Welke cursussen ga je volgen?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Franka83, Nov 3, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Franka83

Franka83 Fanatiek lid

Nov 2, 2009
    3,644
    0
    0
    Decaan op middelbare school
    Arnhem
    Hallo,

Van mijn verloskundige heb ik een lijst meegekregen van allerlei zwangerschapscursussen, met en zonder partner.

Ikzelf heb een voorkeur om samen met mijn partner te gaan; hij is tenslotte ook een beetje zwanger en ik vind het belangrijk dat hij ook al voor de geboorte betrokken kan zijn bij alles. De cursus 'Samen Bevallen' zou dan iets kunnen zijn...Maar ben bang dat dat dan weer te zweverig is...

Ik heb ons wel aangemeld voor een bijeenkomst voor aanstaande ouders via de kraamzorg en wil ook nog naar een bijeenkomst over bortsvoeding...

Ik ben benieuwd welke cursussen jullie aanspreken en waarom...

groetjes Franka

2. blubje

blubje Actief lid

Oct 26, 2008
    156
    0
    0
    Overijssel
    Ik ga helemaal nergens heen alleen naar de infoavond van het ziekenhuis.
    Het is net wat je leuk en fijn vind.

3. Loezz

Loezz Actief lid

Feb 10, 2009
    165
    0
    0
    Verzorgende IG
    Ik had al ook vrij snel besloten dat ik geen cursussen zou gaan volgen. Het enige wat ik doe is soms een zwangerschapszwemles volgen maar heeft niets met voorbereiding op bevalling te maken. Ik heb zoiets het baren zit in het oerinstinct en eruit komt ie toch wel ;) Wel ga als ik met verlof ben me inlezen (via internet) op de borstvoeding maar dat is alles.

Groetjes!

4. Towser

Towser Fanatiek lid

Aug 9, 2009
    1,222
    1
    0
    Gelderland
    Franka, ik heb een poosje de opleiding tot cursusleidster Samen Bevallen gedaan, maar helaas niet kunnen afmaken. Ik heb wel een hele stage gedaan van tevoren. Ik vond het erg leuk en absoluut niet zweverig (dat lukt ook haast niet met al die mannen erbij, krijg je toch een andere sfeer dan met bv. zwangerschapsgym, bedoel ik positief hoor!). Er werd veel informatie gegeven over wat je kunt verwachten tijdens de bevalling, zodat je ook kunt bedenken wat je wilt (voor zover mogelijk natuurlijk). Ook erg leuk voor de a.s. vaders, die bij de laatste keer mét de baby's aangaven dat ze het erg leuk nuttig hadden gevonden om voorbereid te zijn op de bevalling. Wat mij betreft wel een aanrader dus. Wij hadden ons ook opgegeven, maar helaas start er geen cursus in de buurt. We doen nu zwangerschapshaptonomie, da's wel een beetje zweveriger, maar wij houden daar ook weer wel van.

5. Jessy25

Jessy25 Actief lid

Nov 1, 2006
    310
    2
    0
    Receptioniste
    Katwijk
    Ik ga een cursus zwangerschaps-haptonomie volgen! Echt geweldig leuk en samen met manlief! :D

6. Puck1

Puck1 Bekend lid

Feb 3, 2009
    979
    9
    18
    Wij volgen de cursus Samen Bevallen en die is echt niet zweverig hoor. Bij lange na niet, er word juist heel duidelijk verteld wat er allemaal gaat en staat te gebeuren tijdens de laatste weken zwangerschap en de bevalling. De mannen worden er ook echt bij betrokken, wat ik persoonlijk heel erg fijn vind. Als je man bij de VK meegaat word die toch een beetje overgeslagen terwijl het voor hem ook heel spannend is. Tuurlijk komen er ook ademhalingsoefeningen aan bod en die doen we samen incl. de mannen wat al enkele hilarische taferelen heeft opgeleverd, veel lol dus. Kortom ik ben er zeer over te spreken en dit is toch een van de weinige dingen die je lekker samen kan doen. Succes bij je keuze, Gr. Puck.

