Ja, krijg drie groei echo's. 1 al gehad met 28weken, nog twee extra te gaan met 32 en 36 weken. Laatste echo was goed. Baby zat boven de ondergrenzen en hoofdje nu dus ook. Groei flink de laatste tijd en heb voor mij doen nu al een behoorlijke buik, dus heb ook beetje tegenovergestelde als van jou Harlene, want ik snap niet waar de kilo's blijven en kan af en toe de weegschaal maar moeilijk geloven. Misschien dat ik veel lucht vasthoud ofzo haha. Mooi dat ctg goed was!
Fijn dat de ctg goed was Harlene! Kan me voorstellen dat je je toch zorgen maakt. Wij hebben gisteren de groeiecho gehad en ze gingen ook gelijk kijken of mn placenta goed lag. Uiteraard wilde onze kleine weer eens niet meewerken dus konden ze niet alles goed in beeld brengen. De placenta konden ze uiteindelijk pas goed zien door een inwendige echo. Gelukkig ligt die niet (meer) voor de uitgang. Doordat onze kleine er niet goed voor lag, konden ze de niertjes niet goed in beeld krijgen. Ik ben in totaal door 3 mensen ge-echo'd (1 in opleiding, 1 die haar begeleidde en dan daar nog de supervisor van omdat ook de begeleidster twijfelde) voor ze het helder hadden. Ze denken dat 1 niertje de urine niet goed verwerkt. Toen het uiteindelijk in beeld te krijgen was, kon je goed zien dat in de ene nier allemaal 'kamertjes' zaten terwijl die andere 1 met vocht gevulde ruimte was. Het schijnt wel vaker voor te komen en kans bestaat dat als het kindje geboren is het 'probleem' met 1x plassen verholpen is, maar het kan ook op iets anders wijzen. Dus voor de zekerheid zijn we doorgestuurd naar het Erasmus voor een uitgebreide echo. Die hebben we nu as vrijdag. Waarschijnlijk moeten we dan ook nog aanvullende (controle)echo's, zodat ze het goed in de gaten kunnen houden. We gaan er voorlopig maar gewoon van uit dat er niets aan de hand is, maar vind het toch wel een beetje spannend. Naja, eerst vrijdag maar afwachten wat ze in het Erasmus zeggen.
@b3ngel hadden ze dat vd niertjes nog niet gezien met de 20 weken echo? Spannend hoor. Ja je kan t beste maar vanuit gaan dat het mee valt denk ik? Maar ja je moet toch weer wachten tot vrijdag. Fijn dat ze het meteen gaan uitzoeken etc. Hoop dat alles mee valt!
Hier zijn beiden niertjes aan de grote kant, maar nog wel binnen normen. Ze gaan bij de groei echo nog een keertje kijken. Ook mijn placenta lag eerst voor de uitgang, is gelukkig ook goed opgeschoven, mocht ik toch nog natuurlijk willen bevallen als de bevalling eerder dan de geplande keizersnee komt. Tegen mij zeiden ze ook dat ik me over de niertjes geen zorgen moest maken. Kwam heel veel voor. Vooral bij jongens. @gewicht: bij de eerste totaal 21 kilo aangekomen, de laatste weken gingen het hardst. Heb toen elke week mijn gewicht bijgehouden. Dus als ik nu vergelijk met toen ben ik nu 2 kilo minder aangekomen. Maar mijn start gewicht was wel 5 kilo hoger. Dus hoop stiekem dat ik nog 3 kilo minder aankom. Hopelijk dus totaal maar 16. Ben nu 11,8kilo aangekomen. Zal er vast wel overheen gaan, maar misschien dat als ik eerder beval met een keizersnee dat het nog een kilootje scheelt in groei. Haha. Was overigens in 1 week tijd al 10 kilo kwijt. Grote baby, veel vruchtwater en grote placenta. Ook hield ik heel veel vocht vast.
