Nou, ik had dit beeld eerlijk gezegd ook hoor. Was zelf een kvmama (2 rampzalige weken bv) en ben met gepureerd eten begonnen. Heb Rapley geprobeerd, maar voelde niet goed, zo zonder tanden hahahaha.
Op zich wel eens met arya. De redenen die moeders die erg vroeg beginnen met bijvoeding vind ik vaak ondoordacht... Sabbelen, eten uit je mond kijken (ze kijkt mijn drol ook uit mijn ko.. geef ik dan toch ook niet) of dat ze niet meer genoeg hebben aan de melk. Weet niet of je je dan goed hebt voorbereid want je begint met eetlepeltjes als je gepureerd aanbiedt.. Daar raak je echt niet ineens wel vol van hoor Maar goed. Ik vind dat iedereen het lekker zelf moet weten, maar vraag je mn mening dan is dat deze. Ben zelf begonnen met 6,5 maand. Stukken groente of grof geprakte hap.. Verder zelf gevoed tot 12 maand.. Maar zeker tot 8/9maand, ging er echt niet veel groente in moet ik zeggen.. Mijn melk vond ze veel lekkerder
Ik denk dat Tobias de fles ook lekkerder had gevonden, die had ook liever een extra fles dan bijvoeding... Maarja, op een gegeven moment zit je gewoon op de max wat flesvoeding betreft...
jeetje.. ik lees maar niet verder dan de 1e reacties.. Doe vooral wat goed voelt.. R krijgt sinds 1 week verse groente..en hij vind het heerlijk!!
16 weken is naar mijn mening echt te vroeg, maar dat is 4 mnd wat mij betreft ook. Je kunt nu wel zeggendat ze er geen last van hebben, maar weet je ook wat het op lange termijn doet? De darmen zijn er gewoon nog niet koaar voor.. Why on earth zou je met 16 weken beginnen?? Ik snap het werkelijk niet?
Eens met patrijs (en al die anderen). 4 maanden (of eerder: 16 weken) is echt veel te vroeg. Dus ja, ik vind het wel vreemd. Daarnaast, zoals meerdere ook aangeven, denk ik dat heel veel ouders met foute overwegingen overgaan op bijvoeding. Ik val in herhaling, maar een baby kan het eten niet uit je mond kijken, want een baby heeft geen enkel benul waar hij/zij naar kijkt. Smakken doet mijn zoon van 4 weken ook.
Oké dames, een aantal reacties gelezen en ik denk dat jullie mij wel kunnen helpen.. M'n meisje krijg omeprazol tegen maagzuur, het advies van de KA was beginnen met bijvoeding met 4 maanden en abrupt stoppen met de medicatie. Zijn reden: het maagzuur zou zo aan het werk gezet worden en dan kan de medicatie gestopt worden. Nou heb ik m'n twijfels.. Ik stop graag met de medicijnen, maar voordat het maagzuur daadwerkelijk aan het werk gezet kan worden hebben we het denk ik niet over slechts 3 hapjes bijvoeding, dat moet wel wat meer zijn lijkt me. Maar nu helemaal geen bijvoeding geven betekend doorgaan met de medicijnen, wat overigens goed helpt maar ja, liever geen medicijnen hè.. Wat nu?
Ik heb een dochter die met 6 maanden opgenomen is geweest omdat haar slokdarm flink beschadigd was, als ze de fles zag begon ze al te gillen en te krijsen, we kregen haar gewoon niet meer aan de fles, Ook het ziekenhuis niet, De kinderarts gaf aan dat ik vast voeding kon proberen, ik gaf aan dat ik hier eigenlijk nog niet achter sta, pas als dochter zelf zou eten ... En wat ik dan in tussen tijd moest doen, Ze vertelde me dat ik dan het beste pap kon geven, zo kreeg ze toch haar melk binnen zonder de fles, Na 2 weken ging ze zelf eten en werd het eten steeds meer en de pap minder
Ik snap het niet helemaal, wat moet de maagzuur aan het werk zetten? En HOE? Ik heb 2 kinderen met heftige refluxgeschiedenis, en met beide was de ervaring dat de gepureerde voeding juist een belasting is voor de maag. Veel groente- en fruitsoorten wekken de zuur juist verder op, en de gepureerde voedsel komt ook gewoon omhoog, net als melk. Alleen doet het dan nog veel meer pijn. Heeft je kindje ook last van het spugen of alleen verborgen reflux? Pas je alle leefregels toe? Wij zijn met 5,5 maanden begonnen met bijvoeding, en mijn kinderen konden pas met 18 maanden zonder refluxmedicijnen. Ik had geen enkele verschil gezien na introductie van de bijvoeding..
Uittesten. Hier ook ernstige reflux, en op 4 maand begonnen met vaste voeding. Heb een hongerige meid, dus ze at al snel grote porties. Maar toch heeft ze tot een jaar medicatie nodig gehad. En zelfs nog regelmatig de dosis moeten ophogen. Bij ons stond het dus los van elkaar. De vaste voeding hielp wel degelijk, want die maaltijden bleven eindelijk netjes binnen. Maar de medicatie bleef nodig voor de melkvoedingen.
Hier zei de kinderarts ook dat vast voeding een laagje kon leggen op de maag en dat vast voeding moeilijker boven komt dan de melk, maar onze dochter zat ook tot zeker 14 maanden nog aan de omeprazol ondanks vast voedsel,( niet gepureerd )
Kun je niet bijvoeding én medicatie geven en dan langzaam afbouwen en kijken hoe dat gaat? Verder lijkt mij dat een kinderarts toch wel weet wat hij/zij zegt, ze hebben er per slot van rekening voor gestudeerd...
Ach... Om nog even terug te komen op het originele bericht... Onze kleine man kreeg al met 3,5 maand kleine hapjes gepureerd fruit. Vanaf 4 maanden krijgt hij een wat groter hapje. Helemaal geen problemen mee gehad. Ik had het idee dat hij eraan toe was. Je kan het altijd uitproberen. Je merkt snel genoeg of het nog teveel is voor de darmpjes.
Bij sommige kindjes werkt bijvoeden idd goed, bij anderen niet. Of de methode die je beschrijft de juiste methode is, tja eerlijk? Ik twijfel. Ik zou nl niet kiezen om 2 dingen tegelijkertijd te wijzigen. Daarnaast moet het maagzuur nu ook al werken, nl voor de melk. En zoals je zelf zegt, 3 hapjes is nog niets. Onze oudste had tot 12 maanden medicatie nodig, onze jongste zelfs tot 16 maanden. Bijvoeden had tov reflux geen enkel positief effect. Kunnen zitten en gaan lopen meer.
Het probleem is juist dat je het heel vaak niet merkt. Darm problemen merk je nl niet alleen door krampen/verstopping/diarree, maar je kan ongemerkt de darmwand beschadigen waardoor op latere leeftijd juist problemen ontstaan.