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Toen ik zwanger was van Eva heb ik zwangerschapsyoga gedaan, daar zat ook 1 partneravond bij waarbij heel veel verteld werd, dat was voor mijn vriend wel voldoende. Verder nog via de kraamzorg een info avond over de bevalling gehad en een info avond over borstvoeding.
    Dit keer ga ik alleen de yoga doen, met weer 1 partneravond. Bij een eerste kan ik je die info avonden (als die er zijn) wel aanraden.

8. PenF

PenF VIP lid

Aug 20, 2009
    8,387
    2,241
    113
    Female
    Coach
    Dordrecht
    Ik doe de cursus bevallen, alleen dan in 2 privé lessen + 1 extra les over borstvoeding en flesvoeding.
    Die vrouw komt gewoon 3x naar mijn huis!

9. Shyness

Shyness Bekend lid

Aug 17, 2008
    961
    0
    0
    consulente
    Sint-Niklaas
    Zou je die cursusen ook kunnen volgen als je in belgie woont? hier hebben we eigenlijk niet zo heelveel leuks.
    kan iemand me die lijst bezorgen?

liefs

10. Relax

Relax Fanatiek lid

Sep 26, 2009
    1,865
    2,057
    113
    Female
    Ik ben begonnen met zwangerschapsgym maar na 3 lessen ben ik gestopt. Was echt niets voor mij. De informatie die ik in die 3 lessen gekregen heb was wel nuttig, maar ik heb niets gehoord dat ik niet zelf in een boek gelezen heb. Beetje jammer dat je niet per les kunt betalen en dat je dus wel de hele cursus (155 euro!) moet afrekenen, ook al bevalt het niet.. maar ja ik wist ook niet van te voren dat het zo zou tegen vallen. Ik moet zeggen dat ik wel lang getwijfeld heb hoor.. uiteindelijk toch besloten te gaan en nu baal ik daar wel een beetje van maar ja!

11. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

May 5, 2007
    1,308
    0
    0
    ik heb de vorige keer zwangerschapsyoga gevolgd. Dat vond ik erg leuk. Deze keer ga ik voor ouderwetse zwangerschapsgym, lijkt me ook wel leuk. Maakt me niet zo veel uit, als ik me maar een beetje kan voorbereiden. Ik heb wel het idee dat het bij de vorige bevalling geholpen heeft, want anders was ik echt in paniek geraakt denk ik

12. tummetje

tummetje Fanatiek lid

Dec 4, 2007
    4,270
    1
    0
    in mn holletje
    Ik ga alleen naar de informatieavond over bevallen in het ziekenhuis en de borstvoedingavond.. voor de rest niet.. ben er te nuchter voor, zie mezelf echt dit soort dingen niet doen :p

13. Anakin

Anakin VIP lid

Mar 17, 2006
    6,694
    301
    83
    Bij mijn 1e zwangerschap heb ik zwangerschapsgym gedaan en een borstvoedingsinfo-avond.
    Nu heb ik zwangerschapsyoga gedaan.
    Beide zonder partner.

14. Franka83

Franka83 Fanatiek lid

Nov 2, 2009
    3,644
    0
    0
    Arnhem
    Ik begrijp dat de cursus 'Samen Bevallen' niet zo zweverig is als wat ik me er bij voorgesteld...Toch wel een overweging waard dan...

Misschien dat de voorlichtingsavond in het ziekenhuis en de borstvoedingsinformatieavond ook wel genoeg zijn...Ik ga er nog even over nadenken ;)

15. Laris

Laris Fanatiek lid

Jun 27, 2008
    1,917
    2
    0
    Ik ga, denk ik, zwangerschapsgym doen. Kijken of het wat voor me is :D! Ik denk niet dat ik een cursus samen met mijn man ga doen, dat is met zijn werk niet echt te combineren.

