Hoi allemaal, ben hier net nieuw en heb me ook even voorgesteld na een tijdje meegelezen te hebben. Hier nog geen heel erg concrete plannen voor een kindje. Ben eerst wat dingen op een rijtje aan het zetten en kon het zo op internet niet vinden dus dan hier de vraag. Heb namelijk gezien dat er veel mensen in het onderwijs werken. Zelf ben ik nu bezig met de afronding van mijn opleiding voor docente in het VO. Nadat ik deze afgerond heb, gaan mijn vriend en ik trouwen. Stel dat wij daarna besluiten om voor een baby te gaan. Ik zou vanaf september 2011 een baan in het onderwijs kunnen nemen aangezien ik dan dus gediplomeerd ben. Heeft iemand enig idee met welk contract je in het onderwijs meestal start? (wat gebruikelijk is). Dus bepaald of onbepaalde tijd? En wat als je een contract hebt voor bepaalde tijd, maar ik raak voordat dat contract afgelopen is zwanger, heb je dan wel recht op verlenging of kunnen ze je ontslaan? Ik zou namelijk wel wat zekerheid willen voordat we aan een kindje beginnen. Sorry voor mijn lange verhaal en misschien vinden jullie mij wat voorbarig, maar kon het op internet echt niet vinden en dan blijft zoiets toch door mijn hoofd spoken. Alvast bedankt hoor!
Je start eerst met tijdelijk. Daarna pas onbepaalde tijd. Een onderwijscontract loopt vaak van 1 aug - 31 juli.Als je later begint uiteraard een andere startdatum. Ja als ze dan niet verlengen dan hoor je dat ruim op tijd zodat je voor 1 aug nog een andere baan kunt gaan zoeken. Succes met alles.
Inderdaad eerst voor bepaalde tijd. Meestal rond April/mei horen wij of je het jaar daarop weer kunt starten en vaak wordt het dan bij ons omgezet naar onbepaalde tijd. Ligt overigens ook wel aan welk vak je geeft?! Ze kunnen ervoor kiezen je contact niet te verlengen maar niet met reden dat je zwanger bent. Dan moeten ze nog meer redenen hebben. Maar goed die zijn zo bedacht,tegenvallend leerlingen aantal, tegenvallende prestaties weet ik veel... dus zekerheid zul je niet hebben.
ik heb eerst twee jaar een contract voor een bepaalde tijd gehad. dus gewoon een jaar contract. (was wel halverwege jaar 1 al bevoegd :\ maar een foutje van de teamleider) Wij hadden de 1 mei brief. Dan werden alle collega's met een jaar contract op de hoogte gesteld dat het contract was afgelopen, maar dat als ze niets gehoord hadden ze wel mochten blijven. Dit jaar heb ik voor het eerst een vast contract. Bij ons was het nog niet helemaal de bedoeling dat ik zwanger zou raken.. maar ik heb 1-8 mijn vast contract getekend en 9-8 een pos. test in handen... *oeps*
Dank jullie wel!! Was er inderdaad al vanuit gegaan dat het eerste jaar een contract voor bepaalde tijd zou zijn. Oh ik geef trouwens Duits, dus wel een vak waar veel vraag naar is
Klopt! Bij ons op school kunnen we geen vervanging vinden als die collega's met zwangerschapsverlof zijn.
Ik kan je trouwens wel aanbevelen om eerst even een vol schooljaar te werken voordat je er uit zou gaan met evt. zwangerschapsverlof. Beetje ervaring opdoen en een eigen plekje in een school vinden is best prettig. Niet verplicht natuurlijk hoor, maar je bevoegdheid hebben is leuk, toch leer je pas echt werken op een school als je ook echt een eigen school/team/groep leerlingen hebt, er komt zoveel bij kijken naast het draaien van lessen.
@Minke, ja dat klopt ook hoor! Moet zeggen dat ik nu ook al twee eigen klassen heb die ik helemaal zelfstandig draai. Dus eigenlijk is dit mijn eerste jaar in het VO alleen heb ik nu dus een contract tot einde van het schooljaar omdat ik dus nog geen officiële bevoegdheid heb. Lijkt me sowieso wel fijn om inderdaad een jaar lekker te hebben om de school e.d. te leren kennen. Ach, we wachten gewoon geduldig af (alleen is dat soms lastiger dan verwacht )
Heb je wel zicht op een vaste aanstelling op deze school dan? Of moet je hierna solliciteren? Ik draaide tijdens het laatste jaar van m'n opleiding zo'n 4 klassen zelfstandig, maar toch, omdat ik niet zou blijven, viel ik buiten sommige dingen. Interessante werkgroepen bijvoorbeeld, organisatie van activiteiten enzo. Toen ik daarna op een nieuwe school kwam waar wel uitzicht was op een vaste aanstelling raakte ik wel betrokken bij dat soort dingen en dat scheelt een heleboel. Als je dus op deze school kunt blijven, dan heb je dat jaar al te pakken. Anders moet je ergens anders weer wat opbouwen.
