Super fijn om niet de enige te zijn die (bijna) 40 is! Dit is jouw 3e kindje zag ik? Gaaf! Ik zou er ook heel graag 3 willen maar ik weet niet of dat ons gegeven is. Mijn kindje en deze zwangerschap komen uit een lang ivf traject uit Duitsland. Spannend, die NIPT inderdaad. Ik heb vandaag een afspraak bij de VK maar ik twijfel nog steeds.... NIPT of combinatie test. Ik wil eigenlijk voor de nipt kiezen maar de vk zei dat je nog wel eens bij de nekplooi meting dingen kan zien die je bij de nipt niet op beeld krijgt. Pffffff Kiest iedereen hier voor de NIPT? Of zijn er ook dames die niet voor een test gaan?
Je bent zo oud of jong als je je voelt toch? haha! Wat heftig dat je een MA hebt gehad, bij welke week was dat? Is dat lang geleden of recent?
Ohhh wat heerlijk dat je zo'n goede echo hebt gehad en dat hij/zij al zo lekker aan het bewegen was!!! Liefde!!!
Op dit moment niet maar bij mijn dochter wel vanaf week 20 ongeveer. De tandarts heeft me toen goed geholpen met de mondhygieniste. Zeker bellen en gaan!
Helemaal waar!! Ja de ma was vorig jaar deze tijd. Kwamen er met ruim 10 weken achter dat het hartje gestopt was na 8,5 weken In oktober een mk na 6,5 week En nu een mooie echo met 11 weken en 2 dagen. Dus vol goede moed de nipt doen van de week!
Lief, dank je wel!! ik knijp 'm wel een beetje.. ben afgelopen zondag van de trap gedonderd met een flinke mand vol was... alle spieren in m'n hele lijf doen nog steeds pijn. Die zondagnacht ook bloedverlies gehad maar was in de ochtend weer gestopt. M'n man wilde naar de ehbo maar mijn dochter is ziek... dus ik had zoiets van tja.. ze kunnen dan wel kijken maar meer kunnen ze niet doen.. ik wacht wel tot m'n geplande echo. Maar nu ben ik wel zenuwachtig. Hopelijk is alles nog goed. Ik weet nog steeds niet wat ik moet doen; nipt of combi. Ik blijf twijfelen.. ik wil de nipt maar ook de termijnecho (met de nekplooi meting...). Zucht. PS @Juni vroeggeboorte is een klein risico bij tandvleesontsteking maar mijn gyn vertelde me dat het hele kleine kansen zijn. Veel vaker is er iets meer/groter aan de hand (mijn dochter is bij 32 weken (te vroeg) geboren en heeft 3 weken op de neo afdeling gelegen). Ik krijg nu vanaf week 16 ook wekelijks injecties om het risico te verkleinen op nog een vroeggeboorte. Het wordt weer een spannende zwangerschap.
Oh jemig wat heftig om dat mee te maken, 2 keer achter elkaar Vreselijk. Gelukkig nu een mooie echo en bijna 12 weken. Las dat de kans op een miskraam na 9 weken daalt naar 2%. Dus soort van opluchting (voor mij dan haha). Ik was zwanger van een tweeling maar een heeft het niet gered en is bij 6,5 week gestopt. Ik vond (vind) het best heftig om en een miskraam en zwanger zijn te ervaren. Je bent blij maar ook verdrietig, je bent verdrietig maar vind dat je dat niet mag zijn. Maar goed, rug recht, borstjes vooruit en gaan
k Jeetje van de trap gevallen.....meid wat zul je geschrokken zijn.. en dan ook nog bloedverlies.. ik duim enorm voor je/jullie. gelukkig zit je kindje heel veilig een diep weggestopt en heeft een mooi stootkussentje om zich heen. ja het was wel een pittig jaar maar inderdaad, rug recht en hoofd omhoog. vertrouwen hebben. wat rot dat je dat ook meegemaakt hebt.. een miskraam. en 1van een tweeling nog wel. een vanishing twin noemen ze dat toch? het maakt je eerste weken extra onzeker vind ik ook. ik heb nog steeds als ik naar het toilet moet dat ik snel afveeg en het weggooi en doorspoel. andere zwangerschappen speurde ik het hele papiertje af uit angst. Heb mezelf "verboden" dit nog te doen.