Ik ben echt al veels te veel aangekomen voor mijn gevoel. De batterijen van de weegschaal zijn toevallig leeg sinds ik een paar weken wist dat ik zwanger was en heb absoluut niet de behoefte om die te vervangen, misschien een beetje naïef, maar hoe eigenlijk ook niet te weten hoeveel ik aangekomen ben. Een dikke maand geleden zat ik al op +13, dus dat zal nu zeker nog paar kilo meer zijn en ik ga er vanuit dat ik aan het einde van de zwangerschap minimaal 20 kilo aangekomen ben. Ik heb er een tijdje geleden bij de vk ook nog naar gevraagd, maar die vond dat het allemaal erg goed ging en ondanks dat ik al bovengemiddeld ben aangekomen is een suikertest oid niet nodig. Ik zal waarschijnlijk wel wat langer bezig zijn/harder m'n best moeten doen om weer op mijn oude gewicht te komen. Blijft toch spannend al die echo's lees ik. Wij hebben nog 1 echo te gaan, een liggingsecho rond de 35 weken, ik kan niet wachten om ons ventje weer even te zien . Als het goed is, is mijn babyshower zaterdag over 4 weken (met 35 weken). Via m'n moeder en vl had ik al gehoord dat vriendinnen bezig waren met organiseren. Schijnbaar gaat het in de ochtend gebeuren omdat er 's middags een kraamfeest van een andere vriendin op de planning staat (die kleine is nog niet geboren, dus ben benieuwd of het die datum blijft...). Ik ben benieuwd hoe het gaat zijn, want heb tijdje geroepen dat ik het leuk vond om met vriendinnen te gaan hightea'en en geen gekke spelletjes oid en als moeders erbij zijn, dan graag wel allebei (mijn moeder heeft geroepen dat ze er totaal niet bij hoeft te zijn en ik weet dat dit bij mijn schoonmoeder weer tegenovergestelde is, lekker handig ). Maarja, ik wacht wel af, ben al lang blij dat ik weet wanneer het is, dan vraag ik me niet bij iedere lunch of afspraak met vriendinnen af of dan de babyshower is, haha. En aanstaande zaterdag wordt dan eindelijk de babykamer geschilderd! Net op tijd, want maandag over een week worden de meubels gebracht
Wat grappig Tabbey! Hier ook dit weekend schilderen en volgende week meubels erin. Haha. Fijn dat je weet wanneer de baby shower is. Kan mij zo voorstellen dat je dat bij elke afspraak gaat denken. Anders hadden ze het beter helemaal niet kunnen vertellen. Hier net de tweede groei echo gehad. Uitslag: een grote baby van meer dan 4 kilo en een enorme bos haar, dat kon ze gewoon nu al zien op de echo. Je zag die haren echt zitten. Onze eerste had ook al een kapper nodig toen hij geboren was. Wist niet dat ze dat (zeker met dit termijn) op de echo konden zien.
Wat grappig vrolijklente! Maar wordt een flinke baby dan. Fijn dat je weet wanneer de babyshower is Tabbey. Wij hebben inmiddels de GUO in het Erasmus achter de rug. Baby doet het goed, met uitzondering van dat ene niertje wat dus niet goed urine 'afgeeft'. Er blijft urine in het nierbekken zitten, wat hierdoor ook wat vergroot is. Niet extreem, maar moet wel in de gaten gehouden worden dus ik moet nu een medische bevaling onder begeleiding van ern gyneacoloog.
Oh wat balen Bengel! Wilde je graag thuis bevallen? Hoe groot is het nierbekken bij jullie als ik vragen mag? Hier beiden rond de 8 (mm?) Mocht niet meer dan 10 zijn. Dus nog mooi binnen de marges. Gaan ze er dan extra op letten of de kleine goed plast na de geboorte?
Ik zou al een bevalling in het ziekenhuis doen, maar dan in het geboortecentrum met mn eigen vk en kraamzorg. Ik weet dus niet of ik nu nog steeds in het geboortecentrum terecht kan of dat ik echt op een ziekenhuiskamer kom zeg maar. Ik denk wel dat het ook nog steeds in geboortecentrum zal dan, alleen dan met gyn. Dus als dat inderdaad het geval is, is het niet zo'n groot verschil. Het goede nierbekken heeft doorsnee van 4mm, het andere nierbekken 11-14,5mm (afhankelijk van of die kleine net geplast heeft, wat dus tijdens het onderzoek gebeurd was). Moet inderdaad onder de 10mm zijn, dus vandaar extra toezicht. Maar er is wel urine uitstroom dus arts denkt aan vernauwing tussen nierbekken en urineweg (urineweg zelf was in orde). Van wat ik begrepen heb moet er inderdaad na de geboorte controle plaatsvinden door kinderarts om te kijken of alles goed werkt, en dan ongeveer een week na de geboorte een echo om te zien of er inderdaad een vernauwing zit en zo ja of deze operatief verholpen moet worden of dat de baby 'er overheen zal groeien'.
