Wat betreft bevalplan: De vorige keer zijn we redelijk onbevangen en misschien zelfs wel een beetje naïef de bevalling in gegaan. Er is toen veel zonder overleg gebeurd en er zijn menswaardige grenzen overschreden. Dat dus nooit weer. We hadden ons bevalplan voor vaginaal bevallen al heel vroeg klaar. Al voor de 20 weken. Die van de ks hebben we dit weekend gemaakt. Ik wil bijvoorbeeld veel huid-op-huid contact, zo snel mogelijk op de ok en in de verkoever. Ik wil geen kv als de suikerspiegel van ons kindje aan de lage kant is, maar heb donormelk geregeld. Geen flesje of speen, maar bijvoeden d.m.v. cup- of fingerfeeding. In het geval van het maken een keuze, willen we even de tijd hebben om na te denken. Etc.
@Zonne straal Ja het netflixen gaat heel goed. Zo heb ik snel een heel seizoen gekeken Haha Ik heb nog helemaal niet nagedacht over geboorte plan etc. Laat het denk ik allemaal op me af komen zou ook echt niet weten wat ik wel en niet zou willen. Mocht in ieder geval van de VK met weeën thuis in bad liggen dus dat vind ik al een pluspuntje. Maar God weet hoe het zal gaan allemaal
Wat erg dat jullie zo'n nare ervaring hebben gehad de vorige keer Goed dat jullie nu alles op papier hebben staan.
Oh gossie wat gaan jullie snel vandaag! Ik moet zeggen dat ik echt schrik van alle (jullie) verhalen over een snelle bevalling. Het is echt een van mijn nachtmerries dat het te snel gaat en dat ik Leiden niet eens haal! Weet sowieso niet hoe ik een half uur met weeen in de auto ga overleven Ik kan echt niet thuis bevallen jongens, ik heb geen vk! Morgen heb ik een afspraak met de verpleegkundige, ik ga dan vragen of ik echt meteen mag bellen als het begint Foto's: ik heb een goede spiegelreflexcamera met een portrait lens maar tja, niemand in het ziekenhuis maakt de foto's die ik zou willen hebben Is het beter om gewoon foto's met je telefoon te maken? Ook snel en makkelijk om door te sturen naar de familie en vrienden. Bevallingsplan: ik durf niet eens een bevalplan te schrijven want ik denk de hele tijd dat ik een hele medische bevalling krijg, dat ik mijn baby sowieso niet bij mij kan houden, dat het chaotisch wordt... maar morgen hoor ik meer van de verpleegkundige, want er zijn zeker dingen die ik niet wil (bijv. studenten/onervaren mensen).
Wat fijn dat jullie delen wat er in het bevalplan staat! Wij hebben volgende week weer controle en dan wordt ook het bevalplan besproken. We gaan er dit weekend even goed voor zitten. In de basis wil ik vooral geen poespas en rust in de kamer, in principe geen pijnbestrijding, evt. een baarkruk en weinig mensen om mijn bed (geen stagiaires etc). Ook vind ik het directe huid op huid contact (evt bij mijn partner indien ks) heel belangrijk en ik wil borstvoeding gaan geven, dus wil niet dat er met flesjes gerommeld wordt. Heb gehoord dat dit nog wel eens gebeurd vanuit gemak door de verpleging. Nog even goed nadenken! Komt wel echt dichtbij nu hè! Ik droomde dit weekend dat ik met 36 weken ineens ging bevallen en alleen in de stad liep. Die middag kwam mijn vader langs en zei ineens: nou over 3 weken is hij er hoor. Dan ben ik dus 36 weken.. heel toevallig. Gek idee dat ze al over 4 weken geboren 'mogen' worden!
@brandnew dat klinkt idd niet heel fijn de eerste bevalling zo. Mijn eerste vond ik ook heftig omdat het zo snel ging, maar werd wel goed geluisterd. @anniko gemiddeld duren bevalling 20 uur ofzo. Daar gaat de Vk ook van uit. Maar ja er zijn uitzonderingen Naar je gevoel luisteren! Komt vast goed. @Kimm17 goed bezig. @Dex1989 haha grappig dat je vader dat al zei. Ja idd vanaf 37 wk. Maar aangezien ze bij mij pas na 40 wk werden geboren zou ik dan echt schrikken haha
Hier werken ze ook niet met plannen. Maar ik denk toch dat ik maar eens wat dingen uitprint voor in mijn dossier. - navelstreng doorknippen door vader - pijnbestrijdingsinjectie als ik het wil op dat moment. Beslis ik dan wel - baby direct bij mij of bij vader bij KS - de onderzoeken van de baby graag in de kamer waar wij het ook kunnen zien. - ik wil niet met mn benen in beugels als t niet nodig is (die zitten hier aan al die beval bedden!) Ik vind dit allemaal 'normaal' klinken, maar misschien goed om even te bespreken de volgende keer. Lees ook dat het dus anders kan
Ja ik heb nu ook last van menstruatie klachten en een druk in mn onderrug als ik lig. Ik weet dat maandag met de echo dat onze baby al erg onder in zat met zn hoofdje en de VK zei dat ik daar last van kon gaan krijgen.
