Morgen met oudejaarsavond willen we wat vis hapjes doen, heerlijk zalm, Mijn man gaat zo even naar de visboer. Maar mag je nou wel of niet verse gerookte zalm? En dan bedoel ik met name de koud gerookte. Dat is is die waar je echt nog rouwig op kijkt. Ik had al even aan m'n man gevraagd om het de visboer na te vragen, maar misschien weten jullie het?
Ehm, zolang het niet rauw is (gerookt dus) én niet vacuüm voorverpakt mag het geloof ik wel. Maar pin me er niet op vast. Dat is eigenlijk iets wat ik zelf ook even ga uitzoeken..
Verse rauwe zou mogen.. ik durfde het risico niet te nemen. Hoe 'vers' is iets, ook van de visboer. Hij zal hem niet zelf gekweekt of gevangen hebben dus je hebt geen flauw idee hoe lang het al op het ijs ligt. Vacuüm mag sowieso niet ivm listeria (en dat hoor je nog vrij vaak van dat het hier voor wordt teruggeroepen)
Ik zou het er denk ik ook niet op wagen. Anders is het natuurlijk wanneer je zalm vermengt met bijv. pasta en saus in de pan, omdat het dan goed verhit wordt..
HIer ook elke week een broodje verse zalm van de visboer als je aangeeft dat je zwanger bent houden ze er hier al rekening mee dat t echt de verse is! Maar weet niet of elke visboer er zo goed oplet! Gewoon even aangeven dus! Fijne oudjaarsavond
Bedankt voor de reacties, vind het nog wel beetje griezelig. M'n man heeft het aan de visboer gevraagd en die zei dat het ook kon en dat zijn vrouw zelfs alle vissoorten at in de zwangerschap. Maar goed dat moet iedereen natuurlijk zelf weten, hij vond dat het nogal werd overdreven qua regels mbt vis
Ik heb het niet gedaan. Zelfs bij de visboer is alle zalm toch vaak verpakt (omdat het anders dan bij bijvoorbeeld haring uit het buitenland moet komen). Her is dus bijna altijd ingevroren geweest en heeft moeten ontdooien. En anders heeft het in vacuüm gezeten. Visboeren zelf hebben hier overigens weinig verstand van. Daar kan je het niet goed navragen. Bij de verloskundige wel. Die gaf aan dat alleen zalm die goed is verhit verstandig is (bijvoorbeeld in de pan of in ovengerechten).
Ja ik eet dat gewoon, van de visboer! En anders voor de zekerheid ff tussen aluminiumfolie in de oven op minimaal 75 graden Dan is het helemaal veilig!
Ik haal de vacuüm verpakte zalm, koud gerookt, en doe dit goed verhitten in de koekenpan. Dan valt het wel uit elkaar en zijn het geen plakken meer.. maar het is wel heerlijk!! Wel echt even goed aanbakken. Hoeft niet met boter