Geen idee Bengel. Wij wilden ook graag naar het geboortecentrum, maar door langdurig gebroken vliezen werden we overgedragen aan de gyn in het echte ziekenhuis gedeelte. Maar heb dat zelf helemaal niet als vervelend ervaren. Ze houden je gewoon wat beter in de gaten en je krijgt 20 verschillende mensen om je bed vanwege al die ploegendiensten waar ze in werken. Dat vond ik wel wat minder. De tweede hoofd arts die we hadden vond ik echt helemaal niets. Totaal geen klik mee, dus was blij dat er nog een 3e ploeg kwam die uiteindelijk besloten tot een keizersnee. Maar dat ligt er natuurlijk ook maar net aan hoelang je bevalling duurt. Wij hadden een ploeg overdag, de avond en de nacht. Geen idee hoe zoiets gaat bij de verloskundige, volgens mij blijven die gewoon bij je ook al duurt het 24 uur. Of wisselen ze elkaar dan wel af? Verder: ja je kan niet in bad, helemaal niet gemist. Volgens mij staat er nog een bank ik het beval centrum. Maar de rest was gelijk. In het ziekenhuis heb je ook een eigen douche en toilet. maar dat kan natuurlijk per ziekenhuis wisselen. Wat een verschil zeg tussen de niertjes! Hopelijk groeit hij erover heen. Was bij de meeste gevallen zo, is ons verteld. En anders fijn dat ze kunnen opereren. Ons zoontje is ook geopereerd aan een niet ingedaald balletje toen hij 1,5 was. Als ze zo klein zijn krijgen ze er weinig van mee. 2 uur na de operatie was hij alweer aan het rennen. Zo bizar hoesnel ze weer op de been zijn.
Hoi dames hoe gaat het hier? Iedereen lekker aan 't klussen? Vriend is dit weekend ook verder gegaan in de babykamer. Hoop gevloek etc. Gelukkig is t mooi geworden! Vandaag komen de rolgordijnen binnen. Hoop dat ze passen 😅. Hier is de baby echt super druk geweest vanochtend. Zo druk is ze nooit. Vind 't altijd fijn zoveel beweging. Verder gedoe met salaris. Uwv betaald je ziekte uren. Die hebben ze naar m'n werkgever overgemaakt alleen m'n werkgever al 2 maanden niet aan mij. Dus mis een heleboel salaris. Wat een geregel met spanje. Ze snappen er niks van daar. @vrolijklente leuk hè zo'n bos haar! Bij ons zag je het ook heel goed van dat peen haar recht omhoog haha. @de rest 😉 hoop dat alle uitslagen van de echo's en extra onderzoeken goed zijn. Begint nu heel erg spannend te worden allemaal!!!
Wat leuk Harlene een volle bos ook!! 😊 Vervelend van je salaris. Hopelijk komen jullie niet in financiele problemen erdoor en keren ze het snel uit. Vind het inderdaad ook elke week spannender worden. Zeker voor de volgende afspraak in het ziekenhuis. Zouden we al een datum prikken? Of hoor je dat pas 2 weken van te voren? Heb er de vorige keer helemaal niet naar gevraagt, stond toen totaal niet open voor een geplande keizersnee. Ik behoor nog tot een van de laatste met uitgerekende datum hier, dus er zullen vast meiden hier zijn die verder zijn en eerder zullen bevallen. Lijkt mij wel leuk al dat geboorte nieuws straks!! 💜 Volgens mij dikke pret op het forum.