Oef, ik had eigenlijk al beloofd naar bed te gaan maar wilde toch nog ff hier spieken omdat het voor mijn doen alweer lang geleden was.. ( ) en dacht nog ff gauw te kunnen reageren.. ''moet'' ik eerst nog 2,5 pagina teruglezen hahaha Dus toch maar ff ander keertje deze week Wil niks afraffelen
Precies, dit bevalplan is dan ook heel erg gericht op hem haha zul je zien dat ik me straks genegeerd voel haha, nee hoor, maar er staan wel duidelijke verwijzingen in naar hem, vind dat minstens zo belangrijk. Hij hoeft dan niet te bevallen maar hij vindt het vreselijk om mij pijn te zien hebben en moet wel alle andere ballen in de lucht houden en 'verduren'. Dus, graag ook respect voor de papa
oh heerlijk zeg, 2 a 3 uur slapen!!! Ik zou niet weten wat ik zou moeten doen met zoveel tijd! Hoewel.................... haha. De 3 grote R's pas ik hier ook zoveel mogelijk toe, zijn voor mij ook heilig! Alleen, als dochter niet wilt slapen, slaapt ze echt niet. Als ik me niet hou aan ritme en op tijd rust bieden, dan is het hek van de dam, dus die rrr hou ik wel aan. Wat fijn dat je zo geniet van je verlof! Lekker! Menstruatie krampen heb ik ook al een tijdje, ik dacht zelf aan oefenweeen maar ja, ik herken het ook weer niet van de vorige keer...
Achteraf was ik de hele nacht aan het bevallen maar ik had het niet door, ik heb een hoge pijngrens vanwege mijn aandoening in mijn baarmoeder en herkende de weeen dus niet als weeen daardoor. Ik was wel heel misselijk en heb de hele nacht boven de wc gehangen, dat hangen boven de wc, in squat houding was dus de ideale houding achteraf haha en toen ik echt heel veel pijn had en dacht, ik trek dit niet meer, bleek ik al in de overgangsfase te zitten. Maar normaal gezien herken je de weeen echt wel en weet je dus ook hoe of wat, no worries! Camera, nee, mobiel doen wij niet, wij hebben een kleine camera, gewoon zo'n 60 of 70 euro dingetje van panasonic geloof ik met een sd card. Kan iedereen mee overweg haha. Als er zeker dingen zijn die je niet wilt, absoluut opschrijven. Al wordt niet alles in je bevalplan gehonoreerd, het staat op papier en iedereen weet dan wat je wel/niet wenst.
Jeetje wat een toeval! Ik geloof daar niet zo in zelfs haha dus ben heel benieuwd wel! Ja, het komt rap dichterbij he!
Bevalplan wat er hier op komt: (ff al jullie reacties onder elkaar zodat ik makkelijk kan reageren) - Navelstreng doorknippen gebeurt door mijn man - Absoluut geen co-assistenten/stagiaires etc. (maar voor diegenen die een 1e kindje krijgen: ze zijn vaak wel handig om foto's te maken, al deed in ons geval de VPK dat gewoon) - Geen medische ingrepen (bijv. inknippen, vacuumpomp) zonder overleg - Sowieso alle handelingen omtrent mij en ons kind gebeuren in overleg met ons (tenzij ik niet meer aanspreekbaar ben, dan met m'n man) - Kindje liefst eerste 2 uur bij mij, maar als dat niet mogelijk is iig. het eerste uur. Mocht dat niet kunnen, dan wil ik dat manlief en kind het eerste uur de tijd krijgen om te kangaroo& - Bij KS gaat m'n man ten alle tijden mee met ons kind en krijgt hij de regie over alle beslissingen - Navelstreng uit laten kloppen wil ik denk ik ook dit keer. Was er bij m'n zoon (mei '16) nog niet van op de hoogte - Zo min mogelijk handen aan ons kind hadden wij min of meer al ingedekt door duidelijk te maken dat we naast onszelf, de verlos- en verpleegkundige, niemand anders bij de bevalling willen hebben (maar misschien nog wel ff een goeie om evengoed duidelijk te maken voor mocht het een KS worden!) Goede aanvullingspunten om nog even over na te denken voor ons!