Het kan trouwens heel vlot gaan hoor, al lijkt 't misschien nog ver weg. Ik begon halverwege het schooljaar (na de kerstvakantie) op m'n huidige school en kreeg dus in november van dat jaar te horen of ik een vaste aanstelling zou krijgen. Nu zat die er wel aan te komen, want alle beoordelingen waren goed, maar ik werd wel zwanger in die tijd en vertelde dus van m'n zwangerschap vlak voordat ik definitief te horen kreeg dat ik een vaste aanstelling zou krijgen. Heb daarna natuurlijk nog wel een halfjaar gewerkt, dus toen had ik na 1,5 jaar een aardig plekje gevonden op deze school.
Ja er is wel uitzicht op vast contract. Gaat namelijk één van de vaste docenten Duits weg. Dus dat is mooi voor mij natuurlijk. Daarom zit ik nu dus ook al in werkgroepen etc. Ik maak dus alles helemaal volledig mee zoals het normaal ook gaat. Erg fijn! Leuk om te lezen hoe het bij jou is gegaan! Hoe veel werk je nu nog?
ja! waar volg je de opleiding? Hoor je idd niet veel meer, ze konden de vorige 2x niet eens een vervanger vinden... ben benieuwd of het deze keer wel lukt.
Mooi! Nou, dat scheelt al een heleboel dan! Ik heb nooit fulltime gewerkt omdat er niet genoeg uren beschikbaar waren en ik 4 dagen eigenlijk ook wel lekker vond. Na m'n zwangerschap ben ik teruggekomen voor 0,48 fte, bij ons het maximum op 3 dagen (officieel ingeroosterd op 2,5 dag). Op andere scholen kun je meer werken binnen 3 dagen maar zolang ik ook nog druk ben met m'n gezin én m'n man fulltime onregelmatig werkt, vind ik dit wel even lekker.
Oh lekker hoor Minke, dat je drie daagjes werkt. Heb je lekker tijd voor je gezinnetje want de tijd vliegt voorbij! Ik volg de opleiding aan de HAN. Nu gelukkig nog maar 1 dag in de 2 á 3 weken en de rest LIO stage en onderzoek Begrijp dus dat er bij jullie op school ook iemand van Duits met zwangerschapsverlof gaat? Vervelend dat die uren zo slecht te vervangen zijn zeg!
ja, ik dus! Gelukkig heb ik dit jaar alleen eindexamenklassen en mijn verlof start begin juni... dus dan hebben ze niemand meer nodig, maar wel na de vakantie tot half november.... Ik heb de opleiding in tilburg gedaan. Lang geleden , sta al weer 9 jaar voor de klas.
oh hahaha dat is natuurlijk dom van mij Marloes, even niet over nagedacht Oh dat is wel fijn dan, dat je je klassen dit jaar in ieder geval af kunt maken dan! Heeft je school al geprobeerd om contact op te nemen met de deeltijders van bijv. de fontys opleiding? Deze mensen staan vaak te springen om werk.....
Hier ook een zwangere docente vo. Ik geef biologie. 1 december 2009 daar begonnen. Er was een zieke en ik nam zijn uren over. Half mei wist ik dat ik kon blijven omdat een andere collega met pensioen ging. Op 1 augustus heb ik een tijdelijke aanstelling gekregen voor 1.0, na 10 maanden lesgeven krijg ik mijn vast contract, dit zal ik juni zijn. (OMO werkt met een 'proefperiode' van 10 maanden. Daarna vast) Op 17-12 testen wij positief. We waren al langer in het zh bezig maar hadden dat niet aangegeven op mijn werk. Begin januari heb ik mijn teamleidster, tevens directrise, op de hoogte gesteld. Ze zijn blij voor me en er is geen reden waarom mijn baan hierdoor op de tocht zal komen te staan. Ik had haar straks toevallig even aan de telefoon en toen vertelde ze me dat ik met een tweeling recht heb op dubbel ouderschapsverlof. Ze is er al best mee bezig hihi. Ik ga volgend jaar wel naar een 0.8 contract, dat kan bij ons over 3.5 dag. Daar gaat natuurlijk dan het verlof nog van af Volgende week na de echo ga ik het vertellen!!