16 weken en al harde buiken?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Janjansje, 14 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Janjansje

Janjansje Lid

14 nov 2008
    78
    0
    0
    Friesland
    Hoi,

ik vroeg me af of het normaal is dat je last van harde buiken hebt zo vroeg in de zwangerschap (bijna 16 weken). Ze komen gewoon in rust, dus bij zitten en liggen.

groetjes Jansje

2. xaar

xaar Actief lid

31 jul 2008
    398
    0
    0
    hoi Jansje,

Ik heb ook veel last van harde buiken gehad in week 16.
    Als je je zorgen maakt natuurlijk even de VK bellen.
    Ik ben ook langs gegaan en ze heeft naar de baby geluisterd en daar was alles in orde. Ze vermoedde een blaasontsteking of irritatie van de darmen. Ook maakt je baarmoedere een groeispurt in deze periode. Ik zou zeggen, overleg het even. Lever wat urine in bij de huisarts. Let op dat je genoeg drinkt en vezels eet.

Succes en sterkte

3. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Harde buiken horen erbij, de een heeft ze wel en de andere niet. Ik had ze ook vanaf een week of 15, volgens mij nog zelfs eerder..

4. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Ik heb ze vanaf 12 weken en zit nu dus thuis omdat ze ook veel pijn doen dus ik zou zeggen neem je rust.

5. Janjansje

Janjansje Lid

14 nov 2008
    78
    0
    0
    Friesland
    @Xsaar, tanx. Ben net hersteld van blaasontsteking, dat zal er dan wel iets mee te maken hebben. Volgende week sowieso een afspraak bij VK, dus ik zal het eens vragen.

6. Gaby83

Gaby83 Bekend lid

24 mrt 2008
    596
    0
    0
    Twente
    Ik heb ze ook vanaf week 11 of 12, al heel vroeg i.i.g. Kreeg het vooral als ik druk was geweest. Heb er nog steeds weleens last van, maar weet dan dat ik ff moet rusten.

Komt een harde buik trouwens omdat de baarmoederspier zich samentrekt? Of stel ik nu een hele domme vraag haha

7. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Een harde buik is idd een samentrekking.
    Ze mogen geen zeer doen iig, zowel dan de vk bellen, ook al ze met regelmaat gaan komen (niet meer dan 4 per uur).

8. raspberry

raspberry Niet meer actief

Blaasontsteking kan harde buiken veroorzaken, dus dat zal bij jou de reden zijn.
    Als je verder geen blaasontsteking hebt en je hebt vaker per uur een harde buik, dan is meer rust nemen wel even handig!
    Maar als het verspreid over de dag een paar keer gebeurt en ze doen geen pijn, hoort het gewoon bij zwanger zijn, (of beter: KAN het erbij horen).

9. marloesss

marloesss Actief lid

17 okt 2006
    158
    0
    0
    Bij m'n eerste zwangerschap had ik het ook al heel snel in m'n zwangerschap en heel vaak, maar verder was alles normaal! Ik zou het idd even melden aan je vk, maar grote kans dat het niks is hoor!

10. Brechtje

Brechtje Actief lid

22 sep 2008
    493
    0
    0
    Ik heb nu ook al het idee af en toe een harde buik te hebben. Gedurende een aantal ogenblikken is het net of er een baksteen onderin mijn buik legt.
    Bij mijn dochter heb ik nooit een harde buik ervaren, maar ik neem aan dat ik ze ook toen wel eens gehad zal hebben.

11. diaantje1984

diaantje1984 Actief lid

17 jan 2008
    298
    0
    0
    Ik heb de laatste 2 dagen ook steeds last van me buik, soort van krampen. Ik denk dat het ook te maken heb dat ik niet lekker naar de wc kan. Maar moet ook veel plassen. Als ik jullie verhalen zo lees kan ik beter maar even me urine laten checken. Normaal voelde ik een blaasontsteking altijd opkomen, misschien nu niet :(
    En ik merk ook wel dat als ik veel gewerkt heb, of te druk ben geweest dat ik dan ook last van me buik heb. Zodra ik dan lekker op de bank ga hangen trekt het vaak weg.

12. Merijn

Merijn Niet meer actief

Kramp is geen harde buik hoor. Een harde buik is echt een samentrekking van je baarmoeder waarbij ie zo hard wordt als een flink opgeblazen voetbal. Dat houdt een aantal seconden aan en daarna trekt het weer weg. Je hele buik is gewoon keihard. Meestal doet dat geen pijn, soms kan het wel wat gevoelig zijn. Maar het is in ieder geval geen kramp.

Ik had ze ook al vanaf een week of 12. En ik heb ze de hele zwangerschap door gehouden.

13. bolleke25

bolleke25 Actief lid

26 jun 2008
    125
    0
    0
    Hey,

Ik heb ook al een 2-tal weekjes 'last' van harde buiken.
    Heb het vereld aan mijn gynae en die zei dat het gewoon de baarmoeder is die samentrekt doordat ie nu sterk groeit.
    Pijn doet het niet, maar een aangenaam gevoel is het zeker ook niet!
    Ik zou mij niet teveel zorgen maken. Volgens mij hoort het erbij.
    En ik denk persoonlijk, als je dan nog eens 'mager' of een lichtgewichtje als ik bent, je het dan veel beter voelt. En ook zo vroeg...

14. Janjansje

Janjansje Lid

14 nov 2008
    78
    0
    0
    Friesland
    Normaal, wanneer ik niet zwanger ben dus, voel ik een blaasontsteking wel (pijn bij plassen) maar deze keer had ik daar geen last van. Het deed geen zeer, alleen het sypmtoom vaak en weinig plassen (druppels). Ik zou het dus zeker even laten testen. Kan nooit kwaad.

15. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Bij is t ook idd 2x gecheckt maar had geen BO.
    Ik moet nu mn rust wat meer gaan nemen, vind t allemaal maar eng.

16. Mable

Mable Actief lid

11 nov 2008
    100
    0
    0
    Denk dat het wel normaal is ik heb het ook.

17. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Als je zwangerschap verder soepel verloopt wel;)

18. Sheila82

Sheila82 Niet meer actief

Als je een blaasontsteking hebt merk je deze vaak niet zo goed op omdat de symptomen anders zijn dat als je niet zwanger bent (soms is het wel hezelfde)
    Ik had bij mn vorige zwangerschap dus veel harde buiken en bleek dus dat ik idd blaasontsteking had.

Deel Deze Pagina