Bij ons standaard 2 echo's: de termijnecho en de 20 weken echo. Daarna dus niks meer. Ik baalde er ook van en heb tussendoor 3 pretecho's laten maken, waarvan 1 bij iemand die ook het hoofdje, de beentjes etc even voor me wilde meten en het gewicht schatte. Dat was wel heel fijn. Toen kwamen we er ook achter dat ons kleintje te langzaam groeit en toen heeft hij een briefje voor mijn verloskundige geschreven, dat er een medische indicatie is voor groeiecho's. Sindsdien krijg ik elke 2 weken een groeiecho (kleintje blijft wat te klein).
Ik denk dat ik ook vandaag de laatste echo heb gehad. Alhoewel ik nog meedoe aan een studie waarvoor ik er met 33 wkn nog gratis eentje krijg Heb er niet zo'n probleem mee, de gewone controle is wel genoeg om in te schatten of het goed gaat met het kindje. Als ze daar vinden dat je buik te weinig of te veel groeit of dat het hartje te langzaam gaat of het kindje niet goed ligt of dat ze bij jou een hoog bloedsuiker vinden of hoge bloeddruk of bloedverlies of enige andere twijfel... maken ze nog een echo. En zelf moet je natuurlijk aan de bel trekken bij minder beweging, dat is ook erg belangrijke indicator hoe het gaat.
Ik had bij Femke standaard de termijn echo, echo met 20 weken en met 34 weken een groei echo. Ivm een miskraam had ik een vroege echo, zelf een gepland met 16 en 26 weken. Deze keer krijg ik sowieso meer echo's om de groei in de gaten te houden aangezien Femke te groot voor mij was.
Hier de termijnecho, de 20 weken echo een 30 weken groei echo en een 36 weken liggingsecho. Dat is het standaard pakket maar wij gaan er helaas ruim overheen... -Met 8 weken eerste echo, te vroeg om de termijn vast te stellen -10 weken termijnecho -13 weken echo omdat mijn dochter voor het eerst mee was naar de VK, dus een lief extraatje van de VK voor mijn dochter -17 weken geslachtsbepaling (dus zelf betaalde pretecho) -20 weken echo -30 weken groeiecho -33 weken controle nierbekken -33 weken controle urineleider in het ziekenhuis -36 weken liggingsecho -37 weken controle urineleider in het ziekenhuis Inmiddels kan ik je zeggen dat zoveel echo's niet meer echt leuk is aangezien we die extra echo's krijgen ivm een medisch probleem bij de baby.
ik krijg wrs helemaal geen echo meer na de 20 weken. je kan altijd zelf een pretecho regelen. als ze dan 'gekke dingen' zien bellen ze je vk, en die regelt dan de rest
Tja, ik snap je heel goed dat je twee echo's weinig vindt, maar zoals Blaadje hierboven aangeeft zijn er ook andere uiterste. Ik heb (vanwege eeneeiige tweelingzwangerschap) nu al 6 echo's gehad waarvan 4 in de afgelopen maand en de komende tijd zal ik iedere week nog langs moeten bij de gyn. En dat is ook best vermoeiend want ziekenhuis is toch even verder dan de verloskundige dus kost veel tijd maar ook veel energie want het moet bij ons gewoon heel goed in de gaten gehouden worden hoe ze groeien. Dus tja...
bij mijn vk waren staan de standaard echo's als volgt: de eerste termijn echo tussen 10-12 weken de 2de echoe 20 weken en laatste termijn echo 30 weken, zonder verdere medische redenen niet meer echo;s dus zo te lezen verschilt dit ook per vk. wel elke controle luisterd ze naar hartje en voelt aan de buik. ik ga er vanuit als de echo met 20 sowieso goed is, dat de het wel goed blijft gaan, voel de baby nu zelf ook goed leven, en hart wordt geluisterd, dus ook beetje vertrouwen proberen te hebben. kunt natuurlijk altijd voor pretecho kiezen in die tussen tijd, ik zou 16 weken ook wel lang vinden duren voor mn gevoel..