Wow Number2, wat een opluchting en wat een mooie echo! Poppysun: Was je deze zwangerschap van een tweeling zwanger? Dat moet wel raar zijn om één kindje te verliezen. Kun je niet toch een echo krijgen rond deze termijn en tegelijk de nipt doen? Ik krijg 6 juni eerst een echo om te kijken of alles nog goed is en dan pas de bloedafname voor de nipt, maar dat is wel in belgië. De gyn gaat dan de nekplooi volgens mij niet meten, maar grote afwijkingen zal ze vast met het blote oog ook wel zien. Ik vind het van je vk wel gedurfd om de nekplooi boven de nipt aan te raden, want dat is veel meer een kansberekening. Succes met je keuze! Dit is inderdaad het derde kindje als alles goed gaat. We hebben wel heel lang getwijfeld en er zal veel leeftijdsverschil tussen zitten, maar mijn dochters die tegen die tijd bijna 10 en 8 zullen zijn, kunnen me misschien wat helpen dan. Is een mondhygiënist iets anders dan een tandarts dan? Ik heb alleen maar ervaring met tandartsen.
@poppysun We zijn een paar dagen gaan kamperen in de buurt van Houten. Was erg relaxt. Wij doen trouwens geen NIPT en ook geen andere test, alleen de 20wk echo. @Juni Ja een mondhygienist is geen tandarts, dus die trekt geen kiezen en doet geen medische behandelingen. Wel tandplak verwijderen, polijsten, schoonmaken e.d. Ik ga binnenkort een afspraak maken om de boel even goed schoon te maken. Ben sowieso erg gevoelig voor gaatjes en tijdens de zwangerschap ben je extra vatbaar voor ontstoken tandvlees...
Wat een prachtige echo's heb ik voorbij zien komen zeg! Gefeliciteerd allemaal. Ik moet nog weekje wachten. Ben heel benieuwd. @poppysun Wat een schrik zeg! Ik hoop dat alles nu weer rustig is qua bloedverlies e.d. Tot week 12/14 zit de kleine inderdaad nog verstopt achter het schaambeen en is het beschermt door dingen van buitenaf. Tot die tijd mag ik van mezelf ook nog op mijn jonge paard klimmen (met allerlei extra veiligheidsmaatregelen ingebouwd) als het gevoel bij haar goed is die dag. Qua sporten: ik werk een paar keer per week met mijn jonge paard, grotendeels vanaf de grond, doe aan yoga en probeer een paar keer week een half uur te wandelen. Al moet ik eerlijk zeggen dat dit alles de afgelopen weken wel iets minder was door de misselijkheid. Ik wil proberen dit zo lang mogelijk vol te houden, want hoe fitter ik de bevalling in ga, hoe makkelijker ik herstel als ik weer door die hele bak ellende moet gaan. De vorige keer heb ik zelfs tot 26 wkn paardgereden, maar kreeg toen bekkenklachten. Had dat paard al een paar jaar en vertrouwde haar volledig. Heb dit weekend een paar redelijk goede dagen gehad qua misselijkheid, maar gistermorgen hing ik halverwege mijn ontbijt alweer boven een emmer. Vandaag gelukkig weer beter. Nog steeds weinig zin in snoepen. Vooral erg trek in hartig, brood met kaas, gekookt eitje, etc. Eet normaal ook veel fruit en groente, maar dat staat me nog een beetje tegen. In mijn ontbijt zit een nectarine, dus in ieder geval nog wat, hahaha.