16 weken lang geen echo

Discussion in 'Zwangerschap' started by smashbox, Oct 23, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. smashbox

smashbox Actief lid

Jul 29, 2013
    220
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hoi dames!

Ik ben op dit moment 27 weken zwanger en maak me zorgen of de baby wel goed groeit, of het een groot of klein kindje is, of mijn placenta wel goed werkt enz. Deze vragen komen gewoon in me op.omdat ik had verwacht met dit termijn al wel meer te weten. Mijn laatste echo was met 20 weken en toen was alles goed maar lees dat heel veel vrouwen tussendoor ook een controle echo hebben. Mijn verloskundige geeft aan dat de volgende echo met 36weken is. Maar stel dat er dan wat is dan moet ik binnen 4 weken al bevallen. Of misschien is er iets en gebeurt er is wat voorkomen had kunnen worden. Is het normaal dat er tussen de 20 weken en 36 weken echo geen echo meer zit ?

2. flowersoflove

flowersoflove Bekend lid

Nov 15, 2013
    811
    0
    16
    Kinderopvang
    Je hebt toch normaal elke 4 weken een echo en hoe dichterbij de bevalling hoe meer je ze krijgt? Ik heb in ieder geval elke 3/4 weken een echo gehad tot nu toe..

Misschien kun je aangeven dat je je zorgen maakt en graag langs wilt komen voor een echo?

3. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

Jul 14, 2009
    13,173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    dat is inderdaad normaal, tenzij er een indicatie is... meestal doen ze met 32 weken in dat geval een groei echo, als je kans hebt ook groot kind, of je buik abnormaal groot word/is etc.
    maar bij een standaard zwangerschap niet... bij mijn vorige maar 2 echo's gehad... met 12 weken en 20 en verder niks!

4. Me84

Me84 Fanatiek lid

Mar 18, 2014
    1,180
    363
    83
    Ik had mijn laatste echo ook met 20 weken.
    En krijg ook geen echo meer zolang alles goed lijkt.
    Is dus niet overal standaard dat je nog een extra echo krijgt.

5. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

Jul 14, 2009
    13,173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    nee, je hebt elke 4 weken een afspraak en controle, maar ook niet elke VK heeft zelf echoapparaat of echopapieren, dan moet je naar ZH voor echo,

Bij ons hebben ze wel zelf echoapparaat en kijken ze ook wel vaker, maar dat is niet standaard.

6. flowersoflove

flowersoflove Bekend lid

Nov 15, 2013
    811
    0
    16
    Kinderopvang
    Ooh oke! Misschien heb ik dan inderdaad het geluk dat mijn verloskundige zelf een apparaat heeft. Maar ik heb ook een ernstig ongeluk gehad, dus ze houden mij sowieso strenger in de gaten. Ik verwarde de normale afspraken inderdaad met de echo's.

7. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

Jun 28, 2014
    1,887
    1,011
    113
    Female
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Zo veel verschillen hoor ik al. Ik krijg standaard bij elke controle een echo en met 33 weken een groeiecho, die doen ze ook standaard. Het scheelt natuurlijk wel dat mijn vk een echo apparaat heeft. Maar je vk meet toch je bm op als het goed is? Als je bm te groot of te klein is (dus ook het kindje) had je dat vast gehoord 😊

8. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

Aug 9, 2013
    3,721
    3
    0
    Noord-Brabant
    De verloskundige controleert je buik en daarmee de groei van je kindje en de baarmoeder dus dat zit wel goed meid :)

9. Ly1

Ly1 Fanatiek lid

Mar 1, 2012
    1,148
    3
    38
    Drenthe
    Ik heb daarom voor een pretecho gekozen rond de 28e week.. Vind het ook een lange tijd hoor zonder echo's als je geen complicaties krijgt. Wat dat betreft vind ik het apart geregeld in Nederland. Ik kreeg overigens met 32 week oid nog een extra echo omdat ze iets vermoedde maar was niks aan de hand dus achteraf had die pretecho niet gehoeven maar het is altijd bijzonder..

10. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,467
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Heel normaal hoor. Als je je zorgen maakt zou je zelf een (in jouw geval geen pret-) echo kunnen laten maken. Wel bij iemand die er verstand van heeft natuurlijk.

11. Chriss

Chriss Fanatiek lid

Jul 27, 2013
    1,764
    194
    63
    Female
    Ik heb indd vanaf 19 weken ook geen echo meer bij de VK! Heb er dan in totaal 3 gehad (10weken, 12 weken ivm combi test - zelf betaald en met 19weken).
    Snap wel dat dat lang is maar dan kun je indd bij een bureau nog een (pret) echo laten maken!

Edit mijn VK heeft wel echo apparatuur maar ze luisteren alleen hartje en voelen hoe het kindje ligt..

