikerwater). Die moet je in een keer leegdrinken. vervolgens moet je meerdere (meestal 2) uur wachten, en dan vervolgens weer bloed laten prikken. Hiermee wordt getest op zwangerschapsdiabetes. Gebeurt geloof ik rond de 27 weken die test. Het kan ook zijn dat je 3x bloed moet laten prikken, dat hangt van het lab af. Hier is het 2x. Ik moet in die 2u in het lab blijven, maar in nederland mag je volgens mij ondertussen naar huis.
Succes n plz morgen met de echo klein Prachtige taart Luca! Heel veel succes ermee aankomende dagen! Ik eet ni zo vaak taart, net los gegaan op n rijstevlaai hou er van op z'n tijd Wat goed zoveel controles! Hier doen ze steeds moeilijker over n echo.. Top hoor! Hier slaap ik zo lekker en vliegt de nacht voorbij.. Wel altijd even plassen maar zo weer in coma Heb moeite ochtends wakker te worden Kids bepalen dat n ml en ik wisselen elkaar regelmatig af en dat helpt Vandaag was t pas 9 u toen ze wakker werden, heerlijk! Hier geen combinatie test, ook niet eerder gedaan..
D83 dat is zeker lekker! Ik sta op dagen dat ik zelf naar school moet om 6u op, als ik zelf vrij ben of later moet beginnen dan staan we 7u op voor school. Helaas op vrije dagen hebben ze dat ritme aangehouden, waardoor ze eigenlijk altijd wel voor 7u hun bed uit zijn. Nu maakt het voor mij in de weekenden niet uit, aangezien ik dan toch vaak taarten af moet maken en dan sowieso vroeg op moet. Slaap inhalen doe ik dan op de schaarse dagen dat ik EN de kids niet heb EN geen school of taarten heb Dat is ongeveer eens in de maand haha. Toevallig was ik maandag en dinsdag vrij, wat denk je? Maandagochtend word ik uit bed gebeld door de pakketbezorger, dinsdagochtend door mijn vader. Ik kon ze wel wat!
Ik moest tijdens de glucose tolerantie test blijven, en wel in een rolstoel omdat beweging je suikerwaardes kan beinvloeden.
Oef wat streng! Ik moest wel zoveel mogelijk blijven zitten inderdaad, maar mocht wel gewoon naar het toilet bijvoorbeeld. Is maar goed dat ik niet naar huis ben gegaan, want ik werd er helemaal niet goed van en heel duizelig en misselijk. Bij de jongste ging het beter, viel net iets minder slecht en was beter uit te houden. Maar een leuke test is het niet nee
JEEJ Brenda! Ik vandaag 11 weken, dus ook een klein dansje. Gek idee, de vorige zwangerschap duurde nu nog maar 6 weken. Ben erg benieuwd naar de echo van vrijdag (10/6) bij de afgelopen echo was het buikje nog niet helemaal gesloten. Dat schijnt normaal te zijn bij 10 weken, maar vind het nu toch wel een beetje spannend.
Tegenwoordig is er de NIPT test. Mijn vk vertelde dat we geen vruchtwaterpunctie of een vlokkentest hoeven te doen omdat de NIPT kan en daarbij zijn er geen kansen op een miskraam gelukkig. Veel veiliger en nauwkeurig
Zo denk ik er eigenlijk ook over...... maaarrrrrr het is een kansberekening dus eigenlijk weet je daarna nog niets. Ik zou de zwangerschap niet snel afbreken maar zou wel willen weten of het een van de ziektes heeft maar met een kansberekening kan het zo zijn dat je verhoogde kans hebt en vervolgens een gezond kindje krijgt en dan dus een hele nare zwangerschap hebt.
Klopt Blossom. Dat is absoluut een groot nadeel. Maar dan hoop ik dat ze bij de 20 weken echo extra zorgvuldig kijken en daar wat info uit kunnen halen of het nou wel of geen down, edwards of patau is. En daar zullen ze vast wel markers voor vinden. Down sowieso toch? Of ben ik nu gruwelijk in de war? Wij wilden iets meer zekerheid dan we nu hebben. Zeker met een zoon die al veel zorgen nodig heeft.