Jeetje wat word er toch weer wat gekletst. De ene keer is het drukker als de andere keer, haha. B3ngel; spannend zeg, dat met het het niertje van de baby. Zorgt toch onbewust voor meer spanningen denk ik.. Hopelijk valt het allemaal mee! Vrolijklente: de baby weegt nu al bijna 4kg? :O of schatten ze het gewicht bij de geboorte zo? Tabbey; ik zal mij niet al te veel zorgen maken om die kilo's. De een komt nou eenmaal wat meer aan, en zoals je zelf zegt, zal je nadietijd wat meer moeten doen om het kwijt te raken, haha. Harlene: fijn dat de ctg goed was! Toch weer een opluchting. En wat heerlijk dat ze lekker druk was vanmorgen! Soms is dat zo fijn! Wat een gedoe zeg, met je werkgever.. Zou toch hun probleem moeten zijn, dat zij het nog niet ontvangen hebben van uwv, en niet die van jou.. Ben benieuwd hoe het kamertje er straks uitziet! Hier alleen nog wat aankleding en dan klaar! Kunnen ze dat al zien op de echo, haar? Ik heb a.s. vrijdag weer een groeiecho, zal het eens vragen.. Ben wel benieuwd. Het wordt inderdaad steeds spannender, zijn jullie ook steeds nieuwsgierig hoe de baby er uit ziet? Hihi. Ik heb gister, totaal overdonderd/verrast, een babyshower gehad! Een vriendin van mij was jarig, woont 1 straat verderop en had wat drinken in onze koelkast gelegd in de ochtend, omdat die van haar vol stond. Dus wij die kant op, waren er al op tijd en was nog niemand. Hadden het drinken nog niet meegenomen, kon later wel zei ze. Dus gingen we dat later ophalen, en mijn vriend moest perse mee... 8 flessen drinken met zn 3en ophalen, vond het al vreemd, maar oké prima. En toen zat ineens het hele huis gewoon vol.. Ik deed de voordeur open en hoorde mensen praten. Nou serieus, ik dacht echt waaaaat is dit, er zijn mensen in mijn huis, haha. Ik wou zowat weer naar buiten rennen. Maar het was erg geslaagd en zo leuk dat ze dit hadden geregeld!
Jaaaaa ik ben zo benieuwd hoe de baby er uit ziet! Ik ben donker en m'n vriend is blond met lichte ogen. Ben benieuwd wat er uit gaat komen! Als ze veel haar hebben kunnen ze dat zien. Konden zelfs de wimpertjes zien! @vrolijklente ben benieuwd ja wanneer je het te horen krijgt wie wat en wanneer. Lijkt me ook spannend! En apart dat je dan soort van weet dat die dag de baby gaat komen! Financieel redden we het gelukkig maar het is wel vervelend! Hebben dit weekend de keuken opgehaald en ik wil eigenlijk nog een nieuwe bank. Ja dat soort dingen moeten even wachten. @mich92 ja super vervelend. Heb helemaal geen zin in geregel. T uwv heeft netjes de betaling aan m'n werkgever gedaan alleen m'n werkgever (nog) niet aan mij. Tis 17 mei overgemaakt naar m'n werkgever dus ja.. volgens mij snappen ze het echt niet. Leuk je babyshower! Een vriendin van mij was maanden geleden ook helemaal overrompeld. Bleef denk 3 minuten in de deur opening staan en begon keihard te huilen haha. Bij elk kaartje en cadeautje begon zijn ze nog harder te huilen. Zijn er dames die het spannend vinden naar de bevalling toe? Ik merk dat ik me daar nu vooral mee bezig houd. Of vooral de tijd er na. Ben zo bang dat ik scheur en 3 weken niet kan lopen en dan nog eens 6 weken bloed ofzo. Vriendin van me is in februari bevallen en de bevalling ging goed maar haar placenta kwam niet. Ze had zoveel bloed verloren dat ze t net gered heeft. Nu heeft ze een postnatale depressie. Super erg en vervelend. Dan besef je even dat het allemaal niet niks is.
Leuk leuk!! Ik ga het ook vragen of ze iets zien vrijdag, haha. Hopelijk maken ze het gauw naar jou over, weer een hoop gedoe en geregeld om niks zo. Begin het wel steeds spannender te vinden, maar ben er nog vrij nuchter onder. Ik hoop dat het wat voorspoedig verloopt en geen gekke/enge complicaties. Een totaal ruptuur lijkt me echt verschrikkelijk. Mijn grootste angst voor nu is nog wel dat ik moet poepen tijdens de bevalling, lijkt mij zo naar, hahaha. Dat is volgens mij wel het minst waar ik mij zorgen om moet maken, maar goed. En ben erg benieuwd hoe het na de bevalling zal zijn. Binnen 10 weken zijn onze kindjes er gewoon al! Zo'n gek idee.