16. nairam

nairam Actief lid

Oct 8, 2008
    403
    0
    0
    oost-nederland
    Ik doe zwangerschapsyoga en vind het héérlijk.
    We hebben een aantal oefeningen/ houdingen voor het (met name zwangere) lichaam, dus lichte inspannende oefeningen en dan ontspannende oefening.
    Ik zelf moet altijd m'n best doen om niet in slaap te vallen, vind het echt zalig !
    En tijdens het ontspannen reageert mijn kindje ook enorm, wat ook heel leuk is. :D

Ik volg het via een yoga-centrum en niet via de thuiszorg.
    Waar ik het volg, hebben ze wel wierook branden en draaien ze ook mantra-muziek, dus ik denk dat je dat wel moet liggen. (toch wel een beetje 'zweverig')
    Weet niet hoe yoga word gegeven via de thuiszorg, denk iets meer 'normaal'.
    Maar juist de combinatie, maakt het dat ik me juist super kan ontspannen !

Ik volg het via een yoga-centrum, omdat ik er al aan zat te denken om het ook na de zwangerschap te gaan doen, maar dan echt gewoon voor beweging en ontspanning.
    En zoals ik er nu over denk, (en als ik straks de tijd kan plannen/ vrij maken) wil ik het wel blijven doen.

En omdat mijn schoonzus, (2 kinderen) na de bevalling van de 2e gelijk zei 'als ik je een tip mag geven, ga yoga volgen, daar heb ik echt wat aan gehad, aan de gym niet'
    En ik heb altijd het idee dat je bij gym leert puffen op 'altijd is kootjakje ziek' :(
    Ik heb het wel eens geprobeerd, maar krijg dan bijna hyperventilatie.... dus ik had al zoiets van 'da's niets voor mij'.

17. evenstar

evenstar VIP lid

Jan 22, 2009
    9,809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik doe aan zwangerschapsfitness (vanaf 16 weken bij ons), en ben net begonnen met een zwangerschapscursus via de GGD. Die heeft 2 avonden met partner. Samen Bevallen heb ik ook gezien, maar wat een PRIJS! Paar honderd euro!

GGD is maar 27,50 voor 10 cursusavonden. Ik heb er pas 1 gehad (je begint zo rond 24 weken ofzo). Ik vind het niet enorm geweldig tot nu toe, maar dat komt ook omdat ik degene die de cursus geeft een beetje mutsig vind overkomen. Ik ga er puur om de informatie heen.

Bij zwangerschapsfitness leer je specifieke oefeningen om je bekken goed in vorm te houden, en kan je gewoon fit blijven zonder dingen te doen die pijnlijker zijn. Ik heb zelf erg last van mijn banden, dus ik vind het fijn om een keer per week wat cardio te doen op een crosstrainer, dan heb ik niet steeds de klap op de liezen die hardlopen geeft. Bijv.

18. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Hey Shyness, hier kan je via Kind en Gezin eens informeren of via de site van Vlaamse Vroedvrouwen. (http://www.vlov.be/ouders/Database_zelfstandigen/index.html)
    Op de site van VLOV kan je bij elke vroedvrouw (uit je buurt) bekijken wat zij kan aanbieden aan prenatale lessen.

Groetjes!

19. Franka83

Franka83 Fanatiek lid

Nov 2, 2009
    3,644
    0
    0
    Arnhem
    @Evenstar: Ik ben het helemaal met je eens over de prijs van Samen Bevallen...Dat was ook een reden voor mij om eens te informeren hier wat de andere meiden allemaal doen...Ik vind het veel geld voor wat informatie en oefeningen...

Goede tip van de GGD; had ik nog niet aan gedacht, dus ga ik zeker eens kijken!

20. Gerritsen

Gerritsen Niet meer actief

Hoi

Bij mijn zoontjes zwangerschap hebben we de cursus Samen Bevallen gedaan. Zo leuk en mijn man wist precies hoe hij mij kon bijstaan en heeft het dan ook geweldig gedaan bij de bevalling.
    Ben verzekerd bij Avero Achmea en kreeg het bedrag 100% vergoed.

Heb ons nu aangemeld voor de herhalingscursus van 5 avonden, gewoon omdat het zo gezellig was en heel informatief maar we hebben er ook veel vrienden aan overgehouden.
    Ben met 5 meiden heel close geworden van de 7 vrouwen.

Gr samantha

Share This Page