Foto's (ja, ik heb serieus erin gezet wat voor soort foto's ik wil dat er gemaakt worden!! ): - foto van doorknippen navelstreng - foto van baby op mijn buik - 1e foto van ons 3tjes - foto van papa die de kleine in bad doet - foto van aankleden van kindje En voor opa/oma: 1e foto van ons 4tjes Wat ik verder zelf de vorige keer nog heb gevraagd toen ik ging douchen na mn bevalling: foto van mn buik hoe ie toen was Je wensen bespreken kan nooit kwaad idd.! Vind het zelf vooral ook fijn om m'n gedachten een beetje te laten gaan op wat mn man en ik graag zouden willen voor mocht het een KS worden. Dat is vaak al zo hectisch als ie ongepland is, en ook al weet ik niet wat er dan allemaal precies bij komt kijken, ik ben wel van de grote lijnen op de hoogte en wil me gewoon graag mentaal voorbereiden voor het geval dat.. Ik heb morgen weer een VK afspraak staan en heb de vorige keer begrepen dat ze het dan willen hebben over de bevalling. Maar ben dit keer niet zo vroeg met het opstellen van m'n bevalplan geweest, dus nu wel ideeen, maar nog niet af. Ik maak m gewoon van de week even en stuur m dan per mail door naar mn VK. Ook maak ik een printje en die stop ik in mn mapje met alle medische gegevens over deze zwangerschap tot nu toe, die vervolgens weer in de vluchttas gaat. Printje stuur ik per mail door omdat er 3 verschillende VK's werken in onze praktijk en ik natuurlijk niet weet welke ik krijg bij m'n bevalling Zo komt het in m'n dossier en kunnen ze alle 3 het ruim op tijd doornemen. Vwb. pijnstilling: je kan op het moment zelf beslissen, maar hou er vooral bij een ruggenprik rekening mee dat deze niet altijd meer gezet kan worden (kan maar tot 6 cm. ontsluiting geloof ik) EN dat dat altijd gezet moet worden door een anesthesist, die vaak nog moet worden opgeroepen waardoor het nog even kan duren voordat hij/zij komt. Beter iets te vroeg erom vragen dan er pas om vragen als je al compleet bent uitgeput dus Pijnstilling: zo lang mogelijk zonder en anders vraag ik er zelf om/beslis ik op dat moment Al is het in jullie geval nog even wat anders, gezien je man aan 1 kant doof is, heb ik hier wel van tevoren gezegd dat ze ook m'n partner goed in de gaten moeten houden. Hij kan namelijk niet zo goed tegen de ziekenhuisgeur dus de kans op flauwvallen is aanwezig Vorige keer overigens niet gebeurd, maar toen ik een HSG moest ondergaan en hij van mij mee MOEST, moest ie toen wel op een krukje gaan zitten omdat ie anders om zou vallen Wat er verder nog in komt: - Partner in de gaten houden ivm. verhoogde kans op flauwvallen - Ik wil (dit keer) kijken met een spiegeltje als ons kindje geboren wordt! - Alles communiceren naar ons toe en niet over ons hoofd heen (werd bijv. vorige keer over mij gezegd ''wat doet ze toch'' (ik ging een soort van trekken met m'n mond/oog elke keer als ik pijn had) en dat gingen ze dan ff met zn 2& bedenken, terwijl ik daar gewoon lag! Dus liever dat er tegen me iets wordt gezegd dan over me terwijl ik er gewoon bij lig..) - Duidelijk communiceren, dus bijv.: zeggen dat je over 5 min. weer komt en niet 'straks'
Hoe normaal het ook klinkt, dit zijn typisch dingen die je in je bevalplan zou 'moeten' opnemen. Deze zaken heb ik er ook instaan! Vorige keer werd ik dus met m'n benen in de beugels gehesen en omdat ik in de persfase zat, kon ik niet meer tegenstribbelen en mijn man was er wel maar ook weer niet. Dus dat staat er nu min of meer dikgedrukt in haha