Nee bij de echo woog hij gelukkig rond de 2 kilo. 4+ kilo is bij 40 weken. En omdat we dan voor een geplande gaan iets minder bij de geboorte. Ik vind het bizar dat de datum geplaned wordt. Een van de redenen waarom ik liever natuurlijk zou willen bevallen. Dan kiest de kleine zijn eigen verjaardag. Maar veiligheid gaat voor. Ik ben er nu wel van overtuigt dat dit de veiligste keus voor ons is. Stiekem hoop ik eigenlijk dat hij voor de geplande keizersnee komt. Dan is hij kleiner en zou het misschien wel zonder keizersnee en/of complicaties passen. Tip: laat het over je heen komen. Piekeren heeft geen zin. Wij hebben heel veel hectiek meegemaakt in het ziekenhuis, maar waren zelf zeer relaxed. De artsen snapten niet zo goed waarom we zo rustig bleven. Haha. Die waren meer in paniek dan ons. Achteraf klinkt mijn verhaal 'op papier' heel ernstig, maar op dat moment dachten we er niet bij na, je laat het over je heen komen. Het herstel was wel pittig. Heel moe en futloos. Maar wat wil je na een heftige, spoed buikoperatie na alles al doorlopen te hebben. Als je het gevoel hebt dat er iets niet goed kan gaan, is misschien een keus voor het bevalcentrum een goed idee. Mocht er wat gebeuren, rollen ze je gewoon een paar deuren door. Dat is denk ik ook een van de redenen geweest dat we zo relaxt waren. We wisten dat het met zoveel medisch personeel om ons heen wel goed zou komen. Leuk al die babyshowers!!
Ik probeer me er ook niet al te druk over te maken. Heeft toch geen zin en misschien valt het allemaal reuze mee en ben je er voor niks zo mee bezig geweest. Maar ik vind het ook wel spannend worden nu hoor. Nog 2 dagen werken deze week en dan heb ik al verlof!! Vandaag gaat het niet zo lekker. Ben al de hele dag snel buiten adem en voel me niet zo lekker. Ook steeds hartkloppingen en moe. Zitten is niet fijn eigenlijk kan ik het beste op mn zij liggen dan drukt de kleine niet zo op alles. Vorige week voor controle geweest en toen bleek ook dat de baby heel hoog ligt. Ten hoogte van 36 weken zwangerschap dus alles komt in de verdrukking, ook mn longen en denk dat het daar mee te maken heeft. Heb steeds het gevoel dat ik niet genoeg adem krijg, vooral als ik iets aan het doen ben. Niet fijn... Morgen nog een groei echo, ben benieuwd.
@mich92 haha ja dat was ik nog vergeten! Dat je kan poepen tijdens je bevalling. Haha hoe fijn! Ja t ergste lijkt me inknippen etc. Een vriendin van me zegt; ik heb nu een hazenlip van onderen...🤔 @vrolijklente wij gaan inderdaad naar een bevallingskliniek deze zit 1 etage boven de bavallingskamers in t ziekenhuis. Dus mocht er wat mis gaan zijn ze er snel bij. Ja wie weet komt de baby iets eerder dan de geplande keizersnee. Spannend zeg! Fijn dat jullie rustig konden blijven de vorige keer. Soms ook afrealine dat mensen juist wel normaal kunnen nadenken etc haha. Ja echt bizar binnen nu en zoveel weken zijn onze baby's er gewoon! Zo benieuwd!!
Ik ben ook steeds benieuwder naar de kleine! Morgen weer controle maar zonder echo helaas. Wat betreft zorgen maken rondom de bevalling: zorg dat je goed voorbereid bent. Op het moment zelf heb je het idd niet in de hand en kan het anders lopen dan gehoopt, maar ons heeft de cursus 'samen bevallen' bij de 1e wel enorm geholpen om te weten wat me te wachten staat. Mijn vriend kon daardoor heel rustig blijven en mij ondersteunen. Mij overkwam het vooral haha. En wb inscheuren: beetje gekke tip misschien, maar ik ga 6 weken vooraf weer beginnen met perineumolie inmasseren daar beneden. Van weleda is dat oa. Beetje gekke plek, maar baadt het niet dan schaadt het niet! Het wordt er iig soepeler van en de schade was vrij beperkt de vorige keer dus....
Wat inknippen betreft, daar voel je over het algemeen niks van. Ben zelf ook ingeknipt bij de eerste maar dat doen ze op het moment dat je net een wee krijgt en ik heb er echt niks van gevoeld. Ik ben na de tijd zelfs nog gehecht zonder verdoving (maar 2 hechtingen) omdat dan alles toch helemaal 'doof' is van onderen en dat voelde ik ook maar heel iets, niet echt pijnlijk. Poepen tijdens de bevalling lijkt mij ook heel genant, heb ik niet gedaan bij mijn eerste bevalling en het schijnt dat ze dat ook heel snel weghalen zodat je het soms niet eens gemerkt hebt dat je gepoept hebt heb ik wel eens gehoord.