12. Elsa86

Elsa86 VIP lid

Jun 30, 2014
    6,570
    3,507
    113
    Bij mijn VK doen ze standaard een echo bij 30 weken en dan bij 36 weken nog 1. Ik heb ook nog een 3d/4d echo tussendoor.

13. Sarah82x

Sarah82x Actief lid

Mar 2, 2014
    310
    0
    16
    Door de verzekering wordt, tenzij er een medische aanleiding is om hiervan af te wijken, een termijnecho, 20 weken echo en een liggingsecho (rond 36 weken) vergoed.
    Alle extra echo's zonder medische noodzaak worden niet vergoed.

De VK-praktijk waar ik bij ben zijn ze er vrij strikt in. Zij zeggen als ze eenmaal gaan beginnen aan extra echo's dat iedereen ze wil.
    Ik heb wel rond 14 weken een extra echo gekregen omdat ik geen combinatietest heb laten doen.
    Wij zouden tussen de 20 en 36 weken ook geen echo meer krijgen. Omdat ik niet echt kon genieten van de 20 weken echo hebben we alsnog gekozen voor een pretecho.

14. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

May 18, 2012
    3,897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Ik heb er elke maand een. Zou in jouw geval dan gewoon een pretecho laten doen.

15. Drieka

Drieka Niet meer actief

Nee hoor, wij krijgen hier ook met 8, 12 , 20 en 36 weken een echo en verder helemaal niks, als je tussendoor een echo wilt dan moet je ervoor betalen :(

Wij doen dus wel zelf met 25 en 30 weken nog een echo maar dat betalen we dan gewoon.

16. JMay

JMay VIP lid

Feb 22, 2014
    6,685
    0
    36
    NH
    Ik heb vanaf 20w geen echo meer dus 20 weken zonder haha...

is hier heel normaal tenzij je kind niet goed groeit of iets krijg je hier nog een echohet is alleen maar een goed teken dus.

Oh en 1 met 12 weken, dus twee echos in totaal.
    ben ook wel eens jaloers op de dames die zowat elk bezoek een echo krijgen (de dames waar er verder niks mee aan de hand is maar waarbij t gewoon standaard is)

17. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

Nov 14, 2011
    2,616
    2
    0
    Volledig normaal. De enige echo's die standaard zijn zijn de termijnecho en de 20weken echo. Eventueel een combinatietestecho wanneer je daarvoor kiest.
    Verder is alles 'extra', en verschilt het per vk of er nog echo's bijkomen. Je vk voelt wel met haar handen bij elke controle of alles goed lijkt te groeien.
    Als je je zorgen maakt en je kindje even wil zien, gewoon een pretecho inplannen!

18. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

Oct 5, 2011
    1,748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oeh, ik ben jaloers! Ik krijg maar 2 echo's . Termijn en 20 weken. Meer niet normaal gesproken. Nu heb ik met 17 weken een extra echo gehad ivm bloedverlies. En ik verwacht na de 20 weken echo ook nog wel enkele echo's omdat het een geplande keizersnee gaat worden. Maar hier krijg je dus eigenlijk maar 2 echo's.

19. nieuwemoeder97

nieuwemoeder97 Actief lid

May 13, 2014
    194
    0
    16
    NULL
    NULL
    amai dat is maar weinig. hier bij 7weken (controle hartslag) , 12 (nekplooimeting),15 (had toen bloedverlies) 16, 20(30min echo controle van alles), 26,30 (controle groei) ,36,38,en eergisteren is 40. en mss morgen ook nog, en zondag en dinsdag terug. we zullen zien, ben vandaag 40 weken, dus weet niet of ze nu ook echo's gaan doen.
    ik betaal die gewoon allemaal, ik denk dat er 3 zijn waarvan we redelijk wat terug krijgen van ziekenkas, en de andere niet of gedeeltelijk.
    Maar heb daar nooit achter gevraagd specifiek, werd gewoon altijd gedaan. Vind dat ook totaal niet erg, want heb een heel deel foto's al geplakt in album, waarop je de gestrekte beentjes ziet, of het armpje dat naar boven wijst, of die 3d echo waar je het gezichtje ziet. Zalig!
    Ohja ben een belgje.

20. smoothieluv

smoothieluv Actief lid

Dec 3, 2013
    109
    0
    0
    amsterdam
    Normaliter krijg je alleen een 12 en 20 weken echo, tenzij je VK denkt dat het nodig is extra te controleren. Tot aan de +/- 28-30 weken kun je een pretecho laten maken (zelf ook gedaan) Kost uiteraard wel geld.

Dames met een medische indicatie krijgen (meestal) vaker een echo, jij hebt dit niet en betekent eigenlijk alleen maar iets positiefs:)

Share This Page