12 wk hartje niet kunnen horen/vinden

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Mags, 5 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mags

Mags Fanatiek lid

1 nov 2012
    1.198
    0
    0
    Hoi allemaal!

Vandaag 12 wk en controle bij de vk. Mochten voor het eerst naar het hartje luisteren, leuk!....dachten we. Jammer genoeg kon ze het hartje niet vinden.

Schijnt vrij vaak voor te komen, ze maakte zich geen zorgen aangezien ze wel 'baarmoedergeluiden' hoorde die ze zou verwachten, en mijn buikje ook mooi gegroeid was (al 2 cm boven schaambot). Ik moest me dus vooral niet ongerust maken! En dat probeer ik dus ook maar te doen... Wel mag ik dinsdag terugkomen en dan proberen we het nog een keer.

Maandag heb ik ook nog een tweede termijnecho, omdat ik met de eerste termijnecho net geen tien weken was. Dan gaan ze dus opnieuw de termijn vaststellen. Het kan dus zijn dat ik net iets korter dan 12 weken zwanger ben, maar veel meer dan een dag of twee kan het niet zijn. Zou dat uit kunnen maken, een reden kunnen zijn dat ze het hartje niet kon vinden?

Ze zei nog dat ze dacht dat het kindje heel beweeglijk was en ze hem daardoor niet te pakken kreeg...

Zijn er hier vrouwen die hetzelfde hadden? Dat het hartje niet te horen was bij 12 weken? Of mensen die weten waardoor het zou kunnen komen? Komt het echt zo vaak voor dat ze het hartje nog niet kunnen vinden met deze termijn?

Alvast bedankt! Groetjes Mags

2. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.271
    1.099
    113
    Bij mij in de praktijk proberen ze het niet eens voor de 14 weken omdat ze bang zijn dat ze het dan niet kunnen vinden terwijl er niks aan de hand is. Volgens mij kan het dus echt heel goed dat ze het niet kon vinden omdat het kindje bewoog of omdat er nog zoveel ruimte is. Maar wel heel erg naar dat ze je nu ongerust heeft gemaakt en dat je nog een halve week moet wachten tot een echo!

3. Tulpblaadje

Tulpblaadje Actief lid

17 mrt 2014
    199
    0
    0
    Kan best hoor, zelfs nog als je verder bent. Snap dat het eng is, zeker zo in het begin, maar zal me niet te druk maken. 12 weken is nog erg klein en als de kleine zich net verstopt heeft..
    Als je je echt zorgen maakt, dan moet je gewoon bellen.

4. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Schijnt te kunnen gebeuren bij een voorliggende placenta.
    Heb ik ook en het is niet zo makkelijk haar hartslag te vinden met een dopler vooral niet als ze dan ook nog eens met haar rug naar me buikwand is gedraaid.

5. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Ik heb hetzelfde niet meegemaakt, maar denk dat ik wel kan bijdragen aan je geruststelling:

vorige week maandag had ik met 12+4 mijn termijnecho en daarna afspraak bij vk.
    Zij gaf aan dat we niet naar het hartje gingen luisteren.
    De reden: het gebeurt rond deze termijn nog regelmatig dat ze het niet kunnen vinden en dan zouden we met zorgen naar huis gaan.

Ik net een echo gehad en was helemaal in de wolken en dat wilde ze niet verpesten door geen hartje te kunnen vinden met de doppler.

Dus, hoe moeilijk ook, ik denk dat je je idd geen zorgen hoeft te maken :)

6. beauty2012

beauty2012 Fanatiek lid

4 mei 2012
    3.184
    16
    38
    Wat een onzekerheid meid...
    Maar de vk is niet voor niks zo positief toch? als ze er zelf geen vertrouwen in had zou ze dat wel zeggen neem ik aan.

Ik duim voor je dat alles goed komt!

7. flowersoflove

flowersoflove Bekend lid

15 nov 2013
    811
    0
    16
    Kinderopvang
    Zagen jullie het wel kloppen op de echo zelf? Of was er helemaal geen hartactie te zien? Verder sluit ik mij aan bij de meiden hierboven, ik heb het hartje alleen nog maar bij mijn pretecho gehoord, de vk doet het pas vanaf een bepaald termijn.

8. Gizzie1983

Gizzie1983 Fanatiek lid

11 apr 2011
    3.367
    234
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Hier kon de VK het hartje ook niet vinden/horen met 12 weken. Toen mocht ik meteen op de echotafel gaan liggen, en alles was helemaal prima. Moet er niet aan denken dat ze me zo in onzekerheid zou laten!

Dus ja, het is normaal en je hoeft je geen zorgen te maken. Maar ik begrijp je heel goed! Mag je niet tussentijds nog een keer terugkomen? Die onzekerheid is ook niks; dat moet een vk toch snappen.

9. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Bij mij kon ze het met die termijn ook niet vinden eerst, had kort daarop de echo van de combitest, dus maakte me niet erg druk. Op het eind vond ze het hartje toch nog even, maar heel kort, toen was hij alweer weggezwommen.

10. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik heb het meegemaakt rond 11w en werd ook door de vlos weggestuurd met 'maak je geen zorgen'. Gezien mijn miskramen verleden kan ik dat echter niet, me geen zorgen maken. En dus ben ik meteen gaan rondbellen om nog een plek te vinden voor een pretecho, zodat ik van die stress af was.

11. USAbaby

USAbaby Fanatiek lid

14 feb 2014
    2.229
    1.904
    113
    Vrouw
    Ja ik heb dat ook gehad. Ze gaf toen ook aan dat aangezien ik de week ervoor net de 12 weken echo had gehad mij geen zorgen hoefde te maken en de week erna gewoon even terug moest komen. Uiteindelijk liep er echter een andere verloskundige binnen en die wilde het ook wel ff proberen. Uiteindelijk na in totaal 30 min toch nog succes en hebben we het 5 sec gehoord. Die van ons was ook super druk en zat nog erg diep. Ik zou, ondanks dat het lastig is, je echt niet druk maken. Op de echo kregen wij de hartslag te zien maar niet te horen. Vanaf het 16 weken bezoek was het hartje altijd makkelijk te vinden. Hoop dat je dit wat gerust stelt.

12. Dyson

Dyson Fanatiek lid

8 mrt 2013
    1.404
    551
    113
    Hartje zoeken is bij mij altijd een drama (placenta aan de voorkant en zelf ook nog een isolatielaagje). Ook na 12 weken was het hartje niet altijd te vinden of pas na lang zoeken.

13. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Hier hetzelfde gehad tijdens mijn eerste zwangerschap.

14. Mags

Mags Fanatiek lid

1 nov 2012
    1.198
    0
    0
    Wauw wat een hoop reacties, bedankt!

Even uit mijn hoofd zo eenpaar van de vragen beantwoorden:

we hebben met 9w5d een termijnecho gehad en duidelijk hartje zien kloppen. Was helemaal goed, moet alleen maandag as terugkomen omdat ik nog geen tien weken was en ze dan de meting niet betrouwbaar genoeg vinden.

De reden dat de vk niet gelijk een echo deed toen ze vandaag het hartje niet kon vinden, is omdat de vk's in onze stad allemaal geen echo apparaat hebben, maar daarvoor doorverwijzen naar het echocentrum. Waar ik dus maandag al een afspraak heb staan.

Ik mag sowieso volgende week terugkomen en dan gaat ze het nog een keer proberen.

Ik ben trouwens niet ongerust in de zin van dat ik nu heel bang ben dat het niet goed is ofzo hoor, maar ik vind het gewoon wel heel vervelend. Had het niet verwacht ook, bij de eerste zette ze de eerste keer dat ding op mijn buik en bam, daar wassie! Nu duurt het wachten tot maandag extra lang, voor mijn gevoel...

15. Mags

Mags Fanatiek lid

1 nov 2012
    1.198
    0
    0
    Maar superfijn dat veel van jullie me kunnen geruststellen dat het heel normaal is dat het nog niet te horen is met deze termijn!!

16. Angel2005

Angel2005 Bekend lid

25 jun 2014
    655
    219
    43
    Utrecht
    Bij mij konden ze bij 14 weken het hartje niet eens vinden om te laten horen... als je baarmoeder goed groeit dan groeit je kindje ook hoor! Komt vast helemaal goed. Het is nu nog zo klein dat het zich makkelijk kan verstoppen en als je blaas net iets te vol zit is het ook alweer moeilijker...

Komt vast goed meid.... maar je voelt je vast beter als je het volgende week wel hoort of ziet.

17. annick1984

annick1984 Bekend lid

18 sep 2013
    969
    47
    28
    Vrouw
    Hoogezand
    Echt ook goed antwoord kan ik je niet geven, maar kan wel zeggen dat wij pas bij 16 weken (door eigen geplande geslachtsecho) pas het hartje voor het eerst gehoord hebben.

Bij zowel de 10 weken als de 14 weken echo zei mijn gyn dat het apparaat wat ze ervoor gebruikte niet geschikt was om de hartslag te kunnne laten horen. Wel zagen we duidelijk het hartje kloppen.

Bij een korte echo op 17 weken liet de gyn pas in het ziekenhuis wel het hartje even horen.

18. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    hier zelfs met 18 weken zelfs een keer niet gehoord!

19. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Mijn jochie van 28 weken slaagde er gisteren zelfs nog even in de doppler te ontduiken ;). Op die termijn heb je m dan wel weer na even te pakken, maar als een kind van 28 weken kan 'verdwijnen' kan zo'n mini-ukje dat zeker!

20. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Die van mij ontdook de gyn zelfs toen ie met het echoapparaat erop zat. 14 weken afgelopen donderdag en kindje draaide en bewoog zoveel dat we steeds maar een seconde iets hoorde en dan was t weer weg :D

Deel